Cijene energenata već su eksplodirale, a zbog sankcija Rusiji prijeti nestašica dizela. Rusi ga Europi isporučuju više od 750 tisuća barela dnevno i najveći su dobavljači goriva.
Lošim vijestima, čini se, nema kraja jer stručnjaci upozoravaju da bi jesen mogla biti još teža, osobito za poljoprivrednike, piše RTL.
“Ako se zadrži razina cijena inputa do kraja godina ili čak porastu, tada će jesenja sjetva i priprema za proizvodnju za slijedeću kalendarsku godinu biti obavljena po skupim inputima”, objašnjava Ivo Grgić, profesor s Agronomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
Nagli rast cijena dizela u Europi utječe i na ribare, pa je poskupljenje između 10 i 20 posto neizbježno.
Dizel skuplji
Promijenila se i računica mnogim vozačima koji su kupovali dizelaše i godinama se znatno jeftinije vozili. Već sada tank plaćaju skuplje od vozača benzinaca. Hitnu intervenciju traže i prijevoznici.
“Gorivo je 30 posto našeg troška, u takvim okvirima za svakih 10 posto rasta cijene mi bi svoju cijenu morali korigirat na 4 posto, u ovom trenutku mi bi sada svoju cijenu trebali korigirati 20 posto što se sada čini nemoguće”, rekla je Višnja Marin, predsjednica Inicijative povremeni prijevoz putnika.
Tko će nadoknaditi ruskih 760 tisuća barela?
SAD je zabranio uvoz nafte iz Rusije, Britanija je najavila da će postupno do kraja godine smanjivati uvoz, a Europska unija razmatra mogućnost zabrane. Ukoliko do nje dođe, postavlja se pitanje tko će nadoknaditi ruskih 760 tisuća barela dnevno?
“Iran može nadoknaditi veliki dio te nafte i prema vijestima koje stižu Iran je to spreman učiniti, ali preduvjet za to su skidanje međunarodnih ekonomskih sankcija prema Iranu koje su uvele, naročito SAD, tako da sve je moguće ali za to treba još jedan krug političkih dogovora”, objašnjava naftni stručnjak Igor Dekanić za RTL.
S obzirom na to da Ruski dizel čini približno polovinu europskog uvoza, u slučaju ozbiljnijih naftno-plinskih sankcija, Europa bi izgubila daleko više od Rusije.
Komentari