VEDRAN PUŠIĆ: ‘Sudski ćemo dokazati da je Tomaševićev raskid ugovora bio nezakonit, nasilan i politički motiviran’

Autor:

Privatni album

Vlasnik Info Media Groupa Vedran Pušić u ekskluzivnom razgovoru za Nacional, svom prvom istupu u hrvatskim medijima, detaljno je opisao pozadinu posla s Gradom i ZET-om te prokomentirao optužbe da je ‘blizak s Miloradom Dodikom’

Zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević lani je započeo „bitku za plave tramvaje“, odnosno, uklanjanje reklama s vozila javnog prijevoza, no taj Tomaševićev potez pretvorio se u otvoreni obračun s tvrtkom Info Media Group, koja je pobijedila na natječaju i dobila posao. U tom ratu, sada je izvjesno, bit će podnesene i brojne tužbe i kaznene prijave. Ta tvrtka specijalizirana je upravo za tu vrstu oglašavanja, osnovana je u Banjoj Luci, a danas djeluje u sedamdesetak gradova u više država regije. Ugovor sa Zagrebačkim električnim tramvajem (ZET), odnosno Gradom Zagrebom, sklopljen je nekoliko mjeseci prije smjene vlasti i to je – osim navodne želje da zaustavi „vašar“ na gradskim ulicama – bio jedan od gradonačelnikovih motiva za prekid suradnje. Sam petogodišnji ugovor, vrijedan 20 milijuna kuna, formalno je razvrgnut u listopadu prošle godine s otkaznim rokom od tri mjeseca, a u tom periodu iz tvrtke IMG nastojali su pronaći kompromisno rješenje za nastavak suradnje, u čemu nisu uspjeli. Prošloga tjedna najavili su podizanje brojnih tužbi i kaznenih prijava.

Vlasnik IMG-a Vedran Pušić u ekskluzivnom razgovoru za Nacional, svom prvom istupu u hrvatskim medijima, detaljno je opisao pozadinu cijelog posla, prokomentirao optužbe da je „blizak s Miloradom Dodikom“ te objasnio kako je do sklapanja i razvrgavanja ugovora uopće došlo. Osvrnuo se i na hajku kojoj je, tvrdi, bio izložen od samog ulaska na hrvatsko tržište, a za početak je želio naglasiti da ni za ovaj ni za buduće javne istupe nije angažirao nikakvu PR tvrtku koja bi „blatila Zagreb“, što je, barem kako on tvrdi, informacija koju je plasirao sam Tomislav Tomašević.

Nacional se na tu temu obratio i samoj zagrebačkoj Gradskoj upravi, želeći iznijeti i njihovu stranu priče, no odgovor je stigao u formi triju rečenica koje prenosimo u cijelosti: „Ugovor s tvrtkom Info Media Group sklopio je ZET, a Grad Zagreb je dao negativno mišljenje na zahtjev ZET-a za postavljanje reklama na vanjskom dijelu vozila javnog gradskog prijevoza. Spekulacije o pravnim potezima druge strane nismo u mogućnosti komentirati. Kontakti s navedenom tvrtkom u zadnjih nekoliko mjeseci ostvareni su s ciljem mirnog rješavanja spora.“

„Tomašević sebe poistovjećuje sa Zagrebom iako je prolazna stavka, kao i svi gradonačelnici. Mi nikako nismo neprijatelji Zagreba, dapače, nego protivnici načina upravljanja gradom koji se nimalo ne razlikuje od politike njegovih prethodnika“, rekao je Pušić za Nacional.

NACIONAL: Ugovor vaše tvrtke, koji je ZET raskinuo u listopadu prošle godine, imao je tromjesečni otkazni rok, koji je upravo istekao. Jeste li podnijeli tužbe ili kaznene prijave koje ste otvoreno najavljivali?

Do zadnjega dana vjerovali smo da će gradonačelnik, jer riječ je isključivo o njegovoj odluci što su nam nekoliko puta potvrdili njegovi suradnici, preispitati taj potez i prihvatiti neki od ponuđenih modela nastavka suradnje koji su predviđali veću zakupninu za Grad i manji broj vozila koje bismo oslikali, a samim time za nas i manju mogućnost prihoda. Nismo željeli djelovati ishitreno, nego se do zadnjeg dana ponašati kao partneri pa dosad nismo podnijeli ni tužbu za naknadu štete ni kaznenu prijavu, nego smo pozivali gradonačelnika i njegove suradnike na razum. No tužba za naknadu štete je u pripremi i bit će podnesena najkasnije u roku od 30 dana, a kaznena prijava je finalizirana, ostali su još samo neki detalji pa će i ona biti podnesena najkasnije do kraja siječnja.

