VLADIMIR HAM: ‘HNK u Osijeku vratit ću na visoku razinu koja mu je prirodna’

Autor:

01.07.2022., Osijek - Novi intendant Hrvatskog narodnog kazalista u Osijeku, Vladimir Ham. Photo: Dubravka Petric/PIXSELL

Dubravka Petric/PIXSELL

Vladimir Ham, Novi intendant Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku, najavljuje svoj program u iduće četiri godine i kaže kako će mu početak mandata 2. travnja biti lakši jer su Grad Osijek i Osječko-baranjska županija sanirali prethodne dugove

Novi intendant Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku je Vladimir Ham, čiju je kandidaturu najprije Kazališno vijeće predložilo Skupštini Osječko-baranjske županije, koja je pak prošlog tjedna taj prijedlog prihvatila. Stoga će 41-godišnji diplomirani ekonomist iz Osijeka od 2. travnja voditi osječku nacionalnu kazališnu kuću nakon što svoj mandat završi aktualna intendantica Dražena Vrselja, koja se ponovno prijavila na natječaj, ali Hamov prijedlog programa ocijenjen je kvalitetnijim. Ham je radio kao voditelj, novinar i urednik u više radijskih i televizijskih medija, bio je direktor agencije za marketing i odnose s javnošću, a slične poslove je obavljao i u osječkom HNK. Budući da je trenutačno predsjednik Gradskog vijeća Osijeka, tu će funkciju prestati obnašati čim mu krene intendantski mandat. Ham je aktivni član njemačke zajednice (Deutsche Gemeinschaft) u Hrvatskoj, dobitnik je nagrade Svjetskog saveza Podunavskih Švaba za zasluge u promicanju njemačke kulture, kao i nagrade i priznanja međunarodne studentske udruge AIESEC.

U intervjuu za Nacional najavljuje svoj program u iduće četiri godine te kaže kako mu je početak lakši zbog činjenice da su Grad Osijek i Osječko-baranjska županija sanirali prethodne dugove HNK u Osijeku.

NACIONAL: Novi ste izabrani intendant Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku, zašto ste se odlučili kandidirati, što vas je najviše potaknulo na to?

Prvi impuls je sigurno došao iz ljubavi prema kazalištu u produkcijskom smislu, kojom sam se inficirao kada sam prije petnaestak godina prvi put radio u osječkom HNK. Još tada me fascinirala kombinacija znanja i vještina koje su potrebne da bi se kazalištem uspješno ravnalo. I onda sam proljetos doista pomislio – kad ako ne sad? Imam osjećaj da je pravi trenutak i za kazalište i za mene.

NACIONAL: Što mislite, zašto je baš vašu kandidaturu podržalo najprije Kazališno vijeće, a nakon toga i predstavnička tijela osnivača?

Volim vjerovati da je presudila kvaliteta programa, no ne mogu o tome suditi jer program koji je predložila kolegica Dražena Vrselja nisam vidio. U svakom slučaju vjerujem da je vizija koju za razvoj HNK u Osijeku imam i koju sam prezentirao Kazališnom vijeću, a koje je svoj prijedlog proslijedilo na izglasavanje osnivačima, doista ono što će našu kazališnu kuću vratiti na razinu koja joj je prirodna i koju zaslužuje.

NACIONAL: Poznat je vaš program za iduće četiri godine od travnja, dosta se razlikuje od dosadašnjeg repertoara, prije svega je tu dosta mjuzikala, glazbenih formi. Toga zaista nedostaje u HNK u Osijeku. Koje su to glazbene predstave koje će se raditi i ima li HNK u Osijeku kadar koji će to ‘’iznijeti’’?

