U2 i četvrt stoljeća redefiniranja rock koncerata

Autor:

Zagreb, 11.08.2009 - Irska rock grupa U2 održala je sinoæ drugi put zaredom koncert pred prepunim maksimirskim stadionom, ponovivši tako uspjeh, a brojni fanovi pozdravili su ih posebnim iznenaðenjem - balonima u bojama irske zastave. Na slici pogled na prepun stadion s vrha sjevernih tribina.
foto FaH/ Damir SENÈAR /ds

Od  turneje Zoo TV i njezinih golemih televizijskih ekrana do postojeće Experience + Innocence kojom upravo obilaze Europu, irska grupa U2 u 25 godina nije prestala stvarati nove definicije rock koncerata.

 

Zoo TV (1992 – 1993)

Kako bi podržao album Achtung Baby (1991), U2 je kreirao do tada neviđen scenski nastup. Nešto što nisu priredili niti Rolling Stonesi ili Michael Jackson.

U ambijentu nalik onome iz Blade Runnera, istočnonjemački trabanti vise s krova pozornice i služe kao rasvjeta. Iza njih se nalaze golemi ekrani sa snimkama i televizijskim programima koje Bono mijenja daljinskim upravljačem.

Ispred takve parade slika i ironičnih slogana, poput “Sve što znate je pogrešno” ili “Gledajte više televiziju”, nastupom posve dominira frontmen grupe. Ponekad se maskira u muhu, s velikim tamnim naočalama koje mu daju oči insekta, povremeno u televizijskog propovjednika nalik Elvisu,  a na kraju u MacPhista, nsvog dijaboličnog dvojnika.

Kao posljednji lik s pozornice svake večeri nekoga zove. Njegovi su pozivi nepredvidljivi: jednom je to taksi kompanija, pa pizzerija, njegova vlastita telefonska sekretarica… Ali također i George Bush stariji, Helmut Kohl, Alessandra Mussolini, papa Ivan Pavao II ili Jean-Marie Le Pen, kome čestita “na dobro obavljenom poslu”.

Pop Mart (1997 – 1998)

Ovoga je puta U2 ismijava konzumerističko društvo, nakon izdanja albuma Pop (1997). Scenski gigantizam je zadržan, ali je ukrasa manje: veliki žuti luk nalikuje na McDonaldsov M, najveći zaslon na svijetu podsjeća na kolica iz supermarketa, a tu je i divovski limun iz kojeg se grupa spušta na pozornicu kako bi otpjevala Discotheque.

Nastup prate i crteži Roya Lichtensteina i Keitha Haringa te karaoke izvedbe klasika ostalih članova benda.

Kako bi najavio ovu turneju U2 je organizirao press konferenciju u supermarketu koji pripada lancu Kmart. Riječ je o marketinškoj operaciji o kojoj se dosta raspravljalo, ali mnogo manje od puštanja albuma Songs of Innocence besplatno na Itunes 2014.  godine. To “glazbeno milosrđe” nije dobro sjelo mnogim korisnicima koji ga vidjeli kao pokušaj nametanja.

U2 360 (2009 – 2011)

Nakon što su se odlučili za povratak u dvorane i intimniju atmosferu na turneji Elevation (2001), kada su pozornicu maksimalno izdužili u gledalište, U2 nastavlja u tom smjeru, ali ponovo na stadionima.

Vraća se koncept središnje pozornice, s četiri divovska stupa u obliku kandži visokih 30 metara i kupolom na vrhu, u koju su ugrađeni zvučnici, zasloni i osvjetljenje.

Osim što djeluje impresivno, takav koncept ima dodatni cilj: micanjem stražnjeg zida sa zvučnicima uvelike povećava kapacitet gledališta. U2 su sa svih strana okuženi posjetiteljima, a kao posljedica toga turneja bila najprofitabilnija u povijesti rocka sa 736 milijuna dolara zarade i sedam milijuna gledatelja.

U sklopu ove turneje održana su i dva uzastopna koncerta na maksimirskom stadionu u Zagrebu u kolovozu 2009.

Experience + Innocence (2018)

Kako bi podržao album ‘Songs of Experience’ objavljen prošle godine, U2 se vraća natkrivenim prostorima i uvodi najnovije tehnologije, sa scenom koja razdvaja prostor na dva dijela, LED zaslonom visoke rezolucije, dimenzija 30 x 8,5 metara te modernim sustavom ozvučenja koji se nalazi na različitim mjestima u dvorani kako bi se postigla homogenost i kontinuiranost zvuka.

Time U2 na ovoj turneji obećava potpuno iskustvo bilo gdje u prostoru.

Hrvatskoj su najbliže u Milanu, sredinom listopada.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.