Nacional otkriva detalje još jednog ugovora o nabavi autobusa financiranoj iz fondova EU-a putem natječaja na kojem je pobijedila tvrtka Josipa Stojanovića Jollyja, čiji je mercedes prije dvije godine završio u dvorištu Gabrijele Žalac, što sada ponovo istražuje USKOK
Tijekom istrage o tome kako se skupocjeni mercedes u siječnju 2019. našao u dvorištu Gabrijele Žalac, tadašnje ministrice regionalnog razvoja i fondova Europske unije, na meti USKOK-a morao bi se naći ne samo jedan, već čak dva natječaja za kupnju autobusa na kojima je pobijedila tvrtka Jolly AUTOline u vlasništvu šibenskog poduzetnika Josipa Stojanovića Jollyja. Izjavio je to za Nacional izvor blizak vrhu HDZ-a i Vlade, nakon što je Nacional prošloga tjedna otkrio veliki preokret objavivši da je USKOK ponovno pokrenuo istragu o „slučaju Mercedes“, u strahu da Ured europskog javnog tužitelja ne procesuira umjesto njih i taj slučaj, kao što se dogodilo u aferi Softver.
Taj drugi natječaj na kojem je pobijedila tvrtka Jolly AUTOline također je sufinanciran iz fondova EU-a, i to putem mehanizma ITU. Natječaj je izravno provodilo Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova Europske unije. Jolly AUTOline isporučio je u kolovozu 2020. tvrtki Promet Split još deset novih zglobnih niskopodnih autobusa Mercedes-Benz Citaro G s kapacitetom od 41 sjedećeg i 97 stajaćih mjesta. Riječ je o ekološki prihvatljivim autobusima s motorom OM470 Euro VI D.
U vrijeme njihove isporuke, u kolovozu 2020., Gabrijela Žalac više nije bila ministrica u Vladi Andreja Plenkovića jer ju je premijer 19. srpnja 2019., četiri mjeseca nakon izbijanja afere Mercedes, razriješio s mjesta ministrice, i to u sklopu rekonstrukcije Vlade, kada su morali otići i ministar poljoprivrede Tomislav Tolušić i ministrica obitelji i socijalne politike Nada Murganić.
Međutim, iako su autobusi isporučeni godinu dana nakon odlaska Gabrijele Žalac, to ne mora nužno značiti da Gabrijela Žalac nije mogla imati upliv i u taj natječaj. Naime, prema podacima koje je Nacionalu dalo Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova Europske unije, javni poziv pod nazivom “Nabava autobusa za Promet d.o.o. Split iz ITU mehanizma” u vrijednosti 29,9 milijuna kuna objavljen je još 18. lipnja 2018. – dakle, sedam mjeseci prije no što se Mercedes E klase našao u dvorištu obitelji Žalac. Taj je natječaj provodilo upravo ministarstvo Gabrijele Žalac.
‘Ugovor iz 2019. provodilo je Ministarstvo prometa, ali neobično je što se datum potpisivanja poklapa s isporukom mercedesa. E sad, je li Gabrijela Žalac mogla Jollyju reći ‘Slušaj, tu sam ti ja glavna’’
Izvor blizak vrhu HDZ-a i Vlade koji je Nacional upozorio na spomenuti natječaj neizravno je otkrio još nešto – da je u vrhu Vlade nastala velika zabrinutost nakon objave teksta o tome u prošlom broju Nacionala, i to zato što postoje indicije da su još neki ministri neprimjereno povezani sa Stojanovićem. Tim više što je općepoznato da u njegovom hotelu Olympia Sky u Vodicama tijekom ljetnih mjeseci često odsjedaju i članovi Vlade.
