ŽASLAN MADIJEV: ‘U e-uslugama deseti smo na svijetu, bolji od Kine i Njemačke’

Autor:

FOTO: Ministarstvo digitalnog razvoja inovacija i svemirske industrije Republike Kazahstan

Programi posvećeni umjetnoj inteligenciji postat će standard u visokom školstvu, a vrijednost izvoza IT industrije povećat će se na 5 milijardi američkih dolara. Sve to planira novi ministar digitalnog razvoja Republike Kazahstan

Do 2029. kazahstanska vlada planira pet milijuna građana poučiti vještinama povezanima s umjetnom inteligencijom, stvoriti pet nacionalnih jednoroga, povećati godišnju vrijednost izvoza IT industrije na 5 milijardi američkih dolara te primijeniti godišnje u nacionalnoj ekonomiji najmanje 25 proizvoda umjetne inteligencije. U strategiji razvoja zacrtano je i stvaranje nacionalnog velikog jezičnog modela i superkompjutera, a na gotovo dvadeset sveučilišta u zemlji postoje programi posvećeni umjetnoj inteligenciji koji će u budućnosti postati standard u visokom školstvu. Sve to od svibnja ove godine, kada je zasjeo u ministarsku fotelju, nadgleda 41-godišnjak koji je studirao u Americi, na Columbiji i MIT-u.

Žaslan Madijev dosad ima respektabilnu karijeru u financijama, investiranju i strateškom planiranju. Radio je u Stanley Morganu, ali i u svim najbitnijim nacionalnim fondovima i bankama te u ključnim kazahstanskim korporacijama. Bio je i premijerov ekonomski savjetnik, zamjenik ministra gospodarstva, zamjenik čelnika Agencije za strateško planiranje i reforme, zamjenik ministra za digitalni razvoj… S razlogom nosi epitet i glavnog gurua u kazahstanskoj kriptoindustriji. Pokrenuo je ključne inicijative poput prvog službenog bankarskog kriptofiat kanala i nacionalnog obrazovnog programa o lancu blokova.

Futuristički panoramski pogled na Tehnološki park Astana, najveći međunarodni IT tehnološki park u srednjoj Aziji, u kojemu se smjestilo 1565 tvrtki. FOTO: Ministarstvo digitalne transformacije Republike Kazahstan

Njegovi suradnici znaju da će Madijev, kadgod je to moguće, na poslovnim putovanjima svoj tim pozvati na trčanje. Uz lučenje serotonina izmjenjuju se ideje, raspravlja se o predstojećim sastancima i dijele zaduženja, pa sutradan na hotelskom doručku sve sjeda na svoje mjesto, kažu. Madijev inače u prosjeku spava 4-5 sati dnevno i radi 100-tinjak sati tjedno. Odavno ne koristi papir. Uostalom, više desetaka digitalnih isprava u Kazahstanu vrijede jednako kao i papirnati dokument. Upravo je fascinantan strateški hodogram kazahstanske digitalne revolucije, zasnovane na automatiziranim procesima i digitalizaciji javnih usluga. Još 2006. uveden je vladin elektronički portal, koji danas koristi 14,3 milijuna građana…

‘’Trenutačno naš registar uključuje 1345 javnih usluga, 92 posto njih dostupno je preko internetskog portala, od toga 86 posto i preko mobilne aplikacije. Kako bismo osluškivali potrebe građana, kontinuirano pratimo njihove zahtjeve koji pristižu na posebnu platformu, a za prepoznavanje mogućih situacija u kojima se mogu naći u svakodnevnom životu koristimo i umjetnu inteligenciju. Upravo nakon takvih analiza, primjerice, uveli smo online uslugu registracije automobila za svega 5 minuta. Kao i onu podizanja hipoteke, korištenja usluga javnog bilježnika ili davanja punomoći tvrtkama, a sve uz digitalni potpis. Tu je i sustav dvokratnog obavješćivanja građana prije isteka njihovih osobnih iskaznica. Prvi podsjetnik stiže im tri mjeseca prije, a drugi deset dana prije isteka valjanosti osobne. Sustav im šalje i čestitke za rođendane i bitne obljetnice, ali i za upis na fakultet. Razvili smo i usluge koje se uz biometrijsku identifikaciju ili potvrdu putem jednokratnog SMS koda na registrirani telefonski broj mogu koristiti iz udobnosti vlastitog doma, i bez digitalnog potpisa’’, rekao je za B&B.