Od trenutka jednostranog, neosnovanog i nezakonitog raskida ugovora u listopadu, po nalogu i željama gradonačelnika, ZET je na svaki mogući način opstruirao realizaciju kampanja za iduća tri mjeseca, na što smo imali pravo po člancima ugovora na koje se i sami pozivaju. Nije sporno da se svaki ugovor može raskinuti, no pitanje je pod kojim okolnostima se to radi i zašto te koju cijenu je suprotna strana spremna platiti ako nije u pravu.

‘Gadonačelnik je angažirao istu odvjetničku tvrtku koja je u rujnu 2021. tvrdila da je ugovor između ZET-a i IMG-ja dobar i da ga ne treba raskidati jer bi to prouzročilo veliku štetu ZET-u’

NACIONAL: Što tvrdite u tim tužbama i prijavama?

Ugovor se mogao raskinuti ako Info Media Group ne izvršava uredno preuzete obaveze, ako ne plaća fakture za najamninu, otežava red vožnje jer sporo oslikava vozila, ako mu prijete stečaj ili likvidacija. Naravno, ništa od toga se nije događalo, upravo suprotno, sve svoje obaveze izvršavali smo i prije rokova. Pritiskali smo Upravu ZET-a da nam dostavlja fakture kako bismo zakupninu plaćali promptno, a oni su, kao i svaka državna firma, radili to po principu „bit će kada bude“. Vozila smo oslikavali u jednom danu, i to u periodu kada je to odgovaralo ZET-u i nije narušavalo redove vožnje, a to smo najavljivali tjedan dana unaprijed. Dakle, gradonačelnik dovodi javnost u zabludu svojim izjavama da je oslikavanje remetilo red vožnje, remetile su ga nelikvidnost ZET-a i nemogućnost da izvršava svoje obaveze prema dobavljačima kako bi dobivao rezervne dijelove za servis i kako bi vozila redovito izlazila u promet. Mi smo imali velikih problema s klijentima jer vozila oslikana reklamama nisu izlazila u promet zbog neredovnog servisa i održavanja vozila. U ZET-u radi veliki broj dobrih, divnih i vrijednih ljudi, ali oni koji ga trenutno vode u našoj tvrtki ne bi mogli ni nositi poštu. Previše su plaćeni u odnosu na rezultate koje daju. U jednom od članaka našeg ugovora sa ZET-om stoji da se, u slučaju da Gradski ured za prostorno uređenje, izgradnju, graditeljstvo, komunalne poslove i promet izda uvjetovano ili negativno mišljenje o vanjskom oglašavanju na vozilima, ZET zadržava pravo izmijeniti ili raskinuti ugovor bez prava na naknadu štete. Upravo su se na taj članak pozvali i maksimalno ignorirali mogućnost izmjene ugovora iako su imali obvezu „uložiti maksimalan trud da održe ugovor na snazi“, zatim „pružiti svu neophodnu pravnu pomoć zakupniku kako bi se ugovor održao“ i slično. Jednostrani raskid mogao se dogoditi samo u slučaju da je ugrožena sigurnost i da se izda uvjetovano ili negativno mišljenje o tome, što nije bio slučaj. Pozvali su se na mišljenje koje je izdala gradska službenica, inače inženjerka arhitekture, dakle, nekompetentna za sigurnost prometa. Njeno mišljenje uopće se ne bavi sigurnošću prometa, nego vizualnim identitetom grada.

IMG je zatražio mišljenje dvojice neovisnih eminentnih stalnih sudskih vještaka iz Zagreba i Osijeka i obojica apsolutno pobijaju mišljenje te gradske službenice. Naprotiv, ukazuju na to da reklamne poruke na vozilima ni na koji način ne utječu na sigurnost prometa ili na „senzomotoričke i psihičke sposobnosti sudionika u prometu“, kako je tamo napisano.

NACIONAL: Ipak, zašto kaznena prijava? Kako raskid ugovora može biti kazneno djelo?

