Glas S 1004 Coupe imao je 4-cilindarski benzinski motor obujma 992 ccm i snage 42 KS, s bregastim vratilom u glavi pokretanim zupčastim remenom, bez napinjača
Prvi zupčasti remen ugrađen je 1962. u automobil S 1004 Coupe tvrtke Glas, koju je ubrzo progutao BMW. Bio je to coupe (tadašnje) kompaktne klase, dugačak 3835 mm, širok 1500 mm i visok 1355 mm, razmjerno kratkog međuosnog razmaka od 2100 mm. Zanimljiv, inovativan bio je motorom ugrađenim uzdužno sprijeda, koji je preko 4-stupanjskog ručnog mjenjača, potpuno sinkroniziranog, pokretao stražnje kotače.
Benzinski redni 4-cilindraš s vodenim hlađenjem, kratkohodne izvedbe (72 x 61), tada inovativne, iz 992 ccm pri 4800/min razvijao je 42 KS. Konstruirao ga je Leonhard Ischinger, bivši BMW-ov konstruktor. Imao je bregasto vratilo u glavi (OHC), koje je po prvi put pokretao zupčasti remen.
Zupčasti remen je pokretao samo bregasto vratilo (ne i pumpu rashladne tekućine), bez napinjača, te je preko klackalica pokretalo po dva ventila po cilindru. Glas S 1004 Coupe, uveden na tržište u kolovozu 1962., imao je masu 750 kg te je do stotke ubrzavao za 26 sekundi i postizao 135 km/h. Bilo je to tada temperamentno, dinamičnije nego što su postizali prosječni automobili.
U siječnju 1963. dobio je verziju Cabrio, a u studenome 1963. i 1004 TS Coupe, s dvostrukim rasplinjačem, što mu je snagu povećalo na 64 KS i poboljšalo performanse (16 s, 150 km/h).
Tada su uvedeni i modeli 1204 Limousine, S1204 Coupe i S1204 Cabrio, s jednostrukim rasplinjačem, 1189 ccm i 53 KS te sportski modeli, s dvostrukim rasplinjačem 1204 TS Limousine, S1204 TS Coupe i S1204 TS Coupe. Iz 1189 ccm razvijali su respektabilnih 70 KS, za 13 sekundi do stotke i špicu od 160 km/h.
Najsnažnija verzija, GTS Limousine, koja je stigla u ožujku 1963., iz 1290 ccm je razvijala 85 KS, za ubrzanje do stotke od 12 sekundi i najveću brzinu od 168 km/h. Posljednji model, Glas 1304 CL s 80 KS proizveden je u travnju 1968. te je ukupna naklada dosegla 40.703 primjerka.
Masovno korištenje počinje krajem 1960-ih, talijanskim modelima Fiat 125 i Fiat 128, a bum nastaje 1974., kad je predstavljen prvi Volkswagen Golf. Zupčasti remen nije potrebno održavati, gotovo je bešuman, stvara manje otpore i mehaničke gubitke te je jeftiniji od drugih pogona bregastih vratila (lanac, lančanici).
Za razliku od lanca, koji zbog lučnog koraka i pulsiranja prijenosnog polumjera lančanika ima neravnomjernu obodnu brzinu (poligonski efekt), zupčasti remen radi ujednačeno. Mekši prijenos snage (potrebne za pokretanje bregastih vratila) ublažava dinamičko opterećenje razvodnog mehanizma.
Glavna mu je mana rizik pucanja. Događa se vrlo rijetko, ali tada dolazi do velike havarije motora (sudare se klipovi i ventili). Zbog toga je propisana izmjena nakon određenog broja prijeđenih kilometara i godina (sedam do deset).
Izrađuje se od kompozita polimera (kloroprenskog kaučuka – neoprena) i ojačavajućeg sredstva – armature (mreže od staklenih vlakana). Dobra mehanička svojstva, dinamičku otpornost i otpornost na trošenje zadržava u širokom temperaturnom području od -50 do +260°C.
Malo je osjetljiv na utjecaj kisika i ozona (sporo stari) te u radu može dugo izdržati bez istrošenja i pucanja.
Koji je automobil prvi ugradio daljinsko centralno? Renault Fuego iz 1982.!
Koji je prvi automobil s klima uređajem? Packard 180 Touring Sedan iz 1939.!
Koji je prvi automobil s dizelskim motorom? Mercedes-Benz 260 D iz 1936.!
Koji je prvi automobil sa serijskim zračnim jastukom? Američki Oldsmobile Toronado iz 1973.!
Koji je prvi automobil s disk kočnicama? Američki Tucker 48 iz 1947.
Koji je prvi automobil ugradio sigurnosni pojas? Volvo PV 544 iz 1959.
Komentari