VJERUJETE LI STATISTICI ILI SVOJIM OČIMA? ‘Uvjeravaju nas da je inflacija tri posto, a neki su proizvodi skuplji sto posto’

Autor:

14.04.2016., Zagreb - Novo otvorena Kaufland Trgovina u Slobostini."nPhoto: Sanjin Strukic/PIXSELL

Sanjin Strukic/PIXSELL

Cijene keksa, napolitanki, čokolada i ostalih slastica domaće proizvodnje ne prestaju šokirati kupce. Mnogi pozivaju na bojkot kupnje tih proizvoda, piše Dalmacija danas.

Hrvatski potrošači suočeni su s kontinuiranim rastom cijena osnovnih proizvoda u trgovinama, a komentari i kritike na društvenim mrežama postaju sve glasniji.

Jedan od primjera koji je posebno privukao pozornost jest cijena popularnog keksa Domaćica, domaće proizvodnje. Njegova trenutna cijena od 3,49 eura (27 kuna) izazvala je šok među kupcima jer je ovaj proizvod ne tako davno bio dostupan po akcijskim cijenama između 10 i 12 kuna.

Iako statistički podaci ukazuju na smirivanje inflacije, situacija u svakodnevnoj kupovini ne odražava taj trend.

Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, godišnja stopa inflacije u kolovozu 2024. pala je na 3%, što predstavlja smanjenje u odnosu na prethodne mjesece kada je inflacija dosezala više stope.

Međutim, potrošači se ne slažu s ovim statistikama jer cijene osnovnih prehrambenih proizvoda i dalje rastu, često po stopama koje se čine daleko većima od prosječne inflacije.

VANĐELIĆ PITA UPRAVU PODRAVKE ‘WTF?! Zakaj je čokolino u Hrvatskoj skuplji nego u Bosni?’

Proizvod skuplji, gramaža manja?

Osim toga, kupci primjećuju da su pakiranja manja nego prije, što dodatno otežava svakodnevnu kupovinu.

Kada se pogledaju plaće, slika postaje još složenija. Hrvatska se, prema podacima Eurostata, i dalje nalazi ispod prosjeka Europske unije u pogledu prosječnih plaća.

Prosječna bruto plaća u Hrvatskoj iznosi oko 1.350 eura, dok je prosjek u Europskoj uniji više od 2.300 eura. U mnogim sektorima, poput trgovine i ugostiteljstva, plaće su još niže od tog prosjeka, što dodatno smanjuje kupovnu moć građana, a nije zgorega naglasiti da je prosječna plaća isplaćena u privatnom sektoru na području Splitsko-dalmatinske županije iznosila 890 eura.

Usporedbe s razvijenijim članicama Europske unije pokazuju da građani tih zemalja, unatoč višim troškovima života, imaju značajno veće prosječne prihode.

Neki komentatori ističu da bi smanjenje potražnje moglo pomoći u stabilizaciji cijena.

“Kada bi ljudi manje hodali po dućanima i manje kupovali, cijene bi pale. To je osnovno ekonomsko pravilo ponude i potražnje”, komentira jedan korisnik.

Isti proizvod znatno jeftiniji u inozemstvu

Također, usporedbe s inozemstvom dio su ove rasprave. Jedan komentator iz Makedonije napominje da su isti keksi Domaćica ondje znatno jeftiniji, s cijenama između 1,6 i 1,9 eura, dok drugi podsjećaju na situaciju u Njemačkoj nakon uvođenja eura, kada su cijene mnogih proizvoda drastično porasle.

“Rekla sam, nemojte se radovati ulasku u eurozonu. Ne znate što vas čeka”, ističe jedna komentatorica, naglašavajući slične zabrinutosti koje sada pogađaju Hrvatsku.

Iako statistike pokazuju da inflacija usporava, rast cijena u trgovinama i stagnacija plaća znače da mnogi građani osjećaju posljedice ekonomske nesigurnosti na svakodnevnoj razini.

Smanjena kupovna moć i rastuće cijene osnovnih proizvoda stvaraju pritisak na kućne budžete, a potrošači su zabrinuti oko toga kako će izgledati daljnji razvoj situacije u kontekstu kontinuiranih poskupljenja, piše Dalmacija danas.

> Video koji je pokrenuo lavinu komentara i negodovanje kupaca možete pogledati OVDJE.

I ovako nas varaju

Sigurno vam se dogodilo da odete u trgovinu po voće i zateknete banane koje su već pocrnile ili jabuke koje baš i ne izgledaju svježe.

Čak i po povrće koje traje dugo, kao što su luk ili krumpir, ali u trgovini vidite samo krumpir koji je proklijao, luk koji je već pomalo mekan ili gnjecav.

Zbunjeni ste jer su to namirnice koje mogu dugo trajati, ali evo u čemu je trik – riječ je o najobičnijem triku trgovaca!

Trgovinama se ne isplati da roba ostane neprodana, zbog čega će pokušati prodati i neugledno ili manje svježe voće i povrće.

Postoje čitavi serijali dokumentarnih filmova o tome koliko se hrane godišnje baci, samo zato što su kupci navikli kupovati povrće i voće koje izgleda kao za izložbu.

Najsvježije voće i povrće naći ćete ispod ili iza onog koje je izloženo na najvidljivijem mjestu. Trgovci žele najprije prodati ono kojem se bliži istek roka trajanja, piše Krstarica.

TRAJNO NISKA CIJENA Domaća čokolada skočila na 9 eura, kupci u šoku

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.