Od prošlog tjedna Grupine lampe mogu se kupiti u najekskluzivnijim dućanima u Danskoj, Švedskoj, Norveškoj, Islandu, čak i na Grenlandu, dok posebna isporuka Arigato lampi ide u Louisiana Museum of Modern Art u Kopenhagenu, gdje će se prodavati u muzejskom dućanu
Troje mladih dizajnera iz zapaženog zagrebačkog dizajnerskog kolektiva Grupa, Tihana Taraba, Filip Despot i Ivana Pavić, te njihov poslovni direktor Luka Pavić, vratili su se nedavno s prestižnog sajma namještaja i produkt dizajna Northmodern u Kopenhagenu, na kojemu su u samo tri dana oduševili inače kritične danske kolege. Radi se o jednoj od prestižnijih smotri te vrste koja okuplja mahom skandinavske brendove i proizvođače, s jednog od najzahtjevnijih tržišta na svijetu kad je riječ o tradiciji i estetici produkt dizajna. Grupine lampe oduševile su Skandinavce, a dizajnerski trio vratio se u Zagreb s narudžbama i ekskluzivnim ugovorom o distribuciji i zastupanju potpisanim s Lampefeberom, velikim skandinavskim distributerom dizajnerske rasvjete. Od prošlog tjedna Grupine lampe mogu se kupiti u najeksluzivnijim dućanima u Danskoj, Švedskoj, Norveškoj, Islandu, a čak i na Grenlandu, dok posebna isporuka Arigato lampi ide u Louisiana Museum of Modern Art u Kopenhagenu, gdje će se prodavati u muzejskom dućanu. Dizajnerima se u samo tri dana promijenila poslovna stvarnost, što nisu očekivali ni u najluđim tržišnim projekcijama.
“Ivana, Filip i ja studirali smo na studiju dizajna i već smo na trećoj godini počeli surađivati. Osim što smo bili najbolji prijatelji, shvatili smo da dijelimo istu ideju o tome kako bismo htjeli da izgleda naša poslovna budućnost, pa smo tu pozitivnu energiju pretočili u otvaranje studija 2006.”, pojasnila je Tihana Taraba.
ZA PRVI USPJEH I PLASMAN trebalo im je nekoliko godina kontinuirana i upornog rada, a on je zapravo brzo došao kad se uzme u obzir mladost ekipe dizajnera i usredotočenost na vlastite resurse i ideje. “Prvi posao u kojem su nas prepoznali i struka i javnost, dogodio se dvije godine nakon otvaranja studija, kad smo napravili prvu kolekciju namještaja za tvrtku Artisan iz Bosne i Hercegovine. To je bilo prvi put da se jedan naš produkt dizajn počeo serijski proizvoditi i predstavljati na sajmovima. S time je počelo”, rekao je Filip Despot.
PRVI VLASTITI PROIZVOD napravili su 2010. i predstavili ga sljedeće godine pod imenom brenda Grupa Products. Važno je odijeliti dvije njihove djelatnosti: studio za dizajniranje i produkt dizajn za druge klijente te vlastiti brend Grupa Products u kojem sami proizvode, promoviraju i distribuiraju proizvode. Na sajam zatvorenog, izložbenog tipa European Union Interior Design Business Mission u Japanu, na kojem su sudjelovali 2014., predstavili su vlastite proizvode i distributeri su ih odmah zapazili. Osim rasvjetnih tijela, članovi Grupe dizajniraju estetiziran i funkcionalan namještaj koji linijama i proporcijama ima mnoge suptilne reference na hrvatski dizajn pedesetih i šezdesetih godina, ali je unatoč oslanjanju na tradiciju originalan i prepoznatljiv. “Rasvjetna tijela i namještaj dizajnirali smo istodobno. Stvari koje smo dizajnirali za Prostoriu, kolekciju 3angle, Monk i druge, nastale su od 2011. do danas”, naveo je Despot.
