VJEKOSLAV MAJETIĆ: ‘Prvi prototip robota za rudnike skicirao sam na letu iz Južne Afrike’

Autor:

14.04.2022., Zagreb - Vjekoslav Majetic, osnivac i vlasnik tvrtke Dok Ing. 
Photo Sasa ZinajaNFoto

Saša Zinaja/NFOTO

Električna robotska flota strojeva za podzemno rudarenje platine tek je posljednja u nizu inovacija DOKING-a, a o ekspanziji tvrtke za B&B govori osnivač, glavni inovator i vlasnik

Zagrebačka tvrtka DOKING, pionir u razvoju robotskih sustava za razminiranje i pomoć u vatrogastvu i rudarenju, početkom travnja predstavila je električnu robotsku flotu daljinski upravljivih strojeva za podzemno rudarenje platine, tzv. Electric narrow reef equipment (NRE), jedinstvenu u svijetu i u potpunosti rezultat razvoja vlastitih inženjera i robotičara. Simbolični moto DOKING-a glasi “Inovacijama u robotici čuvamo ljudske živote” i precizno opisuje srž djelovanja tvrtke koja je u više od 30 godina postojanja odavno prerasla granice hrvatske tvrtke i postala međunarodno prepoznata i priznata kompanija čije je ime ujedno i brend i simbol sigurnog razminiranja ratom opustošenih područja, ali i pomoći u radu u zahtjevnim i teško dostupnim uvjetima. No osim inovacija, priznanja i nagrada DOKING se može pohvaliti i stabilnom financijskom situacijom koja nije poljuljana čak ni u nemirnim pandemijskim godinama. Tvrtka sa 124 zaposlenika koja 10 posto svojih proizvoda prodaje na domaćem tržištu, a respektabilnih 90 posto na tržištima u više od 40 zemalja svijeta, od Kine do SAD-a i od Skandinavije do Južnoafričke Republike, u 2020. godini ostvarila je prihod od 118,1 milijun kuna, što je više od planiranoga. Tvrtka je tako, usporedi li se prihod od 110,1 milijun kuna koliko je DOKING uprihodio u pretpandemijskoj 2019., tijekom turbulentne godine obilježene lockdownima i ekonomskom recesijom u svijetu, uspjela ne samo zadržati već i unaprijediti visoku razinu poslovanja, a istim tempom nastavila je i u 2021. S osnivačem, glavnim inovatorom i vlasnikom tvrtke DOKING Vjekoslavom Majetićem popričali smo o izazovima u kojima je tvrtka poslovala u proteklim godinama, sadašnjim projektima i onima koji tek dolaze, ali i planovima.

‘Uz humanitarno razminiranje gdje držimo 80 posto globalnog tržišta, pokrenuli smo i uspješne projekte istraživanja i razvoja financirane europskim sredstvima’, kaže Vjekoslav Majetić. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

B&B: Kako je vaša tvrtka pregrmjela covid-pandemiju i koliko je ona utjecala na vaše poslovanje, odnosno kako su se dvije pandemijske godine odrazile na financijsku stabilnost DOKING-a?

DOKING je u velikoj poslovnoj ekspanziji zahvaljujući uspješnim poslovnim rezultatima. Uspješno smo proširili poslovanje na segmente izvan humanitarnog razminiranja, u kojem već držimo 80 posto globalnog tržišta. Pokrenuli smo i uspješne projekte istraživanja i razvoja financirane europskim sredstvima, a značajno rastemo u programu rudarstva, kao i u segmentima robotskih sustava za rad u uvjetima kemijske, biološke, radiološke i nuklearne opasnosti. Polako napuštamo dizelske motore i uvodimo naprednije i ekološki prihvatljivije električne pogone. Električni pogon eliminira buku i utjecaj ispušnih plinova u skučenim prostorima poput podzemnih rudnika te smanjuje ugljični otisak ukupnog eksploatacijskog procesa. I financijski smo u jako dobrom položaju, 2020. je bila značajno bolja od 2019., a uskoro ćemo objaviti i poslovne rezultate za 2021., koji će biti još bolji.

B&B: DOKING je prošloga tjedna predstavio svoj inovativni robotski sustav namijenjen za rad u ekstremnim uvjetima. O kakvom je sustavu riječ i za kakve je uvjete rada projektiran?

