Iako je istraga o potonuću platforme Ivane D još u tijeku, u internom izvješću Ine decidirano se tvrdi da nedostaci u održavanju nisu uzrok potonuća, neovisna istraga koju bi trebalo voditi Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja još nije ni počela, a ministar Ćorić šuti
Nacional je tijekom proteklog tjedna uspio rekonstruirati nove nedosljednosti u ponašanju Ine nakon havarije potonule plinske platforme Ivane D. Ina u najmanju ruku preuranjeno zaključuje da propusti u održavanju te platforme nisu uzrok njena potonuća. Da Ina upravo to tvrdi, Nacionalu je izjavio Damir Vanđelić, kojem je Vlada prošlog tjedna potvrdila još jedan mandat predsjednika Nadzornog odbora Ine. Vanđeliću je Vlada nedavno povjerila i vođenje obnove Zagreba nakon potresa te je on vjerojatni kandidat HDZ-a za zagrebačkog gradonačelnika.
Vanđelić je za Nacional izjavio da je Ina sastavila pismeni izvještaj u kojem tvrdi da nedostaci u održavanju nisu mogući uzrok potonuća platforme te da je istraga u tijeku.
Potvrdio je da je Uprava Ine, na čelu sa Sándorom Fasimonom, pismeno izvijestila Nadzorni odbor o havariji Ivane D u utorak, 15. prosinca, dakle punih 10 dana nakon što je platforma potonula u sjevernom Jadranu. On je o tomu rekao:
„Da, dobili smo detaljan pismeni izvještaj o događajima i stanju platforme. U izvještaju su otklonjeni nedostaci u održavanju kao mogući uzrok potonuća te je navedeno da je istraga o pojedinostima događaja u tijeku.“
Iz Ine, pak, nisu imali dodatnih komentara niti odgovora na Nacionalova pitanja o provođenju istrage o havariji Ivane D, odgovorivši tek kratko da su u dosadašnjim istupima u javnosti i priopćenjima iznijeli sve informacije relevantne u ovoj fazi istrage koja je tek na početku.
Iritantne su te Inine tvrdnje ako je interna korporativna istraga uzroka potonuća u tijeku, a pritom još nije ni započela neovisna istraga havarije koju bi trebalo voditi Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja ministra Tomislava Ćorića. A Ćorić ignorira upite i šuti o tomu hoće li i kada tu istragu provesti, iako je prošloga tjedna već primio nalog za pokretanje službene istrage o okolnostima i uzrocima nesreće.
Uz sve to, Državni inspektorat je u periodu od 14. do 16. listopada ove godine proveo nadzor na Ivani D, ali i na još dvjema naftnim platformama. I uočio je nedostatke „vezane uz koroziju opreme na eksploataciji, s obzirom na marinske uvjete kojima su odobalni objekti izloženi“.
Taj su nadzor zajedno proveli inspektori energetske inspekcije za naftno rudarstvo i elektroenergetiku, inspektori za postrojenja i opremu pod tlakom te sanitarna inspekcija i inspekcija rada. Osim navedenih inspekcija, u nadzoru platformi sudjelovali su i inspektor sigurnosti plovidbe, predstavnici Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Lučke kapetanije Pula, kao i inspektor zaštite od požara, eksploziva i oružja MUP-a.
‘Da, dobili smo detaljan pismeni izvještaj o događajima i stanju platforme. U izvještaju su otklonjeni nedostaci u održavanju kao mogući uzrok potonuća te je navedeno da je istraga u tijeku’, kaže Vanđelić
S obzirom na rezultat inspekcije spomenutih objekata, iz Državnog inspektorata navode: „Nepravilnosti vezane za zabranu rada drugih platformi, pa tako i platforme Ivana D, nisu utvrđene te su svi sigurnosni sustavi bili ispravni i nakon nadzora odradili zatvaranje bušotine sukladno projektiranoj dokumentaciji. Najčešće utvrđeni nedostaci vezani su za koroziju opreme na eksploataciji, s obzirom na marinske uvjete kojima su odobalni objekti izloženi.“
Također navode i da su njihovi inspektori sudjelovali u uviđaju nakon havarije platforme koji je proveden od 9. do 11. prosinca, pri čemu je utvrđeno da su svi elementi bušotine sigurni i da nema propuštanja. Iz Državnog inspektorata potvrdili su da će njihovi inspektori biti uključeni u daljnje postupke prvenstveno u poslovima sanacije bušotine, ali i kroz rad Koordinacije za sigurnost pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika, s obzirom na to da je njihova predstavnica Mirjana Padovan članica Koordinacije.
