Transport na baterije: Imaju li električni kamioni budućnost?

Autor:

Photo: Pixabay

Automobilska industrija nezaustavljivo ide u pravcu “slanja u penziju” vozila s motorima na unutrašnje sagorijevanje u korist električnih modela napajanih baterijama. Proizvođači električnih vozila iz godine u godinu uzimaju sve veći dio kolača ‘tradicionalnim’ modelima, a zahvaljujući super luksuznim vozilima, poput onih iz proizvodnih pogona kompanije Rimac, više se ne smatraju samo prijevoznim sredstvima onih koji se vole pohvaliti da im je zaštita planete Zemlje u interesu.

S druge strane, ideja korištenja električnih vozila za transport, prije svega kamiona, još uvijek se bori da zaživi. Posljednji primjer toga je vijest da je kompanija Volta Trucks proglasila bankrot u Švedskoj nakon četiri godine poslovanja. Ta firma je plasirala svoje vozilo za dostavu, Volta Zero, u pet europskih zemalja i originalno je planirala proširiti se na SAD, preciznije u Los Angeles, sredinom 2023. godine.

Budućnost transporta

Volta nije jedinstven slučaj. Industrija električnih vozila se suočava s velikim brojem otpuštanja radnika i zatvaranjem poslovanja, a tim problemom su posebno pogođene startup firme, koje se suočavaju sa stalnim promjenama i problemima u lancu snabdijevanja. Tako je Lordstown Motors proglasio bankrot sredinom 2023. godine nakon pet godina poslovanja, dok je Arrival je otpustio mnogo radnika. Sve ovo dovodi do pitanja: “Ima li transport na baterije budućnost?”

Portal AutoMotoSvijet smatra da je za kamione i komercijalna vozila s pogonom na električnu energiju još prerano, jer nisu riješeni svi problemi s baterijama koje su potrebne da pokreću velika, teška vozila.

Kako navodi, današnji putnički modeli imaju autonomiju od 400 do 600 kilometara, što je za prosječnog korisnika u većini slučajeva dovoljno. Takva vozila se mogu bez problema puniti tijekom noći priključkom na kućnu niskonaponsku mrežu ili tijekom putovanja na javnim punionicama za električne automobile za relativno kratko vrijeme. Međutim, takav pristup nije primjenjiv za teška, transportna vozila.

Što se tiče Volta Trucksa, AutoMotoSvijet navodi da je njihova autonomija s jednim punjenjem nekih 200-ak kilometara, što je dovoljno i primjenjivo u određenim slučajevima, na primjer u gradovima koji zabranjuju korištenje dizelskih motora. Međutim, tih 200 kilometara autonomije je nedovoljno za bilo kakav ozbiljniji kamionski transport, jer je potrebno i vrijeme punjenja baterija, koje vozilo čini neupotrebljivim neko vrijeme.

U svakom slučaju, električni kamioni znače veliku početnu investiciju, nove tehnologije, nove načine rada i nove alate.

Nove tehnologije kroz naredne četiri godine

Ipak, budućnost nije tako crna kada je transport vozilima na električni pogon u pitanju.

AutoMotoSvijet dalje navodi da se uvelike radi na razvoju novih, boljih baterija, koje će omogućiti veću autonomiju kretanja za velika, teška vozila poput kamiona.

Kao primjer navode takozvane suhe ili čvrste (solid state) baterije koje, prema onom što se trenutno zna, trebaju biti dostupne za neke četiri godine, a putničkim automobilima bi trebale osigurati doseg od 1.200 kilometara sa jednim punjenjem, uz dodatni benefit da će se one brže puniti od aktualnih baterija.

Uz nove baterije, nužan će biti i razvoj infrastrukture koja će omogućavati punjene baterija dok se kamion istovara, odnosno utovara. Osim toga, infrastruktura se ne smije gledati na način “gdje će biti punjači, gdje ću puniti vozilo?”. Odgovor je, navodi portal, na kućnim priključcima, u garažama, na parkinzima i to preko noći, što djeluje pogodno i na elektroenergetski sistem.

