Josipa Filipović, predsjednica Udruge za promociju turizma ‘Hub Tour Croatia – Hrvatska Tourism’, inicirala je početkom srpnja osnivanje ženskog jahtaškog kluba u marini D-Marin Dalmacija u Sukošanu, gdje će žene učiti jedriti, ali i osmišljavati nove nautičke sadržaje
Kako motivirati žene da se masovnije i aktivnije uključe u nautičku priču i tako posve konkretno razbiju mit o jedrenju kao tipično muškom sportu, ali i nautici daju novi, drugačiji, tipično ženski „štih“ koji će otopiti grubost morske soli i obogatiti je toplinom ženskog osmijeha? Josipa Filipović, predsjednica Udruge za promociju turizma „Hub Tour Croatia – Hrvatska Tourism“ dosjetila se idealnog načina: inicirala je osnivanje ženskog jahtaškog kluba, prvog takvog u svijetu, koji je upravo početkom srpnja ove godine svečano otvoren u marini D-Marin Dalmacija u Sukošanu kod Zadra. Tečajevi jedrenja, regate, skiperski tečajevi, tematske radionice i opuštajuće klupsko jedrenje „za dušu“ samo su neki od planova koji će, vjeruje organizatorica, vrlo brzo zaživjeti kroz novostvoreni jahtaški klub te okupiti veliki broj zainteresiranih žena. Iako klub nosi naziv „ženski“, pristup nije zabranjen ni muškim kolegama. „Ma kakvi, zašto bismo branili dečkima da dođu u naš klub. Dapače, bit će otvoren svima koji to žele, a vjerujem da će u njemu, kad pokrenemo sve aktivnosti koje su nam u planu, biti za svakoga ponešto“, uz osmijeh nam je kazala Josipa Filipović i dodala da klub promatra nautiku kroz žensku prizmu i dobrodošli su svi koji prihvaćaju takav narativ.
A kako je uopće došlo do ideje za osnivanje takvog kluba? „Prvotna misao vezana uz jahtaški klub krenula mi je još dok sam studirala sportski menadžment u Španjolskoj. Tada smo, između ostaloga, obrađivali i teme vezane uz održavanje svjetski poznate regate Volvo Ocean Race. Tada sam pomislila kako bi bilo lijepo i da Hrvatska, koja ima prekrasnu obalu, ima neku sličnu regatu koja bi promovirala i Jadran i nautički turizam u nas. Kroz ta promišljanja, ali i kroz moj stil življenja koji je oduvijek bio vezan uz more i prirodu, a pogotovo nakon povratka iz Španjolske, kada sam prvo položila tečaj za skipera, a onda i za zapovjednicu jahte, shvatila sam da Hrvatskoj treba dodatni poticaj i neki novi sadržaj koji će obogatiti standardnu nautičku ponudu“, objasnila je Josipa Filipović. Primijetila je da na hrvatskoj obali nedostaje skiperskih i nautičkih klubova po uzoru na brojne takve u svijetu, u kojima se nautičari mogu upoznavati, družiti i razmjenjivati iskustva i informacije vezane uz plovidbu. „Često sam na svojim skiperskim turama morala odgovarati na začuđena pitanja klijenata koji nisu mogli razumjeti zašto stanovnici zemlje s jednim od najljepših mora na svijetu ne žive intenzivnije s morem i zašto nemamo takve dodatne sadržaje koji bi potaknuli interes nautičara. Tako se kroz posao, kroz tečajeve Međunarodne udruge škola jedrenja (ISSA), ali i kroz razgovore s prijateljicama i ispitivanje njihovih želja, iskristalizirala ideja o ženskom jahtaškom klubu kroz koji bismo mogli ostvariti sve planove koji su me i motivirali za njegovo osnivanje. Kad već muški kolege nisu bili poduzetni u tom smjeru, možda ih prvi ženski jahtaški klub potakne pa i oni krenu našim stopama“, kaže Josipa Filipović.
‘I kada sam radila kao skiperica, u nekoliko navrata dogodilo mi se da klijenti koji su iznajmili jahtu odbiju žensku skipericu i traže isključivo muškarca’
Unutar novoosnovanog kluba, pripovijeda dalje, postoje dvije aktivne sekcije. Jedna je tipična jahtaška sekcija koja će uskoro organizirati humanitarnu modnu reviju, u planu su i dodjele nautičkih nagrada, konferencije na temu nautike i razne radionice posvećene ženama. „To je jednom riječju tipična nautička priča kroz žensku prizmu i s brojnim popratnim sadržajima koji zanimaju žene“, objasnila je naša sugovornica i dodala da je klub namijenjen širokoj nautičkoj populaciji koja će tu naći korisne, ali i zabavne sadržaje koji ih zanimaju i koji su prilagođeni njihovoj dobi i krugu interesa, a posebno onima koji vole i cijene more i plovidbu. Uz to, kroz klub će se organizirati i škole jedrenja za sve žene koje žele savladati pomorska umijeća, a one koje žele napraviti i korak više i položiti ispite za skipericu i zapovjednicu jahte te prihvatiti plovidbu kao životno zanimanje, to će moći učiniti zahvaljujući suradnji kluba s pomorskim učilištima u Hrvatskoj. Druga sekcija bavit će se organizacijom aktivnog odmora za žene, ponudom brige za djecu za vrijeme jedrenja, organizacijom sportskih i opuštajućih aktivnosti ili pak poslovnih radionica, team-buildinga i treninga za poduzetnice. U tom smjeru već su stupile u kontakt s trenerima različitih vještina koji će pomoći u osmišljavanju takvih paketa, a zamišljen je i institut mentorstva starijih iskusnijih poduzetnica za pomoć mladim kolegicama na startu njihova ulaska u svijet poduzetništva.
