Na prijedlog Ivana Gorana Viteza, predsjednika Hrvatskog društva filmskih djelatnika, njegov zamjenik Fran Juraj Prižmić smijenjen je, što je ministrica kulture prihvatila. Prižmić tvrdi da je smijenjen zato što je propitivao načine financiranja projekata u HAVC-u, a Vitez je Prižmića prijavio zbog prekoračenja ovlasti
Ministarstvo kulture nedavno je smijenilo producenta i prošlogodišnjeg kandidata za ravnatelja HAVC-a Frana Juraja Prižmića s mjesta zamjenika predstavnika Hrvatskog društva filmskih djelatnika (HDFD) u Vijeću Hrvatskog audiovizualnog centra (HAVC). Vijeće HAVC-a je, pored ravnatelja i Upravnog odbora, najvažnije tijelo hrvatskog filmskog fonda, sastoji se od 16 članova, svaki od njih predstavlja neku od hrvatskih filmskih udruga, a predsjednik mu je redatelj Antonio Nuić. Najvažnija uloga Vijeća je odobravanje financiranja filmskih projekata. Predsjednik HDFD-a je redatelj Ivan-Goran Vitez koji je došao u sukob s Prižmićem, nakon čega je HDFD zatražio od Ministarstva kulture da smijeni Prižmića, s čime se ministrica Nina Obuljen Koržinek i složila. Međutim, Prižmić tvrdi da nije prekršio ni jedan zakon te da je smijenjen zato što je propitivao razloge i načine na koji Vijeće financira određene filmske projekte, što se nije dopalo njegovu nadređenom, Ivanu-Goranu Vitezu. S druge strane, Vitez je prijavio Prižmića zbog prekoračivanja ovlasti i pokušaja stjecanja osobne dobiti tijekom obavljanja funkcije zamjenika predstavnika HDFD-a u Vijeću HAVC-a.
Sukob je nastao nakon sjednice Hrvatskog audiovizualnog vijeća koja je održana 9. listopada. Kako Vitez, kao predsjednik HDFD-a, nije mogao prisustvovati sjednici, onda je u ime HDFD-a sjednici prisustvovao njegov zamjenik Prižmić. Na toj sjednici odlučivalo se, između ostalog, o dodjeli sredstava za kratkometražne i dugometražne dokumentarne filmove prijavljene na ovogodišnji natječaj. Katarina-Zrinka Matijević Veličan je umjetnička savjetnica za dokumentarni film te je ona predložila listu projekata koje bi HAVC trebao financirati. Od 43 projekata koji su se prijavili na natječaj ona je predložila za financiranje devet dugometražnih i četiri kratkometražna dokumentarca. U prvoj verziji zapisnika sa sjednice navodi se da su prijedlozi usvojeni s time da se Prižmić izuzeo od glasovanja. On se izuzeo od glasovanja jer je jedan od dugometražnih dokumentarnih filmova koji je bio prijavljen na natječaj, ali nije bio predložen za financiranje, “Oluja koju nismo mogli izbjeći” redatelja Igora Filipovića, produkcijske kuće Menorah Film, kompanije koju su osnovali Fran Juraj Prižmić i njegov otac, također producent Igor Prižmić. Izuzimanje članova Vijeća od glasovanja u takvim slučajevima nije neuobičajeno, ali Ivan-Goran Vitez dobio je drugačije informacije o događajima na sjednici Vijeća. Vitez je u prijavi Časnom sudu HDFD-a napisao: “Od nekoliko članova Vijeća nekoliko dana nakon sjednice bio sam upozoren na istupe gospodina Prižmića koji je tijekom rasprave o listi odobrenih dokumentarnih projekata vrlo agresivno inzistirao na objašnjenju zašto nije odobren projekt producentske kuće Menorah film, gdje je osoba ovlaštena za zastupanje on sam. Osim toga, Prižmić se pri glasanju za listu nije izuzeo, već je glasao protiv i tek se na sugestiju članova Vijeća izuzeo.”
