U operi ‘Capuleti i Montecchi’ Vincenza Bellinija koja će u HNK u Splitu, u režiji Hrvoja Korbara, premijerno biti izvedena 24. veljače, dvije naslovne uloge pjevaju Nela Šarić kao Julija i Antonija Teskera kao Romeo. Novost i rijetkost za hrvatske operne prilike bit će žena u ulozi muškarca
Opera Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu premijerno će u subotu, 24. veljače 2024. godine, izvesti operu majstora belkanta Vincenza Bellinija „Capuleti i Montecchi“. Kao i slavna Shakespeareova tragedija, tako je i Bellinijeva opera o sukobu i ratu dviju obitelji u kojem smrtno stradava dvoje mladih, priča o ljubavi koju zatire mržnja, zapravo jedna od tisuću različitih interpretacija talijanske renesansne pripovijesti o Romeu i Juliji, svjetski najpoznatijim nesretnim ljubavnicima iz Verone. U Splitu će se, pod ravnanjem maestra Ive Lipanovića i u režiji Hrvoja Korbara, ova Bellinijeva opera prepuna dubinskih emocija te ekspresivne i dirljive glazbe, izvoditi prvi put. U naslovnim ulogama nastupit će dvije sopranistice splitske Opere, ujedno bliske rođakinje, Nela Šarić kao Giulietta i Antonija Teskera, koja je u ovoj prigodi mezzosopranistica, kao Romeo. To je, dakle, još jedna novost i rijetkost za hrvatske operne prilike, da je žena u ulozi muškarca. S dvije mlade, ali u opernom svijetu već afirmirane pjevačice, razgovarali smo o tome kako su doživjele taj zanimljivi kazališni projekt, kako su prihvatile Bellinija te koji su im najbolji i najupečatljiviji nastupi u karijerama.
“Meni nastup s ansamblom Opere splitskog HNK-a doista puno znači kao priznanje za sav dosad uloženi trud i rad. Bellinijeva glazba je inspirativna pa mi je nastup u ovoj operi jedan vid vlastitog napredovanja i ispitivanja svojih mogućnosti. Pravo je bogatstvo dobiti mogućnost, predstaviti se u pravom belkantovskom svjetlu“, istaknula je Nela Šarić, a Antonija Teskera je naglasila: „Za mene je ova opera, koju u Splitu izvodimo prvi put, poseban izazov. I jako sam sretna i zadovoljna što baš ja nastupam u glavnoj ulozi Romea. Opera je specifična po tome što na scenu donosimo predivnu Bellinijevu glazbu i dramu posljednjih životnih trenutaka tog slavnog ljubavnog para.“
Zadranka Nela Šarić, odnedavno i potpisom na ugovor članica Opere splitskog HNK-a, ističe da je „opera vrlo intenzivna, od početka do kraja, a cijela radnja smještena je na sami kraj te ljubavne i fatalne priče. U književnosti je sve prikazano puno detaljnije, dok se Bellini u ovoj operi koncentrirao na prikaz srži života žene toga doba i vrijeme kad žena nije imala pravo izbora“.
O odluci da glavnu mušku ulogu pjeva žena, mezzosopranistica, Antonija Teskera je rekla: „To je nešto što će publika odmah zamijetiti i što može biti i neobično kroz cijelu izvedbu. Romeo je često u prisustvu vojnika, odnosno, muškog zbora. Kad me trenutačno netko pita što radim i kad im kažem da pjevam i glumim Romea, uvijek čujem isto pitanje: ma, kako to? A ja odgovaram: zašto ne? Uz dobar kostim i uigrane pokrete na sceni je sve moguće, pa i premostiti rodne razlike. U svijetu opere žene koje pjevaju muške uloge nisu ništa strano, začuđujuće, upitno. U Splitu se to događa prvi put, u Hrvatskoj su takve uloge doista vrlo rijetke. Kad sam čula da ću pjevati Romea, bila sam presretna jer događa mi se jedno novo iskustvo, stvaranje novog lika. A moram priznati da mi je puno lakše kad nema haljina, čestog presvlačenja, oblačenja cipela.“ Prisjetila se i da je mušku ulogu sjajno otpjevala i jedna od najslavnijih sopranistica današnjice Elina Garanča.
„Kad kažem da nastupam u operi u kojoj Romea glumi ženska osoba, primjećujem da nikome ništa u prvi mah nije jasno“, nadopunila ju je Nela Šarić. „Definitivno je vrijeme da i Split tako nešto doživi. To je još jedan uvid u kvalitetu pjevačice koja donosi mušku ulogu, kako glasovno tako i glumački. Treba svoju ženstvenost potpuno zatomiti i donijeti ulogu na potpuno dijametralan način. Nisam prvi put u takvoj situaciji“, istaknula je Nela Šarić te objasnila: „U Mozartovu ‘Figarovu piru’ ulogu Cherubina pjevala je moja dobra prijateljica i kolegica Sara Rocci, koja se izvrsno snašla u dječačkom izrazu i pokretima. Postoji dosta opera u kojima žene pjevaju muške uloge. To se naziva ulogom ‘en travesti’, odnosno, ‘ulogom u hlačama’“, objasnila je Nela Šarić, a Antonija Teskera napomenula je da joj osim Cherubina padaju na pamet još dva lika: Octavian iz Straussova „Kavalira s ružom“ i Oscar iz „Krabuljnog plesa“.
