DIV grupa, sa ukupno 4000 zaposlenih, ima visoku razinu kapitala, sustav je stabilan, stečaja nad dijelom tvrtki iz sustava neće biti, posla ima, a sve obveze će se podmiriti do kraja mjeseca, istaknuo je u razgovoru za poslovniFM Tomislav Debeljak, vlasnik DIV grupe.
Posljednjih dana u medijima često prozivan, od navoda kako ima nekorektan odnos prema poslovnim suradnicima, pa i radnicima, do puštanja četiriju tvrtki u stečaj, Debeljak se o svemu očitovao i pojasnio u razgovoru s urednicom emisije Ritam posla, Lidijom Kiseljak.
“Div grupa cijelo vrijeme pozitivno posluje, likvidna je. U korona godini imali smo poteškoća kao i svi ostali, u prva tri mjeseca korone praktički gotovo nitko nije radio i svi smo se bojali što će biti. Uz sve to, nismo donijeli nikada odluku o smanjenju broja ljudi, nego smo štoviše i povećali broj ljudi u određenim segmentima. Ulagali smo, čak i radili robu za zalihe, što se sada pokazalo dobrim potezom. U konačnici smo servisirali i obaveze prema bankama, koje su dospjele u periodu pandemije, a uložili smo i 10 milijuna eura vlastitog novca u projekte, koji se u realizaciji sada postupno vraća, primjerice, pruga Dugo Selo-Križevci.
Gradi se dosta brodova, a zadnji je u Brodosplit došao tanker iz Brodotrogira. Problem uglavnom nastaje kada se nešto ne plati nama na vrijeme, neću imenovati nikoga, pa dođemo u situaciju da se ne mogu pokriti sve obveze na dan dospijeća. Da, tad se plaća ono što se mora, nužno, a društva koja su u koroni bila pogođena i imaju gubitak te potraživanja od korona potpora, moraju poslovati na tržišnim principima. Iako smo uz sve to svaku plaću isplatili do kraja mjeseca, a takva je situacija i sada.
Trenutno rješavamo situaciju, do kraćih problema s likvidnosti je došlo spletom okolnosti, najvećim dijelom zbog korone i nenaplate. No, to će se riješiti do kraja mjeseca, uvjerava Debeljak”. Naglašava da DIV ostaje kompanija koja dobro posluje i koji je super platiša.
Na upit za komentar o tvrtkama iz sustava za koje je iz Fine podignut zahtjev za stečaj, Debeljak odgovara kako će tim tvrtkama pomoći. No, kaže, ne mogu pomoći tvrtkama u poteškoćama i zbog toga napraviti dug svojim vjerovnicima.
“Pomoći ćemo im, posudit ćemo im sredstva, a oni su ujedno imaju i vlastita potraživanja na temelju korona potpora. Mi nećemo, kakva je situacija bila s brodogradilištima, slati svoje tvrtke u stečaj. U nekim tvrtkama imamo povrat PDV-a, u nekima smo dužni…, a kada se sve zbroji to je nula. Ali ponavljam, pomoći ćemo tim tvrtkama i pokriti dugove i sve će biti riješeno do kraja mjeseca. I bit će isplaćene plaće, koje nikada do sada nisu niti bile upitne odnosno neisplaćene”, poručuje Debeljak.
“Dugovanja nisu veća od deset posto prometa”
“Važno je i spomenuti da trenutačno dugovanje na razini DIV grupe-a prema dobavljačima, tj. obveze nisu više od 10 posto prometa, prema bankama oko 30 posto”, dodaje vlasnik DIV grupe.
Komentira i zašto je unutar grupacije toliko tvrtki.
“Nema na svijetu više niti jedan sustav kao što je bio Đuro Đaković ili Končar, koji su imali nekih 50 cjelina, nego se sada sve vodi odvojeno u posebnim tvrtkama. Primjerice tvrtka Interijeri ili Projektiranje nisu u sklopu brodogradilišta, nego odvojene tvrtke za sebe koje se za sebe bore na tržištu, rade i za Brodosplit brodogradilište i na globalnom tržištu, pri čemu se u ovoj situaciji ne može reći da je njima loše upravljano, s obzirom na koronu i probleme povezane s tim.
DIV grupa se ne može tako lako uništiti kako netko misli. Ima svog kapitala i rezervi od 1,8 milijardi kuna. A ukupni krediti su ispod milijardu kuna. Na aktivi od oko 3 milijarde, dug je na oko 33 posto. U tvrtkama je to često oko 80 posto, a ako je ispod 50, smatra se izvrsnim”, naglašava Debeljak.
Suradnja s dobavljačima i kooperantima
Tvrdi i kako nema nikakvih ucjena prema dobavljačima ili kooperantima.
