ZVUČNI UDAR Butković čeka kraj predsjedničkih izbora da pokuša smijeniti miljenika premijera, zato je žrtvovao svog čovjeka

Autor:

Nel Pavletic, Goran Kovacic, Hrvoje Jelavic/PIXSELL

Nacional otkriva kako odlazak Zlatka Košte, Butkovićevog čovjeka iz Upravnog vijeća Hrvatskog registra brodova, sprječava sukob interesa koji je mogao ugroziti da se u završnom izvješću o nesreći na brodu Lastovo odgovornim ipak proglasi šefa Jadrolinije Davida Soptu

Nedugo nakon predstojećih predsjedničkih izbora, u idućih tjedan ili dva, tročlani tim Ministarstva mora, prometa i infrastrukture objavit će svoje završno izvješće o provedenoj upravnoj istrazi pomorske nesreće broda Lastovo, najveće tragedije hrvatskog pomorstva u kojoj su prošloga ljeta poginula trojica pomoraca, potvrdio je Nacionalu izvor blizak vrhu Vlade, koji je pritom naznačio važan detalj: spomenuto izvješće u bitnome se lako moguće ne bi trebalo značajnije razlikovati od nacrta koji je procurio u javnost u listopadu prošle godine i u kojemu je kao odgovorna osoba za nesreću na trajektu Lastovo označen predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta, a utvrđena je i odgovornost Hrvatskog registra brodova (HRB). Takav mogući razvoj događaja predstavljao bi zvučan udarac premijeru Andreju Plenkoviću s obzirom na to da je on osobno postavio Soptu na čelo velike javne tvrtke te se u kuloarima vrlo eksplicitno tvrdi da se radi o njegovu bliskom prijatelju – kojega je, uostalom, u više navrata zaštitio vlastitim autoritetom i rezolutno je odbijao salve kritika koje se slijevaju na Soptin račun. Ne samo zbog tragedije na Lastovu, nego i zbog krajnje dvojbene prakse nabave starih, skupih i neadekvatnih trajekata i katamarana, golemih problema oko njihova tehničkog održanja i sve otvorenije sumnje u namještanje poslova i nekompetentno vođenje Jadrolinije.

S druge strane, izvješće koje bi, kako se navodi, uskoro mogao predstaviti tim Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, nedvojbeno bi u najavljenoj formi išlo na ruku ministru Olegu Butkoviću – koji je, javna je tajna, odavno namjerio smijeniti Davida Soptu u kojega nikada zapravo nije imao povjerenja i s kojim de facto već dulje ni ne komunicira. Izvjesno je da bi nakon objave izvješća, bude li ono doista nepovoljno za vodstvo Jadrolinije, Butković mogao zatražiti Soptinu smjenu i da bi u tom slučaju moglo doći do novog zatezanja odnosa između njega i Plenkovića. O eventualnoj smjeni bi, naime, odluku trebala donijeti skupština ove državne tvrtke u kojoj osim Butkovića sjede još ministri turizma Tonči Glavina i financija Marko Primorac, koji za svoju funkciju također imaju zahvaliti isključivo premijeru i predsjedniku HDZ-a. „Dakle, u tom tijelu Andrej ima dva glasa nasuprot Olegovu jednom“, pojednostavio je priču jedan od Nacionalovih sugovornika iz HDZ-a.

U idućih tjedan ili dva tročlani tim Ministarstva mora, prometa i infrastrukture objavit će završno izvješće o provedenoj upravnoj istrazi pomorske nesreće broda Lastovo u kojoj su poginula trojica pomoraca. FOTO: Nel Pavletic/PIXSELL

Izvor blizak vrhu Ministarstva mora, prometa i infrastrukture potvrđuje da se s objavom završnog izvješća o nesreći na trajektu Lastovo odlučilo pričekati do kraja predsjedničkih izbora jer se nije željelo bilo kako utjecati na rezultat HDZ-ova kandidata Dragana Primorca ni u javnost nametati teme koje toj stranci ne odgovaraju, a na koncu niti stvoriti dojam da Oleg Butković i ljudi iz njegove blizine pokušavaju sabotirati rezultat predsjedničkog kandidata kojega je odabrao sam Andrej Plenković, što bi se vjerojatno protumačilo kao unutarstranački udar u Butkovićevoj režiji. Tema tragedije s rampom broda Lastovo ipak se proteklog tjedna pojavila u javnosti kada je otkriveno da odlukom samog Olega Butkovića jedino Zlatko Košta, načelnik Sektora za inspekcijske poslove i tehničke standarde u Upravi sigurnosti plovidbe Ministarstva mora, nije po isteku mandata ponovno imenovan u Upravno vijeće Hrvatskog registra brodova, za razliku od svojih kolega Siniše Orlića (iz Ministarstva mora) i Helene Rukelj (iz Ministarstva gospodarstva). Upravo Košta je, naime, na čelu tročlanog tima eksperata resornog ministarstva koji je jesenas potpisao Nacrt izvješća o provedenoj upravnoj istrazi pomorske nesreće broda Lastovo i koji bi u idućim tjednima, kako se tvrdi, mogao predstaviti konačnu verziju tog dokumenta s moguće nepovoljnim ishodom za Davida Soptu – ali i sami Hrvatski registar brodova. U nacrtu izvješća, naime, između ostalog je vrlo oštro prozvana ta institucija te se čak predložilo razmatranje mogućnosti oduzimanja ovlasti HRB-a za statutarnu certifikaciju pomorskih objekata RH.