Mercedes zbog kojeg je u ožujku 2019. izbila afera bio je u vlasništvu tvrtke Star rent-a-car, čiji je vlasnik također Josip Stojanović Jolly. Taj se mercedes u dvorištu obiteljske kuće Gabrijele Žalac našao samo nekoliko dana nakon što je Stojanovićeva tvrtka Jolly AUTOline 15. siječnja 2019. sa splitskom tvrtkom Promet potpisala ugovor za nabavu 20 autobusa, vrijedan 50 milijuna kuna bez PDV-a.
Nacionalov izvor blizak vrhu HDZ-a i Vlade upozorio je da taj ugovor za nabavu autobusa putem europskih fondova iz 2019., zbog kojeg će istražitelji morati preispitati postoji li dublja poveznica između bivše ministrice i šibenskog poduzetnika Stojanovića, zapravo nije izravno provodilo Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova EU-a, na čijem je čelu bila Gabrijela Žalac, već Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture na čijem je čelu ministar Oleg Butković.
“Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture provodilo je 2019. natječaj za nabavu autobusa financiranih iz fondova EU-a za čak devet hrvatskih gradova. Koliko mi je poznato, Jolly je tada pobijedio samo u Splitu. Svim drugim gradovima isporučeni su autobusi Iveco i MAN. No budući da se natječaj financirao putem europskih fondova, tu nikakvih nepravilnosti nije smjelo biti. U tom konkretnom natječaju Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova EU-a imalo je isključivo koordinacijsku ulogu i nije moglo imati utjecaj na odabir dobavljača. No moram priznati da je uistinu neobično što se datum potpisivanja tog ugovora poklapa s isporukom mercedesa Gabrijeli Žalac, odnosno, navodno njezinim roditeljima. E sad, je li Gabrijela Žalac pokušala samu sebe prezentirati kao ključnu osobu koja odlučuje o tom natječaju, je li ona mogla Jollyju reći ‘Slušaj, tu sam ti ja glavna’, teško mi je reći, no ništa me više ne bi moglo začuditi. Međutim, Gabrijela Žalac – odnosno, njezino ministarstvo – izravno su provodili jedan drugi natječaj za nabavu autobusa, a to je bio natječaj koji se financirao putem mehanizma ITU”, rekao je za Nacional isti izvor.
Iako su autobusi isporučeni godinu dana nakon odlaska Gabrijele Žalac s mjesta ministrice, poziv u vrijednosti 29,9 milijuna kuna objavljen je 18. lipnja 2018., sedam mjeseci prije no što joj se Mercedes našao u dvorištu
Afera Mercedes izbila je u ožujku 2019. kad je Jutarnji list objavio da je u dvorištu obiteljske kuće ministrice Gabrijele Žalac već dulje parkiran novi luksuzni Mercedes E klase zagrebačkih registarskih oznaka, vrijedan barem 50.000 eura, koji nije bio naveden u njezinoj imovinskoj kartici, a bio je u vlasništvu tvrtke za najam luksuznih vozila Star rent-a-car šibenskog tajkuna Josipa Stojanovića Jollyja i registriran 28. siječnja 2019. Novinari su otkrili da najam takvog automobila stoji najmanje 1250 kuna dnevno, a susjedi obitelji Žalac posvjedočili su da je luksuzna limuzina parkirana u dvorištu već više mjeseci i da je vozi ministričin suprug Mario Žalac.
U to vrijeme bilo je poznato da je Stojanovićeva tvrtka sa splitskim Prometom, gradskom prijevozničkom tvrtkom, potpisala ugovor za isporuku 20 zglobnih autobusa, a osim njih na natječaju je prošla i tvrtka Auto Hrvatska s 14 solo autobusa marke MAN. Nabavu tih autobusa sufinancirala je Europska unija iz Kohezijskog fonda, a za projekt nabave autobusa bilo je osigurano 93,6 milijuna kuna s PDV-om, od čega se iz Kohezijskog fonda pokrivalo 85 posto, a ostatak iz proračuna Republike Hrvatske. Autobusi su isporučeni u rujnu i listopadu 2019. godine.
