Nacional otkriva pozadinu iznenadnog prelaska Hrvoja Krešića s televizije N1 na Novu TV te zašto se to može tumačiti i kao naznaka medijske grupacije United Media Group da namjerava osnažiti svoju političku platformu u Hrvatskoj
Transfer nagrađivanog političkog novinara Hrvoja Krešića s N1 televizije na Novu TV, na kojoj počinje raditi 1. veljače ove godine, značajan je događaj u medijskom aspektu, ali još više u političkom.
Ovaj potez nije samo uobičajeni medijski transfer, nego se može tumačiti i kao naznaka medijske grupacije United Media Group, vlasnika obiju televizija, i svojevrsna poruka da namjeravaju osnažiti svoju političku platformu, još intenzivnije sudjelovati u tumačenju političkih procesa, a posredno i nametati teme u javnosti te ih dubinski istraživati.
Može se legitimno tumačiti da je takva poruka namijenjena prije svega nositeljima izvršne vlasti u državi, HDZ-ovoj vladi s premijerom Andrejom Plenkovićem na čelu. Njih će Krešić po svemu sudeći nastaviti iritirati upornim i konzistentnim propitkivanjem odluka, samo što će to ubuduće činiti na Novoj TV kao značajno utjecajnijoj kući s nacionalnom koncesijom, sa znatno većim dosegom od N1.
Kako bi pokrenula ovaj manevar, United Media Grupa čak je prekršila svoje prešutno pravilo da se ne odobravaju transferi novinara između televizijskih kuća sa zajedničkim vlasnikom. Detalji prelaska nisu poznati jer su poslovna tajna, ali Nacionalu je potvrđeno da će Krešić de facto nastaviti s istih pozicija na kojima se nalazio na N1 televiziji, u informativnom programu: ondje je u prethodnih pet godina pratio Vladu, Sabor, unutarnju i vanjsku politiku te se profilirao kao jedno od najprepoznatljivijih lica, novinarski ‘’teškaš’’ koji podjednako nervira sve političare, osobito one na vlasti.
U javnosti je snažno odjeknuo pokušaj bivše predsjednice Kolinde Grabar-Kitarović da mu otme mikrofon iz ruku kako bi spriječila postavljanje neugodnih pitanja, ali i niz izrazito nervoznih reakcija premijera Andreja Plenkovića, između ostalog kada je Krešiću iživciran ponudio da se kandidira na izborima i preuzme vlast u državi ako smatra da je za to kompetentan. Za svoje izvještavanje ovaj novinar dobio je niz priznanja i strukovnih nagrada.
‘’Dva su aspekta ove priče: s jedne strane na Novoj TV su postali svjesni da im je potreban redizajn informativnog programa, osvježenje novim licima i prilagodba cijelog koncepta jer se u prethodnih pet godina puno stvari ondje odvija gotovo po inerciji, premda su brojke i gledanost i dalje vrlo zadovoljavajući. S druge strane, tu je očigledna želja vlasnika da osnaži političku platformu svojih medija i jače se angažira. U isto vrijeme šalje se i tržišna i politička poruka’’, ispričao je za Nacional izvor vrlo dobro upućen u zbivanja unutar United Media Grupe.
On potvrđuje da se u slučaju Krešićeva prelaska djelomično radi o refleksu menadžera koji su nastojali amortizirati odlazak reportera Andrije Jarka direktnoj konkurenciji RTL-u, premda se u ovim dvama slučajevima radi o potpuno različitim profilima novinara sa znatno drugačijim djelokrugom djelovanja i različitom specifičnom težinom. No, dodaje, ovdje se radi i o početku konsolidacije političkog programa na ovoj televiziji i još jačem angažmanu na političkom spektru, a nisu isključena ni nova pojačanja u novinarskim redovima, poput Željke Gulan koja je ovih dana prešla s RTL-a na Novu TV.
United grupa ne skriva ambicije o širenju poslovanja pa su osim o preuzimanju medijske grupe Vijesti u Crnoj Gori, u tijeku i pregovori o kupnji Jutarnjeg lista i ostatka izdavačke kuće Hanza Media
‘’Stoga će angažman Hrvoja Krešića definitivno imati odjek i u političkim krugovima, ali i u javnosti. Radi se o iskusnom i etabliranom novinaru koji je izgradio beskompromisan status i imidž i dolazi na vjerojatno najutjecajniju televizijsku kuću u državi, gdje će sasvim sigurno imati veliku slobodu i autoritet. N1 televizija možda jest stekla veliki utjecaj, no on se – budući da se ona emitira na kabelskim sustavima, i to ne svima – ograničava prije svega na medijsku i političku scenu. Nova TV ulazi u svaki dom u Hrvatskoj, dopire do svakog građanina’’, dodaje isti sugovornik Nacionala.
United Grupa upravo ovih dana dovršava gradnju svog novog središta u zagrebačkom Buzinu, gdje će biti smještene sve njene kompanije poput Telemacha i Nove TV, ali ne i N1 televizije koja ostaje u središtu grada. U ovom prostoru uredit će se studio za snimanje različitih reality programa i sličnih sadržaja, no značajno bolje uvjete trebao bi imati upravo informativni program. On će se, kako doznaje Nacional, u idućem periodu ambicioznije širiti na digitalne platforme, gdje će nastojati steći lidersku poziciju. Ove informacije, stavljene u kontekst medijskih odnosa u Hrvatskoj i regiji, dobivaju još veće značenje uzme li se u obzir činjenica da su upravo mediji poluga preko koje predsjednik Srbije posljednjih godina u svojoj državi guši slobodu govora, a u okolnim državama širi svoj utjecaj. U Srbiji upravo je N1 televizija gotovo pa jedini slobodni prostor otpora prema njegovu diktatorskom modelu upravljanja zemljom te se zato nalazi pod konstantnim udarima i pritiscima vrha vlasti. Prošle godine Vučić je, pumpanjem stotina milijuna eura u državni telekom, pokupovao gotovo sve dostupne medije, ali i okrupnio kabelske operatere, nakon čega je kao prvi korak uslijedilo izbacivanje N1 televizije iz ponude programa. Sličan scenarij uslijedio je u Hrvatskoj jer je operater A1 iz svoje ponude izbacio N1, a nakon dugotrajnih pregovora na taj korak ipak se nije odlučio i MaxTV, odnosno Hrvatski telekom.
