20. studenoga 2008. proizveden posljednji legendarni ‘Stojadin’, Yugo Skala 55, koji se počeo proizvoditi 1971. kao Zastava 101

Autor:

Zastava 101, ubrzo prozvana “Stojadin”, krajem 1971. bila je veliki novitet – na domaće je tržište stigla izvedenica ‘Europskog automobila 1970. godine’. Tijekom 37 godina proizvedeno ih je 1.273.532

Zastava 101 predstavljena je 15. ožujka 1971. na salonu automobila u Beogradu. Premda se govorilo da je to ‘domaći proizvod’, bila je to 100-postotna licencna verzija Fiat. Razvijen je kao jedna od potencijalnih karoserijskih izvedbi novog modela  Fiat 128.  U Torinu su se na kraju  odlučili Fiat 128 proizvoditi u klasičnim limuzinskim i karavanskim inačicama, a najnapredniji 5-vratni oblik, razvojne oznake 128 b1, neobjašnjivo je prepušten jugoslavenskom partneru.

Neki izvori tvrde kako su od te inačice odustali zbog smanjene krutosti karoserije u odnosu na odabrane, što se potom pokazala kao mana Zastave 101. Kad bi se jednim kotačem automobil popeo na rubnjak, zbog uvijanja karoserije otežano su se otvarala i zatvarala vrata. Ali nedvojbeno, upravo je Zastava 101 u tom trenutku koncepcijski bila jedan od najsuvremenijih europskih automobila te je posve nejasno zašto je Fiat nije iskoristio barem kasnije, kao odgovor na fenomenalno uspješan Volkswagen Golf.

Zastava 101, hatchback s petorim vratima, dimenzija 3886 x 1590 x 1372 mm, imao je naprednu koncepciju s poprečno postavljenim motorom, prednjim pogonom i neovisnim ovjesom, a funkcionalni prtljažnik od 325 litara preklapanjem stražnje klupe povećavao se na 1030 litara. Foto: KGC626, Wikimedia Commons

Prva Zastava 101 proizvedena je u Kragujevcu 15. listopada 1971., kada je počela i službena prodaja. U Jugoslaviji, ali i na dosta drugih tržišta, Zastava 101 bila je pristojan prodajni hit i svake godine rasla je proizvodnja modela, koji će dobiti i luksuznije opremljene inačice, pa 3-vratni Mediteran, a u osamdesetima i proizvodna linija starijeg brata, modela Fiat 128, bit će prebačena u Kragujevac. Nastala je kompaktna limuzina Zastava 128.

Živahan automobil postigao je i lijepe sportske uspjehe, no za stjecanje bolje reputacije na međunarodnom planu nedostajala mu je ponajprije kvaliteta izrade. Čak i u fazi značajne modernizacije tvornice nakon početka proizvodnje modela Jugo 45 za američko tržište odstupanja su nastavila biti prevelika, a kontrola kvalitete završnog proizvoda neprikladna za standarde razvijenih zemalja.

Osnovni model pokretao se motorom modela Fiat 128 – 4-cilindraš s bregastim vratilom u glavi i  zupčastim remenom iz 116 ccm razvijao je 55 KS pri 6000/min. Bilo je to dovoljno za tada solidne performanse, ubrzanje do 100 km/h za 17,5 s i najveću brzinu 136 km/h. Prve serije, najbolje, imale su originalne motore, mjenjače i podvozje, s radijalnim gumama 145 x 13 Pirelli Cinturato i Goodyear. Proizvodnja se potom usvajala i motori i mjenjači su i nadalje bili dobri, ali najviše je problema bilo s lošim gumama Tigar i Trayal, koje su loše držale na mokrom asfaltu.

Tijekom proizvodnje bilo je dosta transformacija – 1976. predstavljen je model 101 L, koji je dobio mesnatija sjedala s oblogama od pliša, umjesto skaja  te podesivim naslonom sjedala, bolju opremu i servouređaj kočnica. Potom 1977. stiže verzija 101 L 1300 s motorom od 1290 ccm i 73 KS.

Četiri nova modela predstavljena su 1979.: 101 Super, s pravokutnim farovima i sjedalima s integriranim naslonom te motorom od 116 KS, kojemu je snaga, povećanjem kompresijskog omjera s 8,8 na 9,2, dvogrlim rasplinjačem i otvorenijim ispuhom (osiguravao mu je reski zvuk), pojačan na 64 KS, 101 Comfort, s bogatijom opremom te verzijama 1116 ccm i  1290 ccm 101 Specijal, koji je dobio naplatke od lakog lijeva i gume 165/70 x 13, sportski volan i cockpit te motor od 1290 ccm i 73 KS  te 101 Mediteran s 3-vratnom karoserijom.

1979. bila je i najuspješnija tržišna godina s 88.918 proizvedenih primjeraka. Nove verzije stižu 1983. – 101 GT 55, 101 GTL 55, 101 GT 65, 101 GTL 65. Kraj za kultnu oznaku 101 stiže 1987., kad dolaze modeli Yugo 1.1 GX i Yugo 1.3 GX, a 1988. to postaju modeli Yugo Skala 55 i Yugo skala 65…

Nastupanjem tužnih vremena 1990-ih propao je projekt zamjene modela, koji je u međuvremenu dobio novo ime Skala, suvremenijim modelom Yugo Florida, a šamaranje mrtvog konja nastavilo se 20. studenoga 2008., s proizvodne trake u Kragujevcu sišao posljednji primjerak. Ukupno ih je proizvedeno 1.273.532.

Ovo je svakako jedan od automobila koji je motorizirao naše krajeve i nesumnjivo mu slijedi određena reevaluacija, već sada rane serije, s najčišćim dizajnom, počinju dobivati na cijeni i bivati prihvaćane na skupovima starodobnika, a neki zaljubljenici kreću i u detaljne restauracije. Oldtajmersko vrijeme kultnog Stojadina tek dolazi.

 

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.