O havariji plinske platforme Ivane D u sjevernom Jadranu bit će obaviještena i Europska komisija, s obzirom na to da nadležno Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja mora poslati izvješće o rezultatima istrage o uzrocima potonuća platforme i Generalnoj direkciji za energetiku EK-a (DGE). Razmjena informacija o uzrocima incidenata i nesreća na odobalnim objektima za istraživanje i proizvodnju nafte i plina u zemljama članicama EU-a, regulirana je Direktivom o sigurnosti naftnih i plinskih operacija na moru iz 2013. godine, u kojoj stoji da nadležna tijela svake zemlje članice redovito razmjenjuju znanje, informacije i iskustva s nadležnim tijelima drugih zemalja, između ostaloga i kroz Skupinu nadležnih tijela Europske unije za odobalne naftne i plinske aktivnosti (The European Union Offshore Oil and Gas Authorities Group – EUOAG). Prema hrvatskoj regulativi, ali i prema spomenutoj Direktivi, Koordinacija za sigurnost pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika u slučaju potonuća Ivane D proglasila je veliku nesreću te je nakon prikupljenih informacija prošloga tjedna Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja poslala nalog za pokretanje službene istrage o okolnostima i uzrocima nesreće.
Predsjednik Koordinacije David Dobrinić Nacionalu je potvrdio da, prema važećim propisima, operator platforme – u ovom slučaju Ina – u roku od 10 radnih dana od izvanrednog događaja mora dostaviti Koordinaciji osnovne informacije o događaju putem mrežne aplikacije SyRIO, koju je razvila Europska komisija, što je u konkretnom slučaju operator i napravio. Dobrinić kaže:
„Isto tako, Prema Zakonu, u slučaju nesreća povezanih s odobalnim istraživanjem i eksploatacijom ugljikovodika Ministarstvo je dužno pokrenuti istragu. Rezultate istrage Koordinacija, pak, odmah po okončanju istražnog postupka mora komunicirati s relevantnim tijelima Europske komisije te dati na raspolaganje javnosti zaključke istrage koji nisu povjerljivi.“
Koordinacija za sigurnost pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika, koja brine o sustavu sigurnosti pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika, odnosno o naftnim i plinskim platformama u Jadranu i o tome ispunjavaju li vlasnici i operatori platformi svoje obveze vezane uz sigurnost tih objekata, šalje preporuku Ministarstvu o pokretanju istrage.
Koordinacija ima ukupno sedmero članova, njezin je rad reguliran Zakonom o sigurnosti pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika koji je donesen u prosincu 2019. Osim predsjednika Davida Dobrinića, inače zaposlenika Sektora za sigurnost i zaštitu okoliša Agencije za ugljikovodike, članovi Koordinacije su zamjenica predsjednika Mirjana Padovan iz Državnog inspektorata RH, Hrvoje Buljan kao predstavnik Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja, Vesna Salamunović i Dinko Suličić iz Ministarstva unutarnjih poslova, Zdravko Seidel iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te Andro Vidjak ispred Hrvatskog registra brodova. Prema odredbama Zakona o sigurnosti pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika, Koordinacija je dužna „djelovati neovisno o politici te jasno odrediti opseg svojih odgovornosti, kao i odgovornosti ovlaštenika dozvole, operatora, vlasnika i izvođača glede nadzora nad rizicima od velike nesreće“. A u opisu dužnosti koje Koordinacija ima, između ostaloga se navodi sljedeće: “Koordinacija nije inspekcijsko tijelo, ali može zatražiti inspekcijski nadzor bilo kojeg objekta ili povezane infrastrukture ako smatra da mjere za sprečavanje ili ograničavanje posljedica velikih nesreća navedene u dokumentima koje je ovlaštenik dozvole dostavio, nisu dovoljne za ispunjavanje zahtjeva koji su određeni Zakonom. Koordinacija može zatražiti i inspekcijski nadzor iz područja naftnog rudarstva, zaštite okoliša i prirode, pomorstva, rada ili ostalih područja, ako ima opravdane sumnje u postupke koji bi mogli imati za posljedicu kršenje propisa, odnosno štetu ili veliku nesreću.“
Jedna od nadležnih državnih agencija koje također sudjeluju u redovitim pregledima Ininih plinskih platformi u sjevernom Jadranu jest i Hrvatski registar brodova, kao ovlaštena tehnička organizacija nadležna za pregled i certificiranje plovila i pomorske opreme. Ravnatelj HRB-a Damir Roje Nacionalu je potvrdio da je njegova organizacija, prema odredbama Pomorskog zakonika, zadužena i za obavljanje tehničkog nadzora nad svim nepomičnim odobalnim objektima namijenjenim za eksploataciju zemnog plina u epikontinentalnom pojasu Hrvatske: „Nepomična odobalna platforma Ivana D kao daljinski upravljana eksploatacijska plinska platforma bez posade, redovito je godišnje pregledavana od HRB-a, počevši od svog puštanja u rad 2001. godine, pri čemu na njoj nisu bili uočeni nikakvi tehnički ili sigurnosni nedostaci te je u trenutku potonuća imala valjanu Svjedodžbu o sigurnosti nepomičnog odobalnog objekta.“
No na pitanja, poput onoga koje su sve dijelove platforme Ivane D pregledavali djelatnici HRB-a, u kojim vremenskim razmacima su obavljali preglede te posebno koliko puta do sada su prilikom takvih pregleda Ivane D, ali i ostalih plinskih platformi, pronašli neke nedostatke ili oštećenja te o kakvim je nedostacima i neispravnostima bila riječ, nismo dobili odgovore. Zanimalo nas je i hoće li djelatnici HRB-a sudjelovati u provođenju istrage koja bi trebala otkriti uzroke potonuća platforme. Na to je pitanje Roje općenito odgovorio da je, prema odredbama Zakona o sigurnosti pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika, za proces traženja uzroka potonuća platforme, kao i način pokretanja i provođenja istrage, prikupljanja dokaza te posebno za sastav članova tijela koje će provoditi istragu o incidentu, zaduženo Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja. Ono je također, kaže Roje, nadležno za kontrolu i sprječavanje eventualnog onečišćenja mora, dok je za problem kontrole sigurnosti plovidbe i ostala pitanja koja su posebno definirana Pomorskim zakonikom nadležno i odgovorno Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića.