Uz onu klasičnu komponentu opere i operete, za koju sigurno imamo sjajne kadrove, mislim da nema puno brige. Od Leharove ‘’Vesele udovice’’, preko Smetanine ‘’Prodane nevjeste’’, pa do Mozartove ‘’Otmice iz saraja’’ na početku mandata. Solisti koju su u stalnom angažmanu u HNK u Osijeku su izvrsni, ansambl je dosta pomlađen proteklih godina. Gostujući solisti su ipak dobar potez upravo kako bi se publici ponudilo i neko novo iskustvo, ali i domicilnim solistima dala svojevrsna prilika za odmjeravanje snaga. Isto vrijedi i za gostujuće dirigente. Vjerujem kako ćemo upravo orkestar morati malo osnažiti, a zbor od produkcije do produkcije prilagođavati, znači po potrebi proširivati. Isto tako ćemo kod mjuzikla morati nakon interne audicije sigurno odraditi i vanjsku, jer je taj fah nešto što opernim interpretima ne padne uvijek lako.

NACIONAL: Za kadar ponajviše pitam zbog Baleta koji se zapravo zaista ne može tako zvati, niti se predstave koje su se radile ne mogu baš nazvati baletom, iako su bile uspješne. Kako tome doskočiti, hoće li vam uopće Balet biti u fokusu?

Da, doista je čudesno da je Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku imalo vrlo uspješnih plesnih predstava s obzirom na to da nema zaposlen baletni ansambl, već plesnu skupinu koja za potrebe produkcija, kako glazbenih tako i dramskih, izvrsno odrađuje povjerene zadatke. Jedna od najvećih uspješnica proteklog razdoblja je sigurno ‘’Orašar’’, a u kojem je u pomoć uskočila i baletna trupa iz Sankt Pöltena, koja će nam, vjerujem, i u budućnosti stajati na raspolaganju. No ono na čemu moramo raditi jest postavljanje baletnog ansambla na noge, a to bez upornosti u postavljanju baletnih produkcija neće ići. Zato sam, u dogovoru s maestrom Davorom Bobićem koji će za osječki HNK skladati balete, na repertoar u četverogodišnjem razdoblju predložio dvije baletne praizvedbe.

‘Zbog glazbenog ćemo programa orkestar morati osnažiti, a zbor po potrebi proširivati. Isto tako, kod mjuzikla ćemo morati nakon interne audicije sigurno odraditi i vanjsku’

NACIONAL: Koliko znam, radit će se i jedna predstava njemačkog autora Ludviga Bauera. Vi ste pripadnik njemačke nacionalne manjine i vrlo ste aktivni u svojoj zajednici, koliko je važno razvijati kulturu nacionalne manjine, posebno u Slavoniji, gdje su te manjine najbrojnije?

Iznimno je važno. Kulturni identitet jedne zemlje, jednog kraja poput Slavonije satkan je od ogromnog broja raznih utjecaja različitih kultura. Za društvo u cjelini važno je njegovati svaki segment toga. Kroz umjetnost važno je oslikavati tu raznolikost, ali i progovarati o problemima s kojima se određeni narodi susreću ili su se susretali, što ih je opet oblikovalo u današnji oblik. Zato mi je cilj nakon uspješnog ‘’Unterstadta’’ Ivane Šojat, koji je postavio intendant Božidar Šnajder, i sjajne ‘’Donjodravske obale’’ Drage Hedla, koju je postavila intendantica Dražena Vrselja, na scenu postaviti jednako uspješan roman ‘’Zavičaj, zaborav’’ Ludviga Bauera koji ujedno tematizira i slične probleme identiteta njemačke manjine.

NACIONAL: Možete li izdvojiti neke najvažnije dijelove iz vašeg programa u iduće četiri godine? Kakvim vidite HNK Osijek nakon svog mandata?

Iako to vjerojatno svatko u ovoj poziciji misli, doista sam dojma da je predloženi repertoar izbalansiran. Da sadrži za svakoga po nešto, kako se to kod nas voli reći. Vjerujem da tu ima potencijala i za festivale i nagrade i za punu blagajnu i oduševljenu laičku publiku, ali i za ispunjavanje misije koju kao nacionalno kazalište imamo, a to je njegovanje hrvatske kulture i promicanje hrvatskog dramskog i glazbenog stvaralaštva. No ne samo promicanje, već i poticanje. Ukupno je 6 planiranih praizvedbi, a uz to su vrlo izgledne i one koje nisam u startu planirao u programu. Kako u dramskom tako i u glazbenom programu. I to je nešto na što ću biti vrlo ponosan kada nam pođe za rukom. Želim ostaviti iza sebe kazalište koje je u fokusu javnosti po svom stvaralaštvu. Želim HNK koje je središte društvenog života grada i regije.

