Zvonimir Husnjak, poznatiji kao z++, mladi je trap glazbenik iz Osijeka čije se pjesme – koje piše i aranžira sam – na internetskim platformama vrte više milijuna puta. Pjesmom ‘Moj svijet’ predstavit će se na Zagrebačkom festivalu koji će se održati na proljeće
Mlada hrvatska pop/trap zvijezda nadimka z++ sve je traženija zbog svojih pjesama kojima je osvojila milijune slušatelja, dok će se pjesmom ‘’Moj svijet’’ predstaviti na Zagrebačkom festivalu. Za glazbenika iz Osijeka Zvonimira Husnjaka i ne zna baš puno ljudi, ali za glazbenika z++ znaju milijuni slušatelja. Njegove pjesme ne vrte se po radijskim stanicama, ali su zato slušane putem društvenih mreža i platformi za distribuciju glazbe koju kao glavni izvor informacija o novoj glazbi koristi mlada generacija. Tako je njegova pjesma ‘’Kabriolet’’ s kojom se predstavio širem auditoriju u kolovozu 2019. na YouTubeu poslušana/pogledana preko pet milijuna puta. Iako je singlovima u 2019. privukao publiku, prvi album ‘’18++’’ objavio je u rujnu 2019. i odmah stekao status trap zvijezde. Krajem 2020. objavio je drugi album ‘’Zauvijek’’ i potvrdio status talentiranog glazbenika koji se na sceni nije našao slučajno. Mnoge je iznenadila činjenica da će nastupiti na Zagrebačkom festivalu s pjesmom ‘’Moj svijet’’ koja je već prešla 250.000 pogleda na YouTubeu.
NACIONAL: Mnoge je zbunila vijest da ste se prijavili i još više da je vaša pjesma ‘’Moj svijet’’ odabrana za Zagrebački festival. Kako to da ste se prijavili s obzirom na to da stvarate trap koji se gotovo i ne može čuti na hrvatskim radijskim stanicama, iako ste ranije imali par pjesama koje su sličnije popu nego trapu?
Da, napravio sam to još prije s pjesmama ‘’Ljeto već je Gotovo’’ i ‘’Dino Dvornik/Muzika’’, a na novom albumu postoji još nekoliko pjesama koje nemaju karakteristike trap glazbe. Moja glazba je od početka uz trap imala i pop etiketu, tako da je prijava na Zagrebački festival mogla zbuniti samo one koji nisu upućeni u moj rad.
NACIONAL: Jeste li odrasli na pjesmama Zagrebačkog festivala i hrvatskoj zabavnoj glazbi?
Iskreno, nisam. Hrvatska ‘’zabavna’’ glazba u većini slučajeva mi je sve samo ne zabavna.
NACIONAL: Zagrebački festival je uvjetno rečeno zastarjela institucija koja je vašim angažmanom i primanjem pjesme grupe Kukus dobila svježinu, dajući do znanja da prati trendove. Kako vi gledate na to?
Vjerojatno razmišljaju o publici koja ih prije nije pratila. Meni je ovo prvi put da sam se prijavio na taj festival i odmah su me prihvatili. Možda im fali prijava mladih umjetnika koji slabo prate ovakve događaje pa i nemaju interes prijaviti se.
NACIONAL: Pjesma ‘’Moj svijet’’ na YouTubeu do sada je pogledana preko 200.000 puta, dok je pjesma s kojom ste se predstavili prije godinu i pol dana ‘’Kabriolet’’ pogledana više od pet milijuna puta. Kako ste reagirali kada ste shvatili da publika voli vaše pjesme?
Iznimno mi je drago što su mi pjesme slušane i što zbog toga dobivam sve više prilika za nastupe uživo. Ostale, neglazbene stvari vezane uz popularnost ne zanimaju me previše pa se možda nekad čini da sam kao ‘’crna ovca’’ u ovom modernom vremenu, gdje svi vole glumiti rock zvijezde.
NACIONAL: Kako to da ste odlučili nastupati kao z++, a ne vlastitim imenom? Što znači to z++?
Početak je bio 2015. ili 2016. kada sam na SoundCloudu objavljivao beatove pod tim imenom. Poslije, kada sam počeo objavljivati autorske pjesme na hrvatskom jeziku, zadržao sam ime z++ zato što je upečatljivo i drugačije od bilo kojeg na hrvatskoj sceni, kao što je i moja glazba bila u tom trenutku. Nastupanje pod vlastitim imenom i prezimenom bilo bi iznimno neprikladno i neprivlačno uz stil glazbe koji radim. Zvonimir Husnjak – ‘’Kabriolet’’? Nisam siguran da bi ta pjesma imala 5 milijuna pregleda. Što se tiče imena, z++ je kombinacija prvog slova mog imena i programskog jezika c++.
NACIONAL: Već su godinama na svrhu glazbene popularnosti regionalne glazbene scene izvođači popu Raste, Senidah, Jala Brata, Bube Corellija itd. Koliko su oni i njihova glazba utjecali na vaš glazbeni put?
Iskreno, sve nabrojane jako rijetko slušam uz izuzetak ranijih pjesama Senidah koje su mi odlične, tako da nisu imali poseban utjecaj na mene i moj put. Također, to ne znači da imam išta protiv njihove glazbe. Rade vrhunsku produkciju i prosječnom Balkancu daju ono što on traži od glazbe.
NACIONAL: Mnogi ljudi, uglavnom stariji, tu glazbu nazivaju trap cajke zbog utjecaja turbo folka, unatoč vrhunskoj trap i r’n’b produkciji. Kako biste vi opisali njihovu glazbu, a kako glazbu koju vi stvarate?
