Nedavno je na festivalu MENT u Ljubljani, jednom od najvažnijih showcase festivala u ovom dijelu Europe, predstavljena novoosnovana udruga RUNDA – Regionalno udruženje nezavisnih diskografa. To je prva udruga takve vrste na Balkanu, koja okuplja izdavače s područja nekadašnje Jugoslavije i Albanije. Članovi i ujedno osnivači te udruge su diskografske kuće Menart, Dancing Bear i Dallas Records iz Hrvatske, Moonlee Records i NIKA iz Slovenije te Kontra, Ammonite Records i IDJ iz Srbije. RUNDA je volonterska, neprofitna, neovisna strukovna organizacija koja zastupa interese nezavisnih izdavača na Balkanu s ciljem povezivanja svih zainteresiranih strana u poslu te rješavanja brojnih pitanja u glazbenoj industriji, kako na razini regije, tako i na razini pojedinih zemalja iz kojih njezini članovi dolaze. RUNDA je ujedno i punopravni član IMPALE, Europske udruge nezavisnih izdavača. Za predsjednika RUNDE izabran je izvršni direktor Dallas Recordsa Dario Draštata, koji je za Nacional nabrojao primarne zadatke udruge RUNDA.
„Jedan je od naših primarnih ciljeva biti glas svih neovisnih izdavača u regiji, bez obzira na to je li riječ o malim ili većim kompanijama i neovisno o tome s kojeg od teritorija dolaze. Smatramo da svi imamo iste ciljeve, a to su zajednički rad na stvaranju što boljeg poslovnog okruženja u glazbenoj industriji u cijeloj regiji, stvaranje što kvalitetnijeg glazbenog tržišta na ovim teritorijima bilo kroz bolju suradnju, udruživanje, aktivan rad na dovođenju najvećih svjetskih streaming servisa u regiju, kontinuirani i organizirani rad na ‘izvozu’ glazbe iz regije izvan naših granica, ali i, što je možda i najvažnije, uključivanje udruge u sve bitne procese koje će omogućiti uspostavljanje transparentnih i fer pravila igre u našem glazbenom poslu, a koja će vrijediti jednako za sve izdavače neovisno o tome koja je njihova trenutna pozicija na tržištu. Ciljeva i posla koji uz to ide jako je puno, svjesni smo da je pred nama puno izazova, ali upravo zato smo se i udružili da umjesto pojedinih, ponekad disonantnih glasova pokušamo zajedno formirati jedan koji će značiti puno više i puno bolje se čuti i time dati značajan doprinos onome što nam je svima zajednički interes.“
Kako diskografija nema svoju svrhu ako ne ostvari suradnju s glazbenicima, pitali smo Draštatu što konkretno za glazbenike iz Hrvatske, ali i ostatka regije, znači osnivanje RUNDE i kako će glazbenici imati koristi od tog udruženja?
„Glazbenici, kao i izdavači, dijele mnoge zajedničke interese i ciljeve. Izdavači, bilo mali ili veći, pogonsko su gorivo i glavni investitori u glazbeni posao kako u svijetu tako i kod nas. Suradnja između svih dionika glazbene industrije, od autora, preko izvođača, do izdavača, pa i koncertnih promotora, neophodna je za uspostavu zdravog poslovnog okruženja i osnova za opstanak glazbenog posla na bilo kojem teritoriju. Smatram da će kroz aktivnost Runde konkretno glazbenici dobiti bolju mogućnost umrežavanja kroz rad i suradnju svojih matičnih kuća s kolegama kako u regiji, tako i u ostatku Europe, kroz kanale izdavača koji su dio Impalina članstva, pa čak i ako su sami svoji izdavači. Mi tu ne radimo razliku. Čini mi se da smo predugo bili izolirani i da smo, osim kroz pojedine slučajeve na razini incidenta, bili zatvoreni sami unutar sebe, bilo na pojedinim teritorijima ili na prostoru regije. RUNDA kao jedan od ciljeva, kako sam već spomenuo, ima i promociju glazbe koja dolazi iz regije, što u suradnji s Impalom, našom krovnom asocijacijom, već sada realiziramo jer, primjerice, tri izvođača s ovih prostora – The Strange iz Hrvatske, Stray Dogg iz Srbije i Haiku Garden iz Slovenije – kao nominirani za Najbolji europski indie album 2018. godine mogu, osim osvojiti novčane nagrade, dobiti i mogućnost da nastupe na nekom od velikih europskih glazbenih festivala kao što su, primjerice, Primavera u Barceloni ili Midem u Cannesu. A to je tek početak i samo dio aktivnosti i planova koje imamo za promociju neosporno kvalitetne glazbe koja dolazi s Balkana.“
Draštata smatra i da je potrebno maksimalno poraditi na promociji kvalitetnih izdanja i izvođača na razini cijele regije, kako bi njihova glazba doprla do što više publike. Najavio je brojne inicijative koje idu u tom smjeru.
„Vjerujem da ćemo u budućnosti ponovo moći govoriti o zajedničkom glazbenom tržištu regije i šire, koje neće biti prepušteno isključivo pojedinačnim inicijativama nekih izdavača, već će biti realnost zbog koje će nas i kolege iz drugih dijelova Europe i svijeta gledati u drugačijem svjetlu te ćemo postati relevantniji kao regija s 20 ili više milijuna potencijalnih korisnika, primjerice, usluga svjetskih streaming servisa, nego sada kada smo fragmentirani i pojedinačno manje interesantni.“
Zanimljivo je također da je na spomenutom festivalu MENT predstavljena i vodeća svjetska streaming platforma Spotify pa je moguće u dogledno vrijeme očekivati i ulazak te globalne platforme za distribuciju glazbe u regiju pa tako i Hrvatsku. Štoviše, Draštata smatra da je to jedan od nužnih uvjeta za daljnji razvoj, pa čak i opstanak glazbene industrije u regiji, priznajući da su diskografi u regiji već dosta u zaostatku po tom pitanju.
„Moramo biti svjesni da smo već jednu digitalnu fazu, onu digitalnog downloada, propustili jer kod nas nisu zaživjeli legalni digitalni download servisi, a ako nam promakne i ova streaming faza, posljedice za glazbeno tržište u regiji bile bi devastirajuće.“
Po svemu sudeći RUNDA bi mogla dati odgovore na mnoga pitanja koja već godinama čekaju odgovore te napokon proširiti tržište, što je i diskografima i glazbenicima u interesu jer – tržište je tržište, nazivali ga Balkanom, regijom ili bivšom Jugoslavijom.
Komentari