Predsjednik Koordinacije kontrolora zračnog prometa Europske unije (ATCEUC) govori o dubokoj krizi u zrakoplovnoj industriji te upozorava da su europske institucije zbog profita više naklonjene zračnim prijevoznicima na štetu uspješnosti cijelog sektora
Zbog manjka kontrolora letenja i velikih otpuštanja zemaljskog osoblja tijekom pandemije, što je rezultiralo prevelikim opterećenjem postojećih zaposlenika na aerodromima, i dalje se očekuju prepreke u protoku zračnog prometa, posebice kada je riječ o kašnjenju letova, istaknuto je na konferenciji Koordinacije kontrolora zračnog prometa Europske unije – Air Traffic Controllers European Unions Coordination (ATCEUC), koja je proteklog tjedna održana u Zagrebu.
Riječ je o redovitoj konferenciji ATCEUC-a, a Hrvatski strukovni sindikat kontrolora letenja dobio je priliku organizirati i ugostiti europske predstavnike kontrolora letenja. Brojni domaći i strani stručnjaci raspravljali su o aktualnim izazovima post-covid oporavka zračnog prometa te o unaprjeđenju usluga i novim tehnologijama u europskom zračnom prometu. A naročito kako riješiti problem manjka radne snage uslijed velikog povećanja broja putnika u zračnim lukama.
Koordinaciju kontrolora zračnog prometa Europske unije čine 32 autonomna sindikata koja predstavljaju više od 14 tisuća kontrolora letenja i stručnjaka na području elektronike i softvera za sigurnost zračnog prometa diljem Europe. Ciljevi ATCEUC-a su promicanje sigurnosti i učinkovitosti u međunarodnom zračnom prometu i zaštita interesa struke kontrole zračnog prometa. U tu svrhu ATCEUC nastoji kontinuirano promovirati znanja i iskustva svojih članica te tako potpuno iskoristiti tehničku stručnost kontrolora letenja, ali i isticati njihova stajališta u pogledu društvenih i socijalnih pitanja.
O razlozima okupljanja članica ATCEUC-a u Zagrebu tjednik Nacional razgovarao je s predsjednikom te organizacije Volkerom Dickom, ujedno i predsjednikom Eurocontrola, paneuropske civilno-vojne organizacije posvećene potpori u europskom zrakoplovstvu. Dick je za Nacional analizirao zašto je došlo do duboke krize u zrakoplovnoj industriji i ignoriranja socijalnog dijaloga te zašto će letovi i dalje kasniti. Upozorio je da su europske institucije isključivo zbog profita više naklonjene zračnim prijevoznicima i pružateljima usluga u zračnoj plovidbi, a na štetu cijelog sektora.
NACIONAL: Brojni europski sindikati posljednjih mjeseci s poslodavcima vode žestoku borbu za svoja prava, pa tako i Hrvatski strukovni sindikat kontrolora letenja. Koliko je ta borba dosad bila uspješna? Naime, Sindikat kontrolora letenja u tome je uspio i izborio se za novi kolektivni ugovor.
Ishod nekoliko sukoba koji su izbili posljednjih mjeseci različit je od zemlje do zemlje, ovisno o zdravlju socijalnog dijaloga na lokalnoj razini. Duboku krizu koju je pandemija stvorila u zrakoplovnoj industriji nekoliko je pružatelja usluga u zračnoj plovidbi (ANSP) iskoristilo za ignoriranje socijalnog dijaloga i pogoršanje radnih uvjeta bez dogovora, čak i uz otpuštanja. Brzi povratak zračnog prometa, koji se približio pretpandemijskoj razini i na nekim mjestima iznad razine prije pandemije, sada pokazuje da su radnici bili u pravu jer naglašava koliko su njihovi poslovi bitni. Stav ATCEUC-a je da je Odjel usluga u zračnoj plovidbi i upravljanja zračnim prometom (ATM) ključna infrastruktura koju treba održavati bez obzira na razinu prometa, a ne usluga koja se može izvoditi pod tržišnim uvjetima kako neki dionici pokušavaju uvjeriti naše poslodavce.