Kroz klub će se organizirati i škole jedrenja za sve žene koje žele savladati pomorska umijeća, ali i za one koje žele napraviti korak više
Zanimalo nas je i kako su je muški kolege prihvatili kao ženu u tipično muškom zanimanju, ali i kako su komentirali osnivanje kluba i je li ispočetka bilo podsmijeha, podbadanja ili pošalica na račun cura s kormilom u rukama. „Tijekom tečajeva koje sam prolazila u procesu stjecanja skiperske dozvole, a potom i polaganja za zapovjednicu jahte, uglavnom sam bila jedina žena i nerijetko sam se susretala sa začuđenim pogledima i komentarima muških kolega iza leđa. I kada sam radila kao skiperica, u nekoliko navrata dogodilo mi se da klijenti koji su iznajmili jahtu odbiju žensku skipericu i traže isključivo muškarca. No u većini slučajeva klijenti su me posve normalno prihvaćali, pogotovo kad su se osvjedočili da znam svoj posao i da su sa mnom na brodu sigurni“, smije se naša sugovornica. Nema točnog podatka koliko žena skiperica danas radi na Jadranu, no Josipa kaže da im je cilj sačiniti registar žena skiperica i aktivno ih uključiti u klub.
Iako predrasuda o ženama u nautičkom svijetu još ima, kada je sama inicijativa osnivanja jahtaškog kluba pretočena u djelo, od tada pa do danas, kaže, nailazi samo na riječi podrške i ohrabrenja muških kolega koji u pravilu hvale ideju i koncepciju kluba i pozitivno je komentiraju. „Znate, nautički svijet je vrlo zatvoren krug u kojem se teško prihvaćaju nove ideje i razbijaju ustaljeni običaji. A mi bismo u taj krug željeli uključiti i žene, prije svega one žene poduzetnice čiji su način razmišljanja i pogled na svijet atipični i drugačiji od uobičajenog, koje žele učiti i savladavati nove vještine i koje su spremne prihvatiti takav stil života uz more i s morem, bilo kroz rekreativno bavljenje jedrenjem ili pak kao pripremu za profesionalno pomorsko zanimanje“, tumači Josipa Filipović. A da se predrasude o ženama u pomorskim i nautičkim zanimanjima polako ali sigurno ipak lome, pripovijeda Filipović, svjedoči i podatak da je nedavno Cruising club of America u New Yorku, jedan od najstarijih jahtaških klubova u SAD-u, prvi put u povijesti na mjesto predsjednice izabrao ženu – Sheilu McCurdy, svojevrsnu ikonu američkog jedriličarskog sporta – dodijelivši joj titulu komodora koju svaki čelni čovjek toga kluba nosi tijekom obnašanja dužnosti.
Planovi i ambicije ženskog jahtaškog kluba sežu i u regatne vode. „Upravo smo pokrenule crowdfunding kampanju (kampanja prikupljanja sredstava putem uplata manjih novčanih iznosa od većeg broja ljudi, op. N.) za nabavu regatne jedrilice s kojom bismo se natjecale na regatama kao ženska posada. Zbog toga je u klub ušla i naša proslavljena jedriličarka Petra Kliba, iskusna moreplovka s brojnih regata, čiji će zadatak biti pripremiti posadu za regatna natjecanja“, rekla nam je Josipa Filipović i otkrila da prvu regatu planiraju već u travnju iduće godine. Jedrit će se od Zadra i Sukošana, u kojem je sjedište kluba, pa do Šibenika.
‘Uz kvalitetu broda, kvaliteta i karakter skipera, mornara i hostesa ključni su za stvaranje ukupnog dojma koji klijent nosi iz Hrvatske’
Planova i ideja svakako ne nedostaje, a s obzirom na golem elan i naše sugovornice i brojnih njezinih suradnica, većina njih zasigurno će biti i ostvarena. No osim sportskih i poduzetničkih ciljeva, postoje i planovi promocije hrvatske nautičke ponude, između ostaloga i kroz dodjelu godišnje nautičke nagrade za najbolju čarter agenciju i najbolju posadu, koja promovira važnost i ulogu posade u ukupnoj nautičkoj slici Hrvatske. „Važnost posade na brodu često je podcijenjena i rijetko se spominje. A upravo je, uz kvalitetu broda, kvaliteta i karakter skipera, mornara i hostesa koje klijenta dočekuju na brodu i koje ga vode kroz njegov doživljaj Jadrana, ključna za stvaranje ukupne slike i dojma koji klijent nosi iz Hrvatske i koji će ga motivirati da se i iduće godine vrati na naše more“, naglašava naša sugovornica i podsjeća da im je u planu u travnju iduće godine organizirati i konferenciju o nautičkom načinu života i životnom stilu kroz ekološke teme.
„Mislim da Hrvatska u turističkom brandingu ne koristi dovoljno svoju nautičku izvrsnost i da se na tom polju može učiniti puno više. Poznati su razlozi što nas nautičari vole i što nas posjećuju. No tu pozitivnu sliku treba nastaviti njegovati i davati joj dodatnu vrijednost i kvalitetu koje će nas učiniti još prepoznatljivijima i drugačijima od konkurencije. Naš cilj u nautičkom sektoru nije masovni turizam, već probrani gosti koji imaju specifična očekivanja i zahtjeve koje možemo ostvariti i koji će se zbog te kvalitete uvijek vraćati. A naš ženski jahtaški klub, jednako kao i drugi jahtaški klubovi koji će se, iskreno se nadam, početi osnivati duž jadranske obale, toj će pozitivnoj slici samo dodatno pozitivno doprinijeti“, zaključila je Josipa Filipović.
Komentari