Treba ukinuti trošarinu na nova vozila s 5 EuroNCAP zvjezdica za sigurnost i sustavima autonomnog kočenja i upozorenja napuštanja trake, uvesti odredbu ‘mladog vozača’ s ograničenjem snage od 70 kW (95 KS) i ciljano pojačati kontrole u noćima vikenda i praznika
Užasna prometna nesreća, proteklog petka u 0:40 u kojoj su u popularnom karavanu Škoda Octava Combi treće generacije (2012. – 2017.) poginule sestre od 21 i 25 godina, koju je izazvala vozačica Škode neoprezno i protupropisno se uključujući na državnu cestu D1 u Dicmu, nedaleko od Prisoja te je u Škodu silovito bočno udario Mercedes-Benz E-klase, W 211 (2002. – 2009.), ‘Okan II’, kojim je upravljao 19-godišnjak.
Dinamika i posljedice sudara (uništen prednji i bočni dio Škode, koja se zaustavila 15 metara od sudara, motor istrgnut iz vozila i odbačen 30 metara, dvije poginule osobe u automobilu svojedobno jedan od najsigurnijih automobila u klasi i danas visokog stupnja sigurnosti i kojem su se otvorili prednji i bočni zračni jastuci) ukazuju da je 19-godišnjak vozio neprilagođenom brzinom (čl. 51. st. 1 Zakona o sigurnosti prometa na cestama) i prevelikom brzinom (čl. 53. odnosno čl. 54.) Toksikološki nalazi pokazat će jesu li vozačica/vozač bili pod utjecajem alkohola, lijekova, droga…
Ova je nesreća ukazala ne tri problema našeg prometnog sustava, jer oba su vozila bila bez sustava autonomnog kočenja, 19-godišnjak je vozio automobil snažniji od 100 kW (136 KS), a na dionici državne ceste D1, na kojoj se često vozi prebrzo, nema fiksnih radarskih kamera i u kritično vrijeme nije bilo policije. Zbog toga ova nesreća ukazuje na nužnost uvođenja sljedećih mjera:
1. Ukinuti trošarinu i uvesti dodatni osiguravateljski bonus na vozila koja imaju pet zvjezdica za sigurnost, po sustavu EuroNCAP i usto su opremljena sustavom autonomnog kočenja (AEB) i upozorenja na napuštanje trake te osiguravateljski malus za starija vozila
2. Vratiti odredbu o ‘mladim vozačima, do navršene 24. godine, kojima bi trebalo uvesti ograničenje snage motora vozila na 70 kW (95 KS) te uvesti i kategoriju ‘privremene vozačke dozvole’, koja bi vrijedila tri godine, odnosno do navršene 24, godine, a poništavala bi se nakon drugog težeg prekršaja ili prve obijesne vožnje.
3. Na opasne dionice postaviti radarske kamere za brzinu te intenzivirati policijske kontrole u noćima vikenda i praznika, kad naša mladež često vozi opasnim stilom – prebrzo, ne poštuje prednost prolaza, vozi pod utjecajem alkohola i nedopuštenih sredstava…
Da je mlada vozačica, umjesto Škode Octavije III imala novi model četvrte generacije, automobil bi sam zakočio prije uključivanja na prometnicu s prvenstvom prolaza, odnosno ulaska u putanju naliječećeg vozila.
Da je 19-godišnjak umjesto u Mercedes-Benzu E-klase serije W211 vozio novi serije W214, širokopojasni radar sustava autonomnog kočenja bi uočio namjeru drugog vozila da presiječe putanju te bi zakočio vozilo najvećim intenzitetom.
Dakle, da je samo jedno vozilo bilo opremljeno sustavom autonomnog kočenja nesreća, sasvim izvjesno ne bi imala tragičan ishod, a da su tim sustavom bila opremljena oba, nesreća se, izvjesno, ne bi ni dogodila! Ali, država traži da se za nova vozila plati čak četiri razine poreza, koji tvorničku cijenu udvostručuju (+100%):
– porezi u osnovnoj cijeni, kroz maržu
– PDV od 25 posto
– PPMV (trošarina)
– dodatni godišnji porez na vozila do 10 godina starosti
Dakle, država traži da se za nova, sigurna vozila, koja spašavaju živote plati i za ‘boga i vraga’, pa neka narod kupuje stara i nesigurna, u kojoj najčešće stradava naša mladež. Tu nema ni odgovornosti, ni nacionalnih interesa, niti pameti.
Da je postojala odredba o mladim vozačima 19-godišnjak ne bi smio voziti snažno, brzo i masivno vozilo bez suvremenih sustava sigurnosti. I da je usto na cesti bilo kamera, odnosno policijske patrole. Tragične nesreće se događaju zbog lanca uzroka, koji su se proteklog petka na D1 u Dicmu spojili u tragični koktel.
Da je barem jedan od štetnih uzročnika bio riješen, u Kaštelima ne bi bio proglašen Dan žalosti…
Komentari