Naši klijent s juga Afrike, najveći svjetski proizvođač platine, suočio se s problemom učinkovite eksploatacije u svojim rudnicima. Naime, skupo je probijati podzemne tunele takve visine da u njih mogu stati buldožeri i druga tehnika koja se inače koristi u površinskim kopovima. Mi smo za poslovnog partnera Anglo American razvili robotsku flotu rudarskih strojeva visokih samo 65 centimetara koji ulaze u ultraniske proizvodne panele. Smanjenjem visine proizvodnih panela povećava se koncentracija mineralnih sirovina koje se eksploatiraju. Mehanizacijom proizvodnog procesa povećava se efikasnost proizvodnje i drastično smanjuju rizici za radnike i povećava njihova sigurnost. Uz električni pogon i smanjivanje štetnih plinova, roboti su na daljinsko upravljanje te zaštićuju živote rudara koji sada više ne moraju biti prisutni na opasnom mjestu u najkritičnijim trenucima iskopa, prije nego naš robot ugradi sidra protiv urušavanja.

DOK-ING je za poslovnog partnera Anglo American s juga Afrike, najvećeg svjetskog proizvođača platine, razvio robotsku flotu rudarskih strojeva visokih samo 65 centimetara koji ulaze u ultraniske proizvodne panele. FOTO: Siniša Sunara/DOK-ING

B&B: Tko je sve, osim stručnjaka u DOKING-u, sudjelovao u razvoju ovog sustava i koliko je dugo trajao razvoj ovog projekta?

Razvoj je krenuo još 2008., kad sam u Južnoafričkoj Republici dobio zahtjev od Anglo Americana. Na dvanaestosatnom letu natrag za Zagreb skicirao sam prvi prototip stroja. Sada smo na trećoj generaciji strojeva i prva smo tvrtka u svijetu koja proizvodi kompletnu seriju električnih, daljinski upravljanih rudarskih strojeva, tzv. NRE flota (Narrow Reef Equipme) koja se sastoji od tri stroja koji zajedno upotpunjuju proces bušenja, čišćenja i sidrenja. Daljnji razvoj strojeva su preuzeli kolege Tihomir Mendek, razvojni inženjer mehanike u DOKING-u i Filip Stojmenović, razvojni inženjer elektronike kojima sam neizmjerno zahvalan na doprinosu u ovom projektu.

B&B: Kada planirate krenuti sa serijskom proizvodnjom sustava?

Uz strojeve koji već rade na jugu Afrike, poslali smo i flotu koju smo prije nekoliko dana premijerno predstavili u našem zagrebačkom sjedištu na Žitnjaku te do kraja godine planiramo isporučiti dosad naručene NRE flote za klijente.

DOK-ING 10 posto proizvoda prodaje u Hrvatskoj, a 90 posto na tržištima u više od 40 zemalja svijeta, od Kine do SAD-a

B&B: Komodo je testirala i provjerila i Europska komisija. Kako ga je ocijenila?

Komodo predstavlja jedinstveni zemaljski robotski autonomni sustav koji može raditi u ekstremnim kemijskim, biološkim, radiološkim i nuklearnim (CBRN) okolišnim uvjetima. Sufinancirali su ga ESIF (Europski strukturni i investicijski fond) i Europska obrambena agencija kroz program stalne strukturne suradnje (PESCO – Permanent Structure Cooperation), kao sredstvo dvojne namjene. Velika nam je čast da smo pod pokroviteljstvom MORH-a izabrani za partnera u PESCO inicijativi. Jedini smo dobavljač na razini Europske unije koji može isporučiti besposadni kopneni sustav koji može odrađivati široku paletu misijskih profila kao što je izvidništvo, dekontaminaciju i samo-dekontaminaciju, detekciju i identifikaciju prijetnji, automatsko prikupljanje uzoraka plinova, krutina i tekućina, uklanjanje zapreka prednjim i stražnjim alatima, gašenje požara, samo-hlađenje i vožnju uz izbjegavanje zapreka korištenjem algoritama umjetne inteligencije. DOKING-ov robotski sustav Komodo Europska komisija svrstala je među 20 najboljih inovacija u području sigurnosne i obrambene industrije u konkurenciji među 1000 drugih projekata.

