Volvo Amazon (1956. – 1970.), slavni, ‘neuništivi’ švedski model, upisao je Volvo na mapu svjetski poznatih proizvođača automobila, proslavio se na pistama relijima, kvaliteta čelika i mehanike održala ih je na životu neobično velik postotak…
U finalu Svjetskog nogometnog prvenstva 1958. Brazil je predvođen 18-godišnjim Peleom u Solni, sjeverno od Stockholma, svladao domaćine s 5:2. No to nije jedina povijesna poveznica Brazila i Švedske: Volvo je čak dvaput u svojoj povijesti posezao za ‘brazilskim’ imenima: najprestižniji model 1930-ih nazvali su Carioca, što je poznati naziv za stanovnike Rio de Janeira, ali i za, u ono doba, popularan ples.
A 1. rujna 1956. predstavili su Volvo Amazon, najslavniji model, koji je karijeru zaključio 1970. Pravi je izvor imena, dakako, u grčkoj mitologiji, gdje se spominje žensko ratničko pleme Amazonki, no današnjem je svijetu od njih mnogo poznatija Amazona, najveća svjetska rijeka, koja velikom većinom svog toka prolazi upravo kroz Brazil.
Bio je to prvi produkcijski model čiji je dizajn potpisao veliki Jan Wilsgaard.Sin norveškog mornara, rođen u New Yorku, 40 će godina voditi dizajn Volva i kreirati modele 140, 164, 240, 740, 760, 780, sve do luksuznog 850 iz 1991.
Premda se proslavio Amazonom, to je i njegov najmanje originalan model na kojem je zadržana ranija praksa kopiranja američkih uzora. No, tako se zvao samo u Švedskoj, pravo na ime imao je njemački proizvođač motocikala Kreidler, pa je Volvo morao koristiti samo brojčane oznake. Više od 60 posto svih proizvedenih primjeraka prodano je izvan Švedske, a proizvodnja je osim u matičnim tvornicama u Göteborgu i Torslandi pokrenuta, u vidu sastavljanja dijelova dopremljenih iz Švedske, još i u Belgiji, Kanadi, Južnoj Africi i Čileu.
Jedan od najboljih načina promocije svakako je i sport, tako da je Volvo već krajem 1950-ih aktivno promovirao 122S na relijima i kružnim utrkama. Švedski vozač Tom Trana bio je među herojima u utrkama turističkih automobila a Gunar Andersson u reliju. Kada su dvojica tvorničkih mehaničara poginula 1965. tijekom Acropolis relija, Volvo je odustao od vlastite momčadi, no nastavio je davati podršku privatnicima. Zanimljivo je da je u današnjem visoko kompetitivnom svijetu relija oldtimera Amazon ponovo postao jedan od dominantnih automobila, zahvaljujući nenadmašnoj kombinaciji izdržljivosti, robusnosti, dobrih voznih osobina i brzine.
Razlog uspjeha je zapravo bio prilično jednostavan: Volvo Amazon bio je sjajno koncipiran automobil, koji je za svoje vrijeme imao iznenađujuće dobre performanse, ali i vozne osobine, a usto je bio beskompromisno kvalitetno napravljen. U dvije boje karakteristično su dolazili samo rani modeli s 4 vrata iz prvih produkcijskih serija, 234.208 limuzina s 4 vrata je napravljeno do 1967., kada je ta inačica kao prva povučena iz prodaje. Nije bilo prečica kako bi se uštedjelo nauštrb kvalitete, a zaštita protiv prohrđavanja bila je temeljita i uspješna od samih početaka, nesumnjivo dobrim dijelom i zbog svijesti o teškim klimatskim uvjetima koje će domicilno prodani primjerci morati podnositi.
