ZAKAJ? ‘Grad Zagreb već godinu i pol odgađa uvođenje seksualnog odgoja u škole iako većina građana to želi’

Autor:

SAŠA ZINAJA/NFOTO

SAŠA ZINAJA/NFOTO

Sanja Cesar, jedna od voditeljica Centra za edukaciju, savjetovanje i istraživanje (CESI), govori o naporima da se uvede seksualno obrazovanje na razini Zagreba, a potom cijele Hrvatske

 

Kada je 2021. godine tvrtka Ipsos za Centar za edukaciju, savjetovanje i istraživanje (CESI) provela istraživanje javnog mijenja na temu treba li ili ne uvoditi seksualno obrazovanje u škole, čak 78 posto građanki i građana Hrvatske zalagalo se za uvođenje seksualnog obrazovanja u škole. Prema toj anketi, 93 posto ispitanica i ispitanika u Zagrebu su tvrdili “da je država dužna osigurati mladima pristup seksualnom obrazovanju“. Surađujući sa stručnjacima iz medicine, sociologije i psihologije, udruga CESI bila je prva u Hrvatskoj koja se prije 20 godina počela baviti pitanjima senzibilizacije i edukacije mladih u području rodne ravnopravnosti i seksualnosti te prevencijom nasilja u mladenačkim vezama. Već je tada – prije 20 godina – udruga CESI predložila sveobuhvatan prijedlog općeg seksualnog odgoja u školama, a tome se protivilo Ministarstvo znanosti i obrazovanja.

Udruga CESI morala je zaobilaziti takve formalne okvire i kontinuirano od tada provodi prevencijske i edukativne programe u hrvatskim školama za učenike i učenice, nastavnike i nastavnice.

Sanja Cesar, jedna od voditeljica CESI-ja, stoga smatra da je „preduvjet za uvođenje sveobuhvatne seksualne edukacije politička volja“. Svaka politička opcija je do sada išla na polovična rješenja koja bi odgovarala glasačima općenito nauštrb fizičkog i mentalnog zdravlja mladih. Stoga se CESI u dobroj vjeri osvrnuo na trenutnu vlast u Zagrebu, smatrajući da dijele iste brige za zdravlje mladih. Posljednjih mjeseci građani i građanke mogli su vidjeti i plakate koje je CESI postavio diljem Zagreba, prenoseći jasnu poruku kako je „na našem društvu odabir kako će mladi učiti o seksualnosti: na greškama ili na nastavi, na tulumu ili predavanju, od svećenika ili nastavnika?“ No komunikacija s Gradom Zagrebom već godinu i pol dana je neuspješna.

„Luka Juroš, pročelnik Gradskog ureda za odgoj i obrazovanje, izjavio je na okruglom stolu 17. svibnja da će Grad Zagreb do ljeta predstaviti program za uvođenje sveobuhvatnog seksualnog obrazovanja u zagrebačke škole. Ljeto je prošlo, a još uvijek nemamo radnu skupinu, program niti rokove. Od progresivne političke opcije koja se zalaže za jače naglašavanje sadržaja vezanih uz seksualno i reproduktivno zdravlje, očekivali smo više proaktivnosti i stvarnu želju za unapređenjem sustava obrazovanja. Nažalost, vidimo da u Gradu Zagrebu, gdje uistinu mogu nešto promijeniti, nedostaje hrabrosti za uvođenje promjena kako bi djeca i mladi imali kvalitetnije obrazovanje od prethodnih generacija. Žalosno je da ljudi na pozicijama, za koje znamo da razumiju važnost seksualne edukacije, već godinu i pol ne poduzimaju ništa iz političkog oportunizma. Istodobno mladi o seksu uče s pornografskih stranica, ulaze u spolne odnose bez zaštite, šalju i dijele svoje intimne fotografije, sve to bez potpunog razumijevanja posljedica svojih djela. Odrasli su odgovorni da djeci pruže svu potrebnu edukaciju za kvalitetan i uspješan život, što je nemoguće bez seksualnog obrazovanja“, ističe za ZagrebNews Sanja Cesar.

Pošto se ovakvi poduhvati na nacionalnoj razini strogo odbijaju, lokalne gradske vlasti služe kao jedino mjesto otpora, gdje bi se u zagrebačke osnovne i srednje škole mogla uvesti seksualna edukacija kao izvannastavna aktivnost te da se „početno uvede eksperimentalno u manjem broju škola i evaluira, a kasnije, sukladno rezultatima evaluacije, doraditi i uvede u sve škole“. Prve države koju su uvele seksualno obrazovanje koje zagovara udruga CESI bile su Švedska i Nizozemska. Prema relevantnim istraživanjima, u tim zemljama mladi kasnije ulaze u seksualne odnose, bolje štite svoje zdravlje te bolje razumiju i podržavaju rodnu ravnopravnost. Susjedna Slovenija i Austrija također imaju razrađenu seksualnu edukaciju unutar kurikuluma.

„U hrvatskim školama trenutno imamo neučinkovit oblik zdravstvenog obrazovanja u vidu međupredmetne teme Zdravlje koja na neadekvatan i zastarjeli način obrađuje temu seksualnosti i reproduktivnog zdravlja. Ona izostavlja sve one teme vezane uz rodne stereotipe, rodnu ravnopravnost, LGBTIQ teme te promociju pozitivnih stavova prema seksualnosti. Prevladava medikalizacija seksualnosti i konzervativan pristup u obradi teme, a s aspekta pružanja mladima točnih i znanstveno-utemeljenih informacija o kontracepciji nevjerojatan je prijedlog da se tema vezana uz važnost odgovornog spolnog ponašanja i upotrebe zaštite integrira, između ostaloga, i u poučavanje vjeronauka kada je poznat stav Katoličke crkve o mehaničkim i kemijskim metodama kontracepcije. U okviru obrazovnog sustava mladi o seksualnosti uče premalo i prekasno. Kroz predmete biologije i prirode, seksualnost se sagledava isključivo kroz biološku perspektivu, tj. kroz reprodukciju i heteroseksualnost. Istovremeno, srednje strukovne i umjetničke škole najčešće nemaju biologiju kao predmet ili je imaju samo godinu dana, što znači da su dodatno zakinuti za teme seksualnog i reproduktivnog zdravlja u odnosu na gimnazije“, rekla je Sanja Cesar iz Centra za edukaciju, savjetovanje i istraživanje.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.