Ministrica Gabrijela Žalac je drugoga dana nakon izbijanja afere, u ožujku 2019., novinarima u Hrvatskom saboru uoči sjednice Kluba HDZ-a ovako pojasnila u čijem je vlasništvu automobil i što je radio u njezinu dvorištu:
„To je auto mojih roditelja i zato ne razumijem uopće zašto se oko toga digla tolika prašina. Kada auto koji ja kupim bude u mom vlasništvu, naravno da ću ga prijaviti u imovinsku karticu.“
Potom je ustvrdila da je automobil u njezinu dvorištu zapravo bio tamo zato što je njezin „brat dovezao svoj auto kod mame i nema se gdje parkirati“. Što je bilo malo neobično objašnjenje ako se uzme u obzir činjenica da su susjedi novinarima posvjedočili da je automobil već dulje vozio ministričin suprug.
Ministrica je, pak, novinarima u Saboru u vrijeme izbijanja afere dala nekoliko proturječnih izjava pa je tako tvrdila i da su njezini roditelji automobil kupili prije dva mjeseca, to jest u siječnju 2019., ali je potom pojasnila da je automobil „rentan kroz ugovor o najmu i kada se otplati, onda će se vjerojatno kupiti, vidjet ćemo“.
Rečenicom “Poznajem ga i poznavat ću ga do kraja života” potvrdila je da poznaje Josipa Stojanovića Jollyja, vlasnika tvrtke za najam luksuznih vozila Star rent-a-car u čijem je vlasništvu bio sporni mercedes, ali je istaknula da poznanstvo s njim nije iskoristila da bi njezini roditelji kupili automobil.
Poduzetnik Josip Stojanović Jolly je 20. ožujka 2019. sazvao konferenciju za medije na kojoj je pojasnio jesu li roditelji Gabrijele Žalac kupili mercedes ili su ga unajmili od njegove tvrtke. Izjavio je da su oni zapravo automobil uzeli na probnu vožnju s opcijom kupnje, ali da on ugovor ne može pokazati zbog obveze zaštite osobnih podataka. Potvrdio je, međutim, da na ugovoru nije bilo ime Gabrijele Žalac već njezine majke, ali je i istaknuo da ministričina obitelj nije dobila nikakav popust te da Mercedes strogo kontrolira procedure koje se moraju poštovati.
Međutim, zbog kontradiktornih izjava same ministrice i neobičnih okolnosti cijeloga slučaja, postupak protiv Gabrijele Žalac tada je pokrenulo i Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa, a nakon njih, u lipnju 2019., istragu je pokrenuo i USKOK te ju je sada, kako je Nacional pisao prošloga tjedna, ponovno otvorio.
Afera s mercedesom iskrsnula je Gabrijeli Žalac u najgorem mogućem trenutku jer je nedugo prije toga otkriveno da je skrivila prometnu nesreću u kojoj je ozlijedila maloljetnu djevojčicu, a da je pritom vozila bez vozačke dozvole koja joj je istekla.
Za sve to premijer Plenković imao je jako puno razumijevanja i opravdanja i nije mu palo na pamet da odmah smijeni Gabrijelu Žalac, a očito ni da sam propita istinitost njezinih navoda. U izjavi za medije nakon sjednice Vlade 11. studenoga, premijer Plenković je o svojoj bivšoj ministrici – koja je dan ranije, 10 studenoga, uhićena – iznio niz pohvala:
“Gabrijela Žalac je, dok nije postala ministrica, bila godinama ekspert, stručnjak, i to dokazani, za europske fondove na različitim instancama u Vukovarsko-srijemskoj županiji. Upoznao sam je dok sam 2010. kao državni tajnik za europske integracije obilazio Hrvatsku. Moram priznati da nigdje drugdje nisam vidio nekoga tko je imao takvo znanje i entuzijazam, kvalitetu u pogledu poznavanja onoga što se zovu europski fondovi.