Ubrzo se pojavljuje i nova, proširena verzija zapisnika te sjednice iz koje je vidljivo da je Prižmić prigovarao zbog predloženih projekata, smatrajući kako dokumentarci redateljice Ree Rajčić “1001 noć” i redatelja Dražena Šivaka “Reci mi tko je unutra” ne zaslužuju financiranje. Prema zapisniku, Prižmić je rekao da mu je “nepojmljivo da mogu proći dva debitanta, a neka stvarno etablirana imena, kao što je Igor Filipović koji ima jako puno snimljenih dokumentarnih filmova s temom koja je jako bitna nije mogao proći, a to je samo jedan od mnogih koji nisu prošli, a prolazi film o dvije gospođe iz Splita koje gledaju turske sapunice”, misleći pri tom na film Ree Rajčić. Prižmić je pri tome priznao da Menorah Film, kompanija njega i njegova oca, stoji iza filma “Oluja koju nismo mogli izbjeći” te da on ne bi ni došao na sjednicu Vijeća ili bi se izuzeo od glasanja, da je kojim slučajem taj film predložen za financiranje. U nastavku zapisnika navodi se da je Prižmić zatražio izuzimanje od glasovanja “jer se projekt ‘Oluja koju nismo mogli izbjeći’ producenta Menorah Film našao među odbijenim projektima”, što su članovi Vijeća jednoglasno prihvatili. Pri tome je Matko Burić, predstavnik neprofesijskih filmskih udruga i amaterskih školskih družina u Vijeću, otvorio pitanje Prižmićeva sudjelovanja u raspravi, ali je Lado Skorin, predstavnik Hrvatske udruge producenata u Vijeću, rekao kako “po starom pravilniku može sudjelovati u raspravi”.
‘Iza moje smjene kriju se motivi zataškavanja u HAVC-u. Neki umjetnički savjetnici ne rade u interesu HAVC-a, nego se vode partikularnim interesima’, smatra Fran Juraj Prižmić
I dok za Vijeće HAVC-a ništa nije problematično, za Viteza i HDFD ipak jest. Vitez se poziva na članak 38. Zakona o audiovizualnim djelatnostima u kojem stoji kako su članovi Vijeća u sukobu interesa “ako sudjeluju u vlasničkoj i/ili upravljačkoj strukturi pravne osobe koja je prijavila projekt na javni poziv”. Nadalje se navodi: “Ako su u trenutku donošenja odluke o raspodjeli sredstava ispunjene pretpostavke iz stavka 1. ovoga članka vezane za člana Vijeća, on o tome odmah mora izvijestiti ravnatelja Centra i Vijeće te će biti izuzet iz provjere, procjene, rasprave, glasovanja i odlučivanja o svim projektima koji su u tome roku i u toj kategoriji prijavljeni na javni poziv.”
Vitez nam je zato rekao: “Ono što je problematično u istupu Prižmića na 16. sjednici AV vijeća bilo je inzistiranje da je projekt njegove producentske kuće Menorah film trebao biti uvršten na listu prioriteta. Dakle, Prižmić je iskoristio svoju poziciju u AV vijeću kako bi pokušao pogodovati projektu svoje producentske kuće te je zatim glasovao protiv liste prioriteta umjetničke savjetnice, iako po Zakonu nije imao pravo ni sudjelovati u raspravi niti glasovati po pitanju liste prioriteta po javnom pozivu na koji je i sam aplicirao.”
Vitez tvrdi kako se Prižmić nije izuzeo iz glasovanja, u zapisniku stoji da jest, kao što u zakonu stoji da nije smio raspravljati o projektima, a na sjednici Vijeća Lado Skorin je rekao da po starom pravilniku može raspravljati. Prižmić je rekao da je Zakon o audiovizualnim djelatnostima manjkav te da se članak 38. na koji se poziva Vitez odnosi na članove Vijeća, a ne na zamjenike članova Vijeća, u koje on spada.
Iako smo Vitezu citirali navode iz zapisnika sa sjednice, on nam je odgovorio: “U zapisniku 16. sjednice AV vijeća jest navedeno da se Prižmić nije izuzeo iz rasprave i glasovanja i da je to učinio naknadno na sugestiju članova Vijeća. Ne znam odakle vam informacija da to u zapisniku ne piše. Skorin očito nije do kraja upoznat sa Zakonom o audiovizualnim djelatnostima koji je dokument iznad Pravilnika HAVC-a.”
