Nacional otkriva kako se potpredsjednik vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture našao pod velikim pritiskom i optužbama iz HDZ-a da je žrtvovao Split kako bi mogao provoditi astronomske projekte u Rijeci i svom rodnom Novom Vinodolskom.
Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković suočio se u istome tjednu s ozbiljnim političkim pritiscima na najmanje dvama frontovima koja su, paradoksalno, međusobno potpuno oprečna. S jedne strane, ministar financija Marko Primorac od njega je zatražio drastično rezanje proračuna za desetak posto, što zapravo znači da se očekuje odgoda ili barem usporavanje niza ključnih državnih prometnih i infrastrukturnih projekata. S druge strane, kako doznaje Nacional, Butković je unutar vlastitog HDZ-a posljednjih tjedana izložen snažnim kritikama upravo zbog izostanka realizacije nekih važnih državnih projekata, prije svega onih u Splitu i okolici, što je za vladajuću stranku postalo prvoklasno političko pitanje i problem. Situacija je eskalirala kada je splitski gradonačelnik Ivica Puljak otvoreno prozvao Vladu Andreja Plenkovića da “zapostavlja Split” kada se radi o prometnoj infrastrukturi: sam Plenković pojavio se s Butkovićem odmah potom u tom gradu i početkom prošloga tjedna puna dva dana nastojao demonstrirati da to nije točno.
“Rekao sam Butkoviću da ćemo ovaj mandat baš posvetiti Splitsko-dalmatinskoj županiji jer treba riješiti nekoliko prometnih čepova”, rekao je Plenković u jednom od svojih nastupa pred medijima. Oleg Butković bio mu je u tom trenutku iza leđa, a kada su novinari primijetili da bi Splićani, umjesto ministra turizma, sasvim sigurno bolje prihvatili kada bi iz njihova grada dolazio ministar prometa i infrastrukture – jer bi poput aktualnog vidljivo usmjeravao investicije u svoj rodni kraj – Plenković je odgovorio neobično iskrenom opaskom: “Da se rotiraju Glavina i Butković? Nije to loše, čuo sam vas.” Oleg Butković u tom trenutku doslovno se izgubio iz vidokruga.
‘Sam Plenković se prije samo nekoliko mjeseci hvalio Butkovićevom predizbornom ofenzivom investicijama po Istri i Kvarneru, a sada ga proziva upravo zbog toga. Ne, ako je netko odgovoran, to je on’
Više Nacionalovih izvora iz HDZ-a opisalo je taj događaj kao vrlo znakovit dokaz da je Butković doista pod velikim pritiskom dijela stranke, ali i samog Plenkovića. “Sada, na početku njegova trećeg mandata, dolazi mu na naplatu ignoriranje stvarnih problema i prioriteta te naglašen lokalpatriotski pristup vođenju najvećeg ministarstva u Vladi. Butković se u Rijeci i okolici uoči izbora i doslovno reklamirao kao ‘Oleg graditelj’, onamo je usmjeravao sve važne državne investicije iz svog resora, a posebno iritira podatak da je preko 80 milijuna eura uloženo u gradnju obilaznice njegova Novog Vinodolskog, mjesta s pet tisuća stanovnika, dok se istovremeno potpuno zaobišlo Split i njegovu širu okolicu kao uvjerljivo najzagušenije i prometno najzapuštenije područje u državi”, rekao je za Nacional jedan od sugovornika iz vladajuće stranke.
