Korištenje električnih romobila, koji su za učinkovitost, protočnost i sigurnost prometa u urbanim sredinama, bez obzira na negativne utjecaje na nogostupu, došli kao ‘dar s neba’, treba promicati, a ne sputavati…
Prije desetak godina električni romobili počeli su se pojavljivati na gradskim javnim površinama i brzo stekli popularnost. Neki su ih koristili iz zabave, a mnogi kao praktično prijevozno sredstvo za komunikaciju u gradu. Razmjerno lakim upravljanjem i brzinom do 25 kilometara na sat postali su zanimljivo i učinkovito prijevozno sredstvo, koje, posebice u vremenima velikih gužvi, omogućava bržu i učinkovitiju komunikaciju nego korištenjem osobnih vozila i javnog prijevoza.
Za prometovanje su koristili postojeće biciklističke staze, pješačke nogostupe i javne površine, što je omogućavalo razmjerno brzo probijanje kroz gradske gužve. Ubrzo su počeli stizati snažniji i brži električni dvokotači koji su se počeli koristiti i na kolnicima, pa smo svjedočili i bizarnim vožnjama romobila brzinama automobila. Pojavio se i biznis iznajmljivanja romobila, što je mnogima bila praktičnija opcija od nabavke i korištenja vlastitog električnog romobila, koja je najavila brzo širenje tog oblika prijevoza – mikroprijevoza.
Porast broja električnih romobila u gradu počeo je donositi prednosti za gradski promet, jer su mnogi električnim romobilima zamijenili korištenje javnog prometa, smanjujući gužve u natrpanim autobusima i tramvajima, a neki su shvatili kako im je to bolja i jeftinija alternativa korištenju automobila i motocikala. Procjenjivalo se da su na vrhuncu popularnosti, sredinom 2022., električni romobili za 1 do 2 posto smanjili broj automobila koji cirkuliraju gradskim središtem.
Potencijal mikroprometa bio je veći te su električni dvokotači mogli ‘izvući’ svako dvadeseto vozilo iz prometa (5 posto). Mnogima su poboljšali standard življenja i funkcioniranja u gradu, jer su praktičnija i funkcionalnija opcija od bicikala, koji imaju problema s odlaganjem i čuvanjem, odnosno nerješivim rizikom krađe, u mjestu stanovanja i zaposlenja. Električne su romobile, kao dio osobnog pribora mnogi čuvali u domu, odnosno uredu te nosili na samo odredište.
Promet električnim romobilima ima i tamniju stranu, jer su za promet prvenstveno koriste nogostupi i biciklističke staze, što izaziva (opravdana) negodovanja pješaka i biciklista, mogu ugroziti sigurnost, posebice djece i starijih osoba, a neprilagođena i brza vožnja romobilom, malih kotača i visokih rubova, opasnost je i za vozača/vozačicu – ozljede glave i donjih ekstremiteta.
No, ukupna kalkulacija sigurnosti je povoljna, što bi trebao biti i temelj korištenja električnih romobila – izravni i neizravni dobici u korištenju električnih romobila su (znatno) veći od mana. Ta nova vrsta mikro prijevoza, smanjuje broj vozila (automobila, motocikala i bicikala) u prometu te broj riskantnih i opasnih situacija u prometu (interakcija automobil-automobil, automobil-pješak, automobil-bicikl) te gužve i zagađenja izazvana motornim vozilima.
Zagreb je, zbog nedovoljno učinkovitog javnog prometa i preopterećenog cestovnog, u bitno drukčijoj situaciji od Pariza, Beča, Frankfurta, Milana…, koji su proteklih godina uveli niz restrikcija u korištenju električnih dvokotača. I tu je nastao problem, jer se uspoređivalo neusporedivo. Koristi od poticanja vožnje električnih romobila veće su od potencijalnih šteta, a to pokazuje i statistika zanemarivo malog broja ozljeđivanja i stradavanja vozača električnih romobila te pješaka na nogostupu.
