Osvajanjem nagrade žirija u sekciji “Izvjestan pogled” (Un Certain Regard) na festivalu u Cannesu, Daliboru Mataniću otvaraju se brojne mogućnosti, od toga da se film “Zvizdan” prikaže u većini europskih zemalja, ali i svjetskih, preko toga da se već svojim sljedećim filmom nađe u Cannesu u borbi za Zlatnu palmu, pa do dobivanja nominacije za Oscara za najbolji film s neengleskog govornog područja.
[quote_box_center]
-
Daliboru Mataniću otvara se mogućnost da se “Zvizdan” prikaže u Europi, ali i da se sljedećim filmom bori za Zlatnu Palmu.
-
Poznato je da organizatori i selektori filmskog festivala u Cannesu izuzetno cijene autore koji su osvajali nagrade na ovom festivalu, prate ih i njihove sljedeće filmove često automatski ponovo uvrštavaju u program Cannesa.
[/quote_box_center]
Poznato je da organizatori i selektori filmskog festivala u Cannesu izuzetno cijene autore koji su osvajali nagrade na ovom festivalu, prate ih i njihove sljedeće filmove često automatski ponovo uvrštavaju u program Cannesa. Zato je ova nagrada prilika za Dalibora Matanića da se sljedećim filmom uvrsti ponovo u taj festival, ali u glavnu kompeticiju, odnosno u selekciju filmova koja se bori za Zlatnu palmu. Primjera za to je nebrojeno. Godine 2012. meksički redatelj Michael Franco pobijedio je u sekciji “Izvjestan pogled” u Cannesu, da bi se ove godine njegov novi film “Chronic” našao u glavnoj kompeticiji. Godinu dana ranije nagradu žirija u sekciji “Izvjestan pogled” osvojio je ruski redatelj Andrey Zvyagintsev s filmom “Elena”, da bi prošle godine njegov novi film “Levijatan” bio prikazan u glavnoj kompeticiji. Godine 2009. u istoj sekciji pobijedio je grčki redatelj Yorgos Lanthimos s filmom “Dogtooth” a ove godine njegov novi film “The Lobster” također se našao u glavnoj kompeticiji. Pojednostavljeno rečeno, ako Matanić ne uprska stvar sa sljedećim filmom, velika je vjerojatnost da će se ponovo naći na programu Cannesa. Ono što je i Mataniću, ali i producentima filma na čelu s Ankicom Jurić–Tilić iznimno važno jest da se film “Zvizdan” proda u što više zemalja na svijetu. Prije početka festivala oni su odabrali francusku kompaniju Cercamon za distributera u Francuskoj, ujedno i za kompaniju koja će biti zadužena za prodaju filma u cijelom svijetu. Nakon što je film prikazan u Cannesu i dobio odlične kritike svjetskih medija, zanimanje za film je naglo poraslo. Do kraja festivala film je prodan u desetak zemalja, u Tursku, Norvešku, Švicarsku, Argentinu, zemlje Beneluxa. Međutim, pregovori se i dalje vode, što nije neuobičajeno, i očekuje se da će u roku od desetak dana biti potpisan ugovor za prikazivanje u još petnaestak zemalja. Kako nam je rekla Ankica Jurić – Tilić, jedino je u azijskim zemljama slabiji interes za “Zvizdan”, a u ostatku svijeta je situacija suprotna. Naravno, tu je i pitanje cijene, jer je s nagradom u Cannesu filmu porasla cijena, pa sada svjetski distributeri pregovaraju sa Cercamonom.
Ono što Matanića najviše zanima jest hoće li se film prodati američkom distributeru, i to iz više razloga. Ako bi film za prikazivanje u Americi kupila velika filmska kompanija, on vjeruje kako bi ta kompanija tada pokrenula i jaku kampanju za nominacije za Oscara. Hrvatski filmovi do sada nisu imali nikakvih šansi za dobivanje nominacije za Oscara u kategoriji najboljeg filma s neengleskog područja, ali uz nagradu u Cannesu te jaču medijsku kampanju američkog distributera, Matanić vjeruje kako bi “Zvizdan” mogao biti nominiran za Oscara. Američki distributeri, rekao nam je u Cannesu Matanić, čekali su kritike za “Zvizdan”, i ono što su pročitali u “Hollywood Reporteru” te “Varietyju” itekako ih je zadovoljilo. Jedino ih je zabrinula kritika u “Screenu”, kako film očekuje svjetlija budućnost na festivalima nego u redovnoj kino distribuciji.
S američkim distributerom bila bi lakša promocija na sjevernoameričkom tržištu. I dok su neki filmski eksperti sugerirali Ankici Jurić – Tilić kako bi bilo dobro da se film prikaže u rujnu na festivalu u Torontu, najvećem festivalu u Sjevernoj Americi, i ona i Matanić skloniji su tome da čekaju do siječnja sljedeće godine i festival u Sundanceu. U Torontu se prikazuju i visokobudžetni hitovi i mali filmovi, a vjerojatnije je da bi “Zvizdan” u Sundanceu, među malim, nezavisnim filmovima bio lakše primijećen.
Komentari