Za gradnju spomenute obilaznice Novog Vinodolskog, koja bi u promet trebala biti puštena na proljeće 2026. godine, Butković je pronašao neobično kreativan recept: radi se, naime, o vrlo malenom segmentu buduće autoceste između Križišća i Žute Lokve, otprilike na polovici njene buduće trase, koji je suprotno prometnoj i poslovnoj logici proglašen “prvom fazom” i izabran kao prioritet za gradnju upravo kako bi Butkovićev grad dobio obilaznicu. “Od čvora Selce do čvora Novi Vinodolski ići će spomenuta obilaznica, brza cesta duljine 9,8 kilometara, od čega će se 6,5 kilometara napraviti po trasi A7 dok se preostalih 3,3 kilometara odnosi na spojne ceste do Jadranske magistrale (D8). Sama obilaznica trebala bi rasteretiti gužve u Novom Vinodolskom”, objavili su iz Hrvatskih autocesta (HAC) kao nositelja investicije. Radovi na samom terenu su se zahuktali, probijen je jedan tunel i dovršava se jedan vijadukt, što je HDZ-u stvorilo posebne probleme na drugom kraju države, u Dalmaciji.
“Treba biti iskren i reći da Butković posve bezobrazno zaobilazi Split gotovo cijelo jedno desetljeće. Pa promet u Novom Vinodolskom nije ni na razini trećine prometa na križanjima na prilazima Splitu, koje je i sam proglasio ‘apsolutnim nacionalnim prioritetom’ i u koje dosad nije uložen doslovno nijedan euro. Takva situacija naprosto više nije obranjiva u javnosti i stvorila nam je politički problem jer su manje od godinu dana uoči lokalnih izbora građani vrlo svjesni da su za nevjerojatne gužve krivi Hrvatske ceste i Ministarstvo prometa, dakle, Vlada i HDZ. Kako uopće možemo ozbiljno razmišljati o pobjedi na lokalnim izborima ako naša vlastita vlada de facto sabotira gradnju infrastrukture u drugom najvećem gradu u državi?” rekao je za Nacional sugovornik vrlo blizak splitskom HDZ-u. Na taj problem, otkriva, Butković i Plenković bili su kontinuirano upozoravani tijekom proteklih mjeseci, no dolaskom ljeta i stvaranjem prometnih gužvi eskaliralo je i nezadovoljstvo Splićana, ali i stanovnika okolnih gradova poput Solina, Kaštela, Podstrane i Klisa, koji se smatraju čvrstim uporištem HDZ-a.
Dok je ova stranka u mandatu Andre Krstulovića Opare još držala vlast u drugom najvećem gradu, ondje je organizirana jedna od prvih sjednica Plenkovićeve vlade izvan Splita i donesene su odluke o gradnji više prometnih pravaca, što je i tada – na proljeće 2018. godine – iz objektivnih razloga i konkretnih brojki predstavljalo nacionalni prioritet. Sama Vlada tim je projektima službeno dodijelila status “strateških”. No u punih šest godina nije realizirala – dapače, gotovo pa ni započela – nijedan od njih, premda su po postavljenim rokovima gotovo svi trebali biti dovršeni ove ili sljedeće godine. Na planiranoj brzoj cesti od Splita do Omiša otvoren je tek jedan, desetljećima poludovršen i zapravo nevažan segment od tri kilometra u zaleđu Omiša, dok se na ostatku trase još uvijek ne radi ništa premda se ondje nalazi križanje Stobreč na kojemu su Hrvatske ceste izmjerile najveći prosječni dnevni promet u Hrvatskoj. Drugo najopterećenije križanje u državi također se nalazi na tom području, u Solinu, gdje je sam Butković uoči izvanrednih lokalnih izbora u Splitu prije dvije godine organizirao ceremoniju “uvođenja izvođača u posao” izgradnje dvaju vijadukata – dok stvarni radovi nisu započeli ni do danas.
Butkoviću zamjeraju što se u Rijeci i okolici uoči izbora i doslovno reklamirao kao ‘Oleg graditelj’ i usmjeravao sve važne državne investicije iz svog resora u taj kraj, pa i obilaznicu oko Novog Vinodolskog
Treći projekt, prije šest godina nazvan “Novi ulaz u Split”, podrazumijeva gradnju tunela kroz Kozjak i prometnice koja se njegovim padinama spuštala do obale, a zatim i mosta koji bi se preko kaštelanskog zaljeva protezao do obala Splita. Taj projekt formalno je započeo probijanjem tunela, no tek bi trebala započeti gradnja ceste koja se ne spušta prema Splitu, nego Kaštelima, rodnom gradu utjecajnog HDZ-ovca Ante Sanadera, koji je, po svim informacijama, lobirao da upravo on postane prioritet. “Dakle, gradi se ‘Novi ulaz u Kaštela’ dok originalni projekt ceste prema Splitu još uvijek nema ni određenu trasu”, ljutit je jedan od sugovornika iz samog HDZ-a.
