Volkswagen napada Teslu novom strategijom masovne elektromobilnosti

Autor:

FILE PHOTO: CEO of Tesla Motors Elon Musk reacts following the company's initial public offering at the NASDAQ market in New York FILE PHOTO: CEO of Tesla Motors Elon Musk reacts following the company's initial public offering at the NASDAQ market in New York June 29, 2010. REUTERS/Brendan McDermid/File Photo Brendan McDermid

BRENDAN MCDERMID/REUTERS/PIXSELL

Američki proizvođač električnih automobila Tesla Elona Muska u ovom trenutku dominira tržištem, ali novom strategijom Volkswagen je najavio rat američkom konkurentu te bi do 2025. njemački koncern mogao postati lider u proizvodnji e-automobila

Na tržištu električnih automobila u idućih nekoliko godina mogao bi se razviti pravi ekonomski rat između njemačkog Volkswagena i američkog Tesle. Naime, po najavama i prognozama stručnjaka za automobilsku industriju, Volkswagen grupa preteći će uskoro Teslu i postati najveći proizvođač električnih vozila na svijetu. Očekuje se da će globalni tržišni udio od 20 posto, koji Tesla danas ima, do 2025. pasti na oko 10 posto, dok će u isto vrijeme Volkswagen (sa svim svojim markama) povećati svoj udio, koji je sada ispod 10 posto, na više od 15 posto. Također, očekuje se da će i ostali proizvođači, poput Mercedesa, Forda i Toyote, koji do sada nisu imali značajne udjele u prodaji električnih vozila, također zabilježiti veliki rast. Iako Tesla u ovom trenutku dominira tržištem električnih automobila, dugoročno je to teško održivo jer s ofenzivom novih modela koje izbacuju ostali proizvođači, kupci imaju sve veći izbor u svim segmentima.

VW je ozbiljno zagrizao za elektrifikaciju, pripremili su modularnu MEB platformu koja će biti temelj za niz električnih automobila. Njihov prvi član ID familije – ID.3 prošle godine završio je kao treći najprodavaniji EV u Europi s više od 54.000 isporučenih jedinica. Ispred njega bili su Tesla Model 3 (85.000) i Renault Zoe (gotovo 100.000). Volkswagen je u međuvremenu predstavio i električni SUV ID.4, uskoro stiže i ID.5, a za kupce premium i sportskih modela Audi i Porsche nude svoje električne adute. Volkswagenovi stratezi procjenjuju da će grupa do 2030. proizvesti 26 milijuna električnih automobila, od kojih će čak 19 milijuna biti zasnovano na MEB platformi.

Uz sve to njemački koncern do 2030. namjerava izgraditi šest novih tvornica za proizvodnju baterija za e-automobile. Planira se i stvaranje europske mreže postaja za brzo punjenje baterija električnih vozila. Uz pomoć vlastite mreže tvornica u kojima se proizvode baterije, VW želi pomoći popularizaciji e-vozila. S većom ponudom cijene automobila bi trebale opasti, a takve najave direktno znače da najveći europski automobilski proizvođač napada američkog rivala Teslu. Koncern za sjedištem u Wolfsburgu najavio je suradnju s firmama poput Northvolta iz Švedske, a partneri su već počeli graditi prvu tvornicu u njemačkom Salzgitteru. Jedna tvornica bit će u mjestu Skellefteå na sjeveru Švedske i predviđa se da će do 2030. produkcija početi na još četiri lokacije.

Strategija VW-a je jasna – jednim potezom želi se riješiti nekoliko problema. Vlastitim tvornicama baterija želi osigurati opskrbu na duži rok jer se, slično kao i u sektoru čipova, na svjetskom tržištu znaju dogoditi problemi oko isporuke dijelova, a europska automobilska branša umnogome ovisi o azijskim partnerima. Drugi aspekt koji igra važnu ulogu u kalkulacijama VW-a je volumen proizvodnje – s njegovim porastom troškovi proizvodnje u vlastitoj režiji bi trebali opasti – a pad troškova proizvodnje baterija omogućio bi VW-u da e-automobile na tržištu ponudi po pristupačnijim, nižim cijenama od aktualnih.

Ta strategija može se protumačiti kao frontalni napad na Teslu. Šef američke kompanije Elon Musk je priopćio da bi Teslina nova tvornica u Grünheideu pored Berlina trebala istovremeno postati i najveća svjetska tvornica baterija za e-aute. Amerikanci su ujedno najavili da ubuduće kupcima žele ponuditi više modela u segmentu srednje i kompaktne klase, a to su upravo segmenti u kojima dominira VW.

 

Volkswagen je najavio gradnju šest tzv. gigatvornica koje bi do 2030. mogle proizvoditi ćelije ukupne energetske snage od 240 gigavatsati godišnje

 

Inače, uvod u “rat” na globalnoj razini već se neko vrijeme odvija u Kini, gdje je i krenuo veliki obračun Tesle i VW-a koji se udružio si grupom kineskih kompanija. Volkswagen i njegovi kineski partneri uložit će oko 15 milijardi dolara kako bi na kinesko tržište do 2025. godine izbacili 15 različitih modela e-vozila. VW je već najavio da će na prelazak s automobila s unutrašnjim izgaranjem na one s električnim pogonom ukupno globalno investirati 33 milijarde dolara, a ne skriva da im je glavni cilj po proizvodnji e-vozila prestići Teslu te postati najveći svjetski proizvođač vozila s e-pogonom.

