2. siječnja 1902. u Francuskoj patentiran V8 motor

Autor:

The Illustrated Encyclopedia od Aircraft

Avionski V8 motor snage 50 KS, uz masu samo 86 KS sljedećih 25 godina bio je nenadmašan omjerom snage i mase

Tijekom ljetovanja 1902. u društvu bogatog vlasnika elektrane u Alžiru Julesa Gastambidea Léon Marie Joseph Clement Levavasseur, inženjer uzbuđen novom tehnologijom koja se počela pojavljivati na obzoru, avijacijom, sugerirao mu je razvoj laganog i snažnog zrakoplovnog motora.

Gastambide je pristao financirati projekt, a u znak zahvalnosti Levavasseur ga je nazvao po njegovoj kćeri Antoinette. Već krajem iste godine patentiran je prvi uspješni i funkcionalni V8 motor. Ovaj je pogonski stroj odigrao iznimno značajnu ulogu u ranim danima razvoja avijacije u Europi, a pogonio je i najbrže onovremene glisere.

U sljedećih će desetak godina Levavasseur i tvrtka Antoinette konstruirati velik broj motora, uključujući i pionirske pokušaje s V16 i V32 konfiguracijom, a ovaj danas uglavnom zaboravljeni inženjer prvi je razvio i mehanički sustav direktnog ubrizgavanja goriva!

Premda je Antoinette na Pariškom salonu 1906. predstavila i vlastiti automobil pogonjen V8 motorom, niti tvrtka niti Levavasseur, koji će umrijeti u bijedi 1922., nisu bili osobito usmjereni na cestovne aplikacije motora koje su razvijali. No drugi su uvidjeli prednosti i počeli razvijati V8 motore specijalno namijenjene automobilima.

Darracq je već 1905. oborio svjetski brzinski rekord takvom konfiguracijom motora, a Rolls-Royce i De Dion-Bouton uvrstili su V8 automobile u ponudu. Put prema općoj prihvaćenosti ipak se odvijao s druge strane oceana, Cadillac je 1914. predstavio prvi V8 model i osvojio imućniju publiku u Americi, dok će 18 godina kasnije Ford uvesti V8 kao standard i u najmasovnija vozila.

U Americi će ova konfiguracija dominirati sve do naftne krize sedamdesetih, dok će u Europi uglavnom biti popularna kod snažnijih i skupljih automobila sa stražnjim pogonom. Kako god, V8 je jedna od najuobičajenijih konstrukcija automobilskih motora na svijetu, dok je, paradoksalno, na polju za koje je bila inicijalno namijenjena, u avijaciji, gotovo izumrla.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.