VEĆ PRVOG DANA SAJMA budući partner zainteresirao se za njihov štand, a drugog dana Grupa je dogovorila distribuciju za skandinavske zemlje. Dan kasnije već su imali distributera
“Može se osjetiti da su nam uzori u dizajniranju namještaja stariji skandinavski dizajneri kojima je vrlo važna savršena izvedba, ali volimo i Talijane poput Castiglionija te sve one koji su bili inovatori. Skandinavcima su važniji lijepa izvedba i funkcionalnost, a Talijanima ideja i koncept. Od naših dizajnera izdvojili bismo Bernarda Bernardija ili slovenskog dizajnera Niku Kralja, a skupljamo čak i stare stvari jer volimo njima biti okruženi. Sve se više ponovno ‘izvlači’ na površinu nekadašnji dobar i kvalitetan dizajn koji se savršeno uklapa u nove moderne interijere”, rekla je Tihana Taraba. Despot također ističe da je skandinavski dizajn temelj dobrog dizajna jer im je njihov pristup materijalima, posebno tretmanu drva, oduvijek posebna inspiracija. “To su nam uzori jer su napravili bezvremeni dizajn. U robnim kućama u Kopenhagenu i dalje se prodaju neki komadi koji postoje sedamdeset, osamdeset godina na tržištu i dan-danas dobro izgledaju u prostoru. Što se tiče domaćeg namještaja drugih dizajnera iz pedesetih, šezdesetih ili sedamdesetih godina, držimo ga u našem prostoru jer je to naša baština o kojoj se prije nije pričalo. Volimo imati neke komade da ih svakoga dana gledamo jer često primijetite detalj koji kasnije indirektno utječe na neke ideje”, pojasnio je Despot.
LUKA PAVIĆ VODI ORGANIZACIJU GRUPA PRODUCTS i ističe kako je strategija razvoja Grupe da pomalo osvaja svjetsko tržište, a počeli su s Europom koja im je najbliža. “Imamo tržišta u Europi koja su nam prioritetna i koja su najperspektivnija za dizajn. To su Njemačka, Francuska i zemlje Beneluxa te Skandinavija. Ući u Skandinaviju internetskim putem bilo je jako teško. Trebali smo ove godine otići samo na sajam Maison & Objet u Parizu jer je jedan od najvećih u Europi, međutim, zbog niza okolnosti odlučili smo da ipak ne idemo. Potražili smo alternativu i istraživali koji se sajmovi održavaju u prvom mjesecu ove godine, pa smo poslali mejlove na nekoliko adresa, između ostalog i u Kopenhagen jer smo probali otvoriti to skandinavsko tržište. Iako je sajam bio pun, dogodilo se to da je netko otkazao dolazak i taj štand smo upravo mi dobili. Nasuprot njega bio je naš budući partner i distributer lampi Lampefeber. Odmah su nas po dolasku ujutro zapazili, već isto popodne prišli i rekli da imamo fenomenalne stvari. Upitali su nas želimo li s njima surađivati i imamo li distributera za njihovo tržište. Oduševila ih je Arigato kolekcija lampi, a primijetili su i da se već tog prvog dana mnogo ljudi okupljalo oko našeg štanda i da su zainteresirani. Da stvar bude bolja, na štand su nam dolazili njihovi dizajneri, profesori dizajna koji dizajniraju lampe te studenti koji su bili oduševljeni našim dizajnom Arigato lampi. Bila nam je super ta njihova otvorenost i nepretencioznost, oduševljenje da im se nešto sviđa i da to pohvale”, otkrio je Luka Pavić.
TAKO JE VEĆ DRUGOG DANA SAJMA Grupa dogovorila distribuciju za skandinavske zemlje, a trećeg dana su već imali svog distributera, za čiju suradnju kažu da je izvrsna. “Zapravo smo napravili upravo ono radi čega smo otišli u Kopenhagen, otvorili smo njihovo tržište na najbolji mogući način”, istaknuo je Pavić. To je veliki uspjeh jer je skandinavsko tržište na glasu kao zatvoreno za inozemni dizajn.