B&B: Ovaj je sustav samo nastavak vašeg ranijeg proizvodnog programa sigurnosno-obrambene namjene. Osnovni proizvodni program DOKING-a od početka je bilo razminiranje. No, na kakve ste se sustave sada najviše koncentrirali?

Čim je krenuo rat u Hrvatskoj, shvatio sam da će jednog dana netko morati našu domovinu razminirati, kako bismo sačuvali ljudske živote od zaostalih eksplozivnih sredstava. To je bio inicijalni impuls iz kojeg je nastala moja ideja za prvi DOKING-ov stroj za humanitarno razminiranje te smo u tom segmentu postali globalni tržišni lider. Tvrtka iz jedne male zemlje postala je veliki svjetski igrač upravo zahvaljujući inovacijama te poznavanju rada u stvarnosti. Praksom i inovacijama vidno smo se izdvojili nad konkurentskim tvrtkama koje su imale samo teoretska znanja. Kako naš moto kaže „Don’t send a man to do a machine’s job“ ili ne šalji čovjeka da obavlja posao stroja, svi segmenti našeg proizvodnog programa usmjereni su na čuvanje ljudskih života i imovine opasnim okruženjima. Uz strojeve za razminiravanje, to vrijedi i za naše rudarske strojeve, o kojima smo već razgovarali, ali i strojeve za vatrogastvo i strojeve za rad u uvjetima kemijske, biološke, nuklearne i radiološke opasnosti. Najnoviji naš stroj iz tog segmenta je upravo Komodo, nevjerojatno napredan stroj koji je također daljinski upravljan, ima mogućnost samodekontaminacije, a uz poseban nastavak koji smo također razvili može i uklanjati improvizirana eksplozivna sredstva u kriznim zonama. Još jedan segment u kojem smo se razgranali je zbrinjavanje otpada, gdje smo razvili i patentirali revolucionarnu tehnologiju koja omogućuje da se iz bilo koje organske tvari dobije čista energija uz minimalni učinak na okoliš. Ali o tome ćemo puno više reći uskoro.

Na predstavljanju novog robotskog sustava bili su i Velibor Mačkić kao izaslanik predsjednika i bivši ministar obrane Damir Krstičević kao izaslanik premijera. FOTO: Siniša Sunara/DOK-ING

B&B: Svojedobno sam dobila informaciju da DOKING razvija i inovativna vozila za rad u rudnicima dijamanata u Južnoafričkoj Republici koja su pogonjena vodikom. Je li ta informacija točna i je li projekt već dovršen?

Tvrtka DOKING je, s poslovnim partnerom iz Južnoafričke Republike sudjelovala na projektu razvoju vozila gdje su ugrađivali pogone na vodik za podzemne rudnike platine.

B&B: Svoje robotske sustave izvozite u više od 40 zemalja svijeta, od Kine do SAD-a. Kakav je interes njihovih vojnih struktura za vaše proizvode?

Vjerujem da nema vojske na svijetu koja ili nije nabavila naš proizvod ili ga ne bi željela nabaviti, osobito u segmentu humanitarnog razminiranja. Komodo je pobudio veliki interes, dobili smo odlične povratne informacije sa sajmova u Ujedinjenim Arapskim Emiratima i Saudijskoj Arabiji koje nam govore kako postoji velika potreba za takvim sustavima.

Voditelj programa rudarstva u DOK-ING-u Luka Petro, izaslanik premijera Damir Krstičević i vlasnik tvrtke Vjekoslav Majetić. FOTO: Siniša Sunara/DOK-ING

B&B: Za vaše proizvode velik interes ima i Hrvatska vojska? Koliko ste svojih sustava do sada isporučili OS RH?

Naš proizvod u svijetu je prvo bio prepoznat kod kuće. Oružane snage Republike Hrvatske naš su najvažniji i najdraži kupac i partner, s kojim surađujemo od prvog dana.

B&B: Imate li dogovore za nastavak suradnje s OS RH i u budućnosti i za kakve su sustave najviše zainteresirani?

Ne mogu iznositi takve informacije, nadam se da razumijete. Ako i kada dođe do realizacije, javnost će biti na prikladan način obaviještena.