NACIONAL: Tko su ljudi koje ste predložili, ili koje biste željeli, za ravnatelje?

Kako im ne bih komplicirao život, jer smo od tog trenutka udaljeni još devet mjeseci, ne bih o imenima. No svakako će to biti ljudi koje dobro poznajem i koji su bili od pomoći savjetom i kada je trebalo izbalansirati i predloženi repertoar.

NACIONAL: Prema novom prijedlogu Zakona o kazalištima, intendant više neće trebati svoje ravnatelje birati putem javnog natječaja, već će ih predložiti Kazališnom vijeću, je li to prema vašemu mišljenju dobro rješenje?

Mislim da mora biti pravo intendanta da svoje prve suradnike bira sam, bez velikog uplitanja ikoga. Ona ili on je taj koji javnosti odgovara za repertoar, a za poslovanje koje iz tog repertoara proizlazi osnivaču. Stoga pozdravljam ovu predloženu izmjenu.

NACIONAL: Puno je nedoumica bilo oko toga Prijedloga zakona koji je pušten u javno savjetovanje. Neke su još ostale, primjerice odredba koja ne propisuje minimalno trajanje zapošljavanja, što zapravo znači da se netko može zaposliti i na 24 sata. Umjetnici smatraju da se tako želi uništiti ansamble, kako gledate na to?

Smatram da ansamble uništavaju loši ravnatelji, a ne zakoni. Prema mojem mišljenju mora se zakonom omogućiti kreativnost djelovanja kazališnih ustanova i ansambala, ali istovremeno štiteći integritet i egzistenciju umjetnika. Sigurno nije lako izbalansirati, ali vjerujem da se podzakonskim aktima i kolektivnim ugovorima može još mnogošto pobliže definirati, pa možda i izgladiti.

NACIONAL: Još jedna velika nedoumica oko tog novog Prijedloga zakona jest činjenica da intendant dobiva neke ovlasti koje dosad nije imao, uključujući onu da on sam formira komisiju koja će onda evaluirati rad pojedinog umjetnika. Jeste li priučili te odredbe Prijedloga zakona, kako to komentirate?

Jesam, proučavao sam prijedlog zakona i mnogošto komentirao s kolegama. Iskreno, smatram da moraju biti propisani okviri rada i kompetencije članova takvog povjerenstva. A kada je to jednom utvrđeno, mislim da je svejedno hoće li kazališno vijeće na prijedlog intendanta ili sam intendant imenovati povjerenstvo.

Iako se planirala obnova zgrade HNK u Osijeku, za taj se projekt mora čekati europski novac. FOTO: Dubravka Petric/PIXSELL

Nacional: Kad je HNK u Osijeku u pitanju, gdje vidite najveće dosadašnje probleme u funkcioniranju HNK u Osijeku, gdje se svakako može bolje?

Mislim da se mora podići operativnost I da broj izvedbi pred publikom mora rasti. Nakon pandemije publika je željna ponovno doživjeti kazalište i siguran sam da ako joj pružimo priliku, ni rezultat neće izostati. Kazalište mora biti doživljaj. U tome imamo sigurno prostora za popravak.

NACIONAL: Dug je postojao, tijekom pandemije HNK u Osijeku je – čini mi se – najmanje radio, pa pretpostavljam da dugovi nisu narasli. Kakva je situacija po tome pitanju, imate li plan sanacije?

To je jedna od stvari koja me veseli, jer su dugovi sanirani. Racionalno poslovanje intendantice nije stvorilo nove dugove, a Grad Osijek i Osječko-baranjska županija sanirali sve gubitke iz prethodnih razdoblja, pa eto imam priliku za čisti start.

NACIONAL: Isto tako, intendantica Dražena Vrselja u početku svog mandata najavljivala je obnovu zgrade, zbog čega bi se na dvije godine morao organizirati rad kazališta na drugim lokacijama. No ništa se po tom pitanju nije napravilo, što je s tim?