Gradonačelnik je obećao da će sve „sporne“ ugovore prethodne administracije revidirati ili poništiti, na toj priči je i dobio izbore, no što je poništio ili revidirao? Ne znam ni za jedan primjer, dapače, potpisao je nove ugovore s istim kompanijama s kojima je surađivala prethodna administracija i za koje se naposljetku pokazalo da su jedine kompetentne i sposobne iznijeti posao. Treba napomenuti da tu govorimo o ugovorima koji „odnose“ novac iz proračuna, dok ga ugovor između ZET-a i IMG-ja „donosi“, točno četiri puta više nego ranije, a profit ZET-a je četrdeset puta veći nego u periodu kada je ta tvrtka sama prodavala oglasni prostor i oslikavala vozila. Gradonačelnik je valjda smatrao da će mu biti najlakše raskinuti ugovor s nama.

Na sastanku u svibnju prošle godine predstojnica Ureda gradonačelnika Martina Jurišić prenijela nam je otvoreno i jasno „želje“ gradonačelnika da se tramvaji vrate u plavu boju, no tada ništa konkretno nismo dogovorili osim zaključka da obje strane razmisle kakve ustupke mogu učiniti da bi se vozila oslikana reklamom što manje vidjela na ulici, dakle, da se stvori privid da je ugovor revidiran. Ja sam se na to nasmijao jer je svrha reklamiranja da reklama bude vidljiva na ulici, a ne da oslikana vozila sakrijemo u garažu. Predstavnici ZET-a i Grada obećali su zakazati sljedeći sastanak na tu temu, ali do njega nikada nije došlo. U međuvremenu je gradonačelnik obvezao odvjetničku tvrtku da pronađe način raskida ugovora i u medijima najavljivao vraćanje plave boje tramvajima. Angažirao je istu odvjetničku tvrtku koja je u rujnu 2021. godine tvrdila da je ugovor između ZET-a i IMG-ja dobar i da ga ne treba raskidati jer bi prouzročio veliku štetu ZET-u.

Napokon, gradonačelnik je slavodobitno na konferenciji za novinare prije tri mjeseca službeno najavio raskid ugovora s IMG-jem te vraćanje tramvaja u plavu boju, i to upravo u jeku problema s vrećicama za smeće, valjda kako bi skrenuo pažnju s tog velikog problema.

U pozadini cijelog procesa od svibnja do listopada 2022. godine događalo se sljedeće: gradonačelnik je na temelju svojih želja za raskidom ugovora pribavio prijedlog odvjetničke tvrtke po kojemu se to može provesti u djelo. Zadužio je direktora ZET-a Marka Bogdanovića da od spomenutog gradskog ureda zatraži mišljenje, a na sam ured potom je utjecao kako bi ono bilo negativno. Kako pročelnik ureda Dinko Bilić prvobitno nije izdao traženo mišljenje u obliku dokumenta, već tek neobavezno putem e-maila, direktor ZET-a Marko Bogdanović nagovorio ga je – kako i po čijem nalogu, to znaju samo njih dvojica – da mišljenje izda formalno, na memorandum gradskog ureda. Službenica koja ga je napisala zna po čijem nalogu je to napravila. Kaznena prijava odnosi se na svih četvero spomenutih i njima se na teret stavlja zloupotreba položaja i trgovina utjecajem.

‘Pri svakom pisanju o IMG-ju spominjalo se da sam vrlo blizak s Miloradom Dodikom – iako ga osobno ne poznajem’, kaže Vedran Pušić. FOTO: Privatni album

NACIONAL: Je li nakon otkaza ugovora bilo vaše komunikacije s gradskim službama ili ZET-om?

Da, održan je formalni sastanak 7. studenoga prošle godine u prostorijama ZET-a s predstavnicima te tvrtke i Grada s odvjetnicima. Razmjenjivali smo argumente za i protiv raskida ugovora, sa svoje strane ponudili smo izmjenu koja je bila predviđena i koja apsolutno ide u prilog ZET-u te smo ih partnerski upozorili na štetu koju će prouzrokovati ako nastave insistirati na raskidu ugovora. Također se direktor IMG-ja Zagreb Željko Banjac nekoliko puta formalno sastajao s direktorom ZET-a Markom Bogdanovićem kako bi se dogovorili oko realizacije kampanja koje su ugovorene prije jednostranog i nezakonitog raskida, za idućih 90 dana. U tom periodu od osoblja ZET-a trpjeli smo konstantne opstrukcije, po nalogu direktora koji je, po vlastitim tvrdnjama, samo provodio naloge gradonačelnika. ZET nam je napravio dodatnu štetu jer IMG nije uspio do isteka otkaznog roka oslikati sve ugovorene kampanje i ispuniti ranije preuzetu obavezu prema oglašivačima.