‘Značajno rastemo u programu rudarstva i robotskih sustava za rad u uvjetima kemijske, radiološke i nuklearne opasnosti’

B&B: Osim sjedišta u Zagrebu, predstavništva imate i u Južnoafričkoj Republici i SAD-u. Zbog čega baš u te dvije zemlje i što je kompanija dobila otvaranjem tih predstavništava?

Najvažnija strateška središta su SAD i Južnoafrička Republika, ali isto tako i imamo predstavništva u Južnoj Koreji te Saudijskoj Arabiji. To su sve savezničke i prijateljske zemlje Republike Hrvatske, naša značajna tržišta za pojedine segmente kojima se bavimo. Iako je svijet globaliziran, iznimno je važno na velikim tržištima biti prisutan i predstavništvom, imati zaposlene ljude koji imaju veliko znanje o lokalnom tržištu koji nam omogućuju i učinkovitije poslovanje.

B&B: Prije nešto više od 10 godina DOKING je predstavio prototip električnog automobila XD Concept. Što se dogodilo s tim projektom koji je u to vrijeme izazvao veliki interes u Hrvatskoj, i kasnijim nasljednicima Looxom i Tom Tomom? Zbog čega ste odustali od tih projekata?

Naši električni automobili su bili gotovo savršeni, ali su bili ispred svog vremena, prije nego što ih je tržište moglo prihvatiti. Iako su naši sjajni električni automobili proizvedeni za osobne potrebe, za komercijalizaciju nismo imali dovoljno sredstava. Tada još u Hrvatskoj nije postojalo sufinanciranje iz fondova koji bi mogli pratiti potrebnu količinu ulaganja za početak serijske proizvodnje. Sva istraživanja te sve stečeno znanje i primijenjene tehnologije koje smo stekli na tom projektu danas uspješno primjenjujemo i na našim drugim proizvodima.

B&B: Koliko ste poslovali s ruskim tržištem i jeste li pretrpjeli štete stupanjem na snagu oštrih sankcija prema Rusiji?

Nismo značajnije izloženi ruskom tržištu, tako da ne trpimo osjetnu štetu zbog sankcija.

‘Naši električni automobili su bili gotovo savršeni, ali su bili ispred svog vremena. Nismo imali za komercijalizaciju…’

B&B: Glavnina poslovanja DOKING-a je ipak u Hrvatskoj. Kako ocjenjujete poslovanje u Hrvatskoj i na kakve sve prepreke nailazite u radu?

Demografija je zaista najveća prijetnja poslovanju u Hrvatskoj jer je tvrtka DOKING prepoznata kao vrhunski poslodavac koja nudi priliku na izazovnim i inovativnim projektima u području robotike i autonomije. No jedan od najvećih izazova je upravo to što mi tražimo specifične kompetenciju u području dizajna, integracije I SW-a, odnosno to su embedded developeri (ugradbeni inženjeri) kojih ima vrlo malo u Hrvatskoj, kao i u području umjetne inteligencije I autonomije. Našim zaposlenicima nudimo dinamično, otvoreno i motivirajuće radno okruženje te work-life balance, mogućnost napredovanja te edukacije, rad na najnaprednijim alatima, atraktivan kompenzacijski paket, fleksibilno rano vrijeme, dajemo podršku sportskim aktivnostima, organiziramo team building, a i vrlo važno je napomenuti motivaciju kroz prosječni godišnji rast plaće 30 posto.

B&B: Je li jedna od prepreka i nerazumijevanje potencijalnih investitora za proizvodni portfelj DOKING-a koja se vidi u nezainteresiranosti domaćih ulagača u projekt električnog automobila?

Ne bih rekao da je tako. Za električni automobil je vjerojatno bilo prerano. Danas je s europskim sredstvima sve lakše. U drugim segmentima smo imali vrlo uspješne suradnje s ulagačima koji su u pojedinim fazama razvoja kompanije ulazili u vlasništvo i pomagali nam da ostvarimo velike stvari.

‘Jedini na razini EU-a možemo isporučiti besposadni kopneni sustav koji može odrađivati široku paletu misijskih profila kao što je izvidništvo, dekontaminaciju, detekciju prijetnji, prikupljanje uzoraka, uklanjanje zapreka i vožnju uz izbjegavanje zapreka korištenjem algoritama umjetne inteligencije’. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.