No je li to što ovoga puta kao Romeo i Giulietta nastupaju dvije operne pjevačice, bliske rođakinje, olakšavajuća ili otežavajuća okolnost? „Meni je ta situacija da na sceni HNK-a Split premijerno pjevam, i to sa svojom rođakinjom Antonijom, izuzetno emotivna i značajna“, istaknula je Nela Šarić i dodala kako je sretna samo zbog te okolnosti i jedva čeka reakciju publike.
‘Uz dobar kostim i uigrane pokrete na sceni je sve moguće, pa i premostiti rodne razlike. U svijetu opere žene koje pjevaju muške uloge nisu ništa strano ni upitno’, kaže Antonija Teskera
„Velika je prednost takvu ljubavnu, a tragičnu ulogu prvi put raditi s nekim koga dobro poznaješ kao što ja poznajem svoju rodicu Nelu. Odmah preskačemo proces upoznavanja i nelagode, odmah se navikavamo na zahtjeve scena i sve se radi opuštenije“, uvjerena je Antonija Teskera. „Antoniju poznajem cijeli život. Moj dida Nikola, koji će ove godine navršiti 100 godina, brat je Antonijina pokojnog djeda. Potječemo iz sela Kijeva pokraj Knina. Moj je dida jako ponosan i sretan što ćemo nas dvije dijeliti scenu“, sjetno je naglasila Nela Šarić te nastavila: „Antonija nije samo sjajna pjevačica, ona je i nevjerojatno jednostavna, skromna i radišna osoba. Rad s njom je zabavan, efikasan i kvalitetan pa nam je režija puno manji problem nego kad su u pitanju kolege s kojima se prvi put susrećemo. To što je moj Romeo žena Antonija, neće nas ni u čemu poremetiti pa tako ni u građenju i donošenju na scenu uloga koje se od nas očekuju.“
„Najveća vrijednost ove opere je predivna Bellinijeva glazba, kojoj su se divili velikani poput Verdija i Wagnera. Ta upečatljiva glazba vodi nas kroz dva čina iako se radnjom nalazimo u zadnjem danu Romeova i Giuliettina života i putujemo prema tragičnom kraju“, istaknula je Antonija Teskera.
U Bellinijevoj operi Giulietta je psihološki jako razrađen lik. „Mislim da se svaka žena, pa tako i žena današnjice, susretne s tim osjećajem ‘dužnosti prema obitelji’. Giulietta se bori s cijelim dijapazonom emocija u jako kratkim i intenzivnim intervalima. Bori se s tim što voli Romea do zadnjeg daha, a istovremeno se bori i s osjećajima prema ocu kojeg ne želi povrijediti. Veselim se kad smo svi na sceni i kad se pojavi Romeova svita koja ga je došla spasiti. Ali istovremeno shvaćam da to znači kako izgledno gubim oca. Ne znam koga ću prije oplakivati, strašna je to situacija“, naglasila je Nela Šarić, koja je prvi put pred splitskom publikom pjevala u Verdijevoj „La Traviati“ u ožujku 2023. godine. „Iako sam dosta nastupala u inozemnim opernim kućama, nisam dotad bila dobila priliku pjevati na sceni neke hrvatske operne kuće. Zato mi je splitska ‘Traviata’ jako puno značila. K tome, to mi je i najdraža operna uloga pa je uzbuđenje bilo time veće. Pred splitskom publikom izvodila sam i Brahmsov ‘Njemački requiem’, ujedno prvo djelo koje sam pjevala kao službena članica splitske Opere“, prisjetila se Nela Šarić.
„Zadnji put postavili smo Bellinija u Splitu prije nekoliko godina. I to njegovu slavnu operu ‘Norma’. I tamo sam pjevala mezzosopransku ulogu Adalgise.“, nadovezala sa Antonija Teskera. „Uopće nije loše da Split ponekad ponudi raznolikiji program, malo drugačiji od grandioznog svijeta Verdijeve ‘Aide’ ili ‘Nabucca’. Ja sam baš tip pjevačice za tragične krajeve. Kad sam ulazila u svijet opera i debitirala u trajanjem i minutažom malim ulogama, uvijek sam govorila: Bože, jedva čekam pjevati veliku rolu u nekoliko činova. I onda na kraju – umrijeti! Jako cijenim i volim glumački aspekt opere jer je mogućnost izražavanja jako velika“, naglasila je Antonija Teskera.