Mislim da je bila sjajna. Zato što sam je tamo upoznao i što smo kasnije surađivali – a to su, primjerice, suradnja u okviru dunavske strategije, podunavskih regija – pokazala je znanje. Htio sam dati signal prema Vladi, a i prema stranci, birajući ministricu koja dolazi iz Slavonije. Vodite računa da sam 2016. u kampanji u Osijeku najavio Projekt Slavonija, Baranja i Srijem. Smatrao sam da će netko autentičan iz područja Vukovarsko-srijemske i Slavonije dati doprinos onome što je bitno, a to je pomoći Slavoniji sada i odmah”, kazao je premijer i dodao kako je Gabrijela Žalac u svom mandatu napravila “ogromne iskorake u apsorpciji sredstava”.
Plenković se nije žurio ni s njezinim izbacivanjem iz HDZ-a, rekavši da će “idućeg tjedna na sjednici Predsjedništva vidjeti kakav će biti status Žalac u stranci”.
Na stranicama HDZ-a Gabrijela Žalac i dalje je navedena kao članica Predsjedništva stranke, što znači da premijer i predsjednik HDZ-a Andrej Plenković ne slijedi baš demokratske standarde koji vrijede za političare zapadnoeuropskih zemalja kad su takvi skandali u pitanju, već se uporno poziva na presumpciju nevinosti.
Premijera očito ne brine ni to što se Gabrijela Žalac našla i u središtu afere Vjetroelektrane, kad je USKOK u travnju ove godine proširio istragu, i to zbog sumnje da su bivša državna tajnica Josipa Rimac i Gabrijela Žalac “pritiskale” ministre i bankare da odobre državni kredit poduzetniku Milenku Bašiću.
Nacional je predsjedniku Uprave splitskog Prometa Miroslavu Deliću, kao i njegovu pomoćniku Anti Zovku, poslao upit jesu li bivša ministrica Gabrijele Žalac ili bilo koja druga politička osoba (izravno ili preko posrednika) vršili bilo kakve pritiske na Upravu tvrtke, a vezano uz dva natječaja za nabavu autobusa (2019. i 2020.) na kojima su izabrani autobusi tvrtke Jolly Autoline. Pitali smo ih i je li USKOK/DORH ispitivao predstavnike njihove tvrtke vezano uz te natječaje, kakvu je ulogu Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova EU-a imalo u provedbi natječaja i je li ministrica Žalac mogla utjecati na njihov odabir najboljeg ponuditelja ili sugerirati bilo što vezano uz natječaj.
‘Nikakvi politički ni bilo kakvi drugi pritisci nisu vršeni na Upravu Prometa d.o.o. Split u vezi dvaju provedenih postupaka javne nabave, a da ih je i bilo, isti bi bili prijavljeni’, tvrdi Miroslav Delić iz Prometa
Predsjednik Uprave Miroslav Delić na ta je pitanja odgovorio:
“Nikakvi politički kao ni bilo kakvi drugi pritisci nisu vršeni na Upravu Promet-a d.o.o. Split u vezi dva provedena postupka javne nabave koja navodite, a da je slučajno i bilo pritisaka s bilo koje strane isti bi bili prijavljeni nadležnim institucijama. Ni USKOK ni DORH nisu ispitivali predstavnike naše tvrtke, ali je kompletna dokumentacija za oba postupka javne nabave predana PNUSKOK-u 30.7.2019.g., na njihovo traženje.”
Delić tvrdi i da Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova EU (MRRFEU) nije imalo nikakvu ulogu u nabavi autobusa iz 2018.g. (isporuka u 2019.g), a da je u projektu nabave autobusa iz 2019.g. (isporuka u 2020.g.) MRRFEU bio jedan od potpisnika Ugovora o dodijeli bespovratnih sredstava i imao ulogu kao upravljačko tijelo.
