Johannes Vermeer smatra se jednim od najboljih nizozemskih slikara koji se specijalizirao za atmosfere običnog građanskog života. Cijela jedna epoha 17. st. u Nizozemskoj ostala je vjerno prikazana u njegovim slikama.
Djevojka s bisernom naušnicom je njegova slika iz 17. stoljeća, koja danas krasi zidove muzeja Mauritshuis u Haagu. Ova nizozemska Mona Lisa svojom ljepotom i nevinošću zbunjuje svijet, kao što to njezina prethodnica čini osmijehom, stoga ne čudi što je nazivaju „Mona Lisom sjevera“.
Iako je koristio svakodnevicu kao glavnu temu svog slikarstva, Vermeer nije prikazivao širu sliku života. On je hvatao trenutke. Ovaj naizgled nezanimljivi i sasvim jednostavan portret djevojke predstavlja takav uhvaćeni trenutak. Ova djevojka, obučena u egzotičnu odjeću, s turbanom na glavi te velikom bisernom naušnicom, okreće se prema promatraču. Njezino lice odaje mladost i nevinost. Vermeer ju smješta u apstraktni prostor i lišava je vremenskih konotacija. Na taj način stavlja dodatni naglasak na samu djevojku i na njezino lice.
Upravo je to lice i identitet djevojke zaokupljao povjesničare umjetnosti. Prema nekim izvorima, djevojka predstavlja Vermeerovu najstariju kćer Mariu, koja je u trenutku slikanja imala 12 ili 13 godina. Maria je i sama bila slikarica te se prema nekim mišljenjima smatra autoricom i velikog broja očevih slika.
Vermeer je napravio desetke portretiranih žena, svih statusa i kulture. Međutim, niti jedna poput ove mlade djevojke nije zaokupila pažnju svijeta. Tajna koju krije vjerojatno nikada neće biti otkrivena u potpunosti. Ali njezine će oči, jedini sasvim jasan detalj slike, pozivati da priđemo i one će nas gotovo uvijek uvlačiti u posebnu dubinu.
Komentari