NACIONAL: Svakodnevno svjedočimo velikom porastu broja putnika u svim europskim zračnim lukama. Velike su gužve i veliki broj letova kasni jer nedostaje radnika u svim sektorima. Koliko to utječe na kontrolore letenja i otežava im rad?
To je unijelo veliku količinu nepredvidivosti u sustav. Pružatelji usluga u zračnoj plovidbi (ANSP) moraju planirati svoje dnevne aktivnosti u skladu s potražnjom, odnosno rasporediti ljudske resurse na operacije na prvoj liniji. Ako se potražnja brzo promijeni, mogli bismo se suočiti s previše prometa i nedovoljno stručnjaka koji bi ih mogli opsluživati, što dovodi do kašnjenja. S druge strane, ako zadržimo punu ljudsku strukturu, ali je promet manji od predviđenog, zračne tvrtke će ukazivati na ANSP-ove jer nisu optimizirali resurse. Vjerujemo da ovo stavlja pritisak na ANSP, ali ne i na pojedinačnog kontrolora zračnog prometa na radnom mjestu. Naš način razmišljanja je istreniran da se usredotočimo na to kako se nositi sa svakim izazovom što je moguće bolje na realan način, a ne da težimo bilo kakvom nesigurnom čudu koje bi okončalo sve probleme s kojima se sektor zrakoplovstva ovih dana suočava.
‘Kontrolori odluke moraju donijeti u djeliću sekunde, a ponekad se mnoge od njih moraju donositi jedna za drugom, npr. u izazovnim situacijama kao što su nepovoljni vremenski uvjeti’
NACIONAL: Koliko u Europi nedostaje kontrolora letenja i cijeni li se danas dovoljno njihov rad?
Nedostatak osoblja je sveprisutan problem na cijelom kontinentu. Gotovo svi sindikati kontrole zračnog prometa prijavljuju taj problem svaki put kad se sastanemo, a i na sastancima Odbora ATCEUC-a dva puta godišnje. Ipak, za osposobljavanje kontrolora letenja (ATCO-a) potrebne su najmanje dvije godine od početne obuke do samostalnog rada na frekvenciji. Kako bi kratkoročno pokrili taj nedostatak osoblja, ANSP-ovi obično povećavaju radno vrijeme svojih stručnjaka, što utječe na njihovu razinu umora. Ali da bi koristili srednjoročna rješenja, povećanjem početne stope obuke, ANSP-ovi trebaju vrijeme i ulaganja koja zračni prijevoznici tjeraju da budu što niža, samo zbog vlastite profitabilnosti. Ipak, pružanje usluge vrhunske kvalitete 24 sata dnevno, 365 dana u godini, nešto je na što su europski kontrolori zračnog prometa uvijek ponosni. Vjerujemo da je dobro informirana javnost svjesna toga i cijeni naš rad. Nije korektno reći isto kada govorimo o viziji zrakoplovnih kompanija o našem radu.
NACIONAL: Koliko je kontrolora leta ostalo bez posla u vrijeme pandemije i kako se pandemija odrazila na njihova radna prava?
Vidjeli smo vrlo različite situacije diljem Europe. U većini zemalja svi kontrolori su zadržali svoja radna mjesta i očuvani su im radni uvjeti. U drugim zemljama bilo je privremenih smanjenja plaća, u nekim slučajevima dogovorenih s radnicima na drugim mjestima koje su nametnuli njihovi poslodavci. U nekoliko nesretnih slučajeva poslodavci su iskoristili krizu za otpuštanje radnih mjesta ili značajnu promjenu uvjeta rada. Uvijek smo isticali da socijalni dijalog treba održavati čak i u kriznim uvjetima, kao i da bi smanjenje osoblja tijekom pandemije stvorilo problem kapaciteta kada se promet vrati. Kao što je upozorio ATCEUC, zemlje koje su smanjile svoju ATCO radnu snagu tijekom pandemije suočile su se s većim kašnjenjima tijekom ljeta 2022. kada se promet oporavio, jer nisu bile spremne zadovoljiti potražnju.
