Zelena akcija u čevtrtak je, povodom Europskog tjedna mobilnosti i Dana bez automobila, organizirala akciju ispred Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Istaknuli su transparent s natpisom ‘Subvencionirajte javni prijevoz, a ne dim automobila’, ukazujući kako su gotovo sve vladine mjere vezane uz promet primarno usmjerene na vozače automobila, dok je javni prijevoz zanemaren.
Država treba subvencionirati javni prijevoz i znatno sniziti cijene mjesečnih karata u cijeloj Hrvatskoj, kao nužan odgovor na aktualnu energetsku i financijsku krizu, poručili su. “Na taj se način ljudima može omogućiti mobilnost po pristupačnim cijenama, a kao alternativa korištenju automobila. Ali, toga među mjerama Vlade RH nema”, izjavio je Bernard Ivčić iz Zelene akcije.
Ivčić je dodao da je Vlada svojim mjerama samo usporila porast cijene javnog prijevoza, ali nije napravila ništa da ga učini primamljivijim većem broju građana i građanki. Zelena akcija smatra da je, slično kao Njemačka ovoga ljeta, potrebno uvesti mjesečne karte od 70 kuna za neograničeno korištenje svih vrsta javnog prijevoza na razini županija. Pošto gradovi nemaju dovoljno sredstava za toliko veliku subvenciju, nužno je da uskoči država.
“Ministar Butković je prije dva mjeseca javno govorio kako Vlada o tome razmišlja, ali dosad nije napravila ništa”, poručio je Ivčić i dodao da, osim Njemačke, brojne druge države uvode financijske mjere za poticanje javnog prijevoza kao reakciju na poskupljenje energenata i inflaciju.
Tako je Španjolska uvela potpuno besplatno putovanje na prigradskim, ali i regionalnim linijama državne željezničke tvrtke. Irska je utjecala na snižavanje cijene svih vrsta javnog prijevoza u prosjeku za 20 posto. Italija jednokratno dijeli vaučere od 60 eura za korištenje javnog prijevoza svima koji imaju godišnji prihod ispod 35.000 eura. Finska od Nove godine ukida PDV na karte za javni prijevoz, ističu iz Zelene akcije.
“Hrvatska, nažalost, zanemaruje taj vrlo važan aspekt pomoći građanima suočenima s inflacijom i energetskom krizom”, rekao je Ivčić te dodao: “Subvencija javnog prijevoza imala bi dva pozitivna rezultata. Ljudi bi manje koristili automobile, što bi imalo pozitivan utjecaj na okoliš, a uz to bi se povećala mobilnost socijalno ugroženim skupinama”.
U aktualnoj je krizi jedna od prvih mjera Vlade bila ukidanje naknade za okoliš za prodaju dizela i benzina. Nju su do tada distributeri uplaćivali u Fond za zaštitu okoliša, iz kojeg su se trebale financirati mjere za održivi promet. “Najveću izravnu korist od te mjere imali su oni koji najviše koriste automobile. Sada je vrijeme da prioritet napokon postane javni prijevoz i svi građani i građanke”, zaključio je Ivčić.
Komentari