Ratna komedija Georgea Bernarda Shawa iz 19. stoljeća u režiji američkog glumca Johna Malkovicha razbjesnila je nacionaliste u Bugarskoj, koji je smatraju uvredom za zemlju, što holivudska zvijezda odbacuje.
Prošlotjedna premijera predstave “Oružje i čovjek” irskog nobelovca i oskarovca Georgea Bernarda Shawa izazvala je burne prosvjede nacionalističkih skupina.
Držeći transparente s natpisom “Malkovich, idi kući”, prosvjednici su u četvrtak blokirali pristup Narodnom kazalištu Ivana Vazova u Sofiji prije nego što su pokušali provaliti u zgradu, optužujući 70-godišnjeg redatelja da ismijava povijest zemlje i njezine građane.
“Ova predstava je sramota i mora se zabraniti. Ona ismijava naše pretke koji su stradali za Bugarsku“, vikala je 21-godišnja studentica Joana Ilijeva, koja je bila u bijesnoj gomili. Nakon što je predstava premijerno izvedena u gotovo praznoj dvorani, Malkovich je rekao da je zaprepašten kako je primljena njegova produkcija.
“To je prilično neobična reakcija, ali ovo je čudno vrijeme u svijetu – sve više ljudi voli cenzurirati stvari s kojima se ne slažu”, rekao je na konferenciji za novinare s nekoliko glumaca.
Mašući bugarskim zastavama, gomila bijesnih prosvjednika verbalno je i fizički napala ravnatelja kazališta i bivšeg ministra kulture. Tužiteljstvo je otvorilo istragu o tim incidentima.
‘ČUDNA REAKCIJA’ Bijesni bugarski desničari sabotirali premijeru Johna Malkovicha
Privlačenje pozornosti
Predstava je duhovit pogled na srpsko-bugarski sukob krajem 19. stoljeća, koja govori o apsurdu rata i razotkriva sve mane obožavanja junaštva i militarizma.
Riječ je o “šarmantnoj, laganoj, vrsti antiratne” komedije koju je Malkovich već postavio na Broadwayu 1985. Malkovich smatra da je traženje povijesne točnosti u predstavi “zastrašujuće naivno”.
Shaw “nije znao ništa o Bugarskoj i samo želio mjesto gdje će smjestiti rat”, rekao je Malkovich. Dodao je da je “prilično siguran kako nikada nije uvrijedio nijednu od 47 zemalja” u kojima je radio, dodajući da takvu optužbu “mogu iznijeti samo ljudi koji ga uopće ne poznaju”.
Виждал съм доста груби неща в живота си, за съжаление, това казва Джон Малкович в отговор на въпрос от БТА дали след това, което се случи на премиерата на „Оръжията и човекът“ в Народния театър е загубил част от вярата си в доброто и в човека.
„Тъжно е, но мисля, че това е една… https://t.co/elgQeP35Dq pic.twitter.com/0Ec54wF4gt
— град София (@sofiagrad) November 9, 2024
“Mislim da se uopće ne radi o predstavi. A nisam ni siguran da se radi o meni, zapravo”, rekao je. Uvjeren je da prosvjednici iz krajnje desnice samo pokušavaju privući “pozornost za stvari koje žele”.
Bugarska, najsiromašnija zemlja u EU-u, muči se političkim previranjima od 2021., što je pogodovalo krajnjoj desnici u zemlji, koja trpi sve više proruskih kampanja dezinformiranja, tvrde nevladine organizacije u Bugarskoj.
Za prorusku, ultranacionalističku stranku Vazraždane, treću najveću snagu u parlamentu, Malkovicheva je predstava osrednja i lošom glumačkom postavom.
Bugarski konzervativni savez pisaca SBP rekao je da “takvim djelima” nema mjesta u Bugarskoj jer se radi o “izrugivanju tisuća vojnika koji su pali za slobodu i ponovno ujedinjenje zemlje”.
Napeta atmosfera
Predstavu je već dvaput postavio bugarski redatelj Nikolaj Poljakov 1995. i 2000. godine, ali nije izazvala nikakav gnjev javnosti.
“Trenutačno je ozračje mnogo napetije, strasti uzburkane i mržnja je raspirena protiv svega zapadnog i američkog”, rekao je Poljakov za AFP.
Nikolaj Hristov, 66-godišnji arhitekt koji je u petak gledao komediju sa suprugom, rekao je da nema “ničeg antibugarskog” u “zabavnoj” predstavi, dodajući da je ona “više o ljubavi, lažima i pogrešno shvaćenoj časti”.
Europska udruga nezavisnih umjetnosti (EAIPA) osudila je “izravnu opstrukciju slobode umjetničkog izražavanja ekstremno desničarskih aktivista, pod izlikom da ismijava bugarski nacionalni ponos”.
“Porast mržnje i agresije u Europi izravno je potkopavanje temeljnih ljudskih prava“, priopćila je EAIPA.
NA RUBU PAMETI John Malkovich i George Bernard Shaw izluđuju bugarske nacionaliste
Komentari