Zbog vatrogasnog ‘Disneylanda’ Ante Sanader forsira probijanje tunela kroz Kozjak vrijedno milijardu kuna

Autor:

21.10.2019.,Split - Odrzana je sjednica zupanijske skupstine Splitsko-dalmatinske zupanije.
Photo: Ivo Cagalj/PIXSELL

Ivo Cagalj/PIXSELL

Nacional predstavlja ‘Sanaderov vatrogasni Disneyland’, posprdno nazvano buduće Nastavno središte za osposobljavanje vatrogasaca zbog kojeg politički tajnik HDZ-a, uz podršku splitsko-dalmatinskog župana Bobana, lobira za probijanje tunela Kozjak

Tvrtka Hrvatske ceste do kraja ove godine potrošit će više od trideset milijuna kuna na izgradnju ceste koja doslovno ničemu neće služiti, osim što će na političkoj razini pogodovati splitsko-dalmatinskom županu Blaženku Bobanu, a još više političkom tajniku HDZ-a i predsjedniku županijske organizacije te stranke Anti Sanaderu. Radi se o spojnoj cesti koja će povezati čvor Vučevica na autocesti Split – Zagreb s obližnjim “sjevernim portalom budućeg tunela Kozjak”, odnosno prometnici koja vodi od izlaza s autoceste koji gotovo nitko ne koristi pa do tunela za koji još uvijek ne postoji ni građevinska dozvola, a kamoli osigurano financiranje. Za samo četiristotinjak metara te ceste u Hrvatskim cestama planiraju potrošiti 29,5 milijuna kuna, a za nadzor gradnje još milijun i pol, pa se jednostavnom računicom dolazi do iznosa od otprilike deset milijuna eura po kilometru – što je u rangu najviših cijena iz zlatnog doba hrvatske cestogradnje, kada su događale i najveće pljačke javnih sredstava. Nacional je prije dva tjedna objavio detalje o zemljištu koje je na južnoj strani planine Kozjak kupio Ante Sanader i za koje se ispostavilo da je u neposrednoj blizini izlaza iz planiranog tunela, što znači da će mu njegovom izgradnjom nesumnjivo značajno porasti vrijednost, a u međuvremenu je došao i do novih informacija na temelju kojih se može zaključiti zašto upravo Sanader – i župan Boban kao njegov provjereni kadar – uporno inzistiraju na milijardu kuna vrijednom projektu probijanja Kozjaka i spajanja autoceste sa splitskom obilaznicom, premda trenutno postoje evidentno veći prioriteti za cestogradnju upravo u Splitu i okolici. Naime, Sanader kao predsjednik Hrvatske vatrogasne zajednice intenzivno lobira za izgradnju Nastavnog regionalnog središta za osposobljavanje operativnih snaga sustava vatrogastva, koje politički kuloari posprdno nazivaju “Sanaderovim vatrogasnim Disneylandom”, i to upravo u blizini čvora Vučevica. Preciznije, na samoj granici njegova rodnog sela Dugobabe.

O ideji izgradnje tog centra u hrvatskim medijima objavljen je tek jedan tekst, prije dvije godine u Večernjem listu. Nacional je prošloga tjedna došao u posjed glavnog projekta iz kojega je vidljivo da će “Disneyland” stajati preko stotinu milijuna kuna, kako bi se u Sanaderovu selu pružale “usluge obrazovanja vatrogasnog kadra za čitavu regiju, zemlje Mediterana i EU“. Projekt, između ostalog, uključuje gradnju velikog “centra za specijalističku obuku ronilaca i aktivnosti spašavanja na vodi i pod vodom”, što uključuje bazene, zatim poligon na kojemu bi se simuliralo gašenje požara na objektima poput željezničkih vagona, kampus za specijalističke postrojbe vatrogastva sa stotinjak hotelskih postelja, kongresni centar, golemi vatrogasni dom s kontrolnim tornjem, kongresni centar, upravnu zgradu i brojne druge sadržaje. Za tu namjenu osigurano je državno zemljište površine 60 tisuća četvornih metara, procijenjena vrijednost investicije je 103.344.000 kuna, a kao formalni investitor i nositelj projekta navedena je Općina Klis – koju vodi Sanaderu bliski načelnik Jakov Vetma – uz druge institucije poput Dobrovoljnog vatrogasnog društva Zagora iz Vučevice, Centra za edukaciju i tehnološki razvoj u vatrogastvu iz Splita i Vatrogasne zajednice Splitsko-dalmatinske županije. Sam Ante Sanader formalno se nigdje ne spominje, no više sugovornika Nacionala potvrdilo je da upravo on stoji iza projekta i za njega lobira, pa je tako pred odobrenjem nekoliko milijuna eura iz europskih fondova za realizaciju njegove prve faze. No kako bi investicija dobila smisao, potrebno je osigurati infrastrukturu, odnosno uložiti milijardu kuna u probijanje tunela kroz Kozjak i izgradnju ceste koja bi se njegovim padinama spuštala prema Kaštelima i Splitu. Spomenutih tridesetak milijuna kuna koliko će se do konca ove godine uložiti u “prvu fazu” i četiristotinjak metara ceste, zapravo se ulažu u spajanje Sanaderova “Disneylanda” jer će za njega biti potrebno izgraditi nadvožnjak preko autoceste.

 

 

SPOJNA CESTA KOJA ĆE povezati čvor Vučevica na autocesti Split – Zagreb s obližnjim ‘sjevernim portalom budućeg tunela Kozjak’ porezne će obveznike stajati oko 31 milijun kuna iako je tunel bez građevinske dozvole

 

 

DRUGIM RIJEČIMA, HRVATSKI POREZNI OBVEZNICI već ove godine počet će ulagati značajna sredstva kako bi se rodno selo političkog tajnika HDZ-a spojilo s morem, a sve kako bi se ondje, između ostalog, moglo obučavati vatrogasce za – incidente na moru. Cijeli pothvat stajat će najmanje milijardu kuna, a u prvoj fazi izgradit će se besmislena cesta i nadvožnjak od najmanje prometnog izlaza s autoceste u Vučevici, gdje se bilježi tek nešto više od stotinjak vozila dnevno čak i u špici turističke sezone, do lokacije na kojoj će se jednom u budućnosti početi probijati tunel.

Sugovornici Nacionala ne dvoje oko toga da je projekt izgradnje nove poveznice autoceste sa Splitom i okolicom logičan i potreban, no smatraju da nipošto ne bi smio predstavljati prioritet jer upravo na tom, u prometnom smislu, izuzetno zapuštenom području postoje brojne neuralgične točke koje zahtijevaju hitno rješavanje. “Tu su, prije svega, ulaz i izlaz iz splitske trajektne luke koja, unatoč tome što ima pet milijuna putnika godišnje, ovisi o jednom jedinom uskom mostu na Bačvicama, što osim prometnog već počinje predstavljati i sigurnosni problem. Tu su zatim golema zagušenja na dvjema službeno najprometnijim točkama u Hrvatskoj, Solinu i Stobreču, kojima u prosjeku prometuje više vozila nego u Lučkom kod Zagreba ili bilo kojoj drugoj lokaciji u državi, a tu je i brza cesta prema Omišu, odnosno splitska obilaznica. Ona se gradi punih trideset godina i zaista predstavlja nacionalnu sramotu”, objasnio je Nacionalov sugovornik upućen u problematiku cestogradnje. Ustvrdio je i da bi čak tunel Ravča između Vrgorca s jedne i trajektne luke Drvenik s druge strane, imao više smisla kao prioritet – osim što je već gotovo spreman za izgradnju, on bi uz nešto ulaganja predstavljao znatno bržu vezu prema obližnjem otoku Hvaru, a time bi i rasteretio splitsku luku.

NO ANTE SANADER UPORNO LOBIRA da prioritet dobije tunel Kozjak, dok je župan Blaženko Boban još prije tri godine čak najavio da će “kampirati na Markovu trgu sve dok se ne pokrene taj projekt”. Želja će mu biti uslišena ulaganjem 31 milijun kuna u besmislenu cestu i nadvožnjak u Vučevici, i to nekoliko mjeseci uoči lokalnih izbora iduće godine. Po informacijama Nacionala, čak i u Hrvatskim cestama svjesni su da postoje drugi prioriteti, ali zbog političkog pritiska prisiljeni su na neracionalni ustupak. Drugi Nacionalov sugovornik o svemu je rekao:

“Ovo ulaganje moglo bi se pokazati problematičnim jer još uvijek ne postoji osigurano financiranje za tunel i spojnu cestu prema Kaštelima, a to se neće moći dogoditi sve dok se ne izradi studija izvodivosti i isplativosti ulaganja za kompletan projekt nazvan ‘Novi ulaz u Split’. Pojednostavljeno rečeno – za zahvat koji uključuje tunel od dva i pol kilometra kroz Kozjak, oko sedam kilometara ceste do Kaštela, potom most ili tunel preko Kaštelanskog zaljeva do Splita dugačak kilometar i pol te na koncu novi rasplet prometnica prema trajektnoj luci. Radi se o megaprojektu vrijednom najmanje dvije milijarde kuna, ali samo tako cjelovit mogao bi biti pogodan za financiranje iz europskih fondova, i to ako je utemeljen na strateškim dokumentima i odgovarajućim studijama te ako završava u pomorskoj luci. To je teoretski moguće, ali nije realno očekivati još neko vrijeme, pa zaista nema smisla baciti trideset milijuna kuna već u startu.”

On također ne dvoji oko toga da je “novi ulaz u Split” sjajan i potreban projekt te jedan od zahvata koje je potrebno realizirati u prometno vrlo opterećenom području.

“No treba voditi računa i o sredstvima: kao što je Pelješki most ‘pojeo’ gotovo sav europski novac u prethodnom sedmogodišnjem razdoblju, tako će i u idućoj financijskoj perspektivi Europske unije fondovi biti ograničeni. Prioritete treba vrlo pažljivo razmotriti”, dodao je.

POLITIČKI TAJNIK HDZa ANTE SANADER još prije četrdeset godina započeo je svoju karijeru u vatrogastvu, aktivnosti za koju njemu bliske osobe tvrde da mu predstavlja golemu strast, pa čak i opsesiju. Započeo je s mjesta zapovjednika voda u Dobrovoljnom vatrogasnom društvu u Kaštelima 1980. godine pa se iz godine u godinu uspinjao u gradskoj, županijskoj i državnoj hijerarhiji. Već trinaest godina obnaša dužnost predsjednika Hrvatske vatrogasne zajednice.

“On je time gotovo pa opsjednut i kad bismo trebali navesti dvije stvari o kojima konstantno razgovara, to su upravo vatrogastvo i njegova Kaštela. ‘Disneyland’ u njegovu rodnom selu svima izgleda simpatično, a radi se o sadržajima koji ne postoje u ovom dijelu Europe i zaista bi cijeli projekt mogao biti samoisplativ, kako se reklamira. No tek kada se ulože milijarde u infrastrukturu, a pitanje je ima li smisla graditi prometnice na lokaciji koja bilježi 127 automobila dnevno prije nego na onima kojima prolazi 60 tisuća vozila ili prema splitskoj trajektnoj luci s pet milijuna putnika godišnje. Ako ima novca za sve, nema problema, no ako nema, kriterij ne smije biti da je neki dužnosnik obećao ‘kampirati na Markovu trgu’ i da će mu to koristiti u predizbornoj kampanji jer će se na terenu pojaviti bageri, čak i ako to nema smisla”, zaključio je Nacionalov sugovornik.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.