Četvrti projekt proglašen “strateškim” jest izgradnja preostalih osam kilometara željezničke pruge kako bi tako bile spojene splitska trajektna (pet milijuna putnika godišnje) i zračna luka (tri i pol milijuna putnika), no do današnjeg dana ni za to nije određena trasa jer sve blokiraju HDZ-ove strukture koje su na vlasti u Kaštelima i Splitsko-dalmatinskoj županiji. Od Hrvatskih cesta u prethodnom periodu očekivale su se i najavljena izgradnja novog izlaza iz izuzetno zagušene splitske trajektne luke te rekonstrukcija ili proširenje triju važnih državnih cesta na području grada – Solinske ulice, Poljičke ceste i Zagorskog puta. Ni na jednoj od njih radovi nisu ni blizu početku. “Niti će, što je za HDZ izuzetno nezgodno, započeti do idućih lokalnih izbora. Tako ne možemo računati na ozbiljan rezultat”, rekao je za Nacional jedan od sugovornika iz te stranke.
‘Treba biti iskren i reći da Butković posve bezobrazno zaobilazi Split gotovo cijelo jedno desetljeće. Pa promet u Novom Vinodolskom nije ni na razini trećine prometa na križanjima na prilazima Splitu’
Sam Andrej Plenković u travnju ove godine je na sastanku s članovima svoje stranke, prema transkriptima koje je ekskluzivno objavio Nacional, zapravo javno potvrdio da koristi usmjeravanje državnih investicija kao neki oblik političke korupcije, no to je HDZ činio upravo u izbornoj jedinici u kojoj je nositelj njihove liste bio Oleg Butković. “U osmoj jedinici trebali bismo dobiti osam mandata. Sve smo tamo napravili. Sve. Sve što god se može, cesta D403 koja je tri kilometra duga i ide ispod onih nebodera u Rijeci… Tamo bi svi trebali izaći na izbore. Ali neće. LNG terminal uopće da ne govorim, Zagrebačka obala, da ne govorim, puste investicije koje su se dogodile… To je tako, moramo raditi na tom otvaranju gdje koči, da nemaju a priori isključiv stav prema nama. Nemojte se bojati”, rekao je objašnjavajući HDZ-ovcima kako krenuti u ofenzivu “na gostujućem terenu” poput Rijeke. Dio države u kojem tradicionalno ostvaruju znatno bolje rezultate, podcjenjivački je proglasio “dinarskom Hrvatskom”, što je izuzetno loše primljeno upravo u Splitu i okolici.
“Dakle, sam Plenković se prije samo nekoliko mjeseci hvalio Butkovićevom predizbornom ofenzivom investicijama po Istri i Kvarneru, a sada ga proziva upravo zbog toga. Ne, ako je netko odgovoran, onda je svakako i on”, upozorava jedan sugovornik Nacionala koji je evidentno nešto bliži Olegu Butkoviću. On napominje da se radi o znakovitom trenutku za Plenkovićevu vladu i njega kao premijera, jer će se u trećem mandatu suočiti s posljedicama vlastitih odluka – kako je uoči izbora podijelio gotovo dvije milijarde eura u povišicama plaća i mirovina, tako će sada morati pronaći isti iznos za uštedu u državnom proračunu.
A njega će, između ostalog, tražiti i na rezanju ili dodatnom usporavanju infrastrukturnih objekata u Splitu i okolici, čija je dinamika i dosad predstavljala Vladinu, HDZ-ovu i njegovu vlastitu političku sramotu.
Komentari