Zimske gume s prednjim ili stražnjim pogonom (2×4) u zimskim uvjetima osiguravaju znatno bolja vozna svojstva i sigurniju vožnju nego ljetne s pogonom 4×4
Automobil s integralnim pogonom otporniji je na proklizavanja i gubitak kontrole, pa pruža ‘lažni’ osjećaj sigurnosti, ali kad prokliže, to je preko svih kotača i vozač je bespomoćan. U takvim uvjetima mnogi pretjeraju, misleći da nije još opasno, pa brzinu ne prilagode uvjetima (na to obvezuje i članak 51. stavak 1 Zakona o sigurnosti prometa na cestama).
Tada put do nesreće i tragedije postaje kratak. U više navrata davali smo spasonosne savjete za zimske uvjete vožnje, od kojih je najvažnije korištenje zimskih guma! Njihova je prednost po dva osnova:
Prvo, zimske gume imaju prilagođenu geometriju gazne plohe, s dubokim uzdužnim, poprečnim i kosim utorima te lamelarnu strukturu, koja poboljšava ‘hvatanje’ na podlogu te drugo, izrađene su od mekanog materijala, u gaznom sloju i od ‘ljepljive’ silike, koja poboljšava prianjanje (‘grip’).
Mnogi ne znaju da ljetne gume, s neprilagođenim materijalom gazne plohe, koji pri niskim temperaturama postaje tvrd i neelastičan, sposobnost prianjanja gube već ispod +7 Celzijevih stupnjeva! Pogotovo ako je asfalt, usto, vlažan.
Dakle, korištenje zimskih guma zimi važnije je od svih ostalih mjera zajedno! To teško dopire do svih vlasnika automobila, posebice onih koji voze SUV-ove, crossovere i obične aute s pogonom 4×4 (preko sva četiri kotača, dakle integralnim).
‘Logika’ im je sljedeća: s integralnim pogonom (4×4) kotači bolje prianjaju, pa se u zimskim uvjetima može voziti i bez zimskih guma. To je opasna, pogibeljna zabluda, evo i zašto:
1. Brzinska granica proklizavanja, s pogonom 4×4 u usporedbi s 2×4, malo se povećava, pa vozač stječe pogrešan, neutemeljen osjećaj da kotači dobro prianjaju na sklizak kolnik.
2. Ali, kad vozilo potom prokliže, čini to naglo, bez upozorenja, preko svih kotača te se pri toj povećanoj brzini potpuno gubi kontrola upravljanja i dinamička stabilnost, a vozač, čak i ‘profesionalac’, potpuno je bespomoćan.
Za razliku od vozila s pogonom 2×4, kod kojih najprije dolazi do upozoravajućeg proklizavanja preko prednjih ili stražnjih kotača (ovisno o uvjetima i pogonskoj koncepciji), kod vozila s pogonom 4×4 nema nikakvih prethodnih upozorenja, što opasnu situaciju čini pogibeljnom.
Usto se s ljetnim gumama opasno produžava zaustavni put, često i dvostruko pa se znatno povećava rizik naleta na drugo vozilo, motociklista, pješaka… Možda niste znali, ali vozna svojstva automobila s pogonom 2×4 i zimskim gumama u zimskim su uvjetima neusporedivo bolja nego istog s pogonom 4×4 i ljetnim gumama!
Komentari