Naprosto europski ‘’ćup’’ iz kojeg bi se obnova ove predivne zgrade financirala nije otvoren. Čekamo novo programsko razdoblje, pa se nadam kako ćemo biti u prilici prijaviti projekt koji je spreman.

NACIONAL: Kad je u pitanju Osječko ljeto kulture, koje je upravo otvoreno, neke novine jesu uvedene, ali svejedno se ta manifestacija čini nekako siromašnom. Je li to zbog nedostatka novca ili vizije? Kakvim vi vidite OLJK?

Iskreno, obožavam ljeta u Osijeku upravo zbog OLJK-a. Drago mi je da ćemo ovo ljeto moći čitava dva mjeseca uživati u programima, i to njih 73. Moj dojam je da je program dobro pokriven i da je kultura ovdje shvaćena u širokom smislu, što je sjajno. Od „visokih“ umjetničkih sadržaja, pa do zabavnih sadržaja koji su prihvatljivi vrlo širokoj publici. To jedan ljetni festival treba biti.

NACIONAL: Nekako mi se čini da je, od svih nacionalnih kazališnih kuća, HNK u Osijeku najmanje prisutan u medijima, a ima i najmanje produkcija. Imate iskustva u medijima i s medijima, hoćete li poboljšati tu komunikaciju i vidljivost? Je li to uopće potrebno?

Po meni to je conditio sine qua non rada. Komunikacija s medijima koji informaciju prenose do ciljanih publika je nužno kako bi se doprlo do gledatelja, sponzora, stručne javnosti. Broj produkcija ne bi trebao biti izlika. Istini za volju je logično da ako imaš 14 premijera godišnje, češće imaš priliku biti u medijima nego kada ih je godišnje 6-7, ali uz nešto umješnosti svemu se doskoči. Taj dio posla me osobito veseli.

NACIONAL: Diplomirali ste marketing, na koji način biste brendirali HNK u Osijeku?

Brendiranje je proces za koji bismo se morali dobro pripremiti i potkovati informacijama iz okoline. No ja vjerujem da je osječki HNK brend sam po sebi. Ove godine obilježava 115 godina postojanja i najveća je kulturna institucija u Hrvatskoj istočno od Zagreba. A to doista nije mala stvar.

‘HNK u Osijeku mora podići operativnost, broj izvedbi mora rasti. Nakon pandemije publika je željna ponovno doživjeti kazalište, rezultat neće izostati. Kazalište mora biti doživljaj’

NACIONAL: Zanimljivo je da ste radili na radiju i snimali dosta reklama. Tijekom kampanje na prošlim lokalnim izborima, na kojima ste se kandidirali za gradonačelnika, imali ste dobar odjek kod sugrađana. Opišite kako je to izgledalo i što mislite, je li razlog za dosta loš rezultat činjenica da ste član HNS-a koji zaista ne kotira dobro kod građana?

Pretpostavljam da je upravo moja dugogodišnja prisutnost u medijima – s jedne ili druge strane mikrofona – bila ključ dosta pozitivnih reakcija na moju kandidaturu za gradonačelnika. Nisam se zanosio idejom da ću doista biti izabran, ali sam svakako želio priliku koju izbori daju, da sugrađanima prezentiram svoju viziju Osijeka. Loš rejting HNS-a u tom trenutku sigurno nije bio od pomoći, ali vjerujem da sam opet zbog sjajnih kolega iz stranke koji su me logistički podupirali ipak uspio postići rezultat koji daleko nadilazi stranački rejting.

NACIONAL: Član ste HNS-a i dobar prijatelj sa Stjepanom Čurajem, koliko vam je politika odnosno pripadnost političkoj stranci pomogla ili odmogla u životu?

Kroz pripadnost stranci dobio sam priliku neke svoje ideje učiniti vidljivima, pa i provesti u djelo. Mandat zamjenika gradonačelnika u prvom mandatu gradonačelnika Vrkića svakako mi je donio velika iskustva, koja će mi i u ovoj novoj ulozi intendanta biti od pomoći. Iako se mnogima čini kako se dobro snalazim u politici i kako mi je to baš prirodno okruženje, ja znam da nije. Kultura, a napose kazalište, moje je prirodno stanište.

