Irski doseljenici još su u 17. stoljeću na Jamajku donijeli ‘irski mah’, crvenkastu algu, koja od tada raste uz obalu Jamajke. Vjerojatno najpoznatiji Jamajčanin, Bob Marley, svakog je jutra pio čudan napitak napravljen upravo od te alge.
Taj je napitak poznat po visokom udjelu vitamina, željeza i kalcija, a danas se prodaje u verziji spremnoj za konzumaciju. Ovaj napitak od irskog maha dio je onoga što se zove “ital prehrrana”, koja je nastala s Rastafari pokretom tridesetih godina prošlog stoljeća. Riječ “ital” je skraćenica od “vital” i “I” (ujedinjavajući englesku zamjenicu “I” koju Rastafari preferiraju), a dijeta koja ide uz to sastoji se uglavnom od povrća i neprocesuiranih proizvoda. Za sljedbenike ove dijete ključna je isključivo domaća priprema namirnica.
“Za Raste, priprema vlastite hrane znači odbacivanje potrošačkog društva“, rekao je Alexandre Grondeau, osnivač reggae.fr, jednog od prvih francuskih medijskih kanala posvećenih tom žanru i njegovoj kulturi. “Možemo vidjeti političku interpretaciju, jer konzumirati ono što proizvodimo znači biti protiv Babilona, protiv kolonijalizma“, poručio je.
Veganski kuhar Delroy Brown, koji vodi ital restoran Gee Wiz na jugozapadu Jamajke, ističe da je cilj ital prehrane zabraniti sve namirnice koje su kolonisti uvozili. “Ital prehrana potiče nas da jedemo ono što prirodno raste na našem tlu”, objasnio je. Na jelovniku se nalaze i i variva i juhe na bazi povrća koje sadrže i ribu, kako bi podržali lokalni ribolov.
Vegetarijanska ili veganska, ital dijeta ima nekoliko varijacija. Sam Bob Marley je dopuštao malo ribe na svom tanjuru, a nikada nije išao na turneje bez svog kuhara. “Marley nije išao u restorane”, kaže Alexandre Grondeau, autor knjige ‘Bob Marley: Univerzalni Heroj’. Grondeau se prisjetio da je tijekom svoje prve turneje sa Wailersima u Engleskoj, početkom 1970-ih godina, Marley imao problema s pronalaskom namirnica jer je bila zima, nije bilo povrća, a i sve je u to vrijeme bilo skupo.
Animistički pristup
Poput vegana, sljedbenici ital kuhinje ne jedu meso ili životinjske proizvode poput mlijeka i jaja. Njihov pristup, ekološki prijateljski prije svog vremena, manje je politički i društveni, a više duhovni.
Raste se žele osloboditi kršćanstva, religije koju su donijeli europski doseljenici. Ipak, njihove prehrambene navike vuku korijene iz Biblije: “I doda Bog: ‘Evo, dajem vam sve bilje što se sjemeni, po svoj zemlji, i sva stabla plodonosna što u sebi nose svoje sjeme: neka vam budu za hranu!'” (Postanak, 1:29).
Ovaj obrazac potronje utjecajan je i zbog odlomaka iz Levitikusa, i zagovara ono što se naziva pokretom ‘livity’, skraćenicom od riječi ‘živjeti’ (live) i Levitikus. “Možemo vidjeti i animistički pristup koji potječe od afričke spiritualnosti“, istaknula je Coralie Jouhier, suosnivačica ital i afro-veganskog restorana Jah Jah le Tricycle u Parizu. “Neki pioniri Rastafari pokreta poput Leonarda Howella, apostola povratka u Afriku, poticali su svijest o onome što jedemo, blizini prirodi, poštivanju ciklusa života, svog tijela i duha”, dodao je Jouhier, prenosi WorldCrunch.
Osnova ital detoksa su mahunarke (leća, grah), alkalne namirnice (špinat, brokula), izvori proteina iz uljarica (bademi, kikiriki) i, nedavno, “sirova hrana” (salate, mrkva i cikla). “Jednog dana bio sam u studiju u Jamajci sa reggae zvijezdom Anthonyjem B-jem, i htjeli smo dostavu hrane”, kaže Alexandre Grondeau i dodao: “Bio je zadivljen i rekao: ‘Vidiš, jedem ono što jesam, zato sam zdrav. Nikada nismo vidjeli da mrkva poludi kao što to rade vaše krave!'”
‘Društvo je shvatilo da su Raste bili avangardni’
U vrijeme kada je biti stanovnik grada u zapadnim prijestolnicama sinonim za chia sjemenke i jogu, ital prehrana polako počinje biti prihvaćena u praksi. No, dugo vremena je bila smatrana čudnom, nešto povezano s neobičnim prehrambenim navikama iz sedamdesetih godina prošlog stoljeća.
“Danas, organizatori koncerata više ne dočekuju izvođače s Jamajke na isti način kao nekada, poslužujući plate narezaka. Društvo je promijenilo svoj pogled i shvatilo je da su Raste bili avangardni svojim načinom prehrane”, rekao je Alexandre Grondeau.
Pokret se proširio i izvan granica Jamajke na američke i britanske umjetnike poput Jah Suna i njegove pjesme ‘No Bones No Blood’. Tu je i Macka B i njegova ital himna ‘What We Eat’. Oboje i dalje zagovaraju tu kulinarsku filozofiju u glazbi, piše JeuneAfrique.
Komentari