„Stvoren je dojam da je Košta uklonjen iz Upravnog vijeća HRB-a u znak navodne kazne zbog izrade izvješća koje ne odgovara Vladi, a situacija je zapravo potpuno drugačija. Najprije, on nije uklonjen nego mu je – kao i za preostalih dvoje članova – istekao mandat. Nije ponovno imenovan upravo zato što se u njegovom izvješću između ostalog spominje HRB pa ne bi bilo prilično da sjedi u Upravnom vijeću te institucije jer bi ga se moglo prozvati za sukob interesa. To je najmanje potrebno kada se razrješavaju uzroci najveće pomorske tragedije u hrvatskoj povijesti i kada treba učiniti sve kako bi se izbjeglo skretanje s teme“, objašnjava za Nacional sugovornik blizak vrhu Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.

U idućih tjedan ili dva tročlani tim Ministarstva mora, prometa i infrastrukture objavit će završno izvješće o provedenoj upravnoj istrazi pomorske nesreće broda Lastovo u kojoj su poginula trojica pomoraca. FOTO: Goran Kovacic/PIXSELL

Samo objavljivanje nacrta izvješća o pomorskoj nesreći u listopadu prošle godine, kada je taj dokument neuobičajeno procurio u više hrvatskih medija, smatrao se dijelom obračuna na relaciji Butković-Sopta, ali je imalo i konkretne implikacije na odnose u vrhu HDZ-a u kojemu se upravo ministar prometa već dulje smatra jednim od potencijalnih Plenkovićevih izazivača za preuzimanje stranke. Pored toga, po potvrdi koju je Nacional dobio iz više izvora, radilo se o potezu kojim se željelo smanjiti izrazito velik pritisak na tročlani tim koji je istraživao nesreću i unaprijed spriječiti da se utječe na izgled njihova završnog izvještaja. Curenje neslužbenog dokumenta podiglo je veliku buru i čak ga je istraživala i SOA, kako je tada objavio Jutarnji list, dok ga je Jadrolinija vrlo žestoko napala u nepotpisanom priopćenju.

„Napadi na kvalitetu i ispravnost rada Hrvatskog registra brodova i njegovih potvrda o sukladnosti u režimu ISM pravilnika, impliciraju da bi Jadrolinija trebala obustaviti svoju osnovnu djelatnost, jer sada važeća Potvrda o sukladnosti nema vrijednost“, naveli su u priopćenju i upozorili da bi takav scenarij „paralizirao sustav povezivanja hrvatskih otoka s kopnom, što bi ugrozilo tisuće građana i poslovnih subjekata ovisnih o trajektnim linijama“. Pokaže li se da su hrvatska javnopravna tijela ozbiljno dovela u pitanje vjerodostojnost dokumentacije koju izdaje HRB, to će ugroziti poslovanje svih hrvatskih brodara na međunarodnom tržištu, ustvrdili su tada u Jadroliniji.

Prošloga tjedna objavljeno je i da je Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu na Staru godinu dovršila nacrt svog završnog izvješća o toj pomorskoj nesreći te da će ono biti objavljeno „u prvom kvartalu ove godine“ nakon što bude predstavljeno obiteljima stradalih pomoraca. Ova agencija po završenoj sigurnosnoj istrazi objavljuje završno izvješće kojim su analizirane okolnosti i uzroci koji su do pomorske nesreće doveli te u sklopu kojega se, prema potrebi, predlažu preventivne i korektivne mjere za sprječavanje i ponavljanje pomorskih nesreća u budućnosti. „Sigurnosne istrage i završna izvješća ne određuju odgovornost niti pripisuju krivnju za pomorsku nesreću. U bitnom, cilj sigurnosnih istraga i završnih izvješća koje izrađuje agencija jest sustavno unaprjeđenje sigurnosti na moru“, pojasnila je ravnateljica Alana Vukić razliku između tog dokumenta i onoga koji izrađuje stručni tim Butkovićeva ministarstva. No znakovit je podatak da se, po neslužbenim informacijama, izvješće Agencije u svojim ključnim elementima podudara s rezultatima do kojih je došao stručni tim i koji su se našli u nacrtu izvješća koje je u listopadu procurilo u javnost.

Hrvoje Jelavic/PIXSELL

A oni jasno ukazuju na odgovornost predsjednika Uprave Jadrolinije Davida Sopte i Hrvatskog registra brodova.

