Direktorica svjetski poznatog ukrajinskog modnog brenda Milla Nova za B&B govori o tome kako su zbog ruske agresije na svoju zemlju poslovanje preorijentirali na ratnu ekonomiju pa su šivali uniforme i medicinsku opremu
Svjetski slavan i cijenjen ukrajinski brend Milla Nova, najpoznatiji po ženstvenim haljinama u kojima mladenke izgovaraju sudbonosno „da“, u prvim mjesecima ruske invazije potpuno je promijenio poslovanje. Gotovo preko noći uspjeli su svoje poslovanje preorijentirati na ratnu ekonomiju. Kako su potrebe postale bitno drugačije, u njihovim pogonima nastajale su vojne uniforme, medicinska oprema i ostala odjeća namijenjena hrabrim borcima. Metre i metre nježne čipke, šljokica i tila koji su prolazili kroz njihove šivaće mašine, zamijenio je kamuflažni uzorak. To poglavlje je danas gotovo, a direktorica brenda Ulyana Kyrychuk, koja je na čelu pogona u Lavovu, zadovoljna je što je odrađeno ono što je bilo potrebno u teškim trenutcima. Kako bi zaštitila radna mjesta i osigurala svojim djelatnicima sigurna primanja, Ulyana je njih 70, s obiteljima, preselila u Varšavu. Trenutačno je posvećena izradi vjenčanice za Hrvaticu Martinu Kojić Reiter, koja je pomogla iz Ukrajine na sigurno evakuirati gotovo 15 tisuća Ukrajinaca. Naravno da će i Ulyana biti među uzvanicima na vjenčanju u Dubrovniku, jer dvije mlade dame kroz suradnju su postale i prijateljice, a sve će zabilježiti i čuveni Vogue. Za Business&Banking ukrajinska poduzetnica s izuzetnim sposobnostima vođenja poslovanja u kriznim trenucima, otkrila je kako je uspjela sačuvati gotovo stotinu radnih mjesta svojih zaposlenika, što je presudno za uspješno upravljanje krizama te kako vidi svoju kompaniju u budućnosti.
BUSINESS&BANKING: Usred ruske agresije na svoju zemlju uspjeli ste preorijentirati poslovanje na ratnu ekonomiju, to jest na ono što je u tom trenutku bilo najpotrebnije. Koliko ste vojne i medicinske opreme proizveli te o kojim se točno artiklima radi?
Odlučili smo pomoći vojsci i bolnicama od prvih dana. Proizveli smo oko 6000 vojnih i medicinskih uniformi. Tu je i 200 maskirnih mreža, 1500 medicinskih pokrivala za zaštitu od širenja infektivnih tvari, 2300 kompleta donjeg rublja te 2000 prsluka i torbi za vojnike. Bila je to dobra odluka jer su se ljudi fokusirali, osjećali korisnima i bili zadovoljni što pomažu.
BUSINESS&BANKING: Kako ste nabavljali materijale u ratnim uvjetima?
Materijale smo kupovali na tržnici ili uzimali od dobrovoljaca.
BUSINESS&BANKING: Šivate li još uvijek vojnu i medicinsku opremu ili ste se potpuno vratili na stari model poslovanja?
Trenutačno više nema potrebe za proizvodnjom vojne i medicinske opreme pa smo se vratili starom modelu poslovanja i proizvodimo samo haljine. Mislim da je za našu državu jako važno da plaćamo poreze i tako podržavamo gospodarstvo, a dok proizvodimo haljine, mnogo smo produktivniji. Ipak, svjesni smo da bi se okolnosti mogle promijeniti kada dođe zima i vojska bude imala nove potrebe. Spremni smo pomoći u bilo kojem trenutku.
BUSINESS&BANKING: Koliko djelatnika imate? Pretpostavljam da se većinom radi o ženama?
Žene čine 98 posto našeg tima, a ukupno nas je oko 600. Jako sam ponosna što u ovim teškim vremenima nismo izgubili ljude, već smo, štoviše, zaposlili puno izbjeglica.
BUSINESS&BANKING: Preselili ste neke svoje djelatnike s obiteljima u Varšavu, gdje se i danas odvija dio proizvodnje, a drugi dio je u Lavovu. Koliko je zahtjevna ta dislociranost do koje je došlo uslijed kriznih okolnosti?