NACIONAL: Koja je glavna uloga Koordinacije kontrolora zračnog prometa Europske unije (ATCEUC) u postpandemijskom razdoblju?
ATCEUC vode kontrolori zračnog prometa za kontrolore zračnog prometa. Djeluje na mnogim područjima sudjelovanjem u nekoliko grupa na europskoj razini gdje branimo važnost uzimanja u obzir stavova radnika prilikom reguliranja profesije. Prisutni smo i u grupama u kojima komuniciramo, s organizacijama kao što su CANSO (grupa koja predstavlja pružatelje usluga zračne plovidbe širom svijeta), EASA (Europska agencija za sigurnost zračnog prometa), Europska komisija ili EUROCONTROL. Članovi Izvršnog odbora ATCEUC-a informiraju i konzultiraju sindikate članice o pitanjima o kojima se raspravlja u različitim grupama u kojima sudjelujemo. To činimo barem dvaput godišnje, kada se sastajemo na konferencijama, ali uvijek smo u bliskom kontaktu sa svim svojim sindikatima članicama, posebno kada dođe do sporova na lokalnoj razini u bilo kojoj zemlji koju predstavljamo. Tijekom sastanaka naših odbora sindikati dijele svoja stajališta i borbe, kako napreduju odnosi ATCO-a s poslodavcima i kako možemo podržati sindikate u nošenju s poteškoćama s kojima se možda suočavaju u svojim zemljama.
NACIONAL: Kako i koliko uspješno ATCEUC surađuje s europskim institucijama – Europskom komisijom i Europskim parlamentom? Koliko je ta suradnja važna i zašto?
Kao kvalificirani glas radnika kontrole zračnog prometa u Europi, uvijek smo dostupni kada nas pozovu europske institucije da pružimo svoju stručnost i svoja stajališta u svim pitanjima koja nas se tiču. Ishod takvih intervencija nije uvijek onakav kakav bismo željeli jer postoji mnogo sukoba interesa svih dionika u sektoru. Češće vjerujemo da se interesima zračnih prijevoznika daje prednost nad interesima ostalih, ponekad na štetu uspješnosti cijelog sektora, zbog pretjeranog fokusa na profitabilnost zračnih prijevoznika i smanjenje troškova ANSP-a.
NACIONAL: Unatoč visokosofisticiranim elektroničkim uređajima kojima su zrakoplovi danas opremljeni, i dalje se polijeće, leti i slijeće pod budnim okom kontrolora letenja. Koje vrijednosti i sposobnosti mora imati osoba koja sa zemlje upravlja i koordinira zrakoplovima, a zapravo je riječ o tisućama života? Smije li biti loše volje, ne biti dovoljno odmorna i koncentrirana?
Moći kontrolirati svoje emocije jedna je od mnogih sposobnosti koje morate posjedovati kako biste bili na razini zadatka. U mnogim drugim poslovima, kada se suočite s problemom, možete odvojiti minutu, posavjetovati se s kolegom ili čak uzeti kratku stanku da osvježite um prije donošenja odluke. U našem slučaju odluke se moraju donijeti u djeliću sekunde, a ponekad se moraju donositi jedna za drugom, posebno u izazovnim situacijama kao što su nepovoljni vremenski uvjeti. Zato su pravilan odmor, praćenje umora i radni uvjeti tako važni. Samo u zdravom radnom okruženju možete donositi brze, ali racionalne odluke za dobrobit zračnog prometa i njegovih putnika.
Komentari