‘Država izdaje rodni list putem SMS-a. Uveli smo online uslugu registracije automobila za svega 5 minuta, za hipoteku…’

B&B: Kazahstan ulazi u četvrtu fazu e-vlade, stručnjaci je smatraju transformacijskom. Kako vaša zemlja stoji u globalnim okvirima kada je riječ o indeksu razvoja digitalnih javnih usluga?

Nedavno smo se probili na 24. mjesto na UN-ovoj ljestvici indeksa razvijenosti e-vlade, kao daleko najbolji od zemalja bivšeg Sovjetskog Saveza. U kategoriji online usluga smo deseti na svijetu, ispred Kine, Njemačke ili Australije. To potvrđuje našu predanost digitalnoj transformaciji. Pristup digitalizaciji javnih usluga kod nas temelji se na dva ključna koncepta. Prvi je taj da ih nudimo proaktivno, često i prije nego što građani sami shvate da ih trebaju. Primjerice, nakon rođenja djeteta država automatski izdaje rodni list putem poruke SMS-a. Nema potrebe da to prijavljuju roditelji. Isti je slučaj i s uvođenjem u vojnu evidenciju. Potpore za djecu majke koje na to imaju pravo dobivaju uz svega nekoliko klikova na aplikaciji na pametnim telefonima. Isto se odnosi i na upise u vrtiće. Želimo u opticaju čim manji broj potvrda koje izdaje država. Primjerice, umjesto da ih građani preuzimaju s portala e-vlade i potom nose u banku, banke smo integrirali u sustav pa one same mogu pristupiti potrebnim informacijama. Takvo pojednostavljivanje je posebno korisno kada je riječ o zahtjevima za hipotekarne kredite. Tijekom protekle tri godine naš partnerski odnos s financijskim sektorom postao je ključan u pružanju javnih usluga. To nam je pomoglo da lakše prevladamo izazove koje je donijela pandemija koronavirusa. U ovoj fazi digitalizacije usluga cilj nam je isporučiti više od 1000 njih na besprijekoran i proaktivan način. Nedavno smo sustavu pridodali aplikacije za pomoć u poplavama i ograničenje pristupa internetskim stranicama za klađenje. Takve usluge jačaju povjerenje između građana i države, ali i odgovornost i veću uključenost stanovništva u procese. U budućnosti će naše najambicioznije inicijative uključivati i privatni sektor, potičući mnogo veći broj inovacija. Očekujemo da će digitalizacija kazahstanskog gospodarstva dovesti do povećanja produktivnosti, poboljšanja kvalitete javnih usluga, kao i većih šansi i za tvrtke i za građane. Koristeći digitalne tehnologije, cilj nam je izgraditi učinkovitiji gospodarski ekosustav, smanjiti troškove i potaknuti našu globalnu konkurentnost. Nadalje, digitalizacija će imati ključnu ulogu u rješavanju društvenih izazova, kao što su poboljšanje obrazovanja i zdravstvene skrbi putem internetskih platformi.

Mladi Kazahstanci sudjeluju u mnogim programima tehnološke izobrazbe, a cilj programa Tech Orda jest trening 20 tisuća budućih programera na polju strojnog učenja, podatkovne znanosti, pa čak i razvoja videoigara. FOTO: Ministarstvo digitalne transformacije Republike Kazahstan

B&B: Kazahstanska vlada razvila je i naprednu platformu za prikupljanje, pohranjivanje i sveobuhvatnu analizu podataka iz više od stotinu informacijskih sustava koje posjeduje.

Jedno od najvećih postignuća te platforme jest integriranje projekta Digitalna obiteljska kartica. On kategorizira obitelji i pojedince u stvarnom vremenu na temelju njihova socijalnog stanja, koristeći 100 parametara koje je razvio Program Ujedinjenih naroda za razvoj (UNDP). To je omogućilo proaktivno pružanje vladinih usluga, čime se znatno poboljšava njihova pristupačnost. Riječ je o projektu koji je jedinstven u svijetu. Lani je nagrađen trećim mjestom na natjecanju Budućnost upravljanja, u konkurenciji 300 projekata iz 50 zemalja. Dobio je međunarodno priznanje i na Svjetskom summitu vlada u Dubaiju u kategoriji Inkluzivna digitalna transformacija.