Snabdijevanje i financiranje

Kompanija Volta Truck je obećavala, ali se suočila s problemom u lancu snabdijevanja, što bi moglo ukazati i na budućnost drugih sličnih startup kompanija. Naime, nije isto napraviti automobil na pogon baterijama i transportno vozilo mase od 10 do 40 tona na baterije.

Za automobile će se lakše naći i financijeri, jer jedan super ili hiper automobil, napravljen tako da bude atraktivan, jedinstven i kvalitetan, jedinično može koštati i milion ili više dolara, odnosno eura, i lakše ga je proizvoditi, navodi se.

S kamionima, međutim, to je potpuno drugačije,

“To su radne mašine koje trebaju smanjiti troškove prijevoza, trebaju donijeto uštede, dok su hiper, super i kako ih još sve zovu, automobili, stvar prestiža, a ne potrebe”, navodi portal.

Rano je u ovom trenutku ozbiljnije razmatrati kamione koji bi energiju crpili iz baterija, a jedini koji mogu nešto ozbiljnije učiniti su velike kompanije, koje imaju znanje, operativu i manje ovise od vanjskih financijera.

Punjenje električnog automobila. Photo: Nikola Cutuk/PIXSELL

Pet mitova o električnim automobilima

1. Električni automobili nemaju dovoljan domet

Ovo je vjerojatno najčešći mit i mnogi ga ljudi koriste kao osnovu za otpisivanje svake šanse za promjenu. Strah od dometa bio je pravi problem za električna vozila kada su se tek počela pojavljivati na tržištu prije nekoliko godina. Međutim, većina novijih električnih modela ima domet između 240 (za gradske automobile) do 500 kilometara.

Većina vozača ne prelazi dnevno više od 100 kilometara te bi ovi dosezi trebali biti dovoljni za svakodnevnu vožnju. Vjerojatnost je da ćete, ako ste kupili električno vozilo, imati punjač instaliran u svom domu, što znači da možete puniti automobil preko noći, tako da neće morati posjećivati javne punionice.

2. Instaliranje kućnog punjača je preskupo

Možda se čini skupo, ali istina je da mnoge tvrtke nude paket koji uključuje cijenu novog punjača uključenu u cijenu novog električnog vozila. Nadalje, mnogi nude i otplatu tijekom vremena, a s obzirom da štedite na gorivu, instalacija se brzo isplati.

3. Električne baterije su neodržive

Trenutno je u tijeku mnogo rasprava o sirovinama koje se koriste u baterijama i kako ih zbrinuti kada dođu do kraja svog životnog ciklusa. Mnogi vjeruju da će baterije samo završiti na odlagalištu, ali postoje strogi zakoni koji zabranjuju ovu praksu. Baterije za električna vozila mogu se koristiti čak i nakon što im je životni vijek došao do kraja.

Mnoge tvrtke ih rastavljaju i koriste kao skladište obnovljive energije. Dobavljači baterija također su obavezni besplatno preuzeti baterije i osigurati da budu pravilno zbrinute.

4. Punjenje električnog automobila traje predugo

Da, naravno, kada usporedite vrijeme punjenja goriva u automobil koji pokreće motor s unutarnjim izgaranjem. Ali CarMoney tvrdi da uz nekoliko malih koraka možete isplanirati svoje punjenje.

Punite svoj automobil preko noći kada je potražnja manja, što znači da uvijek imate punu bateriju kada krenete, a i tarife su niže noću.
Punjenje od 20 minuta kod većine novijih električnih vozila trebalo bi vam omogućiti najmanje 150 kilometara.

Također, valja imati na umu da su brzine punjenja porasle za pet puta u posljednjih nekoliko godina.

5. Pametno punjenje je nepotrebno

Ako svoj električni automobil punite kod kuće, dobit ćete uvijek nižu cijenu nego na javnim mjestima, osim ako ne nađete besplatnu punionicu. Ali ako stvarno želite dodatno uštedjeti, punite svoj automobil preko noći.

Za bateriju je najzdravije da ju stalno nadopunjavate tako iskoristite svako stajanje, ako je to moguće, da biste nadopunili svoj električni automobil i time imali uvijek dovoljan doseg, ali i zdraviju bateriju, donosi N1.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.