Producentska kuća Factum obilježava u sklopu ovogodišnjeg ZagrebDoxa dvadesetu obljetnicu djelovanja retrospektivom filmova po izboru umjetničkog direktora DokuFesta Prizren Vetona Nurkollarija.
Pokretač te producentske kuće Nenad Puhovski kaže kako je “Factum” pomaknuo neke stvari te je od nekad kratkih, aktivističkih i jednostavnih filmova, u 20 godina došao do ozbiljnije produkcije dugometražnog dokumentarca. “Sama činjenica da smo uspjeli napraviti oko 75 fimova govori o tome da se u Factumu uspjela održati neka energija, prije svega zahvaljujući stalnom priljevu novih autora kojima dajemo ono što je bitno u dokumentarcima: vrijeme i apsolutnu autorsku slobodu”, ustvrdio je.
Da Factum ne staje pokazuje i dobra prošla godina, kaže Puhovski, kada su tri dokumentarna filma, “Dum spiro spero”, “Generacija ’68” i “Iza lica Zrcala” bili uvršteni na velik broj domaćih i europskih festivala i osvojili niz nagrada.
Nurkollari je između svih ‘factumentaraca’ za zagrebački festival izabrao osam, koji daju svojevrsni presjek preokupacija filmskih autora, ali i hrvatskog društva u protekla dva desetljeća. Za retrospektivu na ovogodišnjem ZagrebDoxu, s obzirom na to da je dobar dio tih filmova često prikazivan, a neki od novijih uskoro idu u kinodistribuciju, fokusirao se na kratku formu i nešto starije filmove.
Po njegovim riječima, nastati, razvijati se i doseći status najznačajnije hrvatske nezavisne dokumentarne produkcije, a pritom pokrenuti festival kakav je ZagrebDox u okruženje koje je slične poduhvate često gledalo s dosta podozrenja, “potvrda je vjerovanja i ulaganja u dokumentarnu formu i dovoljne doze upornosti”.
Retrospektiva je obuhvatila filmove “Bag” Dalibora Matanića, Tomislava Rukavine i Stanislava Tomića o gradu Karlobagu, u tom trenutku zarobljenom burom; “Blokada” Igora Bezinovića koji je popratio najznačanije studentske prosvjede na ovim prostorima; “Čuvar tegljača” Silvija Mirošničenka, portret čuvara zastarjelih brodotegljača na Dravi; te jedan od najnagrađivanijih hrvatskih dokumentaraca, “Dečko kojem se žurilo” Biljane Čakić, redateljičina priča o potrazi za bratom nestalim tijekom Domovinskog rata.
Bile su tu i “Godine hrđe” Andreja Korovljeva o radnicima pulskog brodogradilišta Uljanik u raljama hrvatske privatizacije,”Nemam ti šta reć’ lijepo” Gorana Devića o neriješenom ubojstvu mlade Sisčanke Ljubice Solar 1991. godine, “Pitka voda i sloboda III” Rajka Grlića, treći nastavak tri desetljeća duge priče o vodi, vrelu i slobodi, “Sve 5!” Dane Budisavljević o djevojci iz Hrvatske koja je, poput mnogih djevojaka iz istočne Europe, završila u amsterdamskoj Crvenoj četvrti.
Subota na festivalu: dodjelom nagrada završava natjecateljski dio
Natjecateljski dio ZagrebDoxa završava u subotu navečer proglašenjem najboljih filmova i dodjelom nagrada, no tijekom dana i dalje se prikazuju filmovi iz međunarodne i regionalne konkurencije te ostalih službenih programa.
Međunarodna konkurencija donosi film “Zemlja prosvijetljenih” belgijskog snimatelja i fotografa Pietera –Jana De Puea, njegov dokufiktivni prvijenac o prerano odraslim dječacima u Afganistanu.
U regionalnoj konkurenciji prikazuje film “Četiri pasoša” Mihajla Jevtića, priča o transformaciji jedne zemlje i mladića koji je namjerava napustiti.
Među ostalim, u Glazbenom globusu premijerno će se prikazati film “Solenzara” koji govori o međunarodnom hitu s Korzike iz šezdesetih, koja je u izvedbi Iggyja Popa bila dio soundtracka filma “Arizona Dream”.
Program Majstori doxa predstavlja novi film austrijskog redatelja Ulricha Seidla, još jednu njegovu neobičnu priču, ovaj put posvećenu apsurdima lova na divlje životinje u Africi.
Kontroverzni Dox prikazat će filmove “Pada mrak” Olge Kravets, koji iz perspektive obiteljio pet obitelji progovara o ruskim političkim zatvorenicima te “Ikona”, film o životu pacijenata jedne sibirske psihijatrijske bolnice.
Komentari