Kaže da su imali situacije gdje su dobavljači loše obavljali posao, pa je Brodosplit su morao sam preuzeti menadžiranje i završiti radove kako bi se brod na vrijeme isporučio. Ako se brod na vrijeme ne isporuči, dolazi do naplate državne garancije i niza drugih problema. U takvim situacijama je zato potrebna čvrsta ruka, odnosno strogoća, ali na profesionalan i korektan način, što je odlika upravljanja tvrtkama u DIV Grupi. Ako želimo uspjeti moramo biti izvrsni, i mi i naši dobavljači, poručuje Debeljak.
Prozivan je i Debeljak zbog preseljenja polarnog kruzera u Trst i isplate minimalnih plaća radnicima.
“Kruzer je premješten u Trst, pa u Crnu Goru, ali zbog internih razloga naručitelja, tj. nema nikakve veze s Brodosplitom, koji je svoj posao vrhunski odradio”, napominje Debeljak. Kaže kako su djelatnici dobili izazov i uputu kako će dobiti 1,5 milijun eura bonusa ako brod bude gotov u dogovorenom roku. No, na kraju su bili sve lošiji i nisu uspjeli.
Prisjeća se da su svojevremeno isplatili tisuću eura nagrade radnicima, no da se takve stvari zaboravljaju.
Debeljak smatra i sam priznaje da se priča oko Brodosplita povlači, upravo iz razloga što je u prošlosti bilo puno loših slučajeva s domaćih brodogradilištima. Ali u primjerice Uljaniku, prisjeća se Debeljak, osobno je govorio ministru što će se dogoditi. A onda sada i nas povezuju, samo zato jer smo u istoj branši. Imate dobar restoran, loš restoran, loš radio ili dobar poslovni radio, iako ste jedini, napravio je paralelu s poslovniFM-om Debeljak.
Ocjenjuje da ima “ljudi koji ne mogu hormonalno preboljeti naš uspjeh”.
DIV je prije Brodosplita imao dva važna restrukturiranja, jedno u Srbiji, jedno u Kninu, a upravo je s brodogradilištem najbolje obavljen, a bio bi i bolji da nije bilo, kako kaže, unutarnjih neprijatelja.
Upitan o sve više navoda kako slijede otpuštanja radnika, Debeljak odgovara kako su otvaranje novih pogona i zapošljavanje novih ljudi kod njih konstanta, ali se govori o otpuštanjima.
“Oni koji dobiju otkaz, dobili su ga opravdano, jer loše rade, a postoje i slučajevi kad postoje viškovi, tada slijedi otpuštanje, ali ih pokušavamo prekvalifikacijom ubaciti na druge poslove”, odgovara Debeljak.
Podsjeća kako je ugovaranje gradnje broda dug proces. “Zadnja četiri mjeseca prije isporuke polarnog kruzera napravio sam menadžeriranja kao u cijelom svom životu u 46 godina… Sada završavamo jedan tanker, polarni kruzer radimo, četiri ophodna broda, uskoro će se jedan ugovoriti – putnički, još su dva velika projekta pred nama te manji.. što se tiče Brodosplita., tu je i pruga Dugo Selo-Križevci, most Ston i most Jadro, a ima još projekata i puno posla”.
U polarnim kruzerima, to svi kažu, upravo je Brodosplit najjači na svijetu, napominje Debeljak. No osvrće se i na tržište na kojem svim repromaterijalima raste cijena, od čelika do energije. Dakle, upumpava se novac, a događa se i veća inflacija. Činjenica je da novi projekti imaju klauzulu vezanu za cijenu materijala, energije.. u tom dijelu smo sigurniji i rizika nema, kaže Debeljak napominjući da je cijena brodova sada viša za oko 10 posto u odnosu na prije korone.
Brodogradnja, još jednom napominje, nigdje na svijetu ne posluje bez sudjelovanja države, jer je riječ o dugoročnom projektu, trajanja od tri godine i više, i plaća se tek na kraju posla.
“Mi dosta toga iznosimo s vlastitim kapitalom. A domaće banke su dosta zatvorene, i zbog nesigurnosti iz prošlosti. Našu ulogu u razvoju gospodarstva prepoznao je HBOR, te je financijski pratio neke od naših projekata Pa zato ovisimo o HBOR-u, iako smo posljednji put financirani putem VTB Europe banke. Ima i interesa drugih vanjskih banki, ali domaće su zbog Uljanika oprezne i vole ulaziti u manje projekte. Što mi je žao, jer nema toliko rizika”, smatra Debeljak.
Napominje kako su uredno vratili sva državna jamstva i kredite.
Vlasnik Brodosplita izvrijeđao novinara: “Razotkrio si se kao plaćenička antihrvatska pič…a”
Komentari