Moderna turbo folk scena je uvijek pratila što je najsvježije na svjetskoj sceni te su to kombinirali s narodnim melodijama i ta formula vrhunski funkcionira nekoliko desetljeća. Trenutno najbolje prolaze reggaeton i trap ritmovi, a trap cajke je zvučniji izraz nego reggaeton cajke pa je jasno kako je nadimak nastao.
‘Prvi put sam se prijavio na Zagrebački festival i odmah su me prihvatili. Možda im fali prijava mladih umjetnika koji slabo prate takve događaje pa im nije u interesu prijaviti se’
NACIONAL: Na prvom albumu ste se poveli za zvukom regionalnih trap zvijezda, ali i više za glazbenim izrazom Post Malonea pa čak i Weeknda. Na drugom albumu pokazali ste da vam nije toliko bitan trap, koliko dobra pjesma i ‘’ljepljiva’’ melodija. Je li vam važnije da vas nazivaju novom hrvatskom trap zvijezdom ili da vas prihvate i vrednuju kao glazbenika i skladatelja?
Nisam se poveo za zvukom regionalnih zvijezda i ne vidim sličnost između mog zvuka i zvuka Raste, dok s Post Maloneom i The Weekndom postoje stilske sličnosti u produkciji i izvođenju. Naravno da mi je važnije da me publika vrednuje prvo kao glazbenika i skladatelja, a onda sve ostalo. Titula ‘’nove hrvatske trap zvijezde’’ nije mi posebno važna i ne imponira mi. Kao što uvijek ističem, radim glazbu koja mi se sviđa i koja mi je zanimljiva i apsolutno me ne zanimaju žanrovska ograničenja.
NACIONAL: Sami skladate glazbu, pišete tekstove i producirate. Koliko je takav način rada danas karakterističan za vašu generaciju, odnosno za 21. stoljeće, ali i činjenicu da zahvaljujući tehnologiji svatko može biti glazbenik?
Takav način rada karakterističan je za moju generaciju jer tehnologija do prije 20-ak godina nije to omogućavala. Činjenica da svatko može biti glazbenik ne znači da svatko može biti dobar glazbenik. Potrebni su talent, volja i puno uloženog vremena i rada, a tehnologija proširuje obzore te olakšava i unapređuje proces stvaranja. To da svatko može biti glazbenik je genijalna jer je zadnjih 20-ak godina jako puno kvalitetne glazbe napravljeno kod kuće i da nije došlo do tog tehnološkog napretka, moje pjesme definitivno ne bi postojale.
NACIONAL: Vaše tekstove voli vaša generacija, dok je starija publika ne razumije i pitaju se o čemu vi pjevate, iako su uglavnom ljubavne tematike. Kako biste vi opisali svoje pjesme?
Naravno da moju glazbu više voli moja generacija jer su to glazba i zvuk moje generacije. Tekstove ne planiram objašnjavati i oni koji ih trebaju shvatiti, shvaćaju. Također, kada je nastajao rock, punk ili bilo koji drugi stil glazbe, starija publika se čudila i nije shvaćala. Isto kao što dio starije publike ne razumije ili ne želi razumjeti moju glazbu, za 20 godina ljudi moje generacije većinom neće razumjeti glazbu koja tada bude aktualna. Nemam poseban opis za svoje pjesme. One imaju očite stilske sličnosti, ali je svaka posebna pa je zajedničko objašnjavanje bespotrebno.
NACIONAL: Jeste li poželjeli napisati pjesmu u kojoj biste opisali društvo i probleme koji vas okupiraju? Koliko na vas utječu društveno-politički problemi?
Nisam poželio napisati takvu pjesmu. Nisam član političke stranke i trenutna politička situacija upravo je onakva kakvu kolektivno zaslužujemo kao društvo i s tim nemam problema. Studiram, radim ono što volim i zarađujem zadovoljavajući novac poštenim radom. Prema tome, ostavljam drugima koji su nezadovoljni da pišu budnice.
NACIONAL: Glazbeno obrazovanje stekli ste u osnovnoj glazbenoj školi i naučili ste svirati gitaru, ali ne i koristiti tehnologiju za stvaranje glazbe. Je li bilo teško spojiti glazbene temelje i digitalnu tehnologiju?
Iako je oduzelo vremena, nije mi bilo teško jer me tehnologija za produkciju glazbe dovoljno zanimala da je naučim i dođem do razine da mogu svoje ideje realizirati u stvarnost. Poznavanje glazbene teorije mi je definitivno pomoglo u tom procesu.
NACIONAL: Često ističete da pripadate kolektivu Retfatlanta. O kakvom je kolektivu riječ i što to znači?
Retfatlanta je ekipa iz Retfale u Osijeku. Nas trojica repamo, pjevamo i produciramo i u fokusu smo na bini kao grupa, ali iza nas je uvijek velika ekipa koja nas je pratila i podržavala na sve načine, od prve pjesme i prvog nastupa i želim im svima još jednom od srca zahvaliti na svemu.
NACIONAL: Jednako ste popularni i u Beogradu. Čime ste osvojili publiku? Postoji li tajna uspjeha?
Publiku sam vjerojatno osvojio kvalitetnim i originalnim pjesmama objavljenim u pravom trenutku jer tada na sceni nije bilo sličnih izvođača, a da su to radili na visokoj razini i nadam se da ću to raditi i u budućnosti. Tajna uspjeha postoji, ali vam je neću otkriti.
NACIONAL: Koronavirus je zaustavio sve koncertne aktivnosti. Kako vidite svoju i budućnost glazbenika?
Ne vidim budućnost, nisam vidovit, ali iz razgovora s upućenijim ljudima čujem procjene da bi od ljeta mogli krenuti s koncertima na otvorenom pod određenim mjerama, a tek 2022. možemo očekivati povratak u normalno stanje.
Komentari