B&B: Kao najveća ekonomija Srednje Azije, koja je od osamostaljivanja prije više od tri desetljeća povećala proizvodnju nafte tri i pol puta, Kazahstan pokušava napraviti odmak od gospodarstva uglavnom ovisnog o prirodnim resursima prema ekonomiji koja se temelji na znanju. Predsjednik Kasim-Žomart Tokajev u svom govoru o stanju nacije dotaknuo se upravo digitalne ekonomije, postavivši vladi cilj udvostručenja izvoza IT usluga s pola milijarde na milijardu američkih dolara do 2026. Kolika je trenutačna vrijednost tog izvoza?

Izvoz na području informacijske tehnologije lani se gotovo udvostručio u odnosu na godinu prije, dosegnuo je nešto malo više od 529 milijuna američkih dolara. U prvom tromjesečju ove godine iznosio je 149,12 milijuna. Podaci Kazahstanske nacionalne banke govore kako je primarno izvozno odredište za naše IT usluge SAD. Slijede UAE, Cipar, Nizozemska, Rusija, Velika Britanija, Njemačka i Uzbekistan. Kako bismo ojačali suradnju s Amerikancima u tehnološkom sektoru te potaknuli izvoz IT usluga i razvoj inovacijskog ekosustava, prije nešto više od godinu dana u Silicijskoj dolini u Kaliforniji pokrenut je Inovacijski hub Put svile. Riječ je o vrhunskoj platformi za prijenos tehnologije iz Srednje Azije, koja bi u SAD-u trebala poduprijeti tehnološke poduzetnike i start upove iz naše regije.

Žaslan Madijev ima tek 41 godinu, studirao je u Americi, na Columbiji i MIT-u, a iza sebe ima respektabilnu karijeru u financijama, investiranju i strateškom planiranju. FOTO: Ministarstvo digitalnog razvoja inovacija i svemirske industrije Republike Kazahstan

B&B: Veliku ulogu u cijeloj priči igra i Tehnološki park Astana, koji se nalazi pod ingerencijom vašeg ministarstva, a poslužio je kao model razvoja još 14 regionalnih hubova diljem zemlje. Trenutačno je dom za 1565 tvrtki, od kojih je 430 stranih.

Riječ je o najvećem međunarodnom IT tehnološkom parku u Srednjoj Aziji, koji nudi pogodno okruženje za razvoj i kazahstanskih i stranih start upova. Od njegova osnivanja 2018. obrazovne programe ondje završilo je oko 20 tisuća pojedinaca, više od 2000 njih programe vezane uz akceleratore i inkubatore. Taj tehnopark fokusira se na više područja. Jedno od njih je poticanje rasta IT start upova kroz različite razvojne programe, kao temelj za komercijalizaciju tehnoloških projekata. Kako bismo kao vlada potaknuli start up kulturu i podržali visokotehnološke procese, omogućili smo niz pogodnosti. Između ostaloga, tvrtke smještene u tom tehnološkom parku ne plaćaju porez na dobit, a njihovi stalni zaposlenici porez na dohodak.

B&B: Na tragu želje da se u Tehnološkom parku Astana potaknu mladi IT talenti, pokrenute su i neke alternativne obrazovne inicijative. Jedna od njih jest i program Tech Orda, čiji je cilj trening 20 tisuća budućih programera na polju strojnog učenja, podatkovne znanosti, pa čak i razvoja videoigara.

Država kroz program Tech Orda kazahstanskim građanima starosti između 18 i 45 godina nudi stipendije za obrazovanje u IT profesijama u privatnim školama. Program je pokrenut prije dvije godine, uz sudjelovanje 49 akreditiranih IT škola i jedne IT tvrtke. Tijekom 146 tečajeva u 2022. godini obrazovanje je steklo 3068 polaznika. Već lani je broj škola uključenih u program porastao gotovo dvostruko, a broj polaznika je nešto veći. Ove godine zabilježili smo gotovo 31 tisuću prijavljenih kandidata. Cilj programa Tech Orda jest jačanje ljudskog kapitala u ovdašnjem IT sektoru, uz usmjeravanje na kazahstansko tržište rada visokokvalificiranih profesionalaca nakon prekvalifikacije. Program je dizajniran dugoročno i kroz ugrađene mehanizme nagrađuje škole kojima je prioritet zapošljavanje njihovih novopečenih diplomanata u IT struci, nakon što su stekli praktična znanja i svladali tržišno usmjerenu obuku.