‘’Krajnje je porazno da se model prema kojem se u Srbiji posluje i vlada i tako kontroliraju mediji na ikoji način preslikava u Hrvatsku. Jer bez obzira na sve kritike, hrvatska medijska scena je neusporediva s onom u Srbiji. No u ovom slučaju postoji vrlo indikativan podatak: kada je A1 objavio da više neće distribuirati kanale N1 televizije u Hrvatskoj, na naslovnicama svih Vučićevih režimskih tabloida osvanuli su naslovi koji su govorili: ‘Konačno, N1 zabranjen i u Hrvatskoj!’. Dakle, oni smatraju da je normalno da N1 treba zabraniti u Srbiji jer nije pod utjecajem režima i smeta mu, a sada likuju da se isto događa i u Hrvatskoj’’, izjavio je još u ožujku prošle godine direktor vijesti i programa televizije N1 Tihomir Ladišić za Nacional. Situacija je u ovom trenutku znatno lakša, ali United Grupa očigledno ne namjerava prepustiti svoj utjecaj nego ga, dapače, povećati putem platformi koje ima u vlasništvu, a to uključuje Novu TV kao postaju koja je u mnogim segmentima najgledanija u državi.
‘’Nevjerojatno je da Plenković i njegova vlada skrštenih ruku promatraju širenje utjecaja Aleksandra Vučića koji državnim novcem putem Telekoma Srbije agresivno nastoji ući u vlasništvo sve većeg broja medija u Hrvatskoj. Zaobilaznim putem najmanje jedna od kompanija koje su namjeravale preuzeti RTL Hrvatska također je s njim povezana. No postoji i dublja dimenzija ovog problema: prema sve jasnijim dokazima Telekom Srbije se preinvestirao i više ne može angažirati svježi kapital osim izdavanja obveznica u državama poput Kine, a to ga dovodi u ovisnički položaj i usmjerava ovu kompaniju prema dužničkom ropstvu. Može se zamisliti i scenarij po kojemu Kinezi pretvaraju svoja potraživanja u vlasništvo nad Telekomom Srbije, a onda posredno i nad velikim brojem medija u regiji, pa i u Hrvatskoj’’, upozorava drugi Nacionalov sugovornik izvrsno upućen u stanje na medijskom tržištu.
Informativni program Nove TV će se prelaskom u novi studio u idućem periodu ambicioznije širiti na digitalne platforme, gdje će nastojati steći lidersku poziciju na hrvatskom tržištu
Po njegovim riječima, u idućem razdoblju bit će zanimljivo pratiti razvoj situacije na tržištu prava na prijenos sportskih natjecanja, osobito nogometa, gdje su po istom receptu tvrtke povezane s Vučićem državnim novcem financirale kupovinu prava samo kako bi spriječile da one dođu u ruke United Media Grupe, iako to može utjecati na stvaranje financijskih gubitaka u budućnosti. U tom kontekstu bit će zanimljivo promatrati tijek priče o pravima na prijenos domaćeg nogometnog prvenstva u Hrvatskoj, koja je za pomalo nevjerojatnih 103 milijuna eura za razdoblje od deset godina Hrvatski nogometni savez prošle godine ustupio malo poznatoj tvrtki Endorphine Magine. Posao bi trebao početi iduće natjecateljske sezone, od ove jeseni, a rok za uplatu prvog dijela novca istječe u ožujku ove godine, no zasad još uvijek nema naznaka uplate ni koncepta kako će se suradnja s HNS-om odvijati, pa čak ni naziva kanala na kojima će se prenositi utakmice. U HNS-u i klubovima vlada nervoza, a raspravlja se i o alternativnim scenarijima poput raspisivanja novog natječaja. Ako se to dogodi, United Grupa će se sigurno natjecati i nastojati od iduće sezone utakmice hrvatske lige dovesti na svoje programe. Što se tiče tog sportskog programa, to će biti korak gotovo jednakog značaja kao i dovođenje Hrvoja Krešića na Novu TV, demonstracija visokih ambicija’’, objašnjava jedan od Nacionalovih sugovornika.
Osim toga, United Grupa pregovara i o širenju utjecaja u regiji. U Crnoj Gori jesenas su potpisali pismo namjere o preuzimanju 51 posto vlasništva nad crnogorskom medijskom grupom Vijesti koju čine novine, portal i televizija. Tijekom protekle godine, tvrde upućeni poslovni izvori, pokazivali su interes i za kupnju hrvatske izdavačke kuće Hanza Media, izdavača Jutarnjeg lista, Sportskih novosti, Globusa, Glorije i drugih izdanja. Vođeni su dugotrajni pregovori s različitim obratima, a navodno traju i dalje, ovaj put na inicijativu hrvatskih vlasnika te tvrtke. Sve to pokazuje da United Grupa ima ambiciju širiti svoj utjecaj i u Hrvatskoj.
Komentari