U Varšavi sada imam mali tim od oko 30 ljudi. To su uglavnom novi zaposlenici jer su se naši djelatnici, koje smo tamo sklonili početkom invazije, već vratili kući. U Lavovu, kada uzmemo u obzir sve lokacije, imamo više od 500 zaposlenika.
‘Proizveli smo i 200 maskirnih mreža, 1500 medicinskih pokrivala, 2300 kompleta donjeg rublja i 2000 prsluka’
BUSINESS&BANKING: Gotovo nevjerojatno zvuči podatak da ste uspjeli udvostručiti prodaju haljina tijekom rata. Kako vam je to pošlo za rukom?
Naš prodajni tim je izuzetno jak. Planirali smo povećanje, ali dodatnu snagu za rast dala nam je činjenica da smo izgradili međunarodnu mrežu agenata i napravili nezaboravnu prezentaciju na Bridal Weeku u Barceloni.
BUSINESS&BANKING: Uspijevate li još uvijek opskrbljivati prodajnu mrežu u 50 zemalja? Znamo da imate prodaju i u SAD-u, UK-u, Francuskoj i Kini. To je uistinu nevjerojatno velika mreža i posla zasigurno ima dosta?
Posla je dosta i jako smo na to ponosni. Čak smo počeli isporučivati u Ekvatorijalnu Gvineju! Sve mladenke diljem svijeta zaslužuju nositi haljinu iz snova pa Milla Nova posvuda mora biti prisutna.
BUSINESS&BANKING: Koristite vlastita financijska sredstva kako biste svojoj zemlji osigurali opremu, a radite i na tome da pronađete utočište za oko 200.000 Ukrajinaca koji su stigli u Lavov. Uz troškove poslovanja i donacije, uspijevate li ostvarivati profit?
Milla Nova neprestano donira za potrebe države, vojske i ljudi koji su izgubili sve. Zlatno je pravilo da morate naporno raditi kako biste dobili ono čemu stremite, ali i kako biste mogli dijeliti s onima kojima je potrebno. Sretna sam što možemo pomoći, donirati i istovremeno razvijati posao, ali to nije blagoslov, već rezultat napornog timskog rada.
BUSINESS & BANKING: Kada je počela ruska invazija na Ukrajinu, odmah ste donijeli Plan kontinuiteta poslovanja. O čemu je riječ? Jesu li se ljudi bojali za svoje poslove?
Savršeno se sjećam tog jutra 24. veljače. Došli smo u ured u 6.30 dok su svirale prve sirene. Počeli smo implementirati Plan kontinuiteta poslovanja (BCP – Business Continuity Plan) koji je bio dobro pripremljen, ali iskreno govoreći, u praksi se pokazao funkcionalnijim kada je u pitanju tehnički dio nego kada su u pitanju ljudi. Taj faktor se pokazao jako složenim. Ljudi su bili izgubljeni, emocionalno uništeni, uplašeni… Nisam smatrala rukovodstvo važnom stavkom BCP-ja, a poslije sam shvatila da je ono trebalo biti na prvom mjestu.
BUSINESS&BANKING: Kako osiguravate sigurnost u tvornici? Čitali smo da imate interni chat i sigurna mjesta. O čemu se točno radi?
Od prvoga dana rata uspostavili smo svakodnevnu komunikaciju sa zaposlenicima kako bismo bili povezani i upoznati s onim što se događa u tvrtki. Odjel ljudskih resursa redovito dijeli sve novosti, kao i interne sigurnosne upute i preporuke. Opremili smo sklonište u blizini svake tvornice i kada se oglasi alarm, svi znaju da moraju napustiti radno mjesto i u roku od 15 minuta biti u skloništu.
BUSINESS&BANKING: Sa sadašnjim iskustvom, što vam se čini presudnim za uspješno upravljanje krizama?