Prižmić drugačije opisuje situaciju u kojoj se našao: “Vitez je izmislio da sam postavljanjem pitanja umjetničkoj savjetnici Zrinki Matijević pokušao steći osobnu dobit jer sam u jednom od tih pitanja pokušao saznati kako dotična objašnjava da na natječaju odobrava sredstva za snimanje filma o dvije nepoznate gospođe iz Splita, od kojih je jedna i u rodbinskoj vezi sa scenaristicom, redateljicom i producenticom Reom Rajčić, dok u isto vrijeme na natječaju odbacuje filmove o nekim, za hrvatsku povijest važnim, pojedincima poput Alojzija Stepinca, Zorana Tadića i Željka Senečića te film o četvrt stoljeća vojno-redarstvene operacije Oluja. Upravo to potonje Vitez problematizira jer je projekt na natječaj prijavila umjetnička organizacija Menorah Film koju smo osnovali moj otac i ja prije nekoliko godina uz pomoć našeg pokojnog prijatelja i mog mentora Branka Lustiga. Na sjednici mi nitko nije rekao da se moram izuzeti iz glasovanja čak i u slučaju da projekt u kojem ja ili moji srodnici imamo udjela bude odbijen. Ja sam mislio da se moram izuzeti iz glasanja samo ako je on dobio sredstva za realizaciju te sam isprva glasao protiv odluka Zrinke Matijević. Nakon toga predsjednik Vijeća Antonio Nuić je dao pauzu tijekom koje mi je jedna od ljubaznih djelatnica HAVC-a rekla kako misli da sam se morao izuzeti tijekom posljednjeg glasovanja. To sam provjerio i kod njezine kolegice koja je inače članica Upravnog odbora HAVC-a koja mi je rekla da nije sigurna, ali da bi možda bilo bolje da sam se izuzeo. Kako šefica pravne službe tada još nije bila stigla na sjednicu da konzultiram i nju, čim je sjednica nakon par minuta nastavljena ja sam kolegu Nuića zamolio za riječ i objasnio članovima Vijeća da su me u pauzi iz Stručne službe obavijestili kako sam se možda pri posljednjem glasovanju trebao izuzeti, iako projekt s kojim sam povezan nije dobio sredstva te sam zamolio kolege da u zapisnik uđe moje izuzeće iz prethodnog glasanja. Predsjednik Nuić na to nije imao prigovor i vrlo korektno je to stavio odmah na glasovanje, na kojem su kolege jednoglasno to prihvatile te je u zapisnik koji smo nedugo potom dobili svi na e-mail, a koji imam kao ključni dokaz svojih tvrdnji, jasno stajalo da smo se jedan kolega i ja izuzeli iz navedenog glasanja”.
Za Viteza pravno je sve jasno, Prižmić je prekršio Zakon o audiovizualnim djelatnostima: “Ono što je posebno važno naglasiti je da sam dva tjedna prije sjednice Upravnog odbora HDFD-a obavio razgovor s Prižmićem, o čemu postoji tonski zapis, sniman uz njegovo znanje i u prisustvu svjedoka, tajnika HDFD-a, na kojem sam ga suočio s njegovim postupkom na AV vijeću koji on nije zanijekao, dapače potvrdio ga je. Ponudio sam mu opciju da sam podnese ostavku na funkciju zamjenika u Vijeću uz obrazloženje osobnih razloga ili koje god drugo želi ili ću biti primoran slučaj izložiti Upravnom odboru i Časnom sudu HDFD-a. Prižmić se inicijalno složio s podnošenjem ostavke, ali to u naredna dva tjedna nije učinio, da bi u zadnjoj korespondenciji s tajnikom HDFD-a izjavio da ni neće jer smatra da nije učinio ništa krivo. Budući da je njegova krivica evidentna, a čak ju je i sam priznao, Upravni odbor niti ja nismo imali drugog izbora nego smijeniti ga i poslati Ministarstvu kulture odluku o njegovoj smjeni tj. imenovanju nove zamjenice, što je ministrica potvrdila.”
‘Prižmić je inzistirao na objašnjenju zašto nije odobren projekt kuće Menorah film, gdje je osoba ovlaštena za zastupanje on sam, a pri glasanju se nije ni izuzeo’, kaže Ivan Goran Vitez
Za novu zamjenicu odabrana je glumica Lana Barić.˝I za Prižmića je sve pravno jasno i tvrdi da nije prekršio zakon. Ujedno negira Vitezove tvrdnje kako je pristao na ostavku. On kaže kako je rekao da će razmisliti o svemu, ali njegovi odvjetnici potvrdili su mu ono u što je vjerovao, a to je da nije prekršio zakon i zato nije dao ostavku. Uz to dodaje: “Ono što je bitno napomenuti jest da moja rasprava nije nikome zasmetala, pa valjda bi me predsjednik Vijeća upozorio da sam prekršio zakon ili prekoračio svoje ovlasti. S obzirom na to da nisam, on je dopustio raspravu, kao što ni nitko od članova tada to nije problematizirao te nitko nije glasao protiv mog izuzeća. Stoga ne vidim da to može biti tako velik krimen radi kojeg me se mora smijeniti s pozicije člana Hrvatskog audiovizualnog vijeća, tim više što čak i u toj produženoj, drugoj verziji zapisnika na koju se Vitez poziva jasno stoji da sam se izuzeo iz glasanja i da je finalna odluka donesena bez mog glasa. Time Vitezu u vodu pada glavni argument za moju smjenu”.