NACIONAL: Tvrdite da je raskidom ugovora počinjena šteta od 70 milijuna kuna, kako ste došli do tog iznosa?

Šteta je počinjena tako što su propušteni prihodi ZET-a i Grada Zagreba kao njegova osnivača te državnog proračuna, a radi se o propuštenom prihodu od 16 milijuna kuna na ime zakupnine prostora na vozilima i četiri milijuna PDV-a koji bi se na osnovu toga platio. Također, ZET će morati platiti skidanje svih reklama s vozila kada one isteknu, sukcesivno tijekom idućih nekoliko godina. Taj trošak stajat će ih najmanje četiri milijuna kuna, a da se ugovor realizirao do kraja, posao bi obavio IMG. Ovako se nesavjesnim postupanjem uskraćuje i prihod od otprilike 11,5 milijuna kuna, koliko bi IMG uplatio u državni proračun na ime poreza. To je ukupno otprilike 35,5 milijuna kuna.

Drugi dio počinjene štete odnosi se na propuštenu dobit tvrtke IMG u iduće četiri godine i umanjenje vrijednosti kompanije u Hrvatskoj i regiji. Vještaci ekonomske struke već rade projekcije, a prve pokazuju da će odštetni zahtjev biti između 35 i 40 milijuna kuna. Na sve treba dodati još i značajne troškove vještačenja, renomiranih odvjetničkih kuća i konzultanata, koje će platiti strana koja izgubi spor. Dakle, govorimo o ukupnom iznosu od oko 10 milijuna eura. Četiri renomirane odvjetničke kuće izradile su procjenu ishoda spora i sve su neosporno utvrdile da je ugovor grubo prekršen. Pristale su nas zastupati pro bono, a trošak svog rada naplatiti od Grada Zagreba.

NACIONAL: Nema li gradonačelnik Tomašević pravo odlučiti da zagrebački tramvaji naprosto ne trebaju reklame, odnosno, da trebaju biti plave boje, pogotovo jer u ugovoru s vašom tvrtkom doista stoji klauzula o jednostranom raskidu?

Gradonačelnik smatra kako ima pravo odlučiti da na tramvajima ne trebaju biti reklame i da mu ne treba prihod od 16 milijuna kuna i PDV. Donio je takvu odluku, a vidjet ćemo koliko će to koštati građane Zagreba.

Smatram da je trebao dopustiti da se ugovor realizira do kraja, da se ne čini velika šteta Gradu Zagrebu, a samim time ni našoj kompaniji, pa da na kraju 2026. godine objavi da ne želi raspisati novi natječaj i da želi da IMG vrati vozila u prvobitno stanje jer su za građane plavi tramvaji važniji od prihoda. Raskid ugovora je bio nasilan, politički motiviran te, iznad svega, neosnovan i nezakonit, što ćemo sudski dokazati.

NACIONAL: Tvrdite da se protiv vas mjesecima vodila medijska hajka, kako to argumentirate i tko bi uopće za to imao motiv?

Od početka 2021. godine i ulaska IMG-ja na hrvatsko tržište, pojedini mediji počeli su postavljati pitanja otkud se pojavila ta tvrtka i kako je dobila natječaj, kao da je taj posao već bio rezerviran za nekog „lokalnog“. Lokalni konkurenti tako su se postavili kao da im taj posao pripada po nekom nepisanom pravilu. Grad Zagreb je bio 37. grad u kojem je IMG počeo pružati usluge za koje je specijaliziran te je poslije Zagreba sličan ugovor potpisan i u ostalim većim hrvatskim gradovima.