Tijekom ove krize izmislila sam vlastita načela vodstva kroz osam smjernica za rukovođenje u ratnim vremenima. Teško mi je nabrojati koliko sam treninga menadžmenta i rukovođenja prošla, od individualnih treninga do tečajeva na Harvardu. Učila sam kako voditi ljude kroz vrijeme rasta i razvoja, ali i u teškim vremenima, kroz krize, promjene, pa čak i pandemiju. Nitko od njih nije imao vodič za ljude i tvrtke u ratno vrijeme. Nažalost, ta saznanja sam dobila u praksi pa sam stoga odlučila podijeliti svoje uvide:
1. Odgovornost – za vrijeme rata ljudi su izgubljeni i pod stresom, traže vođu, nekoga tko će preuzeti odgovornost za njih, pobrinuti se za njihovu sigurnost, život i budućnost. Stoga je važno objasniti ljudima da ste spremni biti glavni i osigurati njihove zahtjeve ako će slijediti zajedničku strategiju i podržati vas.
2. Komunikacija – komunikacija je nužna u svakom trenutku, ali za vrijeme rata komunikaciju treba pojačati i pravilno ostvariti SVAKODNEVNO. Danas imam 20 različitih komunikacijskih grupa: svi zaposlenici, partneri, klijenti, menadžerski tim, grupe na društvenim mrežama itd. Informacije moraju biti pravilno pripremljene, po mogućnosti vizualizirane i distribuirane u točno vrijeme s pravim detaljima.
3. “W2B” ili White to Black ljestvica planiranja – morate uravnotežiti svoje odluke tijekom dana u W2B ljestvici, to jest u odnosu bijelih prema crnim scenarijima. Napori menadžmenta moraju jednako pridonijeti najboljem scenariju (W) kao i najgorem (B) mogućem. To je vrlo težak pristup. Više od 50 posto poduzeća neće razumjeti neke odluke jer su kontroverzne, ali svaki sastanak uprave započinjem crtanjem W2B linije.
4. Danonoćno – nema više radnog vremena i vikenda. To je vrijeme kada produktivnost i kapacitet morate predvidjeti na temelju svog opažanja i osjećaja.
5. Četiri osjetila – u ratnim okolnostima morate izuzetno slušati ljude. Kako bi dobili što bolji uvid, vođe moraju koristiti četiri osjetila: slušanje, gledanje, dodirivanje i osjećaj. Za razliku od pandemije covida, videokonferencije u ratu ne funkcioniraju. Morate slušati i promatrati ljude kako biste procijenili njihov doprinos i pomoći im ako je potrebno, zagrliti ih ili se rukovati (potpuno suprotno od vremena pandemije). Najkompliciranije je osjetiti ljude – morate promatrati uvjete, razinu stresa, način glasa, razinu umora…
6. Inspiracija – važno je inspirirati ljude. Za to se koriste “predratna” sjećanja, grade planovi i odaju priznanja (svakom zaposleniku). Tako se stvaraju „snovi koje treba slijediti“ kako bi shvatili da će dobra vremena doći, daje im se razlog da ostanu jaki i idu dalje.
7. Povratak u normalu – da bi zadržali vezu sa stvarnošću, ljudima su potrebne neke normalne, svakodnevne stvari. Stoga je važno promovirati čitanje, pomaganje drugima (volontiranje), kreativnost, vrijeme s obitelji, održivost i zdrav život. Ovaj pristup donosi „normalne rituale“, smanjuje stres i tjera um da se bavi normalnim stvarima u “nenormalnim” situacijama.
8. Kapacitet vođe – nova razina odgovornosti zahtijeva novu razinu resursa. Glupo je misliti da su resursi vođe neograničeni. Zapamtite da su broj zadataka, razina rizika i odgovornosti veće nego prije, tako da je rizik da se izgubite, osjećate iscrpljeno ili depresivno izuzetno visok. Ljudi traže da ste jaki, samouvjereni i da imate plan A, B i C. Stoga treba biti u dobroj formi i zdrav (fizički i emocionalno). Zato je važno – naravno, koliko to okolnosti dozvoljavaju – odmarati se, čitati, baviti se sportom, pronaći vrijeme za prebiranje po svojim mislima, kvalitetno se hraniti – sve je to jednako važno.
‘Prošla sam brojne treninge menadžmenta, čak i na Harvardu. Nitko od njih nije imao vodič za tvrtke u ratno vrijeme’
BUSINESS&BANKING: Zvuči nevjerojatno proizvoditi vjenčanice i vojnu opremu u isto vrijeme. Moglo bi se reći da ih povezuje ljubav, prema čovjeku svog života ili prema domovini. Biste li se složili s tim?
