Pitanja koja traže odgovor (21): Zašto turbomotor nije preporučljivo ugasiti odmah nakon zaustavljanja?

Autor:

Pixabay, Autoportal.hr

Dok motor radi turbopunjač se hladi motornim uljem, pa kad se motor ugasi, trenutno prestaje hlađenje, a u njemu zaostaje toplina izgaranja i povećavaju se toplinske razlike, što izaziva deformacije, oštećenja i habanje vitalnih dijelova

Naglim gašenjem pri velikom opterećenju nastaje toplinski šok, čime su posebice ugroženi turbomotori. Z0 bog toga se nakon gašenja motora na kritičnim mjestima temperatura – povisuje!  Turbopunjač se kod turbodizelaša pri velikom opterećenju zagrijava do 950°C, a kod turbobenzinaca do 1000°C.  Ako se nakon velikog opterećenja turbomotor naglo zaustavi, temperatura ulja, ležajeva i vratila poraste i na više od 500°C. U takvim uvjetima motorno ulje izgori, a može doći i do deformacija osovina i ležajeva. Izgoreno motorno ulje može zatvoriti uljne kanale.

Slično je kad čovjek trči po žeravici – problem bi nastao kad bi se zaustavio. Izgorjeli bi tabani, a mogle bi nastati i veće nevolje…Problem je što u turbopunjač ima ‘vruću stranu’, gdje je turbina koju pokreću užareni ispušni plinovi, te hladnu, gdje je puhalo, odnosno kompresor, koja povlači usisni atmosferski zrak i upuhava da u cilindre (posljedično mu raste tlak). Nevolje nastaju u čeličnom vratilu, koje snagu s turbine prenosi na puhalo, odnosno kompresor. S jedne je strane to vratilo užareno, a s druge razmjerno hladno, što zbog velikih toplinskih razlika izaziva velika toplinska opterećenja.

Gašenje turbomotora nakon oštre vožnje povećava ta ionako velika toplinska opterećenja, što izaziva krivljenje vratila (u ekstremnim slučajevima i pucanje). Zbog toga, prije planiranog zaustavljanja smanjujte ritam vožnje, a ako ste vozili brže, prije gašenja turbomotora pustite ga da radi barem minutu u leru. Dakle, ubuduće pazite na to, važno je!

Pitanja koja traže odgovor (1): Zašto su automobili s prednjim pogonom stabilniji nego sa stražnjim?

Pitanja koja traže odgovor (2): Zašto su dizelaši štedljiviji od benzinaca?

Pitanja koja traže odgovor (3): Zašto je održavanje dizelskih motora (znatno) skuplje nego benzinskih?

Pitanja koja traže odgovor (4): Zašto se široke gume brže troše od uskih?

Pitanja koja traže odgovor (5): zašto su brzi motocikli toliko opasni i pogibeljni?

Pitanja koja traže odgovor (6): zašto zimske gume zimi bolje drže cestu nego ljetne?

Pitanja koja traže odgovor (7): zašto nije preporučljivo snažno kočiti u zavoju?

Pitanja koja traže odgovor (8): treba li zimskim uvjetima snižavati tlak zraka u gumama

Pitanja koja traže odgovor (9): zašto automobili na plin troše više i imaju nižu snagu nego na benzin?

Pitanja koja traže odgovor (10): zašto se motori motocikala vrte do 14.000/min, a automobila do 6000/min?

Pitanja koja traže odgovor (11): zašto turbopunjač povećava snagu motora?

Pitanja koja traže odgovor (12): zašto je realna potrošnja goriva znatno veća od deklarirane?

Pitanja koja traže odgovor (13): je li, kad se oduzme gas, pri kočenju motorom potrošnja goriva nula?

Pitanja koja traže odgovor (14): Zašto je važno redovito provjeravati ispravnost brizgaljki dizelskog motora?

Pitanja koja traže odgovor (15): Zašto se zračni jastuk ne otvara u svakom sudaru?

Pitanja koja traže odgovor (16): Zašto ultrasportski automobili imaju stražnji pogon?

Pitanja koja traže odgovor (17): Zašto su gume na motornim vozilima crne boje?

Pitanja koja traže odgovor (18): Što je elastičnost motora? Jesu li elastičniji benzinci ili dizelaši?

Pitanja koja traže odgovor (19): Zašto su mali avioni znatno manje sigurni od velikih?

Pitanja koja traže odgovor (20): Koji motori ispuhuju više CO2, benzinci ili dizelaši?

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.