“Niti bivša ministrica Žalac niti bilo tko drugi nije ništa mogao sugerirati niti utjecati vezano za proceduru javne nabave, kao ni utjecati na odabir ekonomski najpovoljnije ponude, jer je cijeli postupak javne nabave transparentan i sve ponude su dostavljene elektronski putem sustava Elektronskog oglasnika javne nabave Republike Hrvatske (EOJN), a sam postupak javne nabave ne provodi jedna osoba, nego stručno povjerenstvo sastavljeno od pet osoba zaposlenika tvrtke”, konstatirao je Delić.
Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova EU-a poziv za nabavu autobusa za splitski Promet putem mehanizma ITU objavilo je u lipnju 2018.
Nacional je Ministarstvu regionalnog razvoja i fondova EU-a poslao upit s pitanjima koliko su poziva oni objavili za projekt čistog urbanog prometa, to jest nabavu (ekoloških) autobusa i poboljšanja usluge javnog prijevoza u sklopu mehanizma ITU, i u kojim je sve gradovima proveden te mogu li navesti dobitnike natječaja.
Oni su na ta pitanja odgovorili:
“Kroz ITU mehanizam u okviru specifičnog cilja 7ii2 Povećanje broja putnika u javnom prijevozu ukupno je objavljeno 15 Poziva te ugovoreno 36 ugovora u vrijednosti 387.985.033,84 kuna bespovratnih sredstava. Pozivi su objavljeni za 7 urbanih područja: Pula, Split, Rijeka, Osijek, Zagreb, Slavonski Brod i Zadar.
Kroz objavljene Pozive korisnicima je dodijeljeno za nabavu autobusa 118.187.826,70 kuna bespovratnih sredstava (3 ugovora), za biciklističke staze 150.513.551,89 kuna bespovratnih sredstava (26 ugovora), za inteligentna prometna rješenja i sustave javnih bicikala 69.664.502,19 kuna bespovratnih sredstava (5 ugovora) te 1.876.633,06 kuna za izradu plana održive urbane mobilnosti u Slavonskom Brodu (1 ugovor) i 47.742.520,00 kuna za modernizaciju pješačkih pothodnika u Zagrebu (1 ugovor).
Popis svih poziva iz područja prometa dostavljamo u tablici u prilogu e-maila. Tablica sadrži sljedeće informacije: urbano područje za koje su objavljeni pozivi, referentni broj i naziv poziva, datum objave poziva, korisnike sklopljenih ugovora, iznose bespovratnih sredstava i glavne aktivnosti projekta.”
U toj se tablici nalazi i spomenuti poziv za nabavu autobusa za Promet Split od 18. lipnja 2018.
Na pitanje mogu li navesti imena dobitnika natječaja, iz Ministarstva su odgovorili:
“Kontrola provedbe Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava je delegirana Posredničkom tijelu razine 2 i u nadležnosti je Središnje agencije za financiranje i ugovaranje (SAFU). U okviru svojih ovlasti, SAFU pregledava i odobrava Zahtjeve za nadoknadom sredstava (ZNS) te pregledava dostavljenu dokumentaciju o provedenim postupcima nabave. Postupci provedenih nabava provjeravaju se u okviru ex-post kontrola, odnosno, nakon što je nabava provedena od strane korisnika.”
Međutim, podaci o isporuci Mercedesovih autobusa tvrtki Promet financiranih iz mehanizma ITU javno su dostupni jer je vijest objavljena 20. kolovoza 2020. godine.
“Danas je na Poljudu predstavljeno 18 novih autobusa splitskog javnog gradskog prijevoznika Prometa. Riječ je o 10 zglobnih Citaro Mercedesa i 8 solo autobusa marke Iveco.
Njihova nabava ostvarena je preko ITU mehanizma, a vrijedna je oko 44 milijuna kuna, od čega je bespovratnih sredstava 30 milijuna kuna”, objavljeno je na portalu Split.hr gdje je navedeno i da su isporuci autobusa prisustvovali i tadašnji gradonačelnik Splita Andro Krstulović Opara, kao i direktor Prometa Miroslav Delić.
Komentari