Nela Šarić je nakon završene Muzičke akademije u Zagrebu imala sjajna iskustva s nastupima u Walesu. „Moje velško iskustvo budi divne uspomene. Dobila sam njihovu stipendiju i potpuno neplanski tamo otišla na usavršavanje. Poziv za Wales stigao je od velikog svjetskog tenora Dennisa O’Neilla, na njegovoj akademiji radila sam s velikim imenima naše profesije kao što su Dame Kiri Te Kanawa, Nuccia Focile, Nelly Miricioiu… Otvorili su mi priliku za rad i nastup u Welsh National Opera, gdje sam osim ‘Traviate’ radila i druge projekte. U Walesu sam bila i apsolutna pobjednica pjevačkog natjecanja ‘Stuart Burrows’. Covid je malo poremetio sve međunarodne suradnje, ali vjerujem da suradnja u Walesu nije gotova. Moj sin je već navršio četiri godine pa sad mogu ostvariti i nešto dulje suradnje“, optimistična je Nela Šarić.
„Za razliku od Nele, više volim Puccinija i puccinijevski tip pjevača negoli Verdija. Iako ću se sigurno u životu više napjevati Verdija. U Puccinijevim operama ima više emocija i drame. A Split voli Verdija zbog kultnog statusa ‘Aide’ i ‘Nabucca’ na Splitskom ljetu. Sigurno zato što kod Verdija možete naći puno velikih zborskih dionica koje publika voli. Zbor je u Verdiju izuzetno važan“, smatra Antonija Teskera, koja je prije dvije godina u splitskoj Operi pjevala njoj najtežu i najkompleksniju ulogu, onu u Puccinijevoj „Sestri Angelici“, o čemu je rekla: „Sestra Angelica je upravo taj spoj velikih emocija i zahtjevnih pjevačkih dionica. Stalno sam morala paziti kako pjevam i istovremeno se cijela dati u taj lik. U svim izvedbama te opere na kraju sam plakala. Dobro je da je na kraju, kad više nemaš što pjevati. No događalo se pjevačima da i usred opere zaplaču. Sestra Angelica je dosad najteža i najzahtjevnija uloga koju sam imala.“
‘To što je moj Romeo žena, Antoniju Teskeru i mene neće ni u čemu poremetiti pa tako ni u građenju i donošenju na scenu uloga koje se od nas očekuju’, rekla je Nela Šarić koja pjeva Juliju
Nela Šarić je, pak, svoj debi imala u Španjolskoj, u operi „La Boheme“, tako da Puccini i za nju ima značajno mjesto. „Tamo sam pjevala Musette, da bih iz Španjolske otišla u Rijeku na natjecanje za mlade pjevače koje nosi ime proslavljene Zinke Kunc Milanov, gdje sam ušla u finale. Na audiciji u Italiji dobila sam ulogu Musette u japanskoj produkciji ‘La Boheme’ i otišla pjevati u Japan. Na natjecanju ‘Riccardo Zandonai’ u talijanskom Riva del Gardu osvojila sam prvu nagradu te posebnu nagradu za ulogu Gilde u japanskoj produkciji Verdijeve opere ‘Rigoletto’“, istaknula je važne točke svoje karijere Nela Šarić, koja je u sklopu New Generation Festivala u Firenzi 2019. godine pjevala i Contessu u Mozartovu „Figarovom piru“.
Antoniji Teskeri posebno je značajno bilo gostovanje splitske Opere u lipnju prošle godine u zagrebačkom HNK-u, s izvedbom „Cavalleria rusticane“ Pietra Mascagnija. „Bila je čast pjevati na zagrebačkoj sceni. U Split sam se vratila sretna, s jako lijepim kritikama. Publika je bila zadovoljna jer splitska Opera odavno nije gostovala u Zagrebu, a ni Mascagnija dugo nije imala priliku slušati. No uloga za koju sam dobila nagradu Hrvatskog glumišta 2019. godine, za izuzetno ostvarenje mladih umjetnika do 30 godina, bila je Mala Floramye. Tijardovićeva Floramye jest pjevački zahtjevna, ali forma operete još je zahtjevnija jer traži puno pjevanja, glume, govora, nekad i plesa. Kad se k tome zna kakav status ‘Mala Floramye’ Ive Tijardovića ima u Splitu, nastupati u toj opereti uopće nije lako“, rekla je Antonija Teskera.
I ona i Nela Šarić očekuju da će premijera Bellinijeve opere „Capuleti i Montecchi“, u kojoj mržnja zatire ljubav, u Splitu proći jako dobro. „Splitska publika je iskusna, glazbeno obrazovana i zna prepoznati kvalitetnu glazbu i kvalitetne izvođače“, smatra Nela Šarić, koju uskoro čeka jako puno nastupa na različitim lokacijama, a u splitskoj Operi na red dolazi Orffova „Carmina Burana“ na otvaranju Splitskog ljeta. Antonija Teskera za kraj je o sebi rekla da je tip pjevačice koja voli pjevati ono što joj odgovara: „Volim dobre i zahtjevne projekte. Jedina moja želja je što više uživati na sceni. Nemam nekih posebnih pjevačkih želja ili uloga koje bih što prije htjela realizirati. Sve neka ide svojim tijekom.“
Komentari