Pristup e-Kartonu za mnoge predstavlja prijetnju jer u njima svatko može vidjeti medicinsku dokumentaciju, od posljednjeg krvnog nalaza, termina za pregled do povijesti bolesti jer bi zahvaljujući njima privatne stvari mogle »procuriti«.
S druge strane, zdravstveni djelatnici upozoravaju da su mogućnosti e-Kartona nedovoljno iskorištene. Ljekarnik, na primjer, kod izdavanja nekog bezreceptnog lijeka ili dodatka prehrani ne zna koje sve terapije taj pacijent uzima, niti mu može dati dobar savjet.
Strah od otkrivanja osobnih medicinskih podataka nije neosnovan, jer je početkom godine Agencija za zaštitu osobnih podataka pokrenula nadzor nad Ministarstvom zdravstva u odnosu na zakonitost obrade i pristupa osobnim podacima sadržanima u e-Kartonu, piše Novi list.
Djelatnici bolnica žalili su se da neki njihovi kolege nesmetano zaviruju u njihove e-Kartone, čitaju njihove intimne podatke i šire ih u radnom kolektivu.
Pravilnik o načinju vođenja e-Kartona propisao je tko i pod kojim uvjetima im ima pristup.
U sustavu e-Građani, preko Portala zdravlja, svaki pacijent ima opciju odobrenja, odnosno zabrane uvida u svoje medicinske podatke za pojedine kategorije liječnika.
Građani rijetko ulaze u svoj e-Karton
Teoretski tako sve zdravstvene službe mogu dobiti uvid u e-Karton, ali pod uvjetom da im to pacijent odobri. U praksi, stanje je takvo da malo tko od građana uopće ulazi u svoj e-Karton putem sustava e-Građani, a kamoli da odobrava uvid u njega.
“Jako mali broj pacijenata to može napraviti. Nije bilo nikakve kampanje, ljudi to ne znaju, kaže Ana Soldo, predsjednica Hrvatske ljekarničke komore (HLJK). Upravo su ljekarnici ovih dana upozorili na nedostupnost e-Kartona građana, zbog čega su ograničeni u svojoj savjetodavnoj ulozi o farmakoterapiji.
U Komori su, kaže, htjeli da im resorno Ministarstvo zdravstva omogući da im pacijent u ljekarni može dati online odobrenje za uvid u e-Karton, ali nisu u tome uspjeli.
“Starije osobe ne koriste se sustavom e-Građani, na ulaze u svoj e-Karton, a upravo, a oni su ti koji imaju polifarmaciju, piju više terapija istovremeno, i baš za njih bi mi trebali imati uvid u medicinsku dokumentaciju, veli Soldo.
Europske su zemlje to riješile različito, pa neke svim zdravstvenim radnicima omogućavaju pristup e-Kartonu, a negdje – kao u Hrvatskoj, pacijenti moraju dati svoje odobrenje. No to su mahom skandinavske zemlje gdje je stanovništvo naviklo na online usluge.
“Bilo bi idealno da imamo online varijantu u kojoj bi pacijenti nama u ljekarni ako to žele dali suglasnost koja će se vidjeti u e-Građanima. Tako bismo sve riješili na licu mjesta, zaključuje čelnica HLJK-a.
Obiteljski liječnici mogu napraviti izmjene
U Ministarstvu zdravstva kažu kako izmjene u e-Kartonu za pacijenta koji sam ne koristi tu informatičku mogućnost, u njegovo ime izmjene prava pristupa e-Kartonu mogu učiniti obiteljski liječnici.
“U e-Karton bolesnika mogu inicijalno pristupati liječnici u primarnoj zdravstvenoj zaštiti poput liječnika obiteljske medicine, pedijatara, stomatologa, ginekologa zatim liječnika u specijalističko-konzilijarnoj zdravstvenoj zaštiti i bolnicama te hitnoj pomoći. Ukoliko pacijent to dozvoli, njegovom e-Kartonu mogu pristupati i liječnici školske medicine, liječnici medicine rada te ljekarnici, poručuju iz MIZ-a. Ako pacijent planira putovati u inozemstvo, a tamo bi mu mogao zatrebati njegov lijek ili liječnik, može dozvoliti pristup receptima iz Europske unije i pristup svom e-Kartonu iz Europske unije, kako bi mogao koristiti prekogranične usluge e-recepta i sažetka o pacijentu.
Putem Portala zdravlja, pacijenti mogu na jednostavan način vidjeti sve svoje propisane i izdane lijekove i nalaze, mogu vidjeti i detalje o tome tko je i kada pristupao pojedinim dijelovima e-Kartona, poput imena i prezimena liječnika, datuma i sata pristupa te detalja o pametnoj identifikacijskoj kartici putem koje je ovlašteni zdravstveni djelatnik pristupio sustavu.
BEROŠEVA SAMOPROVJERA Izvještaji o kibernetičkoj sigurnosti otkrili manjkavosti u drugim bolnicama
Ako pacijent primijeti da je e-Kartonu pristupao zdravstveni djelatnik koji nije sudjelovao u postupku njegovog liječenja, može tražiti očitovanje o istom te poduzeti pravne korake, poručuju iz resornog ministarstva.
Danas u e-Kartonu, primjerice, nema datuma smrti pa liječnik ne zna je li pacijent živ ili je umro. Kompletna sestrinska dokumentacija odsječena je od CEZIH-a -patronaža, zdravstvena njega u kući, sestrinska dokumentacija i sestrinska otpusna pisma u bolnicama. Mobilni palijativni timovi nisu priključeni na CEZIH pa obiteljski doktor ne može vidjeti njihove nalaze, piše Novi list.
Komentari