“Oni se drže svojih brendova, svoje ekonomije i gospodarstva i ulažu u sebe. S druge strane, to je dizajn koji jako volimo i u čijem se okruženju estetski, kulturološki i gospodarski vidimo, pa nam je jako važan. Novo iskustvo nam je bilo u tome što smo otkrili koliko je njima dizajn važan. Njima lampa nije tek predmet koji stoji u prostoru i koji su kupili jednom u životu; oni s lampama grade ambijent, to su za njih svjetlosne skulpture u prostoru koje često mijenjaju, svakih nekoliko godina. Jedna njihova profesorica s mastera za svjetlosni dizajn pitala nas je jesmo li i mi završili taj smjer, na što sam joj rekao da on kod nas ne postoji. Iznenadila se i slala je svoje studente na naš štand”, rekao je Despot kojega je iznenadilo to što su im danski dizajneri čak otkrili da im je njihovo nasljeđe i veliki teret jer svi dizajniraju i razmišljaju na isti način.
TIHANA TARABA NAGLAŠAVA da im je bio posebno važan kompliment za kvalitetu izvedbe jer se na taj element jako pazi. “Naša tvornica Dekor Zabok, s kojom surađujemo, u Hrvatskoj je postigla tako dobru kvalitetu proizvoda da nemamo straha od pogrešaka ili da nam proizvod vrate iz inozemstva zbog reklamacije. Tako smo zatvorili priču o lansiranju proizvoda, od dobre tvornice do dobrog distributera”, istaknula je dizajnerica. “Dekor iz Zaboka time nam olakšava pozicioniranje vani i zato smo im vrlo zahvalni. Za ovaj posao morate biti predani i vjerovati u ono što radite”, dodao je Luka Pavić.
‘SKANDINAVCIMA lampa nije tek predmet koji stoji u prostoru i koji su kupili jednom u životu; oni s lampama grade ambijent, to su za njih svjetlosne skulpture u prostoru’, kaže Filip Despot
Međutim, i u inozemstvu dizajneri nisu zaštićeni od kopiranja ili krađe dizajna i to je nešto na što su se dizajneri Grupe navikli i mogu se s time nositi. Zaštita industrijskog dizajna vrlo je komplicirana jer se mora zaštititi svaki dio, pa čim se jedan segment promijeni, to više nije isti proizvod. “Jedina prava zaštita je ta što vas prepoznaju kao veliki ili kao mali cool brend iz niše, pa da ljudi znaju za vas i žele upravo vaš predmet”, tumači Luka Pavić.
I dalje planiraju surađivati s arhitektima u opremanju novih objekata i to ih iznimno veseli jer se vraćaju u područje total-dizajna koji je na ovim prostorima nekada imao visoku razinu, poput suradnje s arhitektonskim studijem 3LHD na projektu dubrovačkog hotela Palace iz 2015. Ta suradnja je Grupu dovela i do nastanka novih proizvoda, poput kolekcije lampi Arigato koja je sada njihova najprodavanija kolekcija lampi, ali i novog proizvoda Monk koji su napravili za Prostoriu i koji se sastoji od fotelje, stolice, stolića i stola. Svi troje ističu da jako vole takve kreativne suradnje jer stvaraju lanac od investitora, preko arhitekata do dizajnera i proizvođača. Ove godine planiraju predstaviti i novu seriju lampi te još neke nove proizvode, a na sajmu u Kopenhagenu već su predstavili novine za 2016. Nova serija lampi na tržištu će se pojaviti 2017. Vjeruju da će im uz talent, fleksibilnost i otvorenost u komunikaciji s investitorima i partnerima, donijeti nove poslove i destinacije te da će na najbolji način promovirati u svijetu suvremeni hrvatski produkt dizajn u ovim, za domaći dizajn, prilično nesklonim vremenima.
Komentari