Kada govorimo o plinu, mislimo na UNP – ukapljeni naftni plin ili engl. LPG – liquefied petroleum gas
Svakodnevno iz medijima možemo dobiti informaciju oko rasta cijena niza artikala, usluga i energenata. Vlasnici osobnih automobila iz tjedna u tjedan svakog ponedjeljka osluškuju informaciju raste li cijena goriva u utorak i koliko će trebati izdvojiti da napune spremnik goriva. Postavlja se pitanje kako uštedjeti na gorivu i razmišlja li se o nabavi osobnog automobila s pogonom na plin jer je cijena plina trenutno upola manja od cijene benzina i dizela.
Pitanja koja se učestalo pojavljuju prilikom razmišljanja o nabavi vozila koje za pogon koristi plin pored benzina.
Koje vozilo može za svoj pogon koristiti plin (UNP)?
Rabljeno ili novo vozilo koje je tvornički ili naknadno pregrađeno da može koristiti plin (UNP) pored osnovnog goriva (benzina)
Razlika u izvedbi i načinu funkcioniranja plinske instalacije kod navedenih vozila ne postoji, u većini slučajeva automatski se gorivo za rad motora prebaci na plin, postoji i mogućnost da vozač može odabrati pritiskom na prekidač smješten u kabini želi li koristiti benzin ili plin.
Koliko su sigurna vozila s pogonom na plin (UNP)?
Opasnost od eksplozije uglavnom ne postoji s obzirom na to da je plinska instalacija opremljena sigurnosnim uređajima koji u slučaju kvara prestaju opskrbljivati motor plinom.
Opasnost od eksplozije postoji samo ako se vozilo nalazi u zatvorenoj, dobro zabrtvljenoj prostoriji gdje bi eventualno propuštanje plina moglo postići eksplozivnu pomiješanost sa zrakom.
Preporuka! Ako parkirate vozilo u svojoj garaži, predvidite otvore za ventilaciju u donjem dijelu garažnih vrata, kako bi u slučaju curenja plina, plin mogao izaći izvan garaže, a na otvorenom prostoru mogućnost eventualne eksplozije gotovo da i nije moguća jer se teško može stvoriti potrebna koncentracija.
Koliko je veća potrošnja plina u odnosno na benzinsko gorivo?
Potrošnja plina je približno 10-20% veća nego kod benzina. Razlika u potrošnji nastaje u energetskoj razlici medija, smjesi plina i uvjetima upotrebe.
Koji dokumente uz važeću prometnu dozvolu mora imati vlasnik vozila na plin?
Vlasnik vozila pored važeće prometne dozvole mora posjedovati i važeće Uvjerenje i Certifikat za ugradnju uređaja i spremnika u motorno vozilo na pogon plinom (slika 2).
Pored redovnog servisa vozila, moraju li se servisirati i plinska instalacija i uređaji?
Da, u skladu s preporukama koje daje proizvođač ili serviser plinske instalacije i uređaja.
*Jednom godišnje ili nakon prijeđenih 10.000-20.000 km. Za servisiranje plinske instalacije i rada motora na plin trebate ići isključivo specijaliziranom plinskom servisu.
Interval izmjene pročistača plina niskog i visokog tlaka?
Poštovati upute proizvođača plinskog uređaja ili servisera plinske instalacije.
*Jednom godišnje ili nakon prijeđenih 10.000- 20.000 km.
Rok važenja spremnika plina?
Vijek trajanja spremnika može biti maksimalno 20 godina od dana prvog atesta (dana proizvodnje utisnutog na spremnik). Spremnik koji je star 10 i više godina podliježe tlačnoj probi koju obavljaju ovlašteni plinski servisi, nakon koje se u stanici za tehnički pregled pokreće postupak naknadnog odobravanja (ispitivanja). Za spremnik koji zadovolji na ispitivanju, vijek trajanja produžuje se za narednih 5 godina.
U kojemu slučaju potrebno je zamijeniti spremnik plina prije isteka 20 godina?
Ako su vidljivi tragovi oštećenja i korozije ili ako ne zadovolji na tlačnoj probi potrebno je odmah zamijeniti novim bez obzira na godinu proizvodnje.
Kod promjene vlasništva, je li potrebno promijeniti Uvjerenje i Certifikat?
Ne, Uvjerenje i Certifikate se ne vežu na vlasnika već na broj šasije vozila.
Je li se u sklopu tehničkog pregleda obavlja EKO–TEST za vozila s plinom?
Ne, obavlja se i naplaćuje se dodatni pregled plinske instalacije. Navedenim pregledom obuhvaćena je provjera svih dijelova koji su sastavni dio plinske instalacije, a koji direktno ili indirektno utječu na pravilan rad motora s pogonom na plin.
Koji su dodatni troškovi na registraciji vozila s ugrađenom plinskom instalacijom?
Prilikom produženja prometne dozvole (PD) u odnosu na klasično vozilo, plaća se dodatna naknada na osnovni iznos.
Preporuke i savjeti
Korištenje benzina samo do prebacivanja na rad s plinom će malo trošiti benzin, ali će smanjiti rad benzinskog sustava ubrizgavanja koji će često zahtijevati skupe popravke zbog malo korištenja i rada sa starim gorivom pa je preporuka na svaki treći potrošeni spremnik plina potrošiti i spremnik goriva kako biste izbjegli neželjene popravke na benzinskom sustavu goriva. Također je preporučljivo ne prazniti spremnik goriva ispod 1/3 spremnika benzinskog goriva kako bi se osiguralo hlađenje benzinske pumpe goriva u spremniku.
Komentari