U kombinaciji sa švedskim čelikom, koji je postao svjetski poznat pojam kvalitete, dobili smo automobil koji iznimno rijetko hrđa, pogotovo u usporedbi s drugim modelima iz onog vremena. Zanimljivo je da je sportski Volvo P1800, mehanički srodnik napravljen na platformi Amazona, imao velikih problema s prohrđavanjem, čak i kasnije serije, rađene u Švedskoj (rani su modeli bili iz Engleske, iz tvornice Jensen). Poznato je kako je još 1995., četvrt stoljeća nakon prestanka proizvodnje, gotovo 50 posto svih u Švedskoj prodanih Amazona još bilo u redovnoj upotrebi!
Nesumnjivo da se taj broj otada značajno smanjio, no nađete li se u nekoj od skandinavskih zemalja ili pak u Nizozemskoj, tradicionalno sklonoj Volvo automobilima, teško da će proći dan bez da vidite neki primjerak u redovnom prometu. I kod nas postoje sačuvani primjerci ovog kultnog automobila. Volvo će kasnijim modelima steći reputaciju svojevrsnog specijalista za karavane, a takva inačica Amazona (isključivo rađena s pet vrata, pri čemu su stražnja bila horizontalno podijeljena) utemeljila je taj kult. Od 1962. do 1969. proizvedeno ih je 73.169.
Vizualno nije bilo mnogo promjena, mada će upućeniji poznavatelji evolucije modela podsjetiti na promjenu prednje maske 1961., kao i na nekoliko inačica svjetlosnih grupa i naplataka. Mehanički pak postoji čak 12 serija modela, od P120A do P120T. Ugrađivane su tri serije motora, 1.6-litreni B16 na modelima do 1961. danas je najrjeđi i najzahtjevniji za restauraciju, 1.8-litreni B18 najčešći, a 1969. zamijenio ga je 2-litreni B20. Prednji diskovi stigli su 1962., dvostruka ramena na stražnjem ovjesu 1966., a tijekom proizvodnje bilježimo čak sedam različitih tipova mjenjača.
Model s 4 vrata ušao je u proizvodnju 1956., no prvi su primjerci isporučeni kupcima u veljači 1957., točno 12 mjeseci nakon novinarske prezentacije modela. Značka na prednjem blatobranu pokazuje je li riječ o inačici s jednim (121) ili dva rasplinjača (122S). 1967. u ponudu je stigao jači i bolje opremljeni 123GT, danas cijenjen.
Sigurnosni pojas Nash je 1949. imao u opciji, Saab 1958. serijski – no Amazon ih je 1959. prvi imao s prihvatom u tri točke, 1967. uvodi ih i straga. Kokpit je bio, za tadašnje pojmove vrlo funkcionalan, dugom ručicom mjenjača šaltalo se lagano, a lijevo od papučice spojke je dodatna, za uključivanje i isključivanje dugih svjetala. Interna oznaka 220 kupaca se nije ticala, i karavani su prodavani označeni samo kao modeli 121 i 122S. Najpopularniji je bio model s 2 vrata, koji je nosio internu znaku 130, napravljeno ih je čak 359.916.
U Švedskoj je 1966. ponuđen i bazni model Favorit, s 3-brzinskim mjenjačem, manje opreme i bez kromiranih ukrasnih detalja, a sportski 123 GT SA 118 KS bio je dvostruko snažniji od originala iz 1956. sa samo 60 KS. Dizajn kabine mijenjao se tijekom razvoja modela, naglasak je uvijek bio na ergonomiji i praktičnosti Preklapanje modela bilo je običaj, i PV544 i Amazon rađeni su dugo nakon predstavljanja nasljednika. PV455 Duett bio je radni stroj kojim možete bez problema i u večernji izlazak, što ga na neki način čini pretečom današnjih SUV-ova
Nasljednik, Volvo 140, pojavio se 1966., a 1974. evoluirao u nezaboravnu seriju 240 (2,8 milijuna prodanih!), koja će se proizvoditi sve do 2003. i ostati najpoznatiji Volvo u povijesti tvrtke. Volvo Amazon je uspješnu 14-godišnju karijeru zaključio 3. srpnja 1970.
Komentari