NACIONAL: Predsjednik ste Gradskog vijeća Grada Osijeka, no nakon što ste potvrđeni kao intendant dali ste ostavku. No prilikom glasovanja o vašoj kandidaturi morali ste se izuzeti iz procedure, pa je bilo negativnih komentara po tom pitanju. Kako planirate surađivati s gradskim političarima?

Zakonski se stvar vrlo jasna i potpuno čista. Dužnost vijećnika Gradskog vijeća, pa tako i predsjednika, nespojiva je s dužnosti intendanta. Do onoga trenutka kada stupam na dužnost intendanta 2. travnja trebam staviti mandat u Gradskom vijeću u mirovanje. Iz glasovanja, ali i rasprave, o imenovanju intendanta sam se na Gradskom vijeću izuzeo svojevoljno, iako na to nisam bio obvezan, upravo zato da izbjegnem komentare poput toga da sam glasovao sam za sebe. Čak se slažem s nekim komentarom da je ovo neviđena situacija. Jest. Nismo nikad imali nekoga tko ispunjava uvjete za intendanta na mjestu predsjednika Gradskog vijeća, pa eto to još nismo imali priliku vidjeti. No za sve postoji prvi put. A što se suradnje tiče, vjerujem da će biti izvrsna. Gradonačelnik Radić čovjek je nevjerojatne energije s jasnom vizijom što želi za Osijek. Dokle god su nam vizije na istom kursu i dok se moja vizija kazališta uklapa u njegovu viziju grada, vjerujem da ćemo sjajno surađivati. U svakom je odnosu komunikacija ključ, pa tako i u ovom. A lokalna gospodarska zajednica je jednim dijelom uključena u suradnju, ali uvjeren sam da ima prostora za bolje odnose.

NACIONAL: Pretpostavljam da vam treba njihova financijska i svaka druga pomoć, kako planirate to sve dobiti? Koliko novca godišnje HNK u Osijeku dobije iz proračuna i, ako ste radili izračune ili analize, koliko vam treba da biste održali zadovoljavajuće stanje u kući?

Za održavanje stanja imamo dovoljno, no kako status quo nije cilj, morat ćemo se osloniti na veće vlastite prihode. Osnivači u ovom trenutku izdvajaju 27 milijuna kuna godišnje i taj će iznos biti sličan i u budućnosti, no vlastitim snagama moramo biti u stanju povećati prihode.

‘Ukupno je šest planiranih praizvedbi. Želim ostaviti iza sebe kazalište koje je u fokusu javnosti po svom stvaralaštvu. Želim HNK koje je središte društvenog života grada i regije’

NACIONAL: Intendanti u Splitu, Zagrebu i Rijeci dogovaraju koprodukcije čime bi se mogli troškovi smanjiti, koliko je to nužno i kako HNK u Osijek stoji po tom pitanju suradnje s drugim kazalištima?

Koliko mi je poznato i osječki HNK je ušao u K-HNK, konzorcij nacionalnih kazališta. Vjerujem da koprodukcije mogu nešto malo smanjiti trošak, ali svakako povećati atraktivnost produkcija udruživanjem snaga. Financijska ušteda kod koprodukcija često zna biti kratkog daha.

NACIONAL: Jeste li već ili planirate li razgovarati sa zaposlenicima, znate li njihove želje, očekivanja?

Kako su većina njih moji kolege iz mog prethodnog angažmana u HNK u Osijeku, poznajemo se dobro. S mnogima sam upravo pripremajući kandidaturu razgovarao o stvarima koje bismo željeli promijeniti kada bismo imali priliku i vjerujem kako su neke od želja lako provedive, dok ima i onih koje su neizvedive u okvirima u kojima živimo i radimo. No drago mi je da su svjesni da nema teme o kojoj ne možemo razgovarati.

NACIONAL: Što vas najviše veseli kad se sjetite da ćete od 2. travnja početi upravljati HNK Osijek?

Veseli me ponovno taj šušur pred premijeru doživjeti u HNK iznutra, do zadnjeg detalja. Veseli me prilika da ono kako ja kazalište zamišljam provedem i u djelo.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.