Uvijek sam govorila da se borimo za ljubav i život. Želimo spasiti živote svojih boraca jednako kao što kreiramo haljine za stvaranje života nove obitelji. Također imamo i poneki komercijalni interes, jer kada se svi naši hrabri muškarci vrate kući, imat ćemo nevjerojatan bum vjenčanja u Ukrajini tako da je Milla Nova spremna proizvesti onoliko haljina koliko bude zatraženo.
BUSINESS&BANKING: Zašto ste željeli kreirati upravo vjenčanice?
Milla Nova je stvorena prije gotovo 10 godina, a sve je počelo od butika koji je prodavao vjenčanice vrhunskih brendova ukrajinskim mladenkama. Prvu haljinu kreirali smo za vjenčanje svoje glavne dizajnerice Mire Brewusz. Haljina se toliko svidjela cijelom timu i mladenkama da smo odlučili ići dalje.
BUSINESS&BANKING: Je li u okolnostima koje sada vladaju u vašoj zemlji teško pronaći inspiraciju za kreiranje ili vam je rad na lijepim i luksuznim odjevnim predmetima neka vrsta utočišta, bijega?
U ratno vrijeme najvažnije je biti dobro strukturiran i raditi upravo ono u čemu si najbolji. Glupo je misliti da svatko može pravilno baratati oružjem. Naš glavni cilj je održati ekonomiju naše zemlje na životu, dati posao ljudima, pomoći, donirati i platiti porez za kupnju oružja. Vrlo je lako pronaći inspiraciju za kreiranje haljina jer smo u zemlji koja živi za slobodu i dobili smo toliko povjerenja i podrške svojih kupaca, partnera, pa čak i mladenki, tako da se Milla Nova nastavlja razvijati i osvajati tržišta i srca mladenki.
BUSINESS&BANKING: Šivate i plavo-žute svečane haljine u bojama ukrajinske zastave koje želite dati influencerima. Što je cilj?
Cilj je što više pomoći svojoj zemlji. Moda svijetom mora širiti poruku o tome što se događa u Ukrajini, a najbolji način da pošaljemo poruku bio je govoriti kroz dizajn i boje.
‘U ratno vrijeme najvažnije je biti strukturiran i raditi ono u čemu si najbolji. Glupo je misliti da svi mogu baratati oružjem’
BUSINESS&BANKING: Postoji li nešto što je trenutačno potrebno vašim sunarodnjacima čime bismo mogli pomoći?
Hrvatski narod bolje od drugih zna kroz što mi sada prolazimo. U ovim trenucima moja nacija treba potporu, a svatko je može podržati. Svaka dobra riječ i podrška u prilagodbi izbjeglicama su velika pomoć, pružiti im priliku da se zaposle, trgovanje s ukrajinskim tvrtkama kako bi im se pomoglo da prežive… Sve su to načini na koje se može puno pomoći.
BUSINESS&BANKING: Kako izgleda vaš život u ratnim okolnostima? Koliko se razlikuje od onoga na koji ste se naviknuli?
Osim povremenih poslovnih putovanja, stalno sam u Ukrajini. Rat je novi izazov koji moramo prihvatiti, ali neću vam reći da svakodnevno patimo. Mogu vam samo reći da radimo dvostruko više nego prije, bez vikenda i godišnjih odmora, kako bismo osigurali ljude, posao i državu – to je naša odgovornost.
BUSINESS&BANKING: Koji su trenutačno vaši poslovni ciljevi i prioriteti?
Povećati proizvodni kapacitet, zaposliti više ljudi, kreirati najljepše haljine i usrećiti što više mladenki, nadamo se više od 50.000 njih u 2022. Također, moramo pobijediti u ovom ratu i pomoći oporavku ukrajinskog gospodarstva.
BUSINESS&BANKING: Kako vidite Milla Novu u budućnosti i čemu se nadate?
Ne nadam se nego svakodnevno radim na tome da Milla Nova postane najbolji brend za vjenčanja na svijetu – uspješan, kreativan, inovativan, održiv i orijentiran na ono najvažnije – ljude. Vidim kreacije Mille Nove kao najtraženije vjenčanice Made in Ukraine – neovisnoj i sjajnoj zemlji.
Komentari