„Ako se u idućih tjedan ili dva nešto promijeni i ako konačno izvješće bude različito od nacrta iz listopada, kao i od izvješća Agencije za istraživanje nesreća, bit će to ozbiljan znak da je Plenković ‘zavrnuo ruku’ Butkoviću kako bi još jednom zaštitio svog protežea Soptu“, uvjerava jedan od sugovornika Nacionala upućen u tijek istrage. Još početkom prosinca upravo je Nacional otkrio kako u svom internom krugu Butković iznosi sumnje da mu se Sopta osvećuje i da mu, kolokvijalno rečeno, pokušava „smjestiti“.

Gotovo istovremeno s informacijom o tome da bi Sopta mogao i službeno biti prozvan kao odgovoran za nesreću trajekta Lastovo, u dijelu medija pojavili su se navodi da Ured europskog javnog tužitelja (EPPO), koji je započeo istragu protiv bivšeg ministra zdravstva Vilija Beroša, provodi izvide i protiv Butkovića, kojem se imputira odgovornost za moguće sporna zbivanja unutar tvrtki Cargo, Hrvatska pošta i Hrvatske šume. Suočen s tim navodima, ministar Butković u jednom uskom krugu svojih političkih suradnika vrlo je burno reagirao te je za to, kako je rekao, podmetanje optužio upravo Soptu. „Ministar Butković smatra da je nastala velika nervoza zbog činjenice da bi uskoro trebao doći nalaz Agencije vezan uz nesreću trajekta Lastovo i da će taj nalaz zapravo utvrditi vrlo slično što i Uprava sigurnosti plovidbe, a to je da glavnu odgovornost snosi Sopta. Ako se to dogodi, ministar će biti prisiljen poduzeti neke konkretne poteze, ali, naravno, tek nakon što sredinom siječnja i Ministarstvo dovrši svoje službeno izvješće o uzrocima nesreće. To bi izvješće moglo biti jako nezgodno za Soptu jer će sve najviše ovisiti o tome što će premijer Plenković napraviti, kako će se on postaviti oko toga“, rekao je Nacionalov izvor blizak Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, aludirajući na tvrdnje da Soptu cijelo vrijeme štiti upravo premijer, čijom je voljom Sopta i postavljen na tu funkciju iako nije uopće imao iskustva s pomorstvom, ali zato s Plenkovićem igra košarku.

O eventualnoj smjeni Davida Sopte odluku bi trebala donijeti Skupština Jadrolinije, u kojoj osim Butkovića sjede i ministri turizma Tonči Glavina i financija Marko Primorac, ali oni bi mogli biti protiv smjene

Za početak, Hrvatske šume nisu u Butkovićevu resoru, već je dobro poznato da one spadaju pod resor Ministarstva poljoprivrede. Drugo, kako bi EPPO mogao raditi istragu u Pošti i Cargu kad te kompanije nemaju ni lipu europskog novca. Cargo ne koristi europski novac, a ni Pošta nema nijedan projekt s Europom. Prema tome, što bi točno EPPO tamo trebao istraživati? Ali ne samo to. EPPO nije došao ni u jednu tvrtku u Butkovićevu resoru, nije tražio ni jedan papir i koliko je poznato, ni EPPO, ni DORH, ni USKOK ne vode istrage, već je to sve pušteno zbog Sopte i tog izvješća. I zato je nastala ta nervoza. Pa sada netko šalje takve poruke Butkoviću. Ali on jako dobro zna zašto oni to rade i da je to sve zbog Jadrolinije. Očito Butković nekome smeta, ali zapravo je glavni problem u Sopti i tome što će ‘ovaj gore’ napraviti. I samo zbog toga je nastala ta nervoza“, objasnio je u prosincu Nacionalov sugovornik koji je svjedočio Butkovićevu izljevu nezadovoljstva.

„Predsjednik Uprave Sopta odgovoran je za tragediju broda Lastovo u kojoj su 11. kolovoza poginula trojica djelatnika zbog toga što je sam sebi kao predsjednik Uprave tvrtke dodijelio i dodatnu funkciju člana Uprave zaduženog za tehniku. A član Uprave zadužen za tehniku odgovoran je za uspostavljanje sustava upravljanja sigurnošću. Prije su tu dužnost obnašali drugi članovi Uprave, a sada je on to uzeo pod sebe. A zašto je uzeo? Da može muljati. Jer u tehnici su nabave, održavanja brodova… Zašto je to njemu trebalo? On je mogao imati člana Uprave za tehniku, dati nekome od drugih članova Uprave da za to bude zadužen jer nema razloga da on kao predsjednik Uprave to preuzima“, još ranije su tijek istrage objašnjavali vrlo dobro upućeni izvori Nacionala.Prema tvrdnjama visokih političkih izvora bliskih vrhu HDZ-a, Butković je od prvoga dana bio protiv imenovanja Sopte na čelo Jadrolinije i nikada nije tajio da ga doživljava nedovoljno stručnim za tu funkciju, ali u ovom slučaju bila je njegova riječ protiv riječi i volje premijera Plenkovića.

Kojemu bi objavi li se izvješće nepovoljno za Davida Soptu, manevarski prostor za zaštitu bliskog prijatelja na čelu goleme javne tvrtke postao još uži

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.