Pod pritiskom javnosti, a i zbog političkih razloga, u srpnju 2022. izmjenama i dopunama zakona o sigurnosti cestovnog prometa brzina romobila je ograničena na brzinu kretanja pješaka (na temelju obveze prilagodbe brzine romobila uvjetima na nogostupu) te uvedena obveza korištenja zaštitne kacige, uz kaznu od 30 eura. Time je zadan težak udarac toj vrsti mikroprijevoza, jer su električni romobili izgubili glavnu vrlinu – dostupnost i praktičnost.
Obveza nošenja zaštitne kacige ohladila je mnoge od korištenja električnih romobila. Poseban problem je što je doslovce ‘ubila’ win-win biznis iznajmljivanja romobila, što je mnogima bila izvrsna zamjena za korištenje osobnih vozila, javnog prometa i bicikala u gradskom prometu. Malo će tko ponijeti zaštitnu kacigu da bi potom iznajmio električni romobil, a još manje je onih koji bi na glavu stavio kacigu, koju im je osigurao iznajmljivač, koju su prethodno nosili drugi. Nije ni higijenski, ni zdravstveno opravdano.
Trend vožnji i nabavki romobila drastično se počeo smanjivati. Koristi od uvedene mjere znatno su manje od šteta – protjerali smo većinu električnih romobila iz prometa i time ‘na mostu’ dobili 100, a ‘na ćupriji’ izgubili 1000′. Stoga su u srpnju uvedene izmjene Zakona o sigurnosti u prometu bile kontraproduktivne. Precijenili su se pozitivni, a podcijenili, čak zanemarili, negativni efekti.
Zagreb je, zbog poveznim manjkavosti u gradskom cestovnom prometu, uzdužno presječenog rijekom i željeznicom te s premalo mostova i deniveliranih križanja, preopterećenog i neučinkovitog javnog gradskog prijevoza i kroničnog manjka parkirnih mjesta, poseban, u negativnom prometnom smislu, među većim europskim gradovima. Stoga je za povećanje učinkovitosti u komuniciranju te smanjenju prometnih gužvi, zagađenja i stradavanja u prometu kroz središte Zagreba električne romobile i skutere trebalo tretirati kao ‘dar s neba’.
Oni koji shvate kako na posao ili bilo kojim drugim razlogom kroz grad mogu ići električnim romobilom umjesto automobilom, izravno smanjuju prometne gužve, zagađenja i sigurnosne rizike. Uz romobiliste, u gradskom cestovnom prometu sudjeluju i pješaci, vozači i putnici u automobilima te biciklisti. Svima bi njima zaštitna kaciga koristila u slučaju nesreće, čak i više nego romobilistima, ali ipak, iz sustavnih razloga (opravdano) svima nije propisana. Biciklistima je, zbog dinamike pada preko volana, glava prva na udaru, a romobilistima prvo stradaju noge, potom ruke.
Zaštitna kaciga smanjuje mogućnost komunikacije vozača romobila s okolinom, a prilikom pada romobilisti krutom kacigom, kakvu mnogi koriste, može ozlijediti pješake, posebice djecu, koji im se nađu na padnoj putanji. Zbog toga bi, sustavno, bilo korisno nošenje zaštitne kacige za vozače električnih romobila preporučiti, a ne propisati (ukinutu kaznu od 30 eura) te poticati kupnju i korištenje električnih romobila u središtu Zagreba. Rizici za pješake na nogostupu, pogotovo ako se bude kontroliralo i kažnjavalo neprilagođavanje brzine romobila uvjetima na kolniku bili bi prihvatljivi, uz znatno veće prednosti za promet u gradu, protočnost i, posredno, sigurnost. Znatno će se povećati i biznis iznajmljivanja romobila, što će povećati porezne prihode i rasteretiti osobni i javni promet.
Komentari