Prižmić se stoga već obratio dopisom ministrici Nini Obuljen Koržinek u kojem je upozorava na, kako tvrdi, “nezakonitu smjenu s pozicije zamjenika člana Hrvatskog audiovizualnog vijeća”. On objašnjava: “Do nje je došlo nakon mojeg neslaganja s Ivanom-Goranom Vitezom koji je u svom dopisu Ministarstvu kulture vezano uz moje razrješenje iznio niz neistina, krivih interpretacija i manipulacija, a protiv kojeg ću zbog povrede časti i ugleda te lažnih optužbi pokrenuti postupke pred nadležnim tijelima HDFD-a i Republike Hrvatske.”
Prižmić je predsjednik ogranka produkcije pri HDFD-u i kaže kako ga je upravo Vitez prošle godine predložio za svog zamjenika u Vijeću, a Ministarstvo kulture je to potvrdilo na mandat od dvije godine, odnosno do listopada 2020. No Prižmić smatra da je problem u nečem drugom. On nadalje kaže: “Kao član Vijeća na umu sam imao dobrobit svih filmskih djelatnika čije sam interese i poslan u to Vijeće zastupati i stoga nisam mogao dopustiti da partikularni interesi i razni lobiji, a kojih u našoj AV industriji ne manjka, pokušavaju pogurati svoje projekte nauštrb nekih drugih, kvalitetnijih i boljih. Nažalost, taj moj pristup koji je rezultirao time da na posljednje dvije sjednice na kojima sam prisustvovao postavim neka pitanja umjetničkim savjetnicima, nije se svidio pojedinim kolegama u AV vijeću, a ni savjetnicima koji su očito onda napravili pritisak da se mene iz tog Vijeća makne. Za razliku od drugih koji u njemu sjede, ja nisam šutke gledao na nepravilnosti koje se tamo događaju, nego sam ih jasno i glasno artikulirao na sjednicama i savjetnike suočio sa svojim saznanjima.”
Prižmić nadalje tvrdi: “Mislim da se iza moje smjene kriju motivi zataškavanja nepravilnosti i klijentelizma koji se i dalje događaju u HAVC-u i da određeni umjetnički savjetnici nikako ne rade u interesu HAVC-a i hrvatske kinematografije, nego se vode partikularnim interesima svojih prijatelja ili poslovnih partnera, tj. producenata koji svake godine uzimaju velik dio od preko 75 milijuna kuna vrijednog kolača koliko iznosi godišnji proračun HAVC-a”.
Inače, umjetnički savjetnici su osobe koje predlažu Vijeću koje bi filmske projekte trebalo financirati, što u pravilu članovi Vijeća i prihvaćaju.
Unutar HDFD-a slijedi nastavak ovog događaja jer je Vitez prijavio Prižmića Časnom sudu. “Postupak pred Časnim sudom je odvojen postupak koji može snositi i druge konzekvence spram člana”, objasnio nam je Vitez, a Prižmić smatra kako ga time Vitez želi smijeniti iz nadzornog odbora HDFD-a, čiji je on član. Što se tiče kaznene prijave protiv njega koju je Prižmić najavio, odgovorio nam je: “OK, ako ima potrebu podnijeti kaznenu prijavu protiv mene zato što je on prekršio zakon, neka je podnese. Mjesto predsjednika HDFD-a sam pristao obnašati kako bih pokušao vratiti dobar glas HDFD-u i profesiji koji su, baš zbog ispada poput ovog Prižmićeva, izgubili. Potpuno mi je suludo da se on nakon svega, umjesto da se ispriča i pokrije ušima, samo zakopava sve dublje. Ali dobro, njegov život, njegove odluke”.
Za Prižmića je ovo borba protiv nepravilnosti u HAVC-u i kaže da “to što je prije dvije godine hobotnici odrezana glava, ne znači da njezini krakovi nisu ostali rasprostranjeni u svim strukturama koje se bave audiovizualnim djelatnostima”.
Komentari