Digitalno opismenjavanje stanovništva kao mantra – 86% Kazahstanaca koristi mobilno bankarstvo. FOTO: Ministarstvo digitalne transformacije Republike Kazahstan

B&B: Ideja je države da svaki stanovnik Kazahstana može sudjelovati u nadolazećoj digitalnoj ekonomiji. Kolika je trenutačna razina digitalne pismenosti vaših građana?

Prema podacima Nacionalnog statističkog ureda, lani je dosegnula 90,2 posto. Kako bismo bili još bolji na tom polju, provodi se nekoliko inicijativa. Počevši od poučavanja o digitalnoj pismenosti i satovima informatike u više od 7700 škola diljem zemlje pa sve do specijaliziranih obuka i u visokom školstvu. U posljednje tri godine s radom je krenulo gotovo 40 škola za programiranje. Država surađuje s nizom globalnih IT divova i u te programe uključeno je više od 70 tisuća polaznika. Lani je na tragu tih napora obuku završilo 35 tisuća budućih stručnjaka. Društveno ranjivim skupinama osiguravamo pritom besplatno IT obrazovanje, uključujući i osobe s invaliditetom. Nastavljamo surađivati i s kazahstanskom IT zajednicom diljem svijeta, odnosno digitalnim nomadima. Oni trenutačno imaju više od 400 članova i rade na daljnjem razvijanju kazahstanske IT industrije. Zbog njihova iskustva i vještina uključujemo ih u društveno bitne digitalne projekte. Jedan od takvih je i lani osnovana Federacija sportskog programiranja koje želimo popularizirati i kroz natjecanja.

‘Građanima starosti između 18 i 45 godina nudimo stipendije za obrazovanje u IT profesijama u privatnim školama’

B&B: Digitalizacija bankovnog sektora i integracija javnih usluga s bankama itekako promiče korištenje digitalnih usluga. Kazahstansko tržište tehnologija za financijsku industriju jedno je od najbrže rastućih u nacionalnoj ekonomiji, najveće u Srednjoj Aziji. Klijenti najveće banke preko aplikacije, primjerice, mogu prijaviti prebivalište, a plastificirana bankovna kartica može se isprintati na bankomatu za 45 sekundi, što i iz europske perspektive izgleda kao znanstvena fantastika. Ta je banka još 2017. razvila mobilnu aplikaciju koja omogućava trenutačne novčane transakcije i bezgotovinsko plaćanje…

Mobilno bankarstvo koristi 86% stanovništva. Više od 90% svih novčanih transakcija obavlja se bezgotovinskim plaćanjem. To donosi veću praktičnost i sigurnost kao i pribjegavanje internetskoj trgovini, posjedovanju digitalnih novčanika i drugih aplikacija razvijenih za financijsku industriju. Vladina predanost jačanju inovacija, u kombinaciji sa širokopojasnim mobilnim pristupom internetu, bili su ključni u transformaciji kroz koju prolazimo i liderstvu u razvoju fintecha u srednjoazijskim okvirima.

B&B: Kazahstan je postavio ambiciozan cilj – do 2025. osigurati pokrivenost cijelog teritorija visokokvalitetnim internetom i dosegnuti 95-postotnu pokrivenost kućanstava sa širokopojasnim internetom. Koliko ste daleko od tog ambicioznog cilja, uzimajući u obzir to da je Kazahstan površinom veći od zapadne Europe? I koliki je jaz između stanovništva u gradovima i ruralnim sredinama?

U Kazahstanu je danas 6406 naselja, od toga 116 gradova i 4858 ruralnih naselja. Širokopojasni internet putem 3G mreže dostupan je u 2813 seoskih sredina, a putem 4G mreže u njih 2045. U jesen prošle godine odobren je i poseban nacionalni program kako bismo osigurali brzi internet cijeloj populaciji, nekima i uz pomoć satelita. Kada on završi, više od 3000 sela bit će spojeno na optičku mrežu uz pomoć javno-privatnih partnerstava, a 5G mreža bit će uvedena u 20 najvećih gradova diljem zemlje. Isto tako, više od 20 tisuća kilometara nacionalnih i regionalnih autoputova bit će pokriveno signalom za mobitel i pristupom internetu. Kako bismo poduprli digitalizaciju kazahstanskog sela, vlada je mobilnim operatorima ponudila goleme porezne olakšice. U osiguravanju pristupa širokopojasnom internetu Kazahstan ima pomoć i Svjetske banke, koja program Digitalno ubrzanje za inkluzivnu ekonomiju pomaže s 92 i pol milijuna američkih dolara.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.