Iz tog Ministarstva potvrdili su nam da će, vezano uz sigurnost plovidbe i sprječavanje onečišćenja mora, sudjelovati u postupku vađenja potonule platforme Ivana D na površinu te potom i postupku pregleda i traženja uzroka potonuća, na što ih obvezuju i Pomorski zakonik i Zakon o sigurnosti pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika. Naveli su i da će na temelju istih zakonskih propisa biti imenovano i koordinacijsko tijelo koje će preuzeti sve navedene poslove, no tko će biti članovi toga koordinacijskog tijela i koje će biti njihove ovlasti i zadaci, nismo uspjeli saznati.
Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, na čijem je čelu Tomislav Ćorić, trebalo bi preuzeti odgovornost za imenovanje stručnog tima koji će voditi istragu oko potonuća Ivane D
A što se, pak, nadležnosti u prikupljanju informacija i provođenju istrage o uzrocima havarije tiče, iz Butkovićeva Ministarstva uputili su nas da odgovore na ta pitanja potražimo u Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja Tomislava Ćorića, koje bi, po njihovim tvrdnjama, ali i riječima ravnatelja Hrvatskog registra brodova Roje, trebalo preuzeti odgovornost za imenovanje stručnog tima koji će prikupljati dokaze i voditi istragu oko potonuća Ivane D. To smo i učinili. Tražili smo da nam u Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja preciziraju koji će njihovi predstavnici biti angažirani u procesu istrage o uzrocima havarije Ivane D i s kojim ovlastima, ali i koji će drugi stručnjaci izvan samoga Ministarstva također biti angažirani u postupku pregleda oštećene platforme i traženja uzroka potonuća. Zanimalo nas je i koliko će taj postupak trajati te namjerava li Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, nakon što uzroci potonuća budu poznati, pokrenuti pitanje odgovornosti za havariju platforme i kako će sankcionirati odgovorne ako se oni pronađu. No Ćorićevo ministarstvo odlučilo je ignorirati naše e-mailove i bez objašnjenja nam uskratiti odgovore.
Državni inspektorat, na čelu s glavnim državnim inspektorom Andrijom Mikulićem, Nacionalu je potvrdio da njegova Energetska inspekcija za naftno rudarstvo provodi nadzor nad istraživanjem i eksploatacijom ugljikovodika, na što ih obvezuju odredbe Zakona o istraživanju i eksploataciji ugljikovodika te Zakona o sigurnosti pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika. Prema njihovim riječima, odobrena projektna rješenja za istraživanje i eksploataciju nafte i plina – koja su, između ostaloga, i uvjet za dobivanje koncesije – uključuju i održavanje opreme na izvođenju naftno rudarskih radova, kao i nadzor nad primjenom propisa zaštite na radu u dijelu koji se odnosi na istraživanje i eksploataciju ugljikovodika, „dok je nadzor nad konstrukcijom i održavanjem odobalnog objekta (platforme) u nadležnosti Ministarstva mora, prometa i infrastrukture i Hrvatskog registra brodova“. Prema odgovoru iz Mikulićeva inspektorata, energetski inspektori u području naftnog rudarstva Državnog inspektorata nadležni su za preglede ispravnosti i sigurnosti rada naftno-rudarskog postrojenja i opreme na platformi.
Tijekom inspekcijskog nadzora nad radom platformi, navode iz Inspektorata, provjerava se legalitet izvođenja naftno rudarskih radova te ispravnost postrojenja i opreme te provođenje mjera zaštite na radu. Sve to pokazuje da su preuranjeni bilo kakvi zaključci koji isključuju neke moguće razloge potonuća plinske platforme Ivane D, a koje Ina vrlo angažirano pokušava nametnuti.
Komentari