Također, mediji su počeli pisati o našem ugovoru sa ZET-om kao da je dogovoren iza kulisa, kao da će odnijeti novac iz Zagreba i kao da u Zagrebu neće biti osnovana tvrtka koja će zaposliti ljude. Pisalo se da će se vozila ZET-a uništavati i da sam ja tajkun povezan s regionalnom politikom koji se došao na hrvatsko tržište preko noći obogatiti. U nekim trenutcima, dok bih čitao sve te nebuloze, znao sam stati pred ogledalo i pomisliti: jesam li ja zaista taj o kojem se piše, poznajem li sebe uopće? U idućem tekstu ista novinarka sama je sebe demantirala pišući o pljački u kojoj su iz moje obiteljske kuće 2017. godine ukradena 23 skupocjena ručna sata: to implicira da sam 2017. godine bio financijski stabilan i da ipak nisam došao u Hrvatsku obogatiti se preko noći.

‘Gradonačelnik smatra kako ima pravo odlučiti da na tramvajima ne trebaju biti reklame i da mu ne trebaju prihod od 16 mil. kuna i PDV. Donio je takvu odluku, a vidjet ćemo koliko će to koštati građane Zagreba’

NACIONAL: Spominjale su se vaše veze s Miloradom Dodikom?

Da, pri svakom pisanju o IMG-ju kao regionalnoj grupaciji obavezno se postavljalo pitanje odakle smo se stvorili u Hrvatskoj, pisalo se o nama kao firmi iz Republike Srpske, a ne iz Bosne i Hercegovine te kako sam vrlo blizak s Miloradom Dodikom – iako ga osobno ne poznajem.

Tvrdili su da se takav biznis ne bi mogao razviti bez utjecaja politike i bez državnih poslova, a istina je da IMG ne radi nikakav posao ni s jednom državnom institucijom, ministarstvom ili državnim poduzećem koji nisu tržišno orijentirani, a to ionako iznosi manje od tri posto naših prihoda. Tijekom 2022. godine imali smo orkestriranu hajku na IMG od strane konkurentske firme Urbano oglašavanje iz Rijeke, vlasnika Mediabusa iz Ljubljane, koju smo pobijedili na javnom natječaju u Zagrebu i na četiri ponovljena javna natječaja u Rijeci. Prethodno smo im ponudili otkupiti posao za iznos od 14 EBITDA, a svatko tko se bavi biznisom zna što to znači.

Neki hrvatski mediji prenosili su kako je IMG kao tvrtka iz Republike Srpske dobila unosan posao sa ZET-om od 20 milijuna kuna, što prosječnog čitatelja tih „portaloida“ navodi na zaključak da nam ZET plaća taj iznos, a ne da ga mi plaćamo ZET-u, i to doslovno ni za što. Tramvaji i autobusi voze i s reklamom i bez nje, jednako troše gorivo ili struju.

NACIONAL: Činjenica jest da je ugovor potpisan uoči izvjesne smjene vlasti, i to na rok od pet godina. Jasno vam je da dijelu javnosti to može biti sumnjivo?

Postoji izreka jednog slavnog glumca kojom često interpretiram našu situaciju: „To je ono kada dođeš u pet sati ujutro na žurku, sve najljepše žene otišle su kući, najbolja hrana i najbolje piće pojedeni su i popijeni, ali kada se sljedećeg dana prepričava tko je sve bio na žurci – e, pa i ti si bio.“

Ugovor jest potpisan pet mjeseci uoči smjene vlasti, u doba covida, ali se zaboravlja da je prvi javni natječaj bio raspisan još u prosincu 2019. godine, da je poništen i da je drugi raspisan u prosincu 2020. godine. Na tom javnom natječaju IMG je među četiri konkurenta dao najbolju ponudu, i to u doba kada su upravo zbog covida marketinški budžeti bili na izdisaju i ništa se nije moglo planirati. Bili smo hrabri, čvrsto i odlučno ušli u posao i za ovih 20 mjeseci napravili sjajne rezultate na hrvatskom tržištu.

Ovaj posao u Zagrebu je bio apsolutno nerazvijen i gotovo nepoznat, a pisalo se da smo dobili „zlatnu koku“. Klijenti, agencije i poslovna zajednica fantastično su nas prihvatili i neizmjerno sam im na tome zahvalan. Javnost koja nas je na početku dočekala „na nož“, kada je objavljeno da ugovor vrijedi 20 milijuna kuna i da se radi o čistom profitu ZET-a, počela je tvrditi da je posao preplaćen, da ne vrijedi ni izbliza toliko i da ne vide kakav je naš interes ponuditi tako nerealan iznos.

OZNAKE: vedran piušić

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.