U Hrvatskoj je u prvoj polovici 2024. objavljeno više od 174.000 oglasa za posao ili 2,1 posto manje nego u istom razdoblju 2023., uz pad potražnje za radnicima u turizmu i ugostiteljstvu, prodaji i proizvodnji, pokazuje analiza portala Moj posao.
Riječ je o polugodišnjoj analizi hrvatskog tržišta rada koju je provela tvrtka Alma Career Croatia, koja stoji iza portala Moj posao.
Pad potražnje za radnicima u turizmu i trgovini
Analiza pokazuje da je najveći pad potražnje za radnicima, 15 posto u odnosu na lani, bio u kategoriji dizajna i umjetnosti, dok je u turizmu pad iznosio 12 posto, a u prodaji i proizvodnji za po 10 posto.
Prema zanimanjima, a unatoč padu potražnje, odnosno manjem broju natječaja u prvoj polovici ove godine za te djelatnosti, ipak su i dalje najtraženiji bili prodavači i trgovci, konobari i barmeni, kuhari te skladištari i vozači.
Raste potražnja za radnicima u medijima i PR-u
Za rast broja oglasa za radnicima za skrb (o djeci, starijima…) kažu da je najveći, čak 28 posto u odnosu na prvu polovicu prošle godine, a pojačano, 22 posto više, traženi su i radnici za marketing, PR i medije, te za arhitekturu, za što je bilo 22 posto više oglasa za posao i za ljudske resurse 12 posto više.
Iako je nakon višegodišnjeg rasta u prvoj polovici ove godine došlo do blagog pada potražnje za radnicima na hrvatskom tržištu rada, s portala Moj posao važnom označavaju činjenicu da se nastavio rast broja stranih radnika u Hrvatskoj, koji je neprekidan već nekoliko godina.
Nastavlja se uvoz stranih radnika
To je, kažu, u skladu s predviđanjima da će se nastaviti val dolazaka radnika iz inozemstva i rast broja izdanih radnih dozvola.
“S obzirom da se proces zapošljavanja stranaca najčešće provodi posredstvom specijaliziranih agencija za uvoz strane radne snage, kao i na trenutne uvjete na domaćem tržištu rada, vjerujemo da je stvarna potražnja za radom ipak rasla, i to za oko tri posto u usporedbi s prošlom godinom“, komentira direktor Alma Career regije Jug i direktor Alma Career Croatia Igor Žonja.
Najviše radnih mjesta u Zagrebu i okolici te na Jadranu
Kao i ranijih godina, i ove se u prvoj polovici najviše poslova, 55 posto od ukupno objavljenih oglasa, nudilo u Zagrebu i Zagrebačkoj županiji.
Slijede ih obalne županije – Splitsko-dalmatinska, sa 17 posto od ukupnih oglasa za poslove, Primorsko-goranska, s 14 posto, i Istarska, s 11 posto tih oglasa.
Rast zapošljavanja na neodređeno vrijeme
Nastavio se i rast zapošljavanja na neodređeno ili za stalno, i to četiri posto u odnosu na prošlu 2023. godinu, jer su poslodavci u čak 80 posto oglasa za posao u prvih šest mjeseci 2024. to nudili.
S druge strane, za isti postotak, četiri posto, smanjio se broj oglasa za rad na određeno, kojih je bilo oko 47 posto.
Djelatnici za sezonski posao tražili su se u sedam posto oglasa, a u samo dva posto objavljenih oglasa traženi su studenti, podaci su iz analize, nakon koje Žonja ocjenjuje i da je tržište rada trenutno izrazito povoljno za tražitelje posla te da to poslodavce potiče da nude stalna zaposlenja kako bi privukli i zadržali kvalitetne radnike.
Poslodavci daju bolje uvjete
“Povećana fluktuacija zaposlenika, uz visoka očekivanja novih generacija koje traže stabilnost i sigurnost, dodatno motivira poslodavce na ovu praksu. Tu je i mogućnost rada na daljinu za inozemne tvrtke, što dodatno proširuje opcije za talente i motivira poslodavce da nude atraktivnije uvjete kako bi ostali konkurentni na tržištu“, kaže Žonja.
‘OBRTNIČKA RENESANSA’ U Hrvatskoj se masovno otvaraju obrti, mnogi se drukčije ni ne mogu zaposliti
Zaključno, poručuje da poslodavci sve više prepoznaju važnost cjelovite brige o zaposlenicima, uključujući konkurentne beneficije, osluškivanje potreba, pružanje prilika za profesionalni razvoj, ali i fleksibilnost u radu te podršku ravnoteži između poslovnog i privatnog života kao neophodno za lojalnosti i zadovoljstvo zaposlenih.
Komentari