Europska komisija je u srijedu zaprijetila da od 4. srpnja namjerava uvesti privremene carine na uvoz električnih automobila iz Kine u rasponu od 17,4 do 38,1 posto umjesto sadašnjih 10 posto, zbog nedopuštenih državnih subvencija kineskim proizvođačima.
U sklopu istrage koju je započela u listopadu prošle godine i koja je još uvijek u tijeku, Komisija je privremeno zaključila da kineski proizvođači baterijskih električnih vozila (BEV) imaju koristi od neopravdanog subvencioniranja, što može nanijeti ekonomske štete proizvođačima BEV-a u Europskoj uniji.
Kontaktirali Peking
Prema uredbi EU, Komisija je obvezna zainteresiranim stranama unaprijed priopćiti namjeravano uvođenje privremenih mjera.
Slijedom toga, Komisija je kontaktirala kineske vlasti kako bi razgovarala o tim privremenim nalazima i istražila moguće načine za rješavanje problema neopravdanih subvencija prema pravilima Svjetske trgovinske organizacije (WTO).
Za dio kineskih proizvođača carine bi se se učetverostručile
Carine za uvoz kineskih električnih automobila sada u EU sada iznose 10 posto. Komisija je najavila da bi carine mogle biti povećane za 17,4 posto za najvećeg kineskog proizvođača BYD, 20 posto za Geely i 38,1 posto za SAIC.
Za ostale kineske proizvođače koji su surađivali u istrazi prosječna carina trebala bi biti 21 posto, a za one koje nisu sudjelovali u istrazi carina bi bila 38,1 posto.
Kineski proizvođači imaju rok do 4. srpnja
Najavljene carinske stope zasad nisu na snazi. Navedeni kineski proizvođači sada mogu do 4. srpnja dati svoje komentare o opravdanosti izračuna tih carinskih stopa.
Najkasnije do 4. srpnja Komisija će u Službenom listu objaviti uredbu u kojoj se objašnjavaju privremeni nalazi koji su doveli do takvih carinskih stopa.
Ne dođe li do pomaka u pregovorima s kineskim vlastima, EU će te carine privremeno uvesti obračunato od 4. srpnja, no zapravo bi ih carinske vlasti u Uniji mogle početi naplaćivati tek kada bude objavljena konačna odluka o uvođenju kaznenih carina. To bi se trebalo dogoditi najkasnije četiri mjeseca nakon uvođenja privremenih mjera.
Hoće li Kina uzvratiti istom mjerom?
Europski proizvođači električnih automobila koji imaju proizvodne pogone u EU već dugo se žale zbog nelojalne konkurencije električnih automobila proizvedenih u Kini jer tamošnji proizvođači uživaju znatno povoljnije uvjete u opskrbnim lancima i stoga mogu ponuditi znatno jeftinija vozila.
Međutim, postoji bojazan nekih europskih proizvođača, ponajviše njemačkih, koji su jako ovisni o izvozu na kinesko, najveće tržište automobila na svijetu, da bi Kina mogla uzvratiti uvođenjem carina na njihove automobile, što bi moglo dovesti do trgovinskog rata.
Komentari