ŽELJKO MARUŠIĆ: Nakon teškog incidenta na trajektu Supetar treba odmah smijeniti upravu Jadrolinije i uvesti prinudnu, a istragu preuzeti DORH!

Autor:

Slika je ilustracija (priv. arhiv, August Dominus - Wikimedia Commons)

Nevjerojatan slijed neodgovornosti, neorganiziranosti i nestručnosti u Jadroliniji, koji ukazuje da su trajekti koji povezuju naše otoke ‘tempirane bombe’, što u drugom i trećem incidentu samo srećom nije završilo još većom tragedijom nego u prvom, u Malom Lošinju, nalaže da u istrazi današnjeg incidenta na trajektu Supetar u obzir treba uzeti i sabotažu

Gore od samog pogibeljnog događaja ponekad je objašnjenje njegovog uzroka, a upravo to je u slučaju današnjeg, trećeg po redu incidenta s padom rampe na trajektu Jadrolinije, drugi put tijekom plovidbe (!), ‘neslužbeno’ prenio dnevni list. Podsjeća na vic u kojem se vozač, zatečen u brzinskom prekoračenju, policajcu opravdava kako je “žurio kući jer je malo više popio”?!

Naime, pristupna rampa trajekta, pramčana ili krmena, ovisno o proceduri pristajanja, smije se odbraviti i početi spuštati tek kad trajekt pristane i užadima se priveže uz pristanište. Ni u kojem slučaju prije toga! Pristupne rampe na trajektu pandan su teretnih vrata (cargo door) na zrakoplovu, sustav bez ikakve (aero- odnosno hidro-) dinamičke sigurnosne redundancije te je otvaranje dozvoljeno samo u slučaju osiguranog statičkog stanja, kad je zrakoplov zaustavljen i osiguran na stajanci, odnosno trajekt pristao i zavezan na pristaništu. Svaki drugi slučaj vodi u katastrofu, odnosno pri otvaranju teretnih vrata na zrakoplovu, odnosno pristupne rampe na trajektu, nesreću s izvjesnim tragičnim ishodom mogu spriječiti samo povoljne okolnosti (mala visina/udaljenost od obale i vremenski uvjeti) te puka sreća.

JADROLINIJIN TRAJEKT Pala rampa na ‘Supetru’: Ozlijeđenih nije bilo, došlo je do tehničkog kvara

Da se u slučaju trajekta Mljet 31. kolovoza 2024. nadomak pristaništa u Supetru ili jučer na trajektu Supetar nadomak pristaništa u Brestovi rampa spustila pri lošem vremenu, čak i samo nekoliko metara od obale, moglo je doći do prevrtanja i potapanja trajekta te velikih ljudskih gubitaka! Prodor vode u hidrodinamički nestabilan trajekt, uslijed valova i/ili vjetra, kojemu se pri plovidbi u nepovoljnim okolnostima otvori rampa (početni poremećaj izaziva povećanje gradijenta nestabilnosti, jer naginjanje izaziva ulazak morske vode i dodatno povećava naginjanje, a to dodatno povećava prodor morske vode…) izaziva razmjerno brzo prevrtanje i potonuće. Pogibeljnost za putnike i posadu u trajektu pritom povećavaju neosigurana vozila, koja bi izazvala fizički kaos i kolizije s osobama u utrobi broda.

Skandaloznost cijelog slučaja pokazuje i naglašava nestručno, diletantsko objašnjenje u dnevnom listu (‘neslužbeno’):

“… do incidenta je došlo jer prvi časnik broda nije uključio hidrauliku prilikom spuštanja rampe. To se dogodilo dok je brod prilazio obali, a kada je uočio da hidraulika ne radi, prvi časnik uključio ju je tijekom spuštanja rampe. Međutim, rampa je tada izbila cilindar. Kako se više nije mogla podići, brod se okrenuo i putnike i vozila iskrcao preko krmene rampe.”

To je nelogično, nestručno i nedopustivo iz sljedećih razloga

1. Priznalo se da je pokrenut nedopustiv postupak – odbravljivanje i spuštanje rampe prije pristajanja i privezivanja trajekta.

2. Razina nestručnosti i neodgovornosti ukazuje da se, radi “uštede” u vremenu i aktivnostima, plovilo s neblokiranom i neosiguranom pramčanom rampom (sigurnosnim zaticima i klinovima)!

3. Hidraulički mehanizam je najsigurniji i najpouzdaniji pokretni mehanizam (znatno sigurniji od električnog, pa i pneumatskog) te svaka njegova neispravnost ukazuje na veliku neodgovornost i nestručnost u održavanju i rukovanju.

4. Hidraulični mehanizam je tako konstruiran da ima potpunu i dodatnu mehaničku redundanciju, odnosno može podnijeti i prihvatiti najveće težinski uvjetovano statičko i dinamičko opterećenje rampe pri spuštanju. Rampa ni u kojem slučaju pri spuštanju ne bi smjela moći “izbiti cilindar”, hidraulički op. a.

5. Slijed događaja, potpuno neusklađen s propisanim procedurama održavanja i upravljanja brodskih sustava, ukazuje da je trajekt krenuo s neispravnim hidrauličkim mehanizmom pramčane rampe, što je zaduženima za aktiviranje i posadi trebalo biti funkcionalno, pa čak i vizualno jasno (!) i/ili su prilikom aktiviranja spuštanja rampe, osim nedopustivo preranog početka postupka, pokrenute pogrešne odnosno nedopustive (!) aktivnosti povezane s nedopustivim stanjem (alkohol…), odnosno namjerama (sabotaža) odgovorne(ih) osobe(a).

Nažalost ovo je (pre)teška posljedica izostanka nužne smjene uprave Jadrolinije nakon tragičnog lošinjskog (11. kolovoza 2024.), a posebice supetarskog (31. kolovoza 2024.) incidenta. Zbog toga treba odmah smijeniti upravu Jadrolinije i uvesti prinudnu upravu, a istragu incidenta preuzeti DORH!

VIDEO! KAOS PRED SUPETROM Rampa trajekta Mljet pred pristajanje se srušila u more!

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Albonese

prije 1 mjesec

Svaka Vam cast postovani gospodine Marusic.Prvi i jedini profesionalno elaborirani izvjestaj o dosadasnjim nesrecama na trajektima Jadrolinije.Ostavka Sopte,butka a moralna i krivicna odgovornost AP jca jer je te osobe postgavio na mjesta za koje doticni nisu sposobni i nemaju niti elementarnoga znanja,JSA and risk form izgleda da jadrolinijini uhljebi nemaju niti pojma sta su,a izgleda niti HRB