Pogoršavanjem podmazivanja prvi su na udaru gornji dijelovi motora, u kojima, zbog manjka motornog ulja, pada tlaka ili gubitka viskoznosti, nastaju povećana habanja i oštećenja
Podmazivanje je poput krvotoka motora, a ipak mnogi štede na motornom ulju, prekoračuju interval izmjene, ne kontroliraju razinu te ge ne dolijevaju po potrebi. Štetno je korištenje neodgovarajućeg (mineralnog ili polusintetičnog umjesto sintetičnog), odnosno nekvalitetnog motornog ulja (na naše tržište često dolazi druga klasa), neizmjena uljnog filtra pri svakoj izmjeni ulja ili korištenje jeftinog zamjenskog, koji loše filtrira, prekoračenje intervala izmjene ulja, čak i “cijeđenje’” cjelokupnog u slučaju prevelikog udjela gradske vožnje.
Česta je, a vrlo štetna, vožnja s uljem na minimumu, s obrazloženjem “ionako ću ga uskoro izmijeniti”. Zbog manjka, onečišćenja i gubitka viskoznosti ubrzava se trošenje lanca i lančanika te oštećuje i blokira mehanizam varijatora faze ventila’Štednja’ na motornom ulju štetna je posebno za dijelove u gornjem dijelu motora, iz kojih se ulje, dok je ugašen, iscijedi u karter.
A nakon pokretanja motora treba određeno vrijeme za uspostavu potrebnog tlaka ulja u svim kliznim kontaktima koji se podmazuju, pogotovo u povišenim sklopovima. Problem povećava dotrajalost i manjak ulja. Najugroženiji su lanac i lančanici razvodnog mehanizma te sustav za podešavanje faze ventila, sa zakretnom komorom i teflonskim brtvama. Dolazi do trošenja lanca i lančanika, a zaprljano ulje stvara talog koji otežava cirkulaciju ulja te oštećuje i blokira zakretni mehanizam varijatora faze ventila.
A izmjena faznog lanca, s lančanicima, napinjačem i vodilicama trostruko je skuplja od izmjene ‘servisnog seta zupčastog remena kod motora kod kojeg je ugrađena ta opcija. Pogoršanje podmazivanja pogubno je za bregasta vratila i kontaktne klizne plohe podizača, odnosno klackalica i poluklackalica. Pad tlaka, starenje i onečišćenje ulja, korištenje polusintetičnog, a pogotovo mineralnog ulja, umjesto 100% sintetičnog, smrt je za turbopunjač.
Vršne temperature na turbinskoj strani turbopunjača kod turbodizelskih motora dosežu 850⁰C, a kod turbobenzinskih 900⁰C. Kod tuniranih, pri punom opterećenju, 950⁰C, odnosno čak 1000⁰C. Tada lako dolazi do pregaranja i pucanja uljnog sloja u ležajevima, što izaziva užareno-suho trenje i lokalno pregrijavanje. A jedno i drugo pogubno je za turbomotor. To je i razlog zbog kojeg je štetno gasiti turbomotor odmah nakon velikog opterećenja, te je vrlo upitna korist Start-stop sustava. Zbog toga je važno redovito kontrolirati i po potrebi dolijevati motorno ulje.Još jednom pročitajte o 10 bitnih činjenica o podmazivanju motora.
VAŽNI SAVJETI
1. Ni u kojem slučaju ne prekoračujte propisan interval izmjene motornog ulja te ga uvijek mijenjajte zajedno s uljnim filtrom.
2. Ako često vozite u gradu, motorno ulje, s filtrom, izmijenite nakon 10.000 km, bez obzira na preporuke proizvođača.
3. Razinu ulja kontrolirajte svaka dva tjedna, a kod starijih motora svakog tjedna. Ako motor ima elektronički pokazivač razine, jedanput mjesečno ipak je kontrolirajte ručno.
4. Najbolje je kontrolirati ujutro prije paljenja motora, kad se sva operativna količina slila u karter. Auto treba biti na ravnoj podlozi.
5. Kod turbo motora obvezno koristite 100% sintetično ulje, koje se prepoznaje po donjoj granici viskoznosti 0W ili 5W.
6. Razinu motornog ulja provjeravajte i kod novog motora, odnosno onog koji je u garanciji.
7. Kad razina padne ispod polovice, između oznaka ‘min’ i ‘max’, ulje dolijte do oznake “max”, ali ne preko!
8. Štetno je i premalo i previše ulja. Zbog manjka ulja motor se ubrzano haba i pregrijava, dakle uništava, a zbog viška stradavaju katalizator, lambda sonda i filtar čađe (DPF).
Komentari