U sustavu e-Komunikacije, koji je nakon duže probne primjene od travnja prošle godine obvezan na svim sudovima, upisano je 75 tisuća korisnika, a njegove prednosti, unatoč prvotnoj sumnjičavosti, prihvaća sve više sudionika sudskih postupaka.
Elektronička komunikacija konkretno na Općinskom sudu u Splitu primjenjuje se od početka prošle godine i to s odvjetnicima koji su se dobrovoljno uključili, dok se nakon odluke ministra pravosuđa od 20. travnja 2020. godine e-Komunikacija primjenjuje kao obavezna.
Kako se doznaje od upraviteljice sudskih pisarnica Općinskog suda u Splitu Sanje Tokić Ministarstvo pravosuđa je na tom sudu još krajem 2019. provelo edukaciju službenika i sudaca gdje se demonstriralo provođenje e-Komunikacije u informacijskom sustavu e-Spisa i izdao priručnik za korištenje u sudovima.
Objašnjava kako građani za razliku od pravnih osoba nisu obveznici e-Komunikacije već svoja pismena predaju neposredno ili putem pošte, kao što je to bilo i do sada, a sud im pismena šalje putem pošte. Na sudu smatraju kako bi građanima bilo u interesu komuniciranje sa sudom putem e-Komunikacija jer je takav način brži i jeftiniji, građani ne moraju dolaziti na sud niti odlaziti u poštanske urede kako bi predali sudsko pismeno.
“Ukoliko građani žele sa sudom komunicirati preko e-Komunikacija mogu u postupku pred sudom podnijeti podnesak u elektroničkom obliku i to putem informacijskog sustava, odnosno dati vlastitu izjavu pred sudom kako su suglasni da im se dostava pismena obavlja elektroničkim putem u siguran elektronički poštanski pretinac”, kaže Sanja Tokić.
Dodaje i da pravo korištenja e-Komunikacije građanima koji nisu obveznici prestaje kad u postupku pred sudom povuku izjavu ili podnesu zahtjev da im se dostava pismena ne obavlja elektroničkim putem ili kad putem informacijskog sustava odaberu opciju da ne žele više sudjelovati u elektroničkoj komunikaciji.
Ako sustav ne funkcionira, što zna biti slučaj, korisnici moraju bez odgode prijaviti nedostupnost administratoru sustava, a rok za predaju podneska produžuje se za jedan dan od trenutka dostupnosti sustava. Tokić tvrdi kako su na tom sudu suci i službenici prihvatili novi način rada i u cijelosti primjenjuju e-Komunikaciju.
Elektronska komunikacija odvjetnicima omogućila rad u vrijeme pandemije
Velika većina odvjetnika, po riječima predsjednice Odvjetničkog zbora Splitsko-dalmatinske županije Zdenke Monterisi, zakonsku obvezu i mogućnost komuniciranja sa sudovima e-Komunikacijom pozdravlja i u današnje vrijeme smatra nužnom i korisnom iako su u početku bili sumnjičavi i pružali otpor. Ovakva komunikacija je omogućila da u vrijeme pandemije covid-a odvjetnici ipak nešto rade.
Problemi u primjeni su većim dijelom rezultat propusta i grešaka sudionika, a manji u samom programu. Tako navodi da primjerice s Trgovačkim sudom u Splitu nemaju nikakvih problema za razliku od Općinskog suda.
Kaže da je na traženje brojnih odvjetnika osobno tom sudu poslala desetke e-mailova i ukazivala na propuste i greške ne sustava nego pojedinih rješavatelja, odnosno onih koji ga primjenjuju. Jedan dio problema je u međuvremenu riješen, ali to nije ni blizu onome kako bi trebalo biti. Priznaje da još uvijek i neki odvjetnici griješe, no njihovi su propusti svedeni na minimum.
Generalna primjedba prema ministarstvu je da prečesto u radno vrijeme program nije dostupan čime se odvjetnicima uskraćuje pristup sudu u rokovima predviđenim zakonom.
U tom slučaju odvjetnici moraju uložiti dodatan napor i vrijeme te se po posebnoj proceduri obraćati ministarstvu kako bi imali dokaz da određenu radnju nisu poduzeli u roku radi problema u funkcioniranju sustava e-Komunikacije.
Ulaganje u razvoj novih aplikacija i funkcionalnosti
U Ministarstvu pravosuđa i uprave za Hinu su rekli kako se e-Komunikacija uvodila postepeno te se primjenjuje na svim općinskim, trgovačkim i županijskim sudovima, kao i Visokom trgovačkom te Vrhovnom sudu, ali nije u primjeni u punom opsegu u kaznenim i prekršajnima predmetima.
“Ministarstvo pravosuđa i uprave prepoznalo je važnost korištenja modernih tehnologija u radu pravosudnih tijela te već godinama kontinuirano ulaže u razvoj novih aplikacija i funkcionalnosti. Kroz sustav e-komunikacije građanima i pravnim osobama omogućuje se brži i jednostavniji pristup sudu”, napominju u ministarstvu.
Objašnjavaju kako elektronička komunikacija sa sudovima pretpostavlja podnošenje te dostavu podnesaka u elektroničkom obliku pred sudovima te je propisano da su iznimno državna tijela, državno odvjetništvo, odvjetnici, javni bilježnici, sudski vještaci, procjenitelji, tumači, stečajni upravitelji, povjerenici te pravne osobe, uvijek dužni podnositi podneske u elektroničkom obliku.
Elektronička komunikacija sa sudovima je, ističu, propisana kao mogućnost, a u odnosu na određene sudionike parničnog postupka i kao obveza. Ministarstvo pravosuđa i uprave vodi evidenciju perioda nedostupnosti na stranicama e-Komunikacije te tim informacijama imaju pristup i suci i svi ostali korisnici sustava. Prijava nedostupnosti sustava se obavlja na adresi elektroničke pošte [email protected].
“Trenutno je nešto više od 57 tisuća pravnih osoba upisano u sustav e-Komunikacije. Napominjemo kako nisu samo pravne osobe obveznici elektroničke komunikacije sa sudovima. Ukupno imamo oko 75 tisuća obveznih korisnika e-Komunikacije te se brojke redovito nadopunjuju prema zahtjevima”, dodaju u ministarstvu.
Komentari