Eksperimenti s traženjem načina za smanjenje sve učestalijih naleta automobila na pješake počeli su u Velikoj Britaniji nedugo nakon II. svjetskog rata
Označeni su se pješački prijelazi tada uglavnom sastojali samo od metalnih šipki u asfaltu, eventualno dodatno obojenih svijetlom bojom. Kad bi vozač osjetio šipke pod kotačima već je bilo prekasno i za kočenje i izbjegavanje eventualnog udarca u pješaka.
Stoga su 1949. na oko tisuću lokacija u Velikoj Britaniji postavljene grafičke oznake na cesti i tijekom sljedeće dvije godine proučavano je kako koji dizajn utječe na ponašanje sudionika u prometu. Zaključeno je da kombinacija crnih i bijelih pruga najuočljivija i 1951. je zakonski standardizirana.
Prva je pješačka zebra postavljena u gradu Slough na današnji datum 1951., a već u narednih nekoliko dana osvanule su na još mnogo lokacija diljem Velike Britanije. Smrtnost pješaka već je u prvoj godini smanjena za 11 posto, pa su ovakvi pješački prijelazi prihvaćeni i u mnogo drugih država.
Ne zna se tko je točno nazvao ovaj tip pješačkog prijelaza zebrom, no neki izvori to pripisuju zastupniku, kasnije i premijeru Jimu Callaghanu. Postoji mnogo alternativnih dizajna i izvedenica, koje se razlikuju od zemlje do zemlje, no klasična kombinacija crnih i bijelih pruga i dalje je najučinkovitija i najčešća.
Poslužila je kao inspiracija umjetnicima, posebice nakon što su se The Beatles slikali na omotu albuma Abbey Road i ondašnju zebru učinili jednim od najposjećenijih turističkih odredišta u Londonu. I dalje služi kao izvor zanimljivih interpretacija.
Spomenimo samo dvije recentnije zagrebačke: šarena je queer zebra ukazivala na raznolikost spolnih orijentacija i bila najpopularnija instalacija Queer festivala, dok se ispred zoološkog vrta u Maksimiru, logično, nalazi pješački prijelaz koji imitira šare na leđima prave zebre.
Komentari