Nataša Popović, ravnateljica Centra za promicanje tolerancije, o operi ‘Brundibár’ u Jasenovcu
Opera “Brundibár”, u režiji Krešimira Dolenčića i produkciji Centra za promicanje tolerancije i očuvanje sjećanja na holokaust i Festivala suvremenog židovskog filma Zagreb – Festivala tolerancije, bit će 12. listopada drugi put izvedena u Jasenovcu. Inače, ta je opera u izvedbi Dječjeg opernog zbora Zvjezdice u Hrvatskoj premijerno izvedena u dvorištu Stare uljare u Zagrebu, na Međunarodni dan sjećanja na žrtve holokausta 27. siječnja 2018. godine. Operu „Brundibár“ češkog skladatelja Hansa Kráse (1899. – 1944.) s libretom Adolfa Hoffmeistera, u originalu su izvodila djeca Terezina, koncentracijskog logora u okupiranoj Čehoslovačkoj. Krása i Hoffmeister napisali su operu 1938., a probe su započele 1941. godine u židovskom sirotištu u Pragu koje je služilo za privremeno obrazovanje djece koja su zbog rata odvojena od roditelja. Zimi 1942. opera je prvi put odigrana u sirotištu, kada su skladatelj Krása i scenograf František Zelenka već bili u Terezinu. Do srpnja 1943. gotovo sva djeca izvornog zbora i osoblja sirotišta odvedena su u Terezin, gdje su ponovno ujedinjena s Krásom odigrala “Brundibár” čak 55 puta u godinu dana. U povodu izvedbe u Jasenovcu tjednik Nacional razgovarao je s Natašom Popović, privremenom ravnateljicom Centra za promicanje tolerancije i osnivačicom i dugogodišnjom izvršnom direktoricom Festivala tolerancije.
NACIONAL: Ovo nije prvi put da se dječja opera “Brundibár” izvodi u Jasenovcu, kakve su bile prve reakcije, kako je tekla suradnja sa Spomen područjem Jasenovac?
Ovo je sad već druga godina da se opera za djecu “Brundibár” izvodi u Jasenovcu. Prošle godine izvedena je četiri puta u samo dva dana. Ove godine je izvodimo dvaput, 12. listopada 2022. u 12 i 14 sati. Reakcije učenika, ali i posjetitelja su impresivne, svi posjetitelji, sve generacije su ganute, ali i potaknute na promišljanje o strahotama i razmjerima uništenja te žrtvama iz vremena NDH i nacističkog režima. O tome koliko je važno da se ova opera ponovno izvodi, svjedoči to što smo uspjeli pronaći financijsku podršku da je izvedemo i ove godine. Produkcijski i financijski radi se o izdašnim sredstvima za jednu malu udrugu građana i kulturni centar iz Zagreba sa svega tri zaposlena. Cjelokupni koncept je puno širi od same izvedbe opere, to je edukativno-umjetnički projekt i u tome leži njegov cjelokupni značaj. Suradnja sa Spomen područjem Jasenovac, njegovim ravnateljem gospodinom Ivom Pejakovićem, kao i kustosima, uspješna je još od prošle godine kada je uspostavljena te se ove godine nastavlja, a nadam se da će se nastaviti te razvijati i u budućnosti.
NACIONAL: Gdje se točno izvodi “Brundibár”; kakvi su uvjeti, kako ste uspjeli smjestiti scenografiju, zbor, glazbenike?
Opera se izvodi na otvorenom pored Memorijalnog muzeja, na livadi s pogledom na spomenik „Cvijet“ Bogdana Bogdanovića. Kako je navedeno na mrežnim strancima JUSP-a Jasenovac, „Cvijetom koji je okrenut dvojno – kriptom prema žrtvama iz kojih vuče svoj korijen i krunom, nekom vrstom obrnute kupole – prema svjetlosti i suncu. Simbolično, prema životu i slobodi…”, baš kao i opera “Brundibár” koja se izvodi gotovo u cijelom svijetu u spomen na stradalu djecu nacističkog, odnosno u Hrvatskoj u spomen na žrtve ustaškog ražima.
NACIONAL: Tko će biti u publici i je li to dio sustava obrazovanja o holokaustu? Naime, bilo je prijedloga da posjet Jasenovcu postane obvezan za učenike viših razreda osnovne škole i gimnazijalce?
Više od 400 učenika iz devet osnovnih škola iz različitih područja Republike Hrvatske bit će publika ovih dviju izvedbi. U publici će biti i brojni veleposlanici i izaslanici. Učenicima će prije same opere u periodu od 30-ak minuta kustosi JUSP-a Jasenovac objasniti povijest logora ispred muzeja te će nakon toga posjetiti Memorijalni muzej. Nakon opere “Brundibár”, čija se produkcija svakako može koristiti kao ulazna točka za djecu koja su dovoljno velika da se uhvatite u koštac s poviješću holokausta, učenici će organizirano posjetiti i Romski memorijalni centar Uštica, gdje će ih dočekati i provesti njihovi kustosi. Vjerujem da i takav organizirani način posjeta učenika JUSP-u Jasenovac doprinosi tome da škole svake godine posjete Memorijalni muzej te da to postane navika, a ne izuzetak. Izuzetno je zahtjevno pronaći sredstva za prijevoz učenika, posebno slabijeg imovinskog stanja, i zato je važno da se takve inicijative podržavaju te se omoguće posjet i edukacija mladih, što nam je, prije svega, društvena moralna obaveza.
NACIONAL: Koliko je izvođača iz prve postave “Brundibára” ostalo u predstavi, je li Krešo Dolenčić morao raditi nove probe, kako reagiraju djeca koja sudjeluju?
Okosnica cijele predstave su Dječji operni zbor Zvjezdice maestra Zdravka Šljivca i vrsne solistice koje uvježbavaju Dijana Rogulja Deltin i Paulina Kelava Vidović. Iz prve postave „Brundibára“, koja je izvedena još 2018. u Zagrebu, svega je nekoliko „Zvjezdica“, no gotovo polovica djevojčica je iz postava od prošle godine, što uz stalni postav Božidara Peričića u ulozi Brundibara i „režisera“ Zorana Pribičevića olakšava ponovnu uspostavu opere. Probe su neophodne i još su u tijeku, a na njima se događa posebna emocija. Uz režisere Krešimira Dolenčića i Hrvoja Korbara, cijeli je tim profesionalaca, od scenskog pokreta koji rade s Ljiljanom Gvozdenović, preko kostima iz fundusa Jadran Filma koje slaže Patricio Alejandro Aguero Mariño, do šminke i frizura Ivane Šimunić itd.
NACIONAL: Hoće li se „Brundibár“ izvoditi u Zagrebu i što je s planovima za uređenje Centra tolerancije?
Zahvaljujući donatorima – Veleposlanstvu SAD-a, Veleposlanstvu Savezne Republike Njemačke, Ministarstvu kulture i medija, Ministarstvu znanosti i obrazovanja – te uz partnere uspjeli smo zatvoriti većim dijelom financijsku konstrukciju svih izvedbi. Važno je ponovno napomenuti da su sve izvedbe besplatne za posjetitelje i da je sve izazovnije zatvarati takve projekte. Nakon četiri godine zagrebačka publika ponovno će imati priliku vidjeti tu operu, i to na daskama Zagrebačkog kazališta mladih 28. studenoga 2022. u 17 i 19 sati. Zbog ograničenog broja izvedbi i sjedala važno je na vrijeme rezervirati ulaznice na [email protected] ili [email protected]. O planovima za uređenje Centra tolerancije molim vas pitajte gradske vlasti i nadležne urede.
Komentari