Godinu i pol nakon Nacionalova otkrića o tajnom izvozu hrvatske nafte u Mađarsku, Vlada je prešutno dozvolila da se u Mađarsku izveze još milijun tona domaće nafte, cijenu i uvjete transporta nastavili su držati u strogoj tajnosti te nisu napravili apsolutno ništa kako bi se tehnički omogućilo da nafta umjesto u rafinerije MOL-a, može ići Janafovim naftovodom u smjeru Rijeke, na preradu u jedinu preostalu hrvatsku rafineriju.
Čak 84 posto ukupno proizvedene domaće, hrvatske nafte u 2020. transferirano je u Mađarsku, to jest prema MOL-ovoj rafineriji u mjestu Százhalombatta nedaleko od Budimpešte, a isto se nastavilo i u 2021. U 2020. u Mađarsku je izvezeno više od 600 tisuća tona hrvatske nafte Panon crude. Istovremeno je prebačeno tek 108 kilotona hrvatske nafte Podravina crude, uglavnom skupljim željezničkim putem, u jedinu preostalu Ininu rafineriju u Rijeci, čiji proces modernizacije ni izdaleka još nije završio. To znači da je od ukupno proizvedene količine hrvatske nafte u 2020., u Rijeku ukupno poslano tek oko 16 posto. Transfer gotovo cjelokupno proizvedene hrvatske nafte u Mađarsku nastavio se i u 2021. Te su informacije Nacionalu lani potvrdila dva visoka izvora s neposrednim i s posrednim saznanjima o poslovanju Ine, to jest MOL-a. Osim činjenice da se izvoz hrvatske nafte cijelo vrijeme neometano događao, Vlada i Ina sve vrijeme su tajili i informaciju po kojoj se cijeni ta nafta prodaje MOL-u.
Zbog ogromnog porasta cijena nafte na svjetskom tržištu, skrivanje tih podataka moglo je značiti da Ina prodaje MOL-u hrvatsku naftu daleko ispod stvarne tržišne cijene. Ali osim evidentne štete koja se Ini i Hrvatskoj čini skrovitim i netransparentnim definiranjem cijene prodaje nafte, činjenica je da bi se preradom domaće nafte u vlastitim rafinerijama stvarala puno veća dodatna vrijednost te bi korist imalo cijelo hrvatsko gospodarstvo, a ujedno bi se i više moglo utjecati na formiranje konačne cijene benzina. Naime, domaća proizvodnja nafte, prema tvrdnjama više izvora s kojima je Nacional razgovarao, može zadovoljiti oko 25 posto potreba hrvatskog tržišta za gorivom, što znači da bi se, da imamo vlastitu moderniziranu rafinerijsku preradu, tako mogao ublažiti porast cijena.
Komentari