Zastava 101, ubrzo prozvana “Stojadin”, krajem 1971. bila je veliki novitet – na domaće je tržište stigla izvedenica ‘Europskog automobila 1970. godine’. Tijekom 37 godina proizvedeno ih je 1.273.532
Zastava 101 predstavljena je 15. ožujka 1971. na salonu automobila u Beogradu. Premda se govorilo da je to ‘domaći proizvod’, bila je to 100-postotna licencna verzija Fiat. Razvijen je kao jedna od potencijalnih karoserijskih izvedbi novog modela Fiat 128. U Torinu su se na kraju odlučili Fiat 128 proizvoditi u klasičnim limuzinskim i karavanskim inačicama, a najnapredniji 5-vratni oblik, razvojne oznake 128 b1, neobjašnjivo je prepušten jugoslavenskom partneru.
Neki izvori tvrde kako su od te inačice odustali zbog smanjene krutosti karoserije u odnosu na odabrane, što se potom pokazala kao mana Zastave 101. Kad bi se jednim kotačem automobil popeo na rubnjak, zbog uvijanja karoserije otežano su se otvarala i zatvarala vrata. Ali nedvojbeno, upravo je Zastava 101 u tom trenutku koncepcijski bila jedan od najsuvremenijih europskih automobila te je posve nejasno zašto je Fiat nije iskoristio barem kasnije, kao odgovor na fenomenalno uspješan Volkswagen Golf.
Prva Zastava 101 proizvedena je u Kragujevcu 15. listopada 1971., kada je počela i službena prodaja. U Jugoslaviji, ali i na dosta drugih tržišta, Zastava 101 bila je pristojan prodajni hit i svake godine rasla je proizvodnja modela, koji će dobiti i luksuznije opremljene inačice, pa 3-vratni Mediteran, a u osamdesetima i proizvodna linija starijeg brata, modela Fiat 128, bit će prebačena u Kragujevac. Nastala je kompaktna limuzina Zastava 128.
Živahan automobil postigao je i lijepe sportske uspjehe, no za stjecanje bolje reputacije na međunarodnom planu nedostajala mu je ponajprije kvaliteta izrade. Čak i u fazi značajne modernizacije tvornice nakon početka proizvodnje modela Jugo 45 za američko tržište odstupanja su nastavila biti prevelika, a kontrola kvalitete završnog proizvoda neprikladna za standarde razvijenih zemalja.
Osnovni model pokretao se motorom modela Fiat 128 – 4-cilindraš s bregastim vratilom u glavi i zupčastim remenom iz 116 ccm razvijao je 55 KS pri 6000/min. Bilo je to dovoljno za tada solidne performanse, ubrzanje do 100 km/h za 17,5 s i najveću brzinu 136 km/h. Prve serije, najbolje, imale su originalne motore, mjenjače i podvozje, s radijalnim gumama 145 x 13 Pirelli Cinturato i Goodyear. Proizvodnja se potom usvajala i motori i mjenjači su i nadalje bili dobri, ali najviše je problema bilo s lošim gumama Tigar i Trayal, koje su loše držale na mokrom asfaltu.
Tijekom proizvodnje bilo je dosta transformacija – 1976. predstavljen je model 101 L, koji je dobio mesnatija sjedala s oblogama od pliša, umjesto skaja te podesivim naslonom sjedala, bolju opremu i servouređaj kočnica. Potom 1977. stiže verzija 101 L 1300 s motorom od 1290 ccm i 73 KS.
Četiri nova modela predstavljena su 1979.: 101 Super, s pravokutnim farovima i sjedalima s integriranim naslonom te motorom od 116 KS, kojemu je snaga, povećanjem kompresijskog omjera s 8,8 na 9,2, dvogrlim rasplinjačem i otvorenijim ispuhom (osiguravao mu je reski zvuk), pojačan na 64 KS, 101 Comfort, s bogatijom opremom te verzijama 1116 ccm i 1290 ccm 101 Specijal, koji je dobio naplatke od lakog lijeva i gume 165/70 x 13, sportski volan i cockpit te motor od 1290 ccm i 73 KS te 101 Mediteran s 3-vratnom karoserijom.
1979. bila je i najuspješnija tržišna godina s 88.918 proizvedenih primjeraka. Nove verzije stižu 1983. – 101 GT 55, 101 GTL 55, 101 GT 65, 101 GTL 65. Kraj za kultnu oznaku 101 stiže 1987., kad dolaze modeli Yugo 1.1 GX i Yugo 1.3 GX, a 1988. to postaju modeli Yugo Skala 55 i Yugo skala 65…
Nastupanjem tužnih vremena 1990-ih propao je projekt zamjene modela, koji je u međuvremenu dobio novo ime Skala, suvremenijim modelom Yugo Florida, a šamaranje mrtvog konja nastavilo se 20. studenoga 2008., s proizvodne trake u Kragujevcu sišao posljednji primjerak. Ukupno ih je proizvedeno 1.273.532.
Ovo je svakako jedan od automobila koji je motorizirao naše krajeve i nesumnjivo mu slijedi određena reevaluacija, već sada rane serije, s najčišćim dizajnom, počinju dobivati na cijeni i bivati prihvaćane na skupovima starodobnika, a neki zaljubljenici kreću i u detaljne restauracije. Oldtajmersko vrijeme kultnog Stojadina tek dolazi.
Komentari