Analitičari procjenjuju da će uspjeh u Kini biti presudan za dominaciju na globalnom tržištu. U utrku protiv Tesle u Kini VW kreće s dvjema novim tvornicama sa zajedničkim najvećim kapacitetom proizvodnje od 600.000 vozila godišnje. Električno tržište e-vozila u Kini vratilo se rastu nakon jednogodišnjeg pada zbog drastičnog smanjenja državnih poticaja. Trenutačno e-vozila čine oko pet posto prodaje osobnih automobila u Kini. Cilj je vlade da prodaje e-vozila do 2025. godine dosegne 25-postotni udio. Najpopularniji model e-vozila u Kini je Tesla 3.

Volkswagenova strategija električnih vozila ovisi o smanjenju troškova sustava baterija kroz novu baterijsku ćeliju, koja će biti predstavljena 2023. godine i instalirana u do 80 posto električnih vozila grupe, što bi trebalo upola smanjiti troškove. Tvrtka također planira reciklirati do 95 posto sirovina uključenih u proizvodnju baterija. Troškovi baterija, koji čine velik udio u ukupnim troškovima električnog automobila, postupno će se smanjivati do 50 posto u početnim modelima i do 30 posto u standardnim modelima. Volkswagenovu ofenzivu na baterije prati veliko širenje mreže brzog punjenja. U partnerstvu s BP-om, španjolskom Iberdrolom i talijanskom energetskom tvrtkom Enel, VW namjerava do 2025. godine upravljati s oko 18.000 javnih punionica u Europi, u odnosu na oko 3600 trenutno. Proizvođač automobila procjenjuje da će njegova mreža u to vrijeme pokriti približno trećinu očekivane ukupne potražnje na europskom kontinentu. Volkswagen također proširuje punionice u Sjedinjenim Državama i Kini.

Podružnica Electrify America planira do kraja godine imati oko 3500 punionica za brzo punjenje u Sjevernoj Americi. U Kini, Volkswagen cilja do 1725 mjesta za brzo punjenje do 2025. godine. Za usporedbu, Tesla trenutno ima 20.000 mjesta za brzo punjenje na globalnoj razini. Od 2022. godine Volkswagenova električna vozila također će podržavati tehnologiju koja im omogućuje povezivanje s privatnim, komercijalnim i javnim energetskim sustavima. “Električna vozila postat će mobilne banke energije”, rekao je CEO VW-a Herbert Diess, koji je objavio i planove po kojima bi se u šest VW-ovih divovskih tvornica, tzv. gigatvornica, do 2030. moglo proizvoditi ćelije ukupne energetske snage od 240 gigavatsati (GWh) godišnje. To bi u prosjeku bilo 40 GWh po tvornici. Pritom se i tu cilja na opću energetsku učinkovitost i te elektrane trebale bi raditi primarno na energiju vjetra, dok bi se proizvodnja baterija trebala odvijati uz pomoć ekološke energije, uz minimalnu emisiju CO2. Takve planove čak je pozdravila i njemačka stranka Zelenih, s obzirom na to da se baterije većim dijelom planira i reciklirati.

Takvim nizom investicija u VW-u, osim što planiraju napasti nadmoć Elona Muska i njegova Tesle, planiraju i smanjiti cijenu električnih automobila koji su i dalje zbog visoke cijene nedostupni velikoj većini potencijalnih kupaca. Istraživanja u Njemačkoj pokazala su da najjeftiniji Golf s elektromotorom košta 35.000 eura, dok je obični Golf između 17.000 i 27.000 eura. Običnim Golfom s rezervoarom goriva možete prijeći i do 700 kilometara, dok onaj na električni pogon mora hitno “potražiti” utičnicu nakon samo 190 kilometara. Čak i ako država i industrija daju premiju od 4000 eura za kupovinu elektroautomobila, većina Nijemaca takvu si investiciju ne može priuštiti. Jednostavno je odnos cijene i onoga što se za taj novac dobije loš. Nijednom njemačkom proizvođaču automobila do sada nije pošlo za rukom proizvesti model koji bi predstavljao alternativu klasičnom vozilu, pa čak ni model koji bi bio “in” – toliko da bih ga prosječni Nijemac poželio posjedovati. Kod automobila se, naime, neće tako brzo pojaviti “must have efekt“, koji ponekad imamo kod mobitela, a 4000 eura poticaja ne mijenja tu činjenicu.

To pogotovo važi za modele njemačkih proizvođača jer je njemačka automobilska industrija procesu razvoja elektroautomobila do sada prilazila s popriličnom rezervom, što pokazuje i brojka da se 70 posto istraživačkih aktivnosti odvija u segmentu konvencionalnih automobilskih motora, a prvenstveno se radi na smanjenju potrošnje dizelskih i benzinskih motora. Iz svega toga proizlazi zaključak da su elektroautomobili igračke za bogate i baš zato su najave najvećeg europskog auto-koncerna da će ozbiljno krenuti u ulaganja u električne automobile, vrlo važna vijest koja bi napokon mogla pokrenuti cijelu industriju u smjeru snižavanja cijena tih automobila. Time bi oni automatski postali dostupni većem broju kupaca, što bi značilo i da raste mogućnost ostvarenja zacrtanih ciljeva o potpunom napuštanju automobila na fosilna goriva u Europskoj uniji.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.