Snažnim kočenjem u zavoju može se uzdužno angažirati dio ukupno raspoložive sile trenja, koji potom može nedostajati za uspostavu dovoljne bočne sile trenja za odupiranje centrifugalnoj sili automobila i njegovom zadržavanju na putanji
Autor: Željko Marušić
Prianjanje automobilske gume na asfalt opisuje se Krugom trenja (teoretski), odnosno Elipsom trenja (realno), jer je ostvariva sila trenja između gazne plohe gume i asfaltne površine kolnika u poprečnom, bočnom smjeru, koja je nužna za ostvarivanje upravljačkih i stabilizirajućih sila, 10 do 20 posto manja nego ostvariva uzdužna sila trenja, za ostvarivanje vučnih, odnosno kočnih sila.
Smisao elipse trenja je da kotač u određenoj situaciji, primjerice, u uzdužnom smjeru može prenijeti silu od 1000 N, a u bočnom 800 do 900 N. No, ti iznosi vrijede ‘ili-ili’. Naime, ako se uzdužno iskoristi sva raspoloživa sila trenja, primjerice blokiranjem kotača pri kočenju, ili proklizavanjem pogonskih kotača pri naglom ubrzavanja, vektori kočne sile, odnosno vučne sile dolaze do Elipse trenja i kotač tada ne može preuzeti nikakvu bočnu silu koja drži ravnotežu centrifugalnoj sili (brzina vozila na kvadrat kroz radijus zakrivljenosti putanje) te se vozilo nekontrolirano zanosi, izlijeće iz zavoja…
Ako se, pak, prebrzom vožnjom kroz zavoj cjelokupna raspoloživa sila trenja iskoristi u poprečnom (bočnom) smjeru, ništa se više ne smije iskoristiti u uzdužnom smjeru (za kočnu ili vučnu silu). Ako se to ipak napravi, dakle kočna sila ‘ukrade’ dio raspoložive sile trenja između gume i asfalta, smanjuje se moguća bočna sila trenja, koja tada više ne može držati ravnotežu s centrifugalnom silom, pa se vozilo ne može zadržati na željenoj putanji. Dakle, ako se naglo zakoči pri brzoj vožnji kroz zavoj, može se izazvati gubitak upravljačke kontrole i zanošenje automobila, izlijetanje iz zavoja.
Zbog toga, po potrebi, treba snažno kočiti prije ulaska u zavoj, u trenutku kad se automobil kreće pravocrtno, nikako u zavoju! No, ako se u zavoj uđe prebrzo, tada nije pametno naglo kočiti, jer to može, zbog navedenog razloga, biti katastrofalno. Treba se, koordiniranim akcijama, puštanjem gasa, laganim kočenjem i upravljanjem izvući iz zavoja bez gubitka upravljačke kontrole i stabilnosti.
Pitanja koja traže odgovor (1): Zašto su automobili s prednjim pogonom stabilniji nego sa stražnjim?
Pitanja koja traže odgovor (2): Zašto su dizelaši štedljiviji od benzinaca?
Pitanja koja traže odgovor (4): Zašto se široke gume brže troše od uskih?
Pitanja koja traže odgovor (5): zašto su brzi motocikli toliko opasni i pogibeljni?
Pitanja koja traže odgovor (6): zašto